Ville du vælge barnet fra, hvis...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2015

AnnaK89

Aisha skriver:

Havde du ikke et valg da du var gravid? Kunne de ikke se noget på skaningerne? Til Ts: Jeg tror også jeg ville vælge det fra. Tror det vil være meget hårdt med et handikappet barn. Synes det er hårdt nok med 2 raske børn. 

Nej jeg havde intet valgt. 

Vi vidste det først da hun var 8 dage gammel. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2015

Clisolka

Jeg vil ærligt sige, ja, det ville jeg! 

Havde det været den første, så ville mit svar måske være anerledes, men den dag i dag ville jeg vælge det fra. 

Jeg ville slet ikke have tid og overskud til at klare det med det job og arbejdstider jeg har i forvejen, og jeg ville ikke tilsidesætte mine 2 børn 

Anmeld

7. januar 2015

Lunae

Yurie skriver:

du vidste at det havde Downs eller ligende?

Jeg sidder lige og læser en anden debat, hvor der faktisk mere eller mindre er ingen der vil beholde et barn med Downs.

Jeg vil være ærlig og sige, at jeg kender ikke svaret på hvad jeg ville gøre.. Endnu..

Med hvad med jer piger, hvad ville i gøre?

Mit umiddelbare bud er at jeg ikke ville vælge et barn fra pga downs syndrom. Jeg har aldrig stået i situationen og derfor kan det være svært at forudsige, hvordan jeg ville reagere, hvis det blev aktuelt, men jeg mener selv at jeg ville kunne give et barn med særlige behov et godt liv og samtidig finder jeg det uværdigt at fravælge et uskyldigt barn på baggrund af kromosomer. 

Når det så er sagt, så har jeg fuld forståelse for at mange familier fravælger et barn med kromosomfejl - det kan være svært at få et "normalt" liv til at fungere med et barn med særlige behov. 

Derudover ligger hele aspektet omkring følgesygdomme. Et barn med en kromosomfejl er ikke det største "problem", men snarere hvis fejlen følges af hjertefejl osv.

Anmeld

7. januar 2015

MorTil4<3

Yurie skriver:

Jeg sidder lige og læser en anden debat, hvor der faktisk mere eller mindre er ingen der vil beholde et barn med Downs.

Jeg vil være ærlig og sige, at jeg kender ikke svaret på hvad jeg ville gøre.. Endnu..

Her er der ingen tvivl. downs så er det slut . . 

jeg vil ikke acceptere mig selv eller tilgive mig selv for at sætte et barn i verden der måske skal passes dag ud og dag ind hele sit liv. . 

så når jeg/vi skal ind til scanning så har vi allerede aftalen, er der stor chance for at baby har downs, så vil vi ikke fuldføre graviditeten. . 

Anmeld

7. januar 2015

stm2812

Yurie skriver:

Jeg har faktisk tit tænkt tanken, og som dig er jeg ikke helt sikker på hvad jeg ville vælge. 

Af hensyn til mine to små piger ville jeg nok vælge en abort, men jeg er ikke sikker på om jeg ville kunne gennemføre det når jeg står i det. Det vil i hvert fald være med meget tungt hjerte jeg ville sige farvel

Anmeld

7. januar 2015

Ciss

Jeg er ikke sikker på, at jeg ville kunne vælge en downsbaby fra.

Jeg ved 100% sikkert, at jeg ved en svupser-graviditet ikke ville klare at vælge abort.

Selvfølgelig kan man aldrig være helt sikker på, hvilket valg man ender med at tage, før man står i situationen (og hvis manden siger 100% nej til downsbaby, så er det så sin sag at stå alene med det hele...), men som jeg kender mig selv, ved jeg, at der skal ekstremt meget til, før jeg ville vælge en abort. I tillæg kender jeg for mange velfungerende og fantastiske mennesker med Downs. Man kan gennemføre en normal graviditet og alligevel stå med et multihandicappet barn. Ved enhver graviditet er der en risiko og man ved, at børn med Downs kan få alvorlige følgesygdomme. Men det er ikke en selvfølge og det er ikke en dødsdom.

