madpakken til børnehaven?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.078 visninger
96 svar
65 synes godt om
5. oktober 2014

Anonym trådstarter

har brug for jeres mening og råd !!

jeg hentede mit barn på 3,5år  i fredags i BH, en af pædagogerne fanger mig da pædagogen lige vil snakke med mig og lige fortælle at mit barn sov..

pædagogen siger så til mig at mit barn ikke har spist madpakken, det vil sige at mit barn kun havde spist rødbeden fra leverpostej maden og en agurk stang. 

pædagogen siger så, at vedkommende havde sagt til mit barn, at hvis ikke der blev spist en halv rugbrød måtte barnet ikke få frugt (som vi forældre har med hver mandag) eller kage (fra gårdagens forældrekaffe) og mit barn var ligeglad og måtte se på at andre spiste frugt og kage.. 

spørgsmål: er det en pædagogiske måde at takle det på den måde?

efterfølgende siger pædagogen så at det kun være mig og barnets far (vi er skilt) skulle prøve at lade hver med at give barnet hygge ting med så som , agurke stænger, frugtstang, mini pølsehorn, oste haps, gulerødder, majs,rodbeder på leverpostejen maden osv (barnet får ofte lidt grønt og enten frugtstang eller ostehaps med)

så i pinsippet skal det hedde rugbrød med pålæg BUM - vil i gøre det? jeg tænker lidt at det vil være en madpakke jeg ingen gang selv vil spise ! og mon ikk man måske sku prøve at skifte rugbrødet ud og se om det er det barnet ikke vil have eller ligende ?...

spørgsmål; hvad vil i gøre? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2014

MysteriousAngel

Normalt går jeg ikke ind for konsekvenspædagogik men i dette tilfælde synes jeg at det giver mening. Barnet vil ikke spise en mad. Derfor kan barnet ikke få kage. Hjemme hos os hedder det også, at hvis ikke man spiser lidt så kan man ikke få dessert. Eller hvis man er sulten efter aftensmaden er det 1 stk. frugt og ikke frugt resten af aftenen.

Mht hvad barnet skal have med. Hvad med at spørge ham/hende? Og lad barnet være med til at vælge brødet. Jeg går ikke ind for toastbrød men måske sådan en rugklemme med pålæg. Er enig i at der selvfølgelig skal være grønsager med. Madder er kedelige ellers. 

Anmeld

5. oktober 2014

Valle81

Øhh, Jeg synes, at det er upædagogisk at behandle dit barn sådan. Det lyder til at være en engangssituation, så syntes s det e set overdrevent, og han skulle da både have haft frugt og kage.

Hvis dit barn normalt spiser godt af sin madpakke, så skal den bare være som altid❤

Anmeld

5. oktober 2014

EnGodMor

Pædagoger har sgu altid så travlt. 

Nogle gange har jeg da hellere ikke lige lyst til at spise min madpakke med rugbrød, men vil hellere have fx noget frugt eller havergryn, så tænker lidt at nogle gange kan børn vel også have det sådan

Så syntes det er overdrevet at dit barn bliver nægtet frugt eller kage. 

Har selv arbejdet i en børnehave, og der er da også pædagoger som springer deres mad over, men i pausen kan de fandme godt æde slik oppe i personalestuen!!! 

Så ssyntes absolut i dette tilfælde her, så skal de passe på at de ikke bliver lidt for pædagogisk! Og så er det jer som forældre som må tage snakken om maden med jeres barn. 

Vi kan alle have dage, hvor det ikke lige er alt mad vi lyster, og det gælder da også børn. 

Og så ville jeg lige Gør det klart for pædagogerne, at de skal blande sig fuldstændig uden med hvilket frugt og grøntsager i vælger jeres barn skal have med i madpakken. 

Så længe det er en fin sund madpakke, så skal de bare holde Kaje!

Syntes ikke der er noget galt i at jeres barn måske har en dag det ikke lige lyster rugbrød, men måske kun har lyst til frugt og grønt. 

