Ingen ferie igen igen :( :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tvebakken skriver:

Jeg kan godt forstå skuffelse og vrede, og jeg kan godt forstå, at man føler sig kørt over. 

Det jeg ikke forstår er, at man (og nej, jeg har ingen anelse om, om ts er en 'man' eller om du er, det er blot en generalisering af 'rigtig mange lærere') ikke kan komme videre. Rigtig, rigtig mange gange hører man om, hvor ringe lærerne har det, hvor ringe arbejdstidsregler og arbejdsforhold er blevet - og ja, vi kan hurtigt blive enige om, at de er blevet ringere end de var - men så må jeg så også sige, at jeg synes de før var ualmindeligt fordelagtige. Både jeg og min mand er privatansatte og må sige, vi er ikke så heldigt stillet. Og min mand er ALTID kun lønnet for 15 ud af de 24 timer han skal være på arbejde.

Men nu er det et faktum. Så må man ligesom prøve at få det bedste ud af det. Det er vel halvandet år siden, det blev vedtaget - man har haft tid og rum til at komme af med de frustrationer, det selvfølgelig har skabt. Men når nu det er et faktum, så må man ligesom komme videre. Og det er det, jeg ikke forstår. 

I øvrigt havde min ene datters klasselærer ferie i en uge kort efter skoleårets start (og ja, dette skoleår, så efter reformen), så det er åbenbart ikke en entydig lov?! 

Det er selvfølgelig ikke det, denne tråd skal handle om, og jeg undskylder hvis jeg er trådt udenfor emnet, men jeg har bare efterhånden lidt svært med den meget standhaftige modstand. Jeg beklager afstikkeren i forhold til emnet frustration om manglende ferie. 

Jeg er videre i den forstand, at jeg stadig møder glad op på arbejde. Samtidig er det jo først nu, vi til fulde ser og mærker konsekvenserne, og deraf kommer selvfølgelig frustrationerne. Netop tanken om at afholde 6. ferieuge kunne da være et plaster på såret - og netop nu opdager vi, at det så alligevel ikke var en del af normaliseringen. Netop, fordi den enkelte kommune eller skoleleder kan afgøre dette, oplever enkelte, som dit barns lærer, at de får lov - mens størstedelen ikke gør. 

Personligt oplever jeg primært bedre arbejdstidsforhold - jeg har, som mange andre, opdaget, at jeg tidligere har arbejdet ALT for mange timer om ugen, og hey - jeg har helt fri aftener og weekends nu. Men arbejdsforholdene er absolut ikke blevet bedre, for det er møgfrustrerende at levere uforberedt undervisning og at skære drastisk ned på elevernes afleveringer, fordi der ikke er tid til at rette dem. Det rammer eleverne, og det rammer kvaliteten af undervisningen - og det håber og tror jeg, at alle ansvarlige lærere vil blive ved med at råbe højt op om. 

Jeg kan slet ikke genkende, at forholdene tidligere var ualmindeligt fordelagtige, når jeg nu med normaliseringen arbejder langt mindre end før - så rent egoistisk kunne jeg vælge at sige "Pyt, nu holder jeg meget mere fri!" - men det er i den grad utilfredsstillende og trist at se, at kvaliteten er forringet, og konsekvenserne af dette ser vi kun toppen af nu. Derfor må man nok forvente, at det også vil præge debatten om skolen fremover. 

Jeg håber, at sosu'er og sygeplejersker også råber op, når de oplever, at de ikke kan udføre deres arbejde godt nok til skade for patienterne - det synes jeg, man har pligt til. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2014

Tvebakken

Mor og meget mere skriver:

Jeg er videre i den forstand, at jeg stadig møder glad op på arbejde. Samtidig er det jo først nu, vi til fulde ser og mærker konsekvenserne, og deraf kommer selvfølgelig frustrationerne. Netop tanken om at afholde 6. ferieuge kunne da være et plaster på såret - og netop nu opdager vi, at det så alligevel ikke var en del af normaliseringen. Netop, fordi den enkelte kommune eller skoleleder kan afgøre dette, oplever enkelte, som dit barns lærer, at de får lov - mens størstedelen ikke gør. 

Personligt oplever jeg primært bedre arbejdstidsforhold - jeg har, som mange andre, opdaget, at jeg tidligere har arbejdet ALT for mange timer om ugen, og hey - jeg har helt fri aftener og weekends nu. Men arbejdsforholdene er absolut ikke blevet bedre, for det er møgfrustrerende at levere uforberedt undervisning og at skære drastisk ned på elevernes afleveringer, fordi der ikke er tid til at rette dem. Det rammer eleverne, og det rammer kvaliteten af undervisningen - og det håber og tror jeg, at alle ansvarlige lærere vil blive ved med at råbe højt op om. 

Jeg kan slet ikke genkende, at forholdene tidligere var ualmindeligt fordelagtige, når jeg nu med normaliseringen arbejder langt mindre end før - så rent egoistisk kunne jeg vælge at sige "Pyt, nu holder jeg meget mere fri!" - men det er i den grad utilfredsstillende og trist at se, at kvaliteten er forringet, og konsekvenserne af dette ser vi kun toppen af nu. Derfor må man nok forvente, at det også vil præge debatten om skolen fremover. 