Jeg synes egentlig, at downsstatisikken er skræmmende. Det er omtrent blevet en selvfølge, at man skal tage abort, hvis der er risiko for Downs. Herlighed!

Anmeld

7. januar 2015

lineog4

sne190810 skriver:

Nej, det ville ikke skræmme mig at få en barn med downs syndrom. Men jeg er også opvokset med en tæt familierelation, som er udviklingshæmmet, så for mig er det ikke en unaturlig ting at mennesker er anderledes. Eller hvordan man lige kan sige det.. :-)  

De har også ret til at leve, og syntes ikke man kan stille sig til dommer for om hvad der er et værdigt liv for folk, med downs eller andre udviklingshæmmede faktorer. 

Men derfor kunne jeg dog aldrig finde på at se ned på folk som vælger anderledes eller har en anden mening. Dette er jo bare min mening, og den afspejler mig og hvordan mit liv er og har været. 

Jeg tror ikke alle frygter det ikke-normale, er i hvert fald slet ikke min grund til at jeg ville fravælge. For mig er det ikke down, udviklingshæmmet mm. der gør jeg ville fravælge. Men er jeg så hunderæd for jeg igen skal sætte mine børn igennem at miste en søskende, igen skal sætte mine børn igennem at se mig være i  helvedes forgård og ikke være en velfungerende mor. Ja et barn med down kan sagtens være sund og rask til trods for kromosomet, men der er stor sandsynlighed for flere følgesygdom, fx en hjertefejl og jeg tror simpelthen ikke jeg mentalt kan overleve en hjerteoperation, jeg kan ikke en gang tage mine børn til vagtlæge fordi jeg kan se hen på den afdeling hvor min datter døde. 

Jo jo jo jeg kan lære det og der kan ske noget med de børn som ikke har down osv, men ved at tilvælge et barn med down har jeg taget et kalkuleret valg med en risiko - så handler slet ikke om normale eller ikke normale.

Anmeld

7. januar 2015

Lykkelig Omstændigheder <3

Yurie skriver:

Altså her ser vi, at staten har fået DERES igennem. 

- Vi får KUN fortaget NF i uge 12, fordi der kan man første se, at barnet har DS, og om man skulle vente på Misdannelse scanning i uge 18 har undersøgelser vist, at flere kvinder vælger, at beholde barnet, fordi de har en tilknytning til barnet nu.

Vi får kun tilbud NF scanning, fordi staten vil ha vi vælger det fra, fordi børn med DS koster samfundet meget. 

Jeg ved at på Færøerne og i Sverige får man KUN tilbudt Misdannelse scanning i uge 18. 

Ja..... 

Anmeld

7. januar 2015

Mother-love

Ja jeg ville vælge det fra. Der er mange ting der spiller ind. 

jeg ville vælge fra pga.

1. Det er hårdt at få et "normalt" barn i forvejen.

2. Jeg tænker meget på søskende som vil blive tilsidesat meget pga en med downs.

3. Nu har jeg et piskesmæld som gør jeg vil arbejde på nedsat tid i forvejen.

4. Barnet vil være på mange måde mere afhængig også som voksen end et "normalt" barn ville være.

det er det jeg tænker på når jeg siger jeg vil vælge fra, så det er pga det praktiske ikke rigtig andet.

Anmeld

7. januar 2015

helle85

Yurie skriver:

Hvis jeg fik afvide nu at jeg ville få et barn med downs, så ja så ville jeg vælge det fra, af den grund at jeg har 2 børn i forvejen hvor det ene barn har en diagnose og jeg har en depression som svinger meget op og ned, så vi ville ikke have overskud til et barn til med ekstra behov.

Men hvis det var inden jeg havde nogen børn så ville jeg højst sandsynligt vælge at beholde det 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.