Abracadabra skriver:
Hvilke gode grunde tænker du på?
Jeg har set seksuelle overgreb nævnt (det er vist meget, meget få), blufærdighed og "utryghed ved at, nogle skulle lære noget". Og så ønsket om at begrænse antallet af personer på stuen.
Jeg ser egentlig kun seksuelle overgreb som en egentlig hindring for studerende (og det er jo ikke en gang sikkert, at et tidligere offer ville se det sådan!).
Hvis man ønsker at føde alene, så er det muligt. Man har også mulighed for at få en jordemoder hjem til sig selv.
Men udgangspunktet må være, at vores børnebørn også skal have trygge fødsler, og kompetencer SKAL gives videre.
Det må jo være fuldt muligt at uddanne folk uden at handle respektløst over for de fødende.
Jeg oplevede en utryg fødsel stort set alene med en student som fejltolkede situationen gang på gang. For mig er det grund nok til at sætte foden ned og sige, at sådan skal ting ikke være næste gang.
Som jeg ser det, er det de færreste, som angiver blufærdighed som årsagen. Tvært i mod ser jeg flere som skriver om grænseoverskridende oplevelser i forhold til studentdeltagelse, og at de blev mødt med manglende respekt. Det synes jeg ikke, er noget, man skal være nødt til at acceptere, og hvis folk ikke ønsker studentdeltagelse, bør de som minimum blive mødt med forståelse og muligheden for dialog. Det psykiske spiller ind på fødslens forløb, og på den fødendes psyke i tiden efter, så bare at ignorere det og spise folk af med, at det er en pligt, synes jeg, bliver for enkelt.
Anmeld
Citér