Jeg håber, at sosu'er og sygeplejersker også råber op, når de oplever, at de ikke kan udføre deres arbejde godt nok til skade for patienterne - det synes jeg, man har pligt til. 

Selvfølgelig har man pligt til at råbe op, hvis noget er helt ude i skoven.

Men måske man skal passe på ikke at råbe op hele tiden, så det bliver sådan lidt Peter og ulven - agtigt. 

Jeg ved ikke meget om de helt præcise forhold, så det er bygget udelukkende på de oplevelser, jeg har. 

Vi fik et ugebrev fra en klasselærer, der præsterede at skrive hele 4 gange på 2 sætninger, at vi kunne kontakte ham indenfor hans arbejdstid. I min verden er det en smule overkill - og så bliver jeg sådan lidt - slap nu af ! Vi HAR ligesom fattet, at I har fast arbejdstid.

I forhold til de fordelagtige forhold før, så er der selvfølgelig enormt stor forskel på, hvor meget og hvor lidt de enkelte har arbejdet - men jeg er opvokset med en far, der var lærer, en tabte og onkel, der var lærere og en hel masse i deres vennekreds var lærere - og der var i hvert fald nogen af dem, der IKKE var overbebyrdet. Deriblandt min egen far. Og jo, han havde da sin skoletaske med konstant og overalt - men det var altså ikke ensbetydende med, at jeg nogensinde så ham arbejde med det. Det svarede næsten til mit studieliv - konstant noget man kunne/burde læse - men sjældent man fik det gjort. 

Anmeld

30. september 2014

Tin

Profilbillede for Tin
6800 skriver:

For at gøre en lang historie kort, har vores økonomi været lort de sidste 5-6 pga arbejdsløshed ved mig, barsel osv. Vi har ikke været syd på siden 2008, og vi troede virkelig vi kunne komme det i år, men vi man max skrabe 8000 sammen, men det er ikke nok til 2 voksne og 1 barn i uge 42....det er minimum 12000 inkl mad, og der skal jo også lidt lommepenge med. Ihhh hvor er jeg bare træt af det, vi havde sådan glædet os. Nu kan vi endnu engang kun give vores datter en forlænget weekend i et lorte sommerhus eller lign. hun snakker konstant om hendes veninder der skal ud og rejse.... hip hurra for vores lorte regering, som gerne vil normalisere os lærer, men ikke lige vores ferie....vi kan stadig ikke få ferie uden for skoleferien....

Magter ikke lige nu at læse hele tråden, men våger mig alligevel til at svare...

Jeg har ALDRIG været længere end en 1 dages tur til tyskland!! Jeg er 39 gift og vi har 5 børn. DE har aldrig været andre steder end i DK!

vores økonomi er også stram! Men det er da vores egen skyld. Vi har selv gjort vores prioteringer. Købt hus,bil og ja fået fem børn.

Jeg arbejder i plejen!! Om sommeren kan jeg kun få 2 sammenhængende ugers ferie! Og PGA skolernes/sfos lukning er jeg nødtil at lægge de to uger i højsæsonen!

Min mand har PGA vores økonomi ikke haft ferie de seneste 4 år overhovedet! Så jeg nyder ferien med ungerne, og ja vi tager i sommerhus og andre små turer som enten er gratis eller billige! Og ved du hvad....mine unger er lige så ellevilde for af holde ferie som alle andre!! De formår nemlig at sætte pris på det de KAN få!!

Synes faktisk at du er helt forkert på den med den holdning! Du/i har selv skabt jeres liv. Og hvis i ikke har råd til ferie,så har I kun jer selv at takke! Hvis du vil sydpå....jamen så spar da op året frem mod ferien! Hvad er problemet egenligt??

Lige nu er jeg ved at finde penge til en elregning....dem må jeg finde enten ved at arbejde ekstra eller ved at sparre på børnenes vintertøj....ferie?? Ja jeg holder fri herhjemme et par dage i efterårsferien med ungerne...mere har vi nemlig ikke penge til ligenu...men til april kan jeg til gengæld fejre en stor fest for vores konfirmant, og til sommer 2015 er der vist råd til et 3-5 dage ved vestkysten...vi må alle prioterer...

God ferie;-)

Anmeld

30. september 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Forstår din frustration. Det er surt at have glædet sig og det så ikke kan lade sig gøre. 

Jeg synes også det er noget fis at I skal arbejde som alle andre, men ikke må holde ferie som alle andre.

Håber I kan finde noget til jeres budget

Anmeld

1. oktober 2014

lineog4

Jeg kan godt forstå skuffelse og vrede, og jeg kan godt forstå, at man føler sig kørt over. 

Det jeg ikke forstår er, at man (og nej, jeg har ingen anelse om, om ts er en 'man' eller om du er, det er blot en generalisering af 'rigtig mange lærere') ikke kan komme videre. Rigtig, rigtig mange gange hører man om, hvor ringe lærerne har det, hvor ringe arbejdstidsregler og arbejdsforhold er blevet - og ja, vi kan hurtigt blive enige om, at de er blevet ringere end de var - men så må jeg så også sige, at jeg synes de før var ualmindeligt fordelagtige. Både jeg og min mand er privatansatte og må sige, vi er ikke så heldigt stillet. Og min mand er ALTID kun lønnet for 15 ud af de 24 timer han skal være på arbejde.

