madpakken til børnehaven?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2014

tribk

Anonym skriver:

har brug for jeres mening og råd !!

jeg hentede mit barn på 3,5år  i fredags i BH, en af pædagogerne fanger mig da pædagogen lige vil snakke med mig og lige fortælle at mit barn sov..

pædagogen siger så til mig at mit barn ikke har spist madpakken, det vil sige at mit barn kun havde spist rødbeden fra leverpostej maden og en agurk stang. 

pædagogen siger så, at vedkommende havde sagt til mit barn, at hvis ikke der blev spist en halv rugbrød måtte barnet ikke få frugt (som vi forældre har med hver mandag) eller kage (fra gårdagens forældrekaffe) og mit barn var ligeglad og måtte se på at andre spiste frugt og kage.. 

spørgsmål: er det en pædagogiske måde at takle det på den måde?

efterfølgende siger pædagogen så at det kun være mig og barnets far (vi er skilt) skulle prøve at lade hver med at give barnet hygge ting med så som , agurke stænger, frugtstang, mini pølsehorn, oste haps, gulerødder, majs,rodbeder på leverpostejen maden osv (barnet får ofte lidt grønt og enten frugtstang eller ostehaps med)

så i pinsippet skal det hedde rugbrød med pålæg BUM - vil i gøre det? jeg tænker lidt at det vil være en madpakke jeg ingen gang selv vil spise ! og mon ikk man måske sku prøve at skifte rugbrødet ud og se om det er det barnet ikke vil have eller ligende ?...

spørgsmål; hvad vil i gøre? 

Jeg var blevet rasende! Jeg har hørt fra flere steder at der er nogle pædagoger der nægter børn mad fordi de ikke lige vil spise i den rækkefølge som de synes.

Helt ærligt, den pædagog er da godt i gang med at ødelægge et 3,5 årigt barns sunde forhold til mad og egen sultfølelse. Dumme heks!

Mit barn er lige startet i børnehave for en måned siden, og jeg har ikke indtryk af at det er sådan det foregår. Men jeg vil bestemt holde øje. Jeg går højt op i at måltider skal være så fri for konflikter som muligt. Nogle dage spiser han fint af det hele. Nogle dage kun kød, nogle dage kun kartofler, nogle dage ingenting. Det hele er fint! Jeg tror på at de er selvregulerende hvad deres kost angår. 

Jeg ville, hvis jeg var dig, fortælle den pædagog at hun skal holde snuden helt og aldeles udenfor dit barns madkasse, da ALT deri er sundt og nærende og dit barn må indtage hvad han har lyst til. Og så spørge hende om hun synes eksklusion af dit barn er i orden? Jeg synes hun er LED. Det er sgu da dem der servere kage på en almindelig hverdag, så må de give til alle. Det er tortur at holde en 3 årig udenfor på den måde!

Det du beskriver som "lækkerier" er altså hvad jeg ville kalde helt almindelig mad. Et æg har langt højere næringsværdi end en leverpostejsmad. Og hvad er der nu galt med agurk?!?

Og så synes jeg du skal droppe rugbrøden HELT. Giv ham en bolle med. Hvis der kommer flere kommentarer fra den pædagog, så sig til hende at rugbrød desværre strider aldeles imod jeres religion så kan hun ikke sige noget, hehe 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2014

rogerrasch

Anonym skriver:

jeg hentede mit barn på 3,5år  i fredags i BH, en af pædagogerne fanger mig da pædagogen lige vil snakke med mig og lige fortælle at mit barn sov..

pædagogen siger så til mig at mit barn ikke har spist madpakken, det vil sige at mit barn kun havde spist rødbeden fra leverpostej maden og en agurk stang. 

pædagogen siger så, at vedkommende havde sagt til mit barn, at hvis ikke der blev spist en halv rugbrød måtte barnet ikke få frugt (som vi forældre har med hver mandag) eller kage (fra gårdagens forældrekaffe) og mit barn var ligeglad og måtte se på at andre spiste frugt og kage.. 

efterfølgende siger pædagogen så at det kun være mig og barnets far (vi er skilt) skulle prøve at lade hver med at give barnet hygge ting med så som , agurke stænger, frugtstang, mini pølsehorn, oste haps, gulerødder, majs,rodbeder på leverpostejen maden osv (barnet får ofte lidt grønt og enten frugtstang eller ostehaps med)

så i pinsippet skal det hedde rugbrød med pålæg BUM - vil i gøre det? jeg tænker lidt at det vil være en madpakke jeg ingen gang selv vil spise ! og mon ikk man måske sku prøve at skifte rugbrødet ud og se om det er det barnet ikke vil have eller ligende ?...

