Abracadabra skriver:
Man må også gerne føde hjemme... Man må endda føde uden jordemoder - men man vælger jo en jordemoder, fordi hun ved, hvad hun laver? Den viden kommer et sted fra...
Som udgangspunkt er et universitetshospital også et uddannelsessted. Der kan selvfølgelig gøres undtagelser - men begrundelsen skal være god.
Vi har alle en forpligtelse over næste generation.
Jeg har født med en jordmorstudent, som ikke magtede opgaven særlig godt. Har du?
I de tilfælde, hvor den erfarne jordmor er til stede hele tiden og tager ansvaret og vejleder, kan det sikkert fungere i mange tilfælde. Når forløbet, som i mit tilfælde, overlades omtrent uovervåget til studenten, kan det slå begge veje. Jeg kan sige med 100% sikkerhed, at hun klarede ikke, at læse mine og min krops signaler. Er det god nok fødselsomsorg? Man er utrolig sårbar, når man føder. Ikke alle har styrken og selvsikkerheden til at stole på sig selv og køre løbet for egen maskine. Mange af os har brug for en god hjælper, og en person som kan vurdere, hvordan ting udvikler sig. I tillæg kan der være ting som gør, at man har brug for ekstra ro eller få folk omkring sig. Bare det at vide, at man har ret til at sige nej, kan gøre, at man tør at sige ja, mens man bliver langt mere negativ, når ting bare bliver tvunget ned over hovedet på en. Det er langt morsommere og enklere at tage opvasken, hvis man bliver spurgt pænt, end om det bliver gjort til en sur pligt, for nu at tage et lettere idiotisk eksempel.
Det psykiske spiller en rolle for, hvordan fødslen udvikler sig. Man gør folk en bjørnetjeneste ved at ignorere det. Det lader jo til, at mange føler sig utrygge og overkørt, som ordningen er nu. Så er det måske på tide at se på, om man kan finde bedre løsninger.
Anmeld
Citér