madpakken til børnehaven?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2014

Anonym trådstarter

Kay skriver:

Puh jeg har haft den med mange af mine kollegaer!

Jeg mener ikke at børn SKAL spise rugbrød... et pølsehorn lavet med grov brød er lige så sundt... Altså jeg kunne forstå hvis det var rosiner figenstang eller Mariekiks han havde med

Jeg vil aldrig tvinge et barn til at spise rugbrød, når der er andre sunde alternativer 

Tror problemet lige denne da var at mit barn intet havde spist siden morgenmaden hjemme ved mig spm er havergryn - så barnet havde gået fra halv ni til halv tre hvor barnet kun havde spist 2 stk rodbeder og en agurkstang .. 

Synes det helt iorden at man siger, "ingen rugbrød, ingen kage" men nægte frugt synes jeg er lige i overkanten .. 

Der vides jo ikk man barnet havde det træls idet barnet intet havde spist og ovenikøbet måtte ind og sove .. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2014

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Vil sige at hvis der kun blev spist en rødbede og en agukestav, og han derefter var ligeglad med frugt og kage, så var der muligvis andet galt end bare lige. Ondt i maven eller noget. Det er i hvertfald min tanke

synes generelt det er lidt underligt at tage sådan op, hvis det er første gang det sker. 

kunne bedre forstå deres argument hvis han havde spist figenstang, ostehaps, kiks osv. Altså været decideret sulten, men kun spist sig mæt i de lækre ting. Men igen, det er vidst de færreste der giver så meget "lækkert" med at det vil kunne udgøre et måltid de vil blive mætte af  

i vores bhv får de ikke lov at tage hul på fx en figenstang, før de har spist et halvt stykke rugbrød (eller hvad de nu har med af mættende mad). Det synes jeg egentlig er fair nok, og vi har samme regel herhjemme. Men der er ikke restriktioner på hvornår de må spise deres agurk, tomat og andre sunde ting

Præcis  Og mit barnes kommentar til pædagogen var "jeg vil hjem til min mor" - så fald han i søvn hen over bordet og måtte ligges ind og sove i bh.. Det synes jeg i sig selv siger mange ting .. 

Har får barnet en frugtstang eller ostehaps med som det lækre.. 

Ellers kan det være æg, agurk, lille pølse osv som ligger løs.. 

Anmeld

5. oktober 2014

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Jeg kan ikke se nogen grund til at pædagoger skal fortælle hvad der skal være i madpakken - medmindre madpakken går ud over barnets trivsel. 

Pædagoger er ikke diætister og ved ikke mere om kost end andre mødre/fædre.

Men derfor kan de vel komme med FORSLAG til hvordan man kan få barnet til at spise sin mad op. 

Mht. rugbrødssnakken så giver jeg Kay ret. Rugbrød er såvidt jeg ved et skandinavisk "fænomen" og jeg vil nu ikke mene at resten af verden er usunde. Der er alternativer til rugbrød

Ja nemlig men at pædagogens forslag ligefrem er at tage alt væk undtagen rugbrøden med pålæg hmm  

Har os tænkt at jeg måske laver en for stor madpakke, i forhold til at barnet kun er der halv ni til halv tre .. 

2rungbørder 

1 grov knækbrød 

1 kogt æg

4 agurker stænger eller majs eller gulerod .

1 frugtstang eller ostehaps 

Anmeld

5. oktober 2014

Anonym trådstarter

FrkGranger skriver:

Jeg mener helt selv børnene skal bestemme hvad de vil spise af det mad der er i madpakken, og har også tit snakket med mine kolegaer om at jeg nægter at side og bestemme hvad et barn må spise først....

Hvis forældrene mener det må de vente med hygge tingene til de kommer hjem, jeg sider ikke og bestemmer om de skal spise det ene eller andet først og da slet ikke når det drejer sig om grønt sager eller rugbrød....

Ville aldrig drømme om at sige hvis du ikke spiser det må du ikke få det.....

Men syntes nu pædagogerne har ret at hvis det tit sker at dit barn kun spiser grønt og ikke vil have rugbrød ville jeg skifte lidt ud i brød eller pålæg...

Og nu kommer der noget fyfy... Hvad med en mad med pålægschokolade? Og ja inden i hagler mig ned så mener jeg den er lige så sund som meget af det pølse og andet pålæg der bruges...

Har oplevet hans hente mit barn hvor pålæget var røgen med ikke rugbrøden der sagde samme pædagog at så var der ikke frugt - mit barn var ligeglad .. 

Nej chokolade mad har jeg endnu ikke prøvet , idet jeg frygter at mit barn så vil sidde derover og blive nægtet at spise den, fordi det er chokolade .. 

Anmeld

5. oktober 2014

Anonym trådstarter

esiuol22 skriver:

Syntes det er forkert hun ikke må spise frugt sener på dagen, det er jo ikke fordi i laver en usund madpakke.

Men kender problemetikken fra praktik, der kan være forskellige holdninger nogle mener at de skal spise og helst op, jeg er af den opfattelse at hvis der bare er sunde valgmuligheder så kan barnet spise det de helst vil have og uden krav om at spise op. hvilket en pædagog syntes var madspild og en økonomisk belastning. jeg syntes det er vigtigt at børn selv lære at mærke hvornår de er mætte. og mener at samfundet muligvis spare flere resurser på at man børn ikke udvikler et usundt forholdt til mad ( overspiser osv. )

Hjemme servere jeg maden, hvis der ikke bliver spist så meget er det ikke den dag dessert kommer på boret, ikke noget jeg fortæller at jeg har, så ikke en straf, i stedet er det helt ok at komme og be om en rugbrødsmad sener  

I dit barns situation ville jeg nok sige som forældre at de ikke skulle fratage hende muligheden for andet mad som straf. og hvis de servere kage, kan det ikke være rigtigt at dit barn bliver forbigået, men at du er ok hvis de bare undlader at servere kage i det hele taget, og dermed undgår at nogle børn kun har spist kage.