Jeg vil også mene at det er fuldstændig upædagogisk. Vi prøver at forklarer vores søn på 2,7 år at hvis han ikke spiser aftensmad er der f.eks ikke is. MEN han er ikke så gammel endnu og forstår ikke helt princippet i forhandlingerne endnu hvilket også kan Være for de små børnehave børn at de evt. Ikke helt forstår det princip endnu. Og syntes det er upædagogisk på den måde at det ikke er deres opgave at forhandle med jeres barn men jeres opgave  kram herfra 

Anmeld

5. oktober 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Præcis  Og mit barnes kommentar til pædagogen var "jeg vil hjem til min mor" - så fald han i søvn hen over bordet og måtte ligges ind og sove i bh.. Det synes jeg i sig selv siger mange ting .. 

Har får barnet en frugtstang eller ostehaps med som det lækre.. 

Ellers kan det være æg, agurk, lille pølse osv som ligger løs.. 

Tror da pokker han ikke har spist hvis han var SÅ træt.! 

Du skriver at dit barn generelt ikke er storspisende, så jeg tænker at en lidt mindre madpakke måske var en ide? min søn spiser godt til og han får i sin frokost madpakke : 4 halve med forskelligt pålæg, agurkestænger, et par tomater/gulerod/majs, og en ostehaps eller minisalami med. Han spiser op de allerfleste dage. Din søns madpakke ser ud til at være nogenlunde ligesådan, måske den generelt skulle være lidt mindre- så er det måske nemmere at overskue for ham? Og ja, så bag nogen grove boller eller lign i stedet for rugbrød. Vi kan alle løbe sur i rugbrød jo!!  

Anmeld

6. oktober 2014

Anonym trådstarter

tribk skriver:

Jeg var blevet rasende! Jeg har hørt fra flere steder at der er nogle pædagoger der nægter børn mad fordi de ikke lige vil spise i den rækkefølge som de synes.

Helt ærligt, den pædagog er da godt i gang med at ødelægge et 3,5 årigt barns sunde forhold til mad og egen sultfølelse. Dumme heks!

Mit barn er lige startet i børnehave for en måned siden, og jeg har ikke indtryk af at det er sådan det foregår. Men jeg vil bestemt holde øje. Jeg går højt op i at måltider skal være så fri for konflikter som muligt. Nogle dage spiser han fint af det hele. Nogle dage kun kød, nogle dage kun kartofler, nogle dage ingenting. Det hele er fint! Jeg tror på at de er selvregulerende hvad deres kost angår. 

Jeg ville, hvis jeg var dig, fortælle den pædagog at hun skal holde snuden helt og aldeles udenfor dit barns madkasse, da ALT deri er sundt og nærende og dit barn må indtage hvad han har lyst til. Og så spørge hende om hun synes eksklusion af dit barn er i orden? Jeg synes hun er LED. Det er sgu da dem der servere kage på en almindelig hverdag, så må de give til alle. Det er tortur at holde en 3 årig udenfor på den måde!

Det du beskriver som "lækkerier" er altså hvad jeg ville kalde helt almindelig mad. Et æg har langt højere næringsværdi end en leverpostejsmad. Og hvad er der nu galt med agurk?!?

Og så synes jeg du skal droppe rugbrøden HELT. Giv ham en bolle med. Hvis der kommer flere kommentarer fra den pædagog, så sig til hende at rugbrød desværre strider aldeles imod jeres religion så kan hun ikke sige noget, hehe 

jamen sagde ilke så meget derover i det pædagogen fortalte mig det, men herover weekend har jeg bare tænkt det så meget igennem, og kan slet ikk ha den situtation i mit hoved. 

Snakkede os med faren til vores barn, han er helt klar på at gør som pædagogen siger 

Synes bare det vil være så synd for vores barn, og ret så tam madpakke pædagogen opfordrer til.. 

Det ender da med mit barn ikk synes om den pædagog, selv jeg også inden denne epesode synes ikk forfærdige godt om pædagog grundet netop hende måde at takle vores børn på .. 

Pædagogen sagde os efterfølgende "det kan godt være bib siger jeg har slået men det har jeg ikk, kom til at spænde ben"

Den måde ka så tolkes på mange måder, prøv og overvej måden at sige tingene på , tænkte jeg 

Anmeld

6. oktober 2014

Anonym trådstarter

rogerrasch skriver:

Jeg vil også mene at det er fuldstændig upædagogisk. Vi prøver at forklarer vores søn på 2,7 år at hvis han ikke spiser aftensmad er der f.eks ikke is. MEN han er ikke så gammel endnu og forstår ikke helt princippet i forhandlingerne endnu hvilket også kan Være for de små børnehave børn at de evt. Ikke helt forstår det princip endnu. Og syntes det er upædagogisk på den måde at det ikke er deres opgave at forhandle med jeres barn men jeres opgave  kram herfra 

lige præcis, så synes faktisk at hvis pædagogerne så det som et problem burde de ha snakket med mig først, så vi sammn ku blive enige om hvordan det sku gøres .. 

