Eksperthjælp: Frabede sig studerende under fødslen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. april 2015

Mettefpigen

Der har både været studerende ved lægen til underlivsundersøgelser og under fødslen ☺ jeg har ikk haft et problem med det, Heller ikk selv om det var den studerende der syede mig bagefter �� de skal jo lære det ☺

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2015

Vivienne

Abracadabra skriver:

Det er vel meningen, at de skal gøre pisseondt? Det er jo derfor, de hedder bistik? 

Anmeld Citér

21. april 2015

Jegermoar

Profilbillede for Jegermoar

Jeg havde en JM-studerende ved min første fødsel og fattede det faktisk ikke før efter fødslen da jeg havde voldsomt mange veer da jeg ankom og bare lyttede til JM. Men den studerende holdt sig tilbage og var vidst kun med for at observere og lytte/snakke med JM.

2. fødsel blev jeg spurgt om deres mandlige lægestud. måtte deltage og her sagde jeg "nej tak" og det blev respekteret fuldt ud uden forsøg på overtalelse. Så jo det er muligt at frabede sig studerende - nogle steder i hvert fald :-)

Anmeld Citér

21. april 2015

FruJacobsen

Jeg frabad mig også studerende ved begge mine fødsler, hvilket blev respekteret...jeg magtede ikke også at skulle forholde mig til en studerende og hendes/hans evt. usikkerhed.

Anmeld Citér

21. april 2015

Fremad

Jeg havde for 10 uger siden den sødste og dygtigste JM-studerende, til fødslen af min søn...

jm stod på sidelinjen eller var klar hvis der blev kaldt på hende.. selv da det var værst og tingene ikke gik helt efter bogen klarede vi den sammen uden andres indblanding, dog kom den øverste jm/læge med på sidelinjen pga hjerte rytme... hun gav råd til jm studerende og mig.. 

hun fik også lov at syg mig bagefter, os selvom det tog lidt længere tid...

og ved i hvad, jeg håber at min datter om mange år får netop hende eller en der er præcis som hende når/hvis hun en gang skal føde... 

Anmeld Citér

21. april 2015

Spunken84

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg er i lighed med andre herinde også lidt splittet. For selvfølgelig skal de lære det - det samme skal læger og sygeplejersker. Den eneste måde, er ved at være med i praksis - også selvom os det "går ud over" synes at det kan være lige lovligt meget af det gode. 

Omvendt har jeg selv oplevet at føle mig meget sårbar under flere forskellige fertilitetsbehandlinger - og faktisk ønsket at der var så få mennesker til stede under de mange (mange!) indgreb. Men jeg har endnu ikke kunnet få mig selv til at bede om det. Det er vel heller ikke helt fair. 

Så ja, det bør vel være op til den enkelte kvinde, i hvor høj udstrækning hun orker at være prøvekanin?

https://erduherikkesnart.wordpress.com/om-bloggen/

Jeg er delvist enig og delvist uenig. For jeg har også været igennem behandlingsmøllen af adskille omgange og haft den ene efter den anden til at kigge på. 

Selvfølgelig ville jeg foretrække at vise underlivet frem til så få som muligt og det tror jeg langt de fleste ville. Derfor synes jeg egentlig det er ok at der i det offentlige ikke tages hensyn til hvorvidt folk frabeder sig det eller ej. For i sidste ende er det et nødvendigt onde for at få så dygtige og kompetente fagfolk som muligt efter endt uddannelse. Jeg ville i hvert tilfælde nødigt være den første til at agere prøveklud hos fx en JM der aldrig havde forestået en fødsel i praksis! Og det kunne blive tilfældet hvis alle frabad sig at have studerende med. 

Når det er sagt kan man diskutere om det er rimeligt at man nærmest partout SKAL have en ny med til hver undersøgelse. Måske det var rimeligt at man fx 3 gang kunne slippe eller lignende. Så havde man ligesom "taget sin del af læsset".

Ved ikke hvordan det er i det private, men jeg forestiller mig at man kan frabede sig det der. Så hvis det fylder så meget for en at man slet ikke kan bære tanken om at der skal en studerende med, var det måske en mulighed at "betale sig fra det" på et privathospital....?  

Måske jeg virker stejl og firkantet, men arbejder selv i behandlingsverdenen og ved derfor hvor vigtig praksiserfaring er når man er nyuddannet. 

Anmeld Citér

22. april 2015

JJP

Jeg er endnu ikke gravid

Men det kan ikke være rigtigt at man ikke kan frabede sig det. Hvad hvis man fx. Har været udsat for seksuelt overgreb,  - det ville da også være endnu ét  overgreb hvis ens ønske ikke bliver respekteret.  

Jeg synes det er helt fint at dem som ikke har noget imod det de gør det. Men har hørt om flere der ligefrem vælger hjemmefødsel eller tager på et fødselshotel  ( eller hvad det hedd3r)  for at slippe for de studerende nu hvor deres ønske ikke blev hørt. Det må jeg sige er grotesk. 

Jeg ved godt at de skal lære det,  men så må de hoppe med der hvor folk har det fint med det og så må det respektere der hvor folk frabeder sig det. 