Anmeld

5. oktober 2014

DortheL

Anonym skriver:

jeg hentede mit barn på 3,5år  i fredags i BH, en af pædagogerne fanger mig da pædagogen lige vil snakke med mig og lige fortælle at mit barn sov..

pædagogen siger så til mig at mit barn ikke har spist madpakken, det vil sige at mit barn kun havde spist rødbeden fra leverpostej maden og en agurk stang. 

pædagogen siger så, at vedkommende havde sagt til mit barn, at hvis ikke der blev spist en halv rugbrød måtte barnet ikke få frugt (som vi forældre har med hver mandag) eller kage (fra gårdagens forældrekaffe) og mit barn var ligeglad og måtte se på at andre spiste frugt og kage.. 

efterfølgende siger pædagogen så at det kun være mig og barnets far (vi er skilt) skulle prøve at lade hver med at give barnet hygge ting med så som , agurke stænger, frugtstang, mini pølsehorn, oste haps, gulerødder, majs,rodbeder på leverpostejen maden osv (barnet får ofte lidt grønt og enten frugtstang eller ostehaps med)

så i pinsippet skal det hedde rugbrød med pålæg BUM - vil i gøre det? jeg tænker lidt at det vil være en madpakke jeg ingen gang selv vil spise ! og mon ikk man måske sku prøve at skifte rugbrødet ud og se om det er det barnet ikke vil have eller ligende ?...

Har du prøvet, at gemme 'hygge'-tingene under rugbrødet, så han skal spise dem først, for at komme ned til det andet?

Anmeld

5. oktober 2014

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

min søn spise ikke madpakke det første halve år.

og vi havde mange snakke om hvad vi skulle gøre og forsøgte flere ting.

vi er kommet frem til at han simpelthen ikke er sulten når de spiser frokost.

så til frokost spiser vores søn frugt og når de andre spiser frugtposer får han så madpakke. Og den er tom.

så måske dit barn ikke er sulten nok.

Anmeld

5. oktober 2014

B&J

jamen er det sket før?

for det kan jo være bare dit barn ikke var sulten eller havde lidt ondt i maven eller lidt dårligt...

det kan nemlig ske med vores barn og det ved børnehaven godt og vores dreng er jo som sagt en små spiser så det er så forskelligt hvad barnet spiser...

og vi giver altid grønt rosiner eller sådan noget med ja det bliver spist først men han ved også han skal spise sine rugbrød som han også gør normalt med mindre der er et eller andet..

en regel er han får ikke pølsehorn eller pizza snegle eller sådan noget fordi så vil han glemme sine rugbrød..

Anmeld

5. oktober 2014

pernille.23

Vi er ude i lidt det samme, vores datter spiser ikke sin madpakke, vi fik afvide at hun hellere ville spise det de andre havde med, såsom rester fra aftensmaden, det virkede ikke, jeg er også normalt imod at give toastbrød med, men til sidst havde jeg det sådan at det var bedre at hun fik noget at spise istedet for ingenting.Nu er det sådan at de andre åbenbart får rugbrød med, da de voksne sagde at vi skulle prøve at give hende rugbrød med istedet for toastbrød. Det skal lige siges at hun altid spiser resten af sin madpakke når vi kommer hjem, men det er jo mange timer at gå hvis man ikke spiser noget til frokost. Så jeg synes det er rigtig svært med de madpakker, jeg giver også altid noget grønt, figenstang, ostehaps eller lign med. Her prøver vi nu at kører med noget forskelligt hver dag, rugbrød, rester, boller så madpakken ikk bliver for kedelig, også håber jeg bare at ramme det de andre har med( i hvert fald nogen af dagene)

Anmeld

5. oktober 2014

BinaMor

sys det er ok de laver en aftale om hvad man skal spise før kage.

men pjat med det andet... du bestemmer sku selv hvad der skal i madpakken så længe det ikke hedder kindersnitte og danones yougurter...

min børn får mange sunde forskellige snaks...

Anmeld

5. oktober 2014

LouiseEm

Kan på ingen måde se det upædagogiske. Herhjemme fungerer det sådan, at hvis du ikke spiser din aftensmad får du ingen fredagsslik. På samme måde har jeg en aftale med pædagogerne om, at spiser han ikke hele sit rugbrød, ja så får han heller ikke sin drikke yoghurt og hans figenstang. Så må han jo selv vælge hvad han vil.

Er på sin vis enig med børnehaven i indholdet af madpakken. Jeg har lagt mærke til, at jo mindre forskelligt der er med, jo mere får han spist. Det kan være sindssygt distraherede for et lille barn med 7-8 forskellige sager i madpakken. Selvfølgelig skal der være en hyggeting eller to med, men skær ned på det, så madpakken ikke svømmer over med forskellige valgmuligheder. Her er der 1 stykke rugbrød og 2 hyggeting med - det kan være, som skrevet tidligere, en drikke yoghurt og en figenstang.

Jeg synes, at børnehaven lyder til at have klaret det på en fin måde. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.