Men nu er det et faktum. Så må man ligesom prøve at få det bedste ud af det. Det er vel halvandet år siden, det blev vedtaget - man har haft tid og rum til at komme af med de frustrationer, det selvfølgelig har skabt. Men når nu det er et faktum, så må man ligesom komme videre. Og det er det, jeg ikke forstår. 

I øvrigt havde min ene datters klasselærer ferie i en uge kort efter skoleårets start (og ja, dette skoleår, så efter reformen), så det er åbenbart ikke en entydig lov?! 

Det er selvfølgelig ikke det, denne tråd skal handle om, og jeg undskylder hvis jeg er trådt udenfor emnet, men jeg har bare efterhånden lidt svært med den meget standhaftige modstand. Jeg beklager afstikkeren i forhold til emnet frustration om manglende ferie. 

Bare lige en lille krølle, for jo man skal komme videre. Men økonomisk er lærere ikke kommet over det, der trækkes stadig 400 kr om måneden for at tilbagebetale en månedsløn og lige præcis i denne efterårsferie får vi ikke to dages løn fordi vi under lockouten ikke sparede feriepenge nok op 

Men udover det tror jeg de fleste som mor med mere også skriver er kommet over det i den forstand, at det er faktum og vi oplever vi arbejder mindre.

Men vi råber stadig vagt i gevær for vi kan se kvaliteten daler lige så langsomt med mindre vi helt egen rådigt dropper normaliteten og udover en arbejdsuge på 40 timer også begynder at arbejde hjemme.

Anmeld

1. oktober 2014

FruK

Nu er det jo ikke sådan at alle andre end skolelærere bare kan rejse når de vil. Ligeså snart du har skolebørn, er du da også nødt til at tage hensyn til, hvornår de har ferie.

Hvis I har 8000 til efterårsferien og I gerne vil sydpå, hvorfor gemmer I dem så ikke, i stedet for at brænde dem af på et "kedeligt" sommerhus? Forsæt med at spare op, så har I måske til drømmeferien, når I når vinterferien eller sommerferien næste år.

Anmeld

1. oktober 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
FruK skriver:

Nu er det jo ikke sådan at alle andre end skolelærere bare kan rejse når de vil. Ligeså snart du har skolebørn, er du da også nødt til at tage hensyn til, hvornår de har ferie.

Hvis I har 8000 til efterårsferien og I gerne vil sydpå, hvorfor gemmer I dem så ikke, i stedet for at brænde dem af på et "kedeligt" sommerhus? Forsæt med at spare op, så har I måske til drømmeferien, når I når vinterferien eller sommerferien næste år.

Så vidt jeg ved er der mulighed for sfo/fritidshjem - så muligheden for at ligge ferien på et andet tidspunkt er der trods alt. 

Anmeld

1. oktober 2014

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Hvis I kan skabe 8.000 sammen. Så brug kun ganske få af dem og så gem dem til næste år. Så har I jo det dobbelte. 

Vi har heller ikke været ude og rejse i mange år, men har prioriteret andre ting, som små ture og rep af bil(30.000). 

Men sparer man over længere tid har man flere penge. 

Anmeld

1. oktober 2014

Elgaard73

Først vil jeg lige sige, at jeg har fuld forståelse for at man bliver ked af det, når man ikke kan komme afsted på den ferie, som man havde regnet med.

Men så stopper min forståelse også. Eller måske misforstår jeg noget.

Altså, det er jo almen viden, at alle udlandsrejser er dyrest når ungerne (og lærene) har ferie. Så det kan jo ikke komme helt bag på jer, at det koster. Sådan ser virkeligheden jo ud for de fleste børnefamilier.

Desuden bliver der "brokket" over, at lærer ikke kan/må få ferie uden for ungerne's ferie??? De fleste af os andre, rejser altså heller ikke på ferie, uden for ungerne's ferie.

Herhjemme kommer vi i hvertefald ikke til at lade Junior pjække for at tage sydpå (eller andre steder for den sags skyld). Syntes bare det er så dårligt et signal at sende. At det er helt ok, at skippe sine faste, daglige forpligtelser, for at komme på sjov.

Og ja, det betyder så, at vi herhjemme må betale kassen for en ferie, ligesom lærerne, og langt de fleste andre børnefamilier også må.

Og så lige til sidst, så kan man altså finde rigtig mange rejser til almindelig fornuftig pris, hvis man planlægger og bestiller i god tid. Og ikke her 2 uger før ferien.

Anmeld

1. oktober 2014

TNBC

mor:) skriver:

Så vidt jeg ved er der mulighed for sfo/fritidshjem - så muligheden for at ligge ferien på et andet tidspunkt er der trods alt. 

Jeg tror hun tænker på, at man ikke bare kan rejse, fordi de har skole, men at man kun rejser når de har ferie fra skolen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.