Og hvordan kan det så retfærdiggøres at ens nej bliver respekteret bare fordi det er en mandlig jm studerende. Har de ikke ligeså meget krav på det. ?  

Nå men jeg vil personligt skifte jm indtil der er en der respektere mig ønske om at så få er til stede som muligt . 

Anmeld Citér

22. april 2015

ErDuHerIkkeSnart

Spunken84 skriver:

Jeg er delvist enig og delvist uenig. For jeg har også været igennem behandlingsmøllen af adskille omgange og haft den ene efter den anden til at kigge på. 

Selvfølgelig ville jeg foretrække at vise underlivet frem til så få som muligt og det tror jeg langt de fleste ville. Derfor synes jeg egentlig det er ok at der i det offentlige ikke tages hensyn til hvorvidt folk frabeder sig det eller ej. For i sidste ende er det et nødvendigt onde for at få så dygtige og kompetente fagfolk som muligt efter endt uddannelse. Jeg ville i hvert tilfælde nødigt være den første til at agere prøveklud hos fx en JM der aldrig havde forestået en fødsel i praksis! Og det kunne blive tilfældet hvis alle frabad sig at have studerende med. 

Når det er sagt kan man diskutere om det er rimeligt at man nærmest partout SKAL have en ny med til hver undersøgelse. Måske det var rimeligt at man fx 3 gang kunne slippe eller lignende. Så havde man ligesom "taget sin del af læsset".

Ved ikke hvordan det er i det private, men jeg forestiller mig at man kan frabede sig det der. Så hvis det fylder så meget for en at man slet ikke kan bære tanken om at der skal en studerende med, var det måske en mulighed at "betale sig fra det" på et privathospital....?  

Måske jeg virker stejl og firkantet, men arbejder selv i behandlingsverdenen og ved derfor hvor vigtig praksiserfaring er når man er nyuddannet. 

Jeg forstår godt dine holdninger - også selvom jeg er mere tøvende. For jeg er bestemt også af den holdning, at det er en afgørende del af en sundhedsfaglig uddannelse, at være med i praksis.

Derfor har jeg også indtil videre tvunget mig selv til at acceptere de studerende's tilstedeværelse - også i situationer, hvor jeg har følt mig maksimalt udsat. Som regel har de studerende været meget kvalificerede - så det er ikke dér skoen trykker for mig.

I løbet af de seneste år, vil jeg skyde på jeg har gennemgået rundt regnet 100 gynækologiske undersøgelser - som har involveret imellem 100-150 forskellige læger og sygeplejesker (wow, det ser sindsygt ud, når man sådan tæller efter). Af disse har der måske være 40-50 studerende involveret. Det er godt nok mange. 

Ved min seneste ægudtagning, fik jeg noget, som minder om et angstanfald, lige inden jeg skulle bedøves. Der var i alt 7 mennesker på min stue (ud over min mand og jeg) - to af dem var studerende. Her ville det have været en stor lettelse at kunne frabede sig flere øjne end højst nødvendigt, samt undgå den ekstra tid det tog, at lægen så at sige "guidede" de studerende igennem de ting, som de så i mit underliv. 

Så ja, jeg er fortsat splittet - men ender på konklusionen om at det må være op til den enkelte kvinde i den givne situation. De fleste af os forstår jo godt, at de studerende helst skal være med og bider derfor tænderne sammen - men nogen gange kan det være nødvendigt at kunne sætte sine egne behov først 

https://erduherikkesnart.wordpress.com/om-bloggen/ 

Anmeld Citér

22. april 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
FruJacobsen skriver:

Jeg frabad mig også studerende ved begge mine fødsler, hvilket blev respekteret...jeg magtede ikke også at skulle forholde mig til en studerende og hendes/hans evt. usikkerhed.

Men hvis alle tænkte sådan - så vil de studerende da ikke få en chance.  Så vill vi jo bare ende med at få usikre jordemødre fordi de kun har læst sig til det hele. 

Jeg forstår godt man kan være voldsom blufærdig....men forstår ikke man vælger studerende fra fordi man ikke magter deres eventuelle usikkerhed. 

Anmeld Citér

22. april 2015

NBNixen

Jeg håber virkelig at der er mulighed for at takke nej til studerende på det fødested jeg har valgt. Jeg har først termin den 4 september, men jeg kan slet ikke overskue hvis man ikke må sige nej og at det nej bliver godtaget. Jeg er enig i de skal lærer, men synes helt bestemt at det burde være op til den fødende at bestemme om der må være studerende med til fødslen og jeg er helt sikker på at der sidder nogen som ikke har noget i mod at de studerende kan og må være med til deres fødsel, jeg ønsker det godt nok bare ikke ved min.

Jeg har Social angst, godt nok i den mere blide ende, men det ændre ikke på at det er svært nok for mig med bare dem der skal være der, så det vil være alt for meget for mig med studerende til stede også. Jeg mener at en fødsel skal være så tryg som overhovedet muligt og en god oplevelse, så det nytter ikke noget at det gør en utryg med studerende til stede. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.