Eksperthjælp: Frabede sig studerende under fødslen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. april 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB
NBNixen skriver:

Jeg håber virkelig at der er mulighed for at takke nej til studerende på det fødested jeg har valgt. Jeg har først termin den 4 september, men jeg kan slet ikke overskue hvis man ikke må sige nej og at det nej bliver godtaget. Jeg er enig i de skal lærer, men synes helt bestemt at det burde være op til den fødende at bestemme om der må være studerende med til fødslen og jeg er helt sikker på at der sidder nogen som ikke har noget i mod at de studerende kan og må være med til deres fødsel, jeg ønsker det godt nok bare ikke ved min.

Jeg har Social angst, godt nok i den mere blide ende, men det ændre ikke på at det er svært nok for mig med bare dem der skal være der, så det vil være alt for meget for mig med studerende til stede også. Jeg mener at en fødsel skal være så tryg som overhovedet muligt og en god oplevelse, så det nytter ikke noget at det gør en utryg med studerende til stede. 

Hvorfor bliver man utryg ved, at der er en studerende til stede? 

Den studerende kan da netop holde i hånd, snakke og observere lidt, fremfor JM som virkelig er på, skal skrive journal imens m.m. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2015

NBNixen

EBK skriver:

Hvorfor bliver man utryg ved, at der er en studerende til stede? 

Den studerende kan da netop holde i hånd, snakke og observere lidt, fremfor JM som virkelig er på, skal skrive journal imens m.m. 

Jeg vil bestemt blive utryg, grundet mange personlige årsager og jeg har min forlovede ved min side. Jeg er ikke særlig god til fremmede. Jeg kender ikke de studerende og jeg er angst nok i forvejen ved at skulle ligge helt uden tøj foran dem det skal være tilstede og jeg mener stadig det burde være op til en selv om man ønske studerende med ved ens fødsel eller ej . . 

Anmeld Citér

22. april 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB
NBNixen skriver:

Jeg vil bestemt blive utryg, grundet mange personlige årsager og jeg har min forlovede ved min side. Jeg er ikke særlig god til fremmede. Jeg kender ikke de studerende og jeg er angst nok i forvejen ved at skulle ligge helt uden tøj foran dem det skal være tilstede og jeg mener stadig det burde være op til en selv om man ønske studerende med ved ens fødsel eller ej . . 

Du ligger altså ikke helt nøgen. Ved de fleste fødsler er man iført skjorte og nettrusser med bind i, som først kommer af når man skal til at presse.

håber det kan berolige dig lidt.

Anmeld Citér

22. april 2015

Spunken84

NBNixen skriver:

Det er da også op til dig selv i sidste ende. På privathospitaler kan du da med garanti fravælge det fordi det er en del af den ekstra service man betaler for. Jeg kan med rette sige at jeg sandelig også har mine grunde til at jeg absolut ikke synes det er rart at studerende skal se på, men jeg har svært ved at se hvorfor mit ønske om at undgå studerende skal ignoreres til fordel for en andens når vi i sidste ende via skatten betaler for den samme service! Der er ikke andet for end at bide i det sure æble eller at gå til en privatpraktiserende hvis man absolut ikke vil:-)

Anmeld Citér

22. april 2015

Spunken84

Jossphine skriver:

Jeg er endnu ikke gravid

Men det kan ikke være rigtigt at man ikke kan frabede sig det. Hvad hvis man fx. Har været udsat for seksuelt overgreb,  - det ville da også være endnu ét  overgreb hvis ens ønske ikke bliver respekteret.  

Jeg synes det er helt fint at dem som ikke har noget imod det de gør det. Men har hørt om flere der ligefrem vælger hjemmefødsel eller tager på et fødselshotel  ( eller hvad det hedd3r)  for at slippe for de studerende nu hvor deres ønske ikke blev hørt. Det må jeg sige er grotesk. 

Jeg ved godt at de skal lære det,  men så må de hoppe med der hvor folk har det fint med det og så må det respektere der hvor folk frabeder sig det. 

Og hvordan kan det så retfærdiggøres at ens nej bliver respekteret bare fordi det er en mandlig jm studerende. Har de ikke ligeså meget krav på det. ?  

Nå men jeg vil personligt skifte jm indtil der er en der respektere mig ønske om at så få er til stede som muligt . 

Ej.....men det skulle da være mærkeligt hvis samtlige herinde der fravælger at have en studerende med, har været udsat for seksuelle overgreb! Det er nu nok en meget lille procentdel det i givet fald drejer sig om! Der kan jo være alle mulige gode grunde til hvorfor man ikke har lyst til at have studerende med og hvor går grænsen så? Hvem skal vi prioritere? Hvem skal have deres ønske respekteret og hvem skal ikke? Hvorfor? Hvis der var nok kvinder der frivilligt accepterede at få en studerende med ville det naturligvis ikke være nødvendigt at presse det ned over hovedet på folk der frabeder det. Men sådan hænger det altså ikke altid sammen. Man kan måske være heldig at der ikke er nogen den dag overhovedet så man slipper, eller at der er så få at de er havnet ved nogle andre og man dermed kan slippe, men ellers må man altså se det som en sur pligt at hjælpe folk med at blive den bedst mulige behandler....

Anmeld Citér

22. april 2015

FruJacobsen

mor:) skriver:

Men hvis alle tænkte sådan - så vil de studerende da ikke få en chance.  Så vill vi jo bare ende med at få usikre jordemødre fordi de kun har læst sig til det hele. 

