Eksperthjælp: Frabede sig studerende under fødslen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2015

Sandratoft

Ciss skriver:

Lige da vi kom ind, var jordmoren med, men det var kun den studerende, som målte åbning. Derefter forlod jordmoren stuen, og jeg så hende først igen, da studenten panikringede efter hjælp ca tre minutter før han blev født. Jeg går ud fra at den studerende var langt fremme i forløbet, men der var ingen, som sagde noget om det, så vidt jeg husker. Studenten gik flere gange ud for at rådføre sig med jordmoren, men det hjalp jo ikke meget, når hun ikke tolkede situationen korrekt i udgangspunktet. Jeg var sikkert uheldig, men jeg ved, at jeg ville have problemer med at blive mødt af en student ved en eventuel senere fødsel - og jeg synes ikke, jeg er urimelig, når jeg ikke ønsker en student ved en eventuel senere fødsel.

Det er rigtig beklageligt med din oplevelse, troede faktisk ikke at man måtte gøre det sådan? 

Men håber at du ved en evt tredje fødsel, vil acceptere at der er en studerende med på stuen, og synes godt du kan kræve at jordemoderen bliver der overvej det i det mindste. 

Du vil jo heller ikke stoppe med at gå til lægen, bare fordi du har haft en dårlig oplevelse med en lægestuderende. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2015

Ciss

Abracadabra skriver:

Nej, jeg har født med en jordemoder og en jordemoderstuderende, sidstnævnte var vist mest på stuen. 

Når man føder på et universitetshospital, er studerende en selvfølge. De kan fravælges under særlige omstændigheder, MEN de skal som udgangspunkt være med. 

At få et levende barn med hjem er vigtigere end blufærdighed. Problemet er, at hvis blufærdighed bliver en acceptabel grund til at fravælge studerende, sætter man andre fødende i en dårligere situation, fordi de får en mindre erfaren jordemoder. 

Derfor siger de ikke "må Elisabeth være med, hun er studerende" men i stedet: "Elisabeth er også med, hun er kommende kollega". 

En ting er blufærdighed, men både i denne og i den anden tråd med lignende emne har folk skrevet helt andre begrundelser for at ønske at sige nej til studentdeltagelse ved deres næste fødsel.

Personlig mener jeg, at det ønske bør respekteres. Samtidig tror jeg, at mange blufærdige vil være mere positive til studenterne, hvis de får information på forhånd og mulighed for at snakke sine forbehold i gennem og evn få lov til at ingå et kompromis. Meget handler om at føle sig tryg og respekteret.

Anmeld Citér

23. april 2015

Ciss

Sandratoft skriver:

Penge styrer mange ting  
Man kan blive opereret tidligere for en kræftsvulst på et privatsygehus, og dermed have større chance for at overleve, hvis man altså har pengene til det. 

Så jo, det kunne sagtens spredes til fødselsgangen.

Kvaliteten på omsorgen og respekten man bliver mødt med bør være den samme. Det handler jo ikke om at købe sig en luksustjeneste. Det handler faktisk meget lidt om noget, som kan købes for penge. Måden man snakker med den fødende på, måden man informere på osv. Og siger den fødende nej, så burde det faktisk respekteres - eller som et minimum være startskuddet for en dialog. Også i det offentlige system.

Anmeld Citér

23. april 2015

Ciss

Sandratoft skriver:

Men er det ikke også den fødenes behov, at have en jordemoder (som lige så nemt kunne være nyuddannet) som har været med til så mange fødsler som muligt? 

Så enkelt er det ikke. Kvantitet er ikke alt. Og hvis det er et reelt problem for den fødende, at den studerende er der, så kan det ikke bare ignoreres. Den fødende har også ret til at blive mødt med respekt. Det er ikke at møde folk med respekt, når man træder langt over deres grænser uden så meget som at være villig til at gå i dialog.

Anmeld Citér

23. april 2015

Ciss

Abracadabra skriver:

Men mit behov for en tryg fødsel og et levende barn SKAL altså trumfe din blufærdighed. 