Min holdning er at mad aldrig skal bruges som straf af nogen art.

jeg synes at det er helt ok at ingen rugbrød ingen kage, men ligefrem nægte mit barn frugt synes jeg ikke er okey.. 

Tænker os, mit barn efterfølgende fald i søvn overordnet, måske at barnet ikke ligefrem var helt på toppen.. 

Synes måske også at pædagogen burde vende den med mig, inden pædagogen gik til handling .. Eller er det bare mig .. 

Jeg har samme holdning som dig, at de ikke skal gå sultne i seng men det hedder ikke sukker ting så (silk osv)

Anmeld

5. oktober 2014

Anonym trådstarter

Kitty-Katten skriver:

Min søn er lige startet i børnehaven og jeg var med første dag de spiste madpakker. Det er jeg virkelig glad for, hvor nøj hvor har de mange regler!

Børnene skal spise en rugbrødsmad først. Lidt et problem når jeg tit bager grove pølsehorn, pizzasnegle og lignende. 

Så skal de spise hele maden hvis de har taget en bid! Hvad nu hvis de fortryder og lige vil have makrellen før leverpostejen?

Og ikke spise kun pålæg uden brød. Ja, min søn kan altså bedst lide at gnave i sit æg eller frikadelle ved siden af et stk rugbrød med smør.

Og hvis de ikke vil spise bliver de sat ud køkkenet og skal spise eller side der mens de andre bliver færdig, sammen med en voksen.

Ja jeg blev da lidt skæmt på min 2årige drengs vegne. Men han er,heldigvis en stor spiser så ingen problemer endnu.

Ej bliver da helt chokeret over alle de regler - hold da op gravide om de selv kan huske alle dem.. 

Hvad består din søns madpakke så af? 

Vil da gerne smøre en madpakke til mit barn, som er så "nem" som muligt så den undgår alle de regler der .. Uf

Anmeld

5. oktober 2014

Anonym trådstarter

hannetheis skriver:

det gør min også. Når de andre spiser kl 9 får han hvis han har lyst en kvart rugbrød eller frugt. Fra frugtposen og så spiser han madbakke kl 14.

og det siger pædagogerne ikke noget til. Som de siger hellere sådan end ingen mad.

Ej hvor dejligt - må se tiden and med mit barn, synes bare ikke at mit barn skal blive skræmt over at spise madpakke derover fordi barnet hele tiden vil få noget afvide eller blive nægtet noget .. 

Anmeld

5. oktober 2014

LouiseEm

Anonym skriver:

Mit barns madpakke er to rugbrøder og hyggeting, måske to rugbrøder er for meget, i forhold til at det her fra halv ni til halv tre i bh.. ? 

Jeg smører en klapsammen med pålæg i midten, og så har han halvdelen med til middag og den anden halvdel til eftermiddag. Han spiser ikke særlig meget, så hvis jeg putter mere end en halv klapsammen med bliver det ikke spist.. Det har taget næsten et år at få madpakken sammensat så han spiser det hele - behovet ændrer sig også hele tiden, så det kan være rigtig svært at ramme rigtigt  

Anmeld

5. oktober 2014

Julemusen

Anonym skriver:

Ej bliver da helt chokeret over alle de regler - hold da op gravide om de selv kan huske alle dem.. 

Hvad består din søns madpakke så af? 

Vil da gerne smøre en madpakke til mit barn, som er så "nem" som muligt så den undgår alle de regler der .. Uf

Det er heller ikke nemt at lave madpakken lige her i starten. 

Men altid minimum 1/2 rugbrødsmad med pålæg. For så er der det han SKAL starte med i følge pædagogerne. Så er der ellers pizzasnegle, mini pølsehorn, pirogger, durum med kylling eller sådan noget. Nogle dage får han kun rugbrødsmad med og der får han mellem 3-5 halve med, alt efter størrelsen på rugbrøddet. Pålæg er meget forskelligt. Der er dog altid fiskepålæg af forskellige slags på halvdelen af madderne.

Ellers får han altid en lille bøtte med en hjemmeblanding af nødder, rosiner og abrikoser. En ostehaps eller mini salami. Og selvfølgelig gnsvegrønt, hvor han helst vil have agurker eller peberfrugt stænger med.

Anmeld

5. oktober 2014

Kay

Anonym skriver:

Tror problemet lige denne da var at mit barn intet havde spist siden morgenmaden hjemme ved mig spm er havergryn - så barnet havde gået fra halv ni til halv tre hvor barnet kun havde spist 2 stk rodbeder og en agurkstang .. 

Synes det helt iorden at man siger, "ingen rugbrød, ingen kage" men nægte frugt synes jeg er lige i overkanten .. 

Der vides jo ikk man barnet havde det træls idet barnet intet havde spist og ovenikøbet måtte ind og sove .. 

Ville klart heller ikke nægte barnet frugt, slet ikke med en viden om at barnet ikke havde spist sin frokost...

Havde nok også tilbudt barnet sin madpakke når det var frugt tid

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.