Jeg forstår godt man kan være voldsom blufærdig....men forstår ikke man vælger studerende fra fordi man ikke magter deres eventuelle usikkerhed. 

Ja, jeg er klar over, at det ikke er hensigtsmæssigt i forhold til at uddanne nye jordemødre...men jeg frygtede begge mine fødsler så meget, at jeg ikke magtede også at bruge energi på en evt. studerende - og du kan jo aldrig vide, om du får en helt ny studerende eller én, der er ved at være færdiguddannet.

Anmeld Citér

22. april 2015

JJP

Spunken84 skriver:

Ej.....men det skulle da være mærkeligt hvis samtlige herinde der fravælger at have en studerende med, har været udsat for seksuelle overgreb! Det er nu nok en meget lille procentdel det i givet fald drejer sig om! Der kan jo være alle mulige gode grunde til hvorfor man ikke har lyst til at have studerende med og hvor går grænsen så? Hvem skal vi prioritere? Hvem skal have deres ønske respekteret og hvem skal ikke? Hvorfor? Hvis der var nok kvinder der frivilligt accepterede at få en studerende med ville det naturligvis ikke være nødvendigt at presse det ned over hovedet på folk der frabeder det. Men sådan hænger det altså ikke altid sammen. Man kan måske være heldig at der ikke er nogen den dag overhovedet så man slipper, eller at der er så få at de er havnet ved nogle andre og man dermed kan slippe, men ellers må man altså se det som en sur pligt at hjælpe folk med at blive den bedst mulige behandler....

Ej men det er så tilgengæld  sådan en situation  jeg står i og jeg synes det er grotesk hvis man skal presses ud i noget man ikke har lyst til. 

Jeg kan ikke forstå hvor folk bliver så sure over at der er nogle der frabeder mig det. Det burde være et frit valg ! 

Anmeld Citér

22. april 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
FruJacobsen skriver:

Ja, jeg er klar over, at det ikke er hensigtsmæssigt i forhold til at uddanne nye jordemødre...men jeg frygtede begge mine fødsler så meget, at jeg ikke magtede også at bruge energi på en evt. studerende - og du kan jo aldrig vide, om du får en helt ny studerende eller én, der er ved at være færdiguddannet.

Fair nok 

Anmeld Citér

22. april 2015

Spunken84

Jossphine skriver:

Ej men det er så tilgengæld  sådan en situation  jeg står i og jeg synes det er grotesk hvis man skal presses ud i noget man ikke har lyst til. 

Jeg kan ikke forstå hvor folk bliver så sure over at der er nogle der frabeder mig det. Det burde være et frit valg ! 

Jeg er overhovedet ikke sur men tillader mig blot at være uenig, som det nu engang forholder sig i en debat. Du synes det burde være et frit valg og jeg siger at den mulighed findes i det private og at jeg i øvrigt synes det var fint at man kunne fravælge det, hvis det forholdte sig således at der var nok kvinder der sagde ja til at få studerende med ind. Men jeg tror ikke der er nok kvinder der accepterer det for i så fald burde det ikke være nødvendigt at tvinge folk til noget de ikke har lyst til.

Så hvis det skal gå ud over nogen.....hvem bør i din optik så ikke få respekteret deres ønske?

Smil fra mig

Anmeld Citér

22. april 2015

lineog4

Jeg kan sagtens forstå der skal være studerende, og har selv været prøveklud for mangt og meget i mit liv fordi jeg selvsagt gerne vil at alle bliver uddannet så godt som muligt, at der forskes osv. 

Men når det er sagt, så tænker jeg der også må være en vurdering i de enkelte tilfælde. 

Jeg havde selv en studerende med til min 3. Fødsel, en fødsel 11 måneder efter vi havde mistet. Både min mand og jeg var utroligt sårbare, vi var så ikke som jeg hører folk er flest i den situation nemlig angste for gentagelse eller mor dør osv. Vi var apatiske, turde slet ikke mærke efter om vi var bange, så følte slet ingen ting. 

Den studerende var så den der stod for fødslen guidet af jordemoder. Hun prøvede fx 3 gange at finde hjertelyden og udbrød: nej det er mærkeligt jeg kan sørme ikke finde hjertelyden - jeg var i en indre dialog om jeg skulle fortælle hende at hun var et kvaj for han var så tydelig i den anden side, men opgave og lod hende bruge mig som prøveklud. Så forsøgte midt i veerne og apatien at spørge til hvor mange børn jeg havde - NEJ jeg havde ikke brug for at skulle forklare vi havde mistet et barn, jeg skulle bare føde. Og sådan fortsatte det i den lille time jeg fødte, hvor hun til sidst udbrød: sådan en stor en har jeg aldrig set. Hun var sikkert en god jordemoder, hun var sikkert hyggelig, og til en almindelig fødsel havde jeg sikkert været glad for hende, men jeg havde brug for en der havde så meget overskud så hun også kunne se jeg var ved at knække sammen inden i - min krop var egentlig slet ikke det de skulle være urolige for, det var lille Line inden i der gik i stykker. Og det overskud har en studerende sjældent.

at de så ydermere valgte det også skulle være en lægestuderende der tjekkede vores søn, og den studerende fumlede så han absolut ikke skabte tryghed omkring sig er en anden historie.

så ja velkommen til studerende, men de skal huske vurderingen i den enkelte sag

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.