Eksperthjælp: Frabede sig studerende under fødslen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.432 visninger
105 svar
154 synes godt om
20. april 2015

Charlotte Grumme

Hej Charlotte.

Jeg ville høre om det er muligt at frabede sig studerende når man skal føde ? Sådan så der kun er de "nødvendige " til stede ? Det er første gang og har ikke lyst til at være udstillet.

På forhånd tak.

Charlottes svar

Kære Du
Ja det kan du godt, jeg har i al fald aldrig oplevet at et sådant ønske ikke blev respekteret.
Venlig hilsen og held og lykke, Charlotte, www.grumme.dk

En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.

Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2015

JJP

20. april 2015

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman
Grumme skriver:

Hej Charlotte.

Jeg ville høre om det er muligt at frabede sig studerende når man skal føde ? Sådan så der kun er de "nødvendige " til stede ? Det er første gang og har ikke lyst til at være udstillet.

På forhånd tak.

Charlottes svar

Kære Du
Ja det kan du godt, jeg har i al fald aldrig oplevet at et sådant ønske ikke blev respekteret.
Venlig hilsen og held og lykke, Charlotte, www.grumme.dk

En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.

Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk

Hej Charlotte. Jeg fødte i 2004 i Skejby sygehus og der sagde min mand fra til studerende da jeg var meget forfængelig og ikke kunne dige fra , men det var ikke muligt sagde jordemoren da de var her for at lære. Håber det er anderledes idag. 

Anmeld Citér

20. april 2015

Mama85

Aisha skriver:

Hej Charlotte. Jeg fødte i 2004 i Skejby sygehus og der sagde min mand fra til studerende da jeg var meget forfængelig og ikke kunne dige fra , men det var ikke muligt sagde jordemoren da de var her for at lære. Håber det er anderledes idag. 

Det synes jeg faktisk ikke er i orden fra deres side..nu går jeg udfra at du mente blufærdig, og ikke forfængelig i den sammenhæng, men der er da ikke noget mere blottende end en fødsel, i mine øjne. Så jeg håber da hellere ikke at proceduren er den samme. 

Anmeld Citér

20. april 2015

AnnaK89

Da jeg fødte første gang i Hjørring, bad jeg også om at der ikke var studerende med. Fik meget bestemt at vide, at det kunne jeg ikke frasige mig. Og der var en studerende med og det var den værste oplevelse nogensinde. 

Anmeld Citér

20. april 2015

jenny4

JEg havde en studerende med og det var en rigtig god oplevelse. Hun var bedre til at forklare osv end den udlærte jordemoder.

Man skal selvfølgelig ikke tvinges, men med mindre man er meget blufærdig så tænker jeg, at det er den eneste måde de kan lære det på. Tænk hvis de kun skulle læse i bøger og så en dag stod alene med det hele fordi folk først vil se dem som færdiguddannede (ja jeg ved godt det er sat på spidsen, men overdrivelse fremmer forståelsen)..

Anmeld Citér

20. april 2015

ErDetSnartNU

Hvordan skal de studerende kunne lære at blive gode jordemødre, hvis de ikke må observere fødsler? Det er da i vores alles interessse, at dem, der bliver uddannet, har set og lært så meget som muligt, så de fødende (det kan jo være en selv!) er i så trygge og erfarne hænder som muligt. 

Anmeld Citér

20. april 2015

SandraXOXO

Jeg er meget blufærdig og var ret skræmt over alle de mennesker der skulle se mig uden tøj. Men både jdm og den unge studerende var så søde! Vi klikkede rigtig godt med den studerende både min mand og jeg, vi kunne sagtens ha valgt at bede hende gå for det var helt op til os om hun måtte være med, men jeg havde aldrig klaret min første fødsel uden hende. Er sikker på hun den dag idag- er en hammer god jordermoder. Hun var en stor hjælp og dejlig støtte den dag  

Anmeld Citér

20. april 2015

Englehår

Profilbillede for Englehår

Jeg havde en studerende til stede ved min første fødsel, og det var altså en rigtig god oplevelse! 

Den studerende var rigtig sød til at forklare og meget mere nærværende en JM.

Så jeg ville ikke sige nej tak til en studerende en anden gang 

Jeg husker dog heller ikke at jeg egentlig blev spurgt om det var OK. 

Jeg læser selv sygepleje og der spørger vi heller ikke altid patienterne i den daglige pleje, men skal de fx til en undersøgelse bliver patienten ofte spurgt om der må komme en studerende med. 

Jeg tænker, at man må stole på at de studerende opfører sig professionelt og ikke bliver sat til noget de ikke kan. De er skolet i håndtering af blufærdighed og alm pli  

Anmeld Citér

20. april 2015

Ciss

Jeg er todelt på dette, for jeg tænker som udgangspunkt, at det er flot, at de får en god uddannelse og har en masse praksis - det tænkte jeg også, før vi fik nr to. Ved denne fødsel ble vi stort sett overladt til en studerende. Jeg traf så vidt jordmoren to min da vi kom ind. Hun præsenterede den studerende, og vi blev så overladt til hende. Det var grusomt! Hun svarede hele tiden lidt ved siden af det, jeg egentlig spurgte om, og så klarede hun åbenbart ikke helt at tolke, hvad som skete i min krop. Jeg følte mig ikke tryg, men samtidig fik jeg heller ikke mig selv til at sige det til hende. Jeg ville jo ikke være uhøflig og tænkte, at det sikkert bare var mig, som ikke kunne finde ud af at sige ting på rigtig måde. Det hele toppede sig, da hun først målte 8 cm åbning. Derefter kom der en monsterve, og jeg sagde (råbte?) til hende, at nu kommer babyen. Nej, siger hun, og lukker mine ben sammen. Få minutter efter var han født. Hun bare panikringede efter hjælp, så jordmoren nåede lige ind af døren et minut før, han var ude. Ingenting var på plads eller klart eller noget som helst. 

Så selv om jeg støtter, at de skal have meget praksis, så kommer jeg ikke til at godtage at blive overladt til en studerende, hvis jeg en dag skal føde igjen. Det var noget af det værste, jeg har oplevet, ikke at blive forstået og taget alvorlig i den situation, og jeg er sjæleglad for, at der ikke tilstødte noget undervejs, for jeg er ikke overbevist om, at hun ville have opfanget det i tide. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.