De studerende er der jo ikke for deres underholdnings skyld. De skal dygtiggøre dig, så flere kan få intakte underliv og raske børn med hjem. 

Jeg har intet sted skrevet, at jeg ikke ønsker en studerende til stede på grund af blufærdighed!

Hvis du læser tråden igennem, finder du min historie.

Og hvis du læser denne og den tilsvarende tråd igennem, finder du mange andre grunde, som heller ikke handler om blufærdighed.

Jeg havde en fødsel, som ikke var tryg. Det synes jeg slet ikke er i orden. Jeg har samme behov for en tryg fødsel og et levende barn, som du har.

Anmeld Citér

23. april 2015

Ciss

Abracadabra skriver:

Hvilke gode grunde tænker du på? 

Jeg har set seksuelle overgreb nævnt (det er vist meget, meget få), blufærdighed og "utryghed ved at, nogle skulle lære noget". Og så ønsket om at begrænse antallet af personer på stuen. 

Jeg ser egentlig kun seksuelle overgreb som en egentlig hindring for studerende (og det er jo ikke en gang sikkert, at et tidligere offer ville se det sådan!). 

Hvis man ønsker at føde alene, så er det muligt. Man har også mulighed for at få en jordemoder hjem til sig selv. 

Men udgangspunktet må være, at vores børnebørn også skal have trygge fødsler, og kompetencer SKAL gives videre. 

Det må jo være fuldt muligt at uddanne folk uden at handle respektløst over for de fødende.

Jeg oplevede en utryg fødsel stort set alene med en student som fejltolkede situationen gang på gang. For mig er det grund nok til at sætte foden ned og sige, at sådan skal ting ikke være næste gang.

Som jeg ser det, er det de færreste, som angiver blufærdighed som årsagen. Tvært i mod ser jeg flere som skriver om grænseoverskridende oplevelser i forhold til studentdeltagelse, og at de blev mødt med manglende respekt. Det synes jeg ikke, er noget, man skal være nødt til at acceptere, og hvis folk ikke ønsker studentdeltagelse, bør de som minimum blive mødt med forståelse og muligheden for dialog. Det psykiske spiller ind på fødslens forløb, og på den fødendes psyke i tiden efter, så bare at ignorere det og spise folk af med, at det er en pligt, synes jeg, bliver for enkelt.

Anmeld Citér

23. april 2015

Ciss

Sandratoft skriver:

Det er rigtig beklageligt med din oplevelse, troede faktisk ikke at man måtte gøre det sådan? 

Men håber at du ved en evt tredje fødsel, vil acceptere at der er en studerende med på stuen, og synes godt du kan kræve at jordemoderen bliver der overvej det i det mindste. 

Du vil jo heller ikke stoppe med at gå til lægen, bare fordi du har haft en dårlig oplevelse med en lægestuderende. 

Desværre bliver man tydeligvis ikke altid hørt, om man som fødende forsøger at trække en grænse eller stille et krav.

Hvis det en dag er aktuelt igen, kommer jeg til at forsøge at få igennem, at jeg ikke skal være alene med en studerende på noget tidspunkt. Men sikker på det kan jeg jo ikke være.

Hvis jeg havde en dårlig oplevelse med en lægestuderende, ville jeg nok forsøge at bytte lægehus og håbe på, at ting blev håndteret på en anden måde ved det nye.

Anmeld Citér

23. april 2015

Sandratoft

Ciss skriver:

Desværre bliver man tydeligvis ikke altid hørt, om man som fødende forsøger at trække en grænse eller stille et krav.

Hvis det en dag er aktuelt igen, kommer jeg til at forsøge at få igennem, at jeg ikke skal være alene med en studerende på noget tidspunkt. Men sikker på det kan jeg jo ikke være.

Hvis jeg havde en dårlig oplevelse med en lægestuderende, ville jeg nok forsøge at bytte lægehus og håbe på, at ting blev håndteret på en anden måde ved det nye.