Anmeld

6. oktober 2014

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Tror da pokker han ikke har spist hvis han var SÅ træt.! 

Du skriver at dit barn generelt ikke er storspisende, så jeg tænker at en lidt mindre madpakke måske var en ide? min søn spiser godt til og han får i sin frokost madpakke : 4 halve med forskelligt pålæg, agurkestænger, et par tomater/gulerod/majs, og en ostehaps eller minisalami med. Han spiser op de allerfleste dage. Din søns madpakke ser ud til at være nogenlunde ligesådan, måske den generelt skulle være lidt mindre- så er det måske nemmere at overskue for ham? Og ja, så bag nogen grove boller eller lign i stedet for rugbrød. Vi kan alle løbe sur i rugbrød jo!!  

ja barnet var SÅ træt, 15min efter er det at jeg henter .. 

Og og da vi kommer hjem er barnet sulten og ligger bare efterfølgende på sofaen.. 

Pædagogen mener at grunden til barnet blev træt var fordi barnet ikke havde spist noget andet tordnede og agurkstang ..

Anmeld

6. oktober 2014

rogerrasch

Anonym skriver:

lige præcis, så synes faktisk at hvis pædagogerne så det som et problem burde de ha snakket med mig først, så vi sammn ku blive enige om hvordan det sku gøres .. 

Ja lige præcis. Vi har det problem at vores barn bider i vuggestuen og de er meget efter os med det. Men vi kan intet gøre da han ikke Gør det herhjemme.  Det eneste vi kan er at konfrontere ham og snakke med ham om det stille og roligt hvilket vi Gør hver gang men som ikke hjælper 

Anmeld

6. oktober 2014

Christine

Anonym skriver:

Ved du hvad? Jeg synes ikke pædagoger skal blande sig i hvordan en madpakke er sammensat så længe den er sund og ikke vildt uhensigtsmæssig af en eller anden grund. Har selv været ude for at de mente de skulle blande sig i hvordan maden blev skåret ud (uden grund) og må ærligt indrømme at jeg vendte det døve øre til, for der var ingen grund til at de skulle blande sig.

Alle børn har dage hvor de ikke spiser ret meget og nogle har endda perioder, det er altså ikke jordens undergang og det er slet ikke fordi barnet har spist en agurkestav!! Helt ærligt!! 

Og NEJ, jeg synes ikke det er i orden at dit barn ikke fik frugt og kage når de andre fik. Og hvad pokker er det for en idiotisk tankegang?? Barnet har ikke spist ret meget, så nu må det SLET ikke få noget... øøh. En ansvarlig tilgang ville være at det er bedre barnet får noget, end slet ingenting. Det er min mening. Så kan forældrene tage diskussionen om mad/"dessert" derhjemme når det er relevant. Og der kan jo have været en grund til at dit barn ikke var sulten da madpakken blev serveret, jeg synes bare slet ikke det er ok at straffe børn når det kommer til spisning.

Jeg ville være rasende over at mit barn ikke havde spist noget. Og det første er barnets "skyld" men det er jo et barn?! Det andet er pædagogens skyld og jeg synes ikke det er i orden at pædagoger er skyld i at et barn ikke spiser. 

Anmeld

6. oktober 2014

LouiseEm

Anonym skriver:

Hvordan ved dit barn at det her skal spise nu og det her til næste måltid? 

Her er det hele i barns madkasse ??

De har to forskellige med.. Han har en med til middag, og en med til eftermiddag. Før havde vi en frugtpose, men hans rugbrød blev ulækkert af at ligge i en kurv hele dagen, så vi skiftede til en madpakke som står i køleskabet

Anmeld

6. oktober 2014

MariaKyedDK

Anonym skriver:

Hej med dig 

ved du hvad, jeg sidder med en klump i halsen og har faktisk vildt lyst til at græde.

hvor er det dog synd for dit lille barn, jeg sidder lige og forstiller mig hvor ked af det min egen søn på 7, og min egen datter på 1 år vil være at få den besked, og se på at de andre får frugt - mine børn elsker alt slags frugt , ej jeg er fuldstændig målløs, hvis det havde været mig, var jeg blevet splitter ragende sindsyg og gal og vil fortælle den pædagog at hun skulle få snuden lagt væk fra mine børns madpakker, og næste dag vil jeg fylde madpakkene med kun frugt, grønt og hyggeting som f.eks ostehaps osv. ( så pædagogen slet ikke kunne tvinge mine børn til at spise, hvis de ik var sultne eller havde ondt i tænderne...( som dit barn måske) 

gider man selv kun at spise 4 halve kedelige rugbrødmadder på arbejdet? Nej, og hun har ingenting og skulle ha sagt til dit barns madpakke. 

det må du love mig at du fortæller hende. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.