Emmas dilemma: Farve på studenterhuen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2014

mit1barn

Hvorfor er det at du bliver ved med at forsvare din søster? For mig lyder det lidt som om at hun vil sætte sig selv på et højere stadie end alle de andre HF´er. Kom ned fra den høje hest, og bær den hue som medfølger den uddannelse.

De fleste er enige om, at NEJ hun kan ikke tillade sig at købe den sorte hue.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2014

AnnaK89

SanJose skriver:

Og derefter til folk, der blev familiens første student (deraf det sorte får). Dernæst til folk med matematik, kemi og fysik på A. Det ændrer sig jo hele tiden.

Hvad med at folk får de huer de har lyst til? Det er jo rent tradition og ikke regel hvilken man må tage på. Og nu hører den sorte hue jo sådan set også til HF.

Ikke helt rigtigt, men fair nok.

Jeg har skam selv en hf og ser ikke ned på nogen overhovedet. Men jeg ved at der er en herinde som på hf har fået den sorte hue, men er altså ret sikker på at hun har de 5 fag på A-niveau.

Men kan slet ikke forstå at du opretter denne debat når du tilsyneladende bliver negativ over folks kommentarer og synspunkter.
Din søster har jo alligevel allerede besluttet sig. Hun kan da gøre hvad der passer hende.

Anmeld

22. juni 2014

lineog4

Nu var jeg inde og læse om studenterhuer - kan da ikke se hvorfor hun ikke skulle have en sort på, men dog ikke ud fra grunden dygtig, karakter osv men alene fordi det er den hun lyster.

Anmeld

22. juni 2014

SanJose

mit1barn skriver:

Hvorfor er det at du bliver ved med at forsvare din søster? For mig lyder det lidt som om at hun vil sætte sig selv på et højere stadie end alle de andre HF´er. Kom ned fra den høje hest, og bær den hue som medfølger den uddannelse.

De fleste er enige om, at NEJ hun kan ikke tillade sig at købe den sorte hue.

Giv mig en god grund til at jeg ikke skulle forsvare hende? Jeg er for at sige det mildt pisse hamrende ligeglad med hvilken hue hun køber. Om hun vil bære tyrolerhat eller sort hue er for mig ligegyldigt. Jeg støtter hende i hvad hun gør, men det kan du åbenbart ikke tolerere.  Jeg sidder ikke oppe på nogen høj hest, men det er der åbenbart visse andre herinde der gør.

Men nu er den sorte hue jo stadig ikke bundet til kun STX. Alle ungdomsuddannelser har ret til at bruge den.

Anmeld

22. juni 2014

SanJose

AnnaKJ skriver:

Jeg har skam selv en hf og ser ikke ned på nogen overhovedet. Men jeg ved at der er en herinde som på hf har fået den sorte hue, men er altså ret sikker på at hun har de 5 fag på A-niveau.

Men kan slet ikke forstå at du opretter denne debat når du tilsyneladende bliver negativ over folks kommentarer og synspunkter.
Din søster har jo alligevel allerede besluttet sig. Hun kan da gøre hvad der passer hende.

Jeg er ikke negativ, er dog bare virkelig træt af at folk hakker ned på hende (og mig for den sags skyld), fordi hun gerne vil som hun vil. Nogle folk svarer ekstremt negativt uden at give nogen videre forklaring eller også er de faktuelt forkert på den.

Jeg støtter hende, fordi hun er min altelskede lillesøster og jeg vil gøre alt for hende.

Jeg oprettede denne debat for at få nogle inputs ind og der er også kommet nogle rigtig gode svar ind, og det er både fra folk jeg er enige og uenig med. Man kan godt svare ordentligt!

Anmeld

22. juni 2014

SanJose

AnnaKJ skriver:

Og jo, folk i dag får den sorte hue på med bl.a. forklaringen om at de er familiens sorte får/første student og/eller naturvidenskabere. Det oplevede jeg både i min tid som gymnasieelev (student 2012), min kæreste gjorde også (student 2007) og min lillesøster nu (student 2015).

Prøv bare at Google det engang og du vil se, at folk får den derfor.

Anmeld

22. juni 2014

AnnaK89

SanJose skriver:

Jeg er ikke negativ, er dog bare virkelig træt af at folk hakker ned på hende (og mig for den sags skyld), fordi hun gerne vil som hun vil. Nogle folk svarer ekstremt negativt uden at give nogen videre forklaring eller også er de faktuelt forkert på den.

Jeg støtter hende, fordi hun er min altelskede lillesøster og jeg vil gøre alt for hende.

Jeg oprettede denne debat for at få nogle inputs ind og der er også kommet nogle rigtig gode svar ind, og det er både fra folk jeg er enige og uenig med. Man kan godt svare ordentligt!

Synes bestemt ikke folk hakker ned på hende, men på situationen. Havde det været en anden person det drejede sig om, så havde folk sikkert stadig haft samme mening.

Hvis det er mig du hentyder til skal svare ordentligt, så synes jeg altså at jeg har holdt en pæn, sober tone hele vejen igennem.

Anmeld

22. juni 2014

AnnaK89

SanJose skriver:

Og jo, folk i dag får den sorte hue på med bl.a. forklaringen om at de er familiens sorte får/første student og/eller naturvidenskabere. Det oplevede jeg både i min tid som gymnasieelev (student 2012), min kæreste gjorde også (student 2007) og min lillesøster nu (student 2015).

Tror simpelthen at det er opreklameret grunde til at få den sorte hue og ikke reelle traditioner.
Sorry, men som sagt fra start er jeg (og tilsyneladende ret mange andre) ret firkantet på dette område.

Anmeld

22. juni 2014

SanJose

AnnaKJ skriver:

Synes bestemt ikke folk hakker ned på hende, men på situationen. Havde det været en anden person det drejede sig om, så havde folk sikkert stadig haft samme mening.

Hvis det er mig du hentyder til skal svare ordentligt, så synes jeg altså at jeg har holdt en pæn, sober tone hele vejen igennem.

Det er heller ikke dig jeg hentyder til.

Anmeld

22. juni 2014

lineog4

SanJose skriver:

Familiens sorte får betyder jo at være en skamplet for familien og tror ikke nogen vil synes det er en skamplet at blive den første student.
Og vendingen er vist noget ældre end studenterhuen og findes på flere sprog hvor studenterhuer slet ikke bliver brugt - ved det bliver brugt på italiensk, fransk og engelsk

At nogen så bruger metaforen: familiens sorte får forkert er en anden historie. Men man er ikke familiens sorte får fordi man er den første student, man kan derimod være familiens sorte får hvis man er den eneste der ikke bliver student (åh ja uddannelsessnobberi men det er der)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.