Ciss skriver:
Jeg tror ikke på, at der nogensinde kommer en nyuddannet jordmor, som kun har erfaring fra bøger, og det er hverken mit ønske eller noget, jeg regner for gennemførbart. Jeg er ikke ude på at skrotte praktisk erfaring - men jeg synes ikke reglen om, at det ikke er muligt for en fødende at sige nej, er rimelig.
Jeg mener ikke, at den fødende bare skal have besked på, at sådan bliver det. Jeg mener, at som et minimum bør situationen med en studentjordmor snakkes igennem på forhånd, hvordan det gøres i praksis osv, og hvis dette er problematisk for den gravide af den ene eller anden grund skal der være tid til at bearbejde det. I tillæg synes jeg faktisk, at det er rimeligt, at der er mulighed for at reservere sig i mod i det i specielle tilfælde eller indgå kompromiser som at studenten kan deltage aktivt ind til en vis grænse og ellers observere eller hvad det nu måtte være som skal til, for at dette kan fungere også for den fødende. At lægge al vægten på hensynene til studenten og ignorere behovene til den fødende er i mine øjne ikke hensigtsmæssig.
Når det gælder antal, er der forresten ingen garanti for, at der kun kommer to personer. Hos mig var der til tider tre studenter: Jordmorstudenten og en observerende sygeplejestudent var med hele vejen, og noget af tiden var der også en, som skulle arbejde på ambulance og derfor skulle observere. Jeg så også her et sted at en anden skrev om en hel flok, som var med til hendes fødsel. Det er lidt ok at være forberedt på den slags - og også at få mulighed til at sætte nogen grænser, hvis man har behov for det.
Men er der virkelig så mange fødende, der har et problem med studerende, at det ligefrem skal drøftes på forhånd med hver eneste gravide, om hun accepterer det eller ej? Jeg kan da kun forestille mig, det pludselig vil gøre det til et stort issue, hvis det som standard skal tages op under graviditeten - og ærligt talt: Hvor mange gravide aner på forhånd, om de vil være berørte eller bedøvende ligeglade?
Jeg forestiller mig, at en studerende jordemoder slet og ret følger en jordemoder på dennes vagter i en periode. Hold nu op, hvor kan det blive kompliceret, hvis jordemoderen på én vagt følger fem fødsler, og det så viser sig, at der i de fires står nej til en studerende. Det er simpelthen spild af tid og kræfter - og i mine øjne at skyde gråspurve med kanoner på grund af en formentlig stærkt begrænset problematik.
Med mindre, der er virkeligt tungtvejende årsager fra den fødendes side til ikke at ønske sig andre end JM til stede, så synes jeg ærligt talt, det er at blæse en lille detalje op til et kolossalt problem.
Noget andet er, at når man hører om fortravlede jordemødre, der pisker rundt, så ville jeg da opfatte det som en fordel at have "dobbelt op" på jordemødre i stedet for at skulle se langt efter en.