Men du kan også være heldig at du møder en sød og kompetent jordemoderstuderende ved tredje fødsel kan så se at du ikke har noget imod at der kommer en jordemoderstuderende ind som "føl" og det er egentlig lige præcis det jeg kan være uforstående over for, når andre siger at de kun vil have jordemoderen og deres mand på stuen. 

For hvis man sætter det lidt på spidsen, hvis alle fik valget om de ville have en jordemoderstuderende med på stuen, og alle fra nu af sagde nej, så ville den studerende kun have fået erfaring gennem det læste, men ingen praktisk viden. Det er da heller ikke en holdbar løsning? 

Anmeld Citér

23. april 2015

Ciss

Sandratoft skriver:

Men du kan også være heldig at du møder en sød og kompetent jordemoderstuderende ved tredje fødsel kan så se at du ikke har noget imod at der kommer en jordemoderstuderende ind som "føl" og det er egentlig lige præcis det jeg kan være uforstående over for, når andre siger at de kun vil have jordemoderen og deres mand på stuen. 

For hvis man sætter det lidt på spidsen, hvis alle fik valget om de ville have en jordemoderstuderende med på stuen, og alle fra nu af sagde nej, så ville den studerende kun have fået erfaring gennem det læste, men ingen praktisk viden. Det er da heller ikke en holdbar løsning? 

Jeg tror, mange er skeptiske på grund af utryghed og usikkerhed, og hvis man gjorde det til et tema, man snakkede igennem ved jordmorkontrollerne i graviditeten ville flere sikkert være komfortable med det. Særlig som førstegangsfødende, hvor man er usikker på alt, ikke rigtig ved, hvad man går til, hvordan man selv reagerer osv, så kan tanken om, at der skal være endnu flere fremmede til stede da klart være ubehagelig. Jeg tror - uden at vide noget sikkert, selvfølgelig - at med forberedelse og evn muligheder for at lave aftaler, hvis man har behov for det, så ville flere være positive til det. Med et positivt forarbejde omkring det, tror jeg ikke alle ville sige nej. At trække det ned over hovedet på folk uansett, hvordan de har det med det, synes jeg bliver forkert.

Anmeld Citér

23. april 2015

Spunken84

Ciss skriver:

Man har mulighed, hvis man har råd.

Er det virkelig det, som skal styre det?

Har man ikke økonomi til en regning på flere tusind ekstra oveni alle de udgifter som følger med at få et barn, så må man bare finde sig i alt?

Det synes jeg ikke holder som argument. Jeg har set, at flere har fremført det.

Man ved, at det psykiske spiller en stor rolle ved, hvordan fødsler udvikler sig. Utryghed hjælper absolut ikke. Det drejer sig ikke bare om, at nogen fødende ikke vil tage sin del af ansvaret for at næste generation jordmødre bliver uddannet.

Jo det gør - det handler lige præcis om at vi alle må tage en del af ansvaret for at sikre vidensdeling. Og så vil jeg tilføje at det i aller højeste grad netop er vigtigt at de studerende deltager ved fødsler hvor kvinden er blufærdig, utryg, bange, angst osv osv. Det er jo netop de sager de lærer noget af - hvordan skal sådan en fisk bedst tackles? Ellers havner vi jo netop i situationer hvor folk bliver utilfredse over deres nyuddannede JM fordi han/hun ikke tacklede nervøsitet/angst/stress osv særlig godt. Det tror da pokker hvis de ikke har deltaget ved en sådan kvindes fødsel før! Og så lige endnu en tilføjelse- jeg tror altså alle fødende kvinder er angste/nervøse/stressede over at skulle føde. Jeg ved at jeg er, selvom der er 7 måneder endnu. Jeg vil da naturligvis også helst have så få derinde som muligt - men jeg ved at det ikke kan nytte noget at have det sådan. Det er en nødvendighed for at sikre at vi får uddannet nogle dygtige og kompetente JM. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.