Emmas dilemma: Farve på studenterhuen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2014

Kamulla

majba skriver:

Derudover virker det for en snart HF student meget specielt eller nok mere intresant hvordan hun kan få tre A-fag, på de skoler jeg kender har de kun dansk og engelsk A.

Må komme an på skolerne, hvilke fag de tilbyder der... I pakken er der kun 2, men tager du enkeltfag kan man få mange flere, jeg havde 5

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2014

MDA

majba skriver:

Derudover virker det for en snart HF student meget specielt eller nok mere intresant hvordan hun kan få tre A-fag, på de skoler jeg kender har de kun dansk og engelsk A.

Min kæreste går på HF og har Dansk og Matematik på A niveau. 

Anmeld

22. juni 2014

Frk_Louise

Synes man skal have den hue, der passer til uddannelsen  Kan slet ikke sætte mig ind i, at man kan have lyst til at købe en anden! Der er jo en grund til, at der er forskellige farver..

Anmeld

22. juni 2014

Bertris

Jeg kunne ikke selv finde på at vælge sort hue uden at have haft de 5 A fag. 
Synes det er en stor ære at have knoklet for de 5 A fag også få en sort hue. 
Generelt synes jeg det med studenter huer er gået for vidt. 
Men det er selvfølgelig op til din lillesøster, jeg ville ikke få ondt i røven af det.

Anmeld

22. juni 2014

Bertris

Frk_Louise skriver:

Synes man skal have den hue, der passer til uddannelsen  Kan slet ikke sætte mig ind i, at man kan have lyst til at købe en anden! Der er jo en grund til, at der er forskellige farver..

der er den sorte og hvide hue, også er der forskellige farver "bånd" som tilhører de forskellige uddannelser  
I min verden er det også kun gymnasielle uddannelser der har en rigtig studenter hue  

Anmeld

22. juni 2014

Frk_Louise

Bertris skriver:

der er den sorte og hvide hue, også er der forskellige farver "bånd" som tilhører de forskellige uddannelser  
I min verden er det også kun gymnasielle uddannelser der har en rigtig studenter hue  

Det ved jeg såmænd godt.. Har selv en hvid hue med rødt bånd liggende et eller andet sted 

Men der er jo en grund til, at der findes en sort og en hvid hue.. Lige så vel som de forskellige farver bånd. Og det synes jeg, at man skal "respektere" eller hvad man kan kalde det 

Jeg kunne da aldrig have fundet på at bestille en sort hue med et blåt bånd (jeg er sproglig student) - bare fordi jeg synes, det ville have været pænere. Synes det er en mærkelig ide 

Anmeld

22. juni 2014

lineog4

Frk_Louise skriver:

Det ved jeg såmænd godt.. Har selv en hvid hue med rødt bånd liggende et eller andet sted 

Men der er jo en grund til, at der findes en sort og en hvid hue.. Lige så vel som de forskellige farver bånd. Og det synes jeg, at man skal "respektere" eller hvad man kan kalde det 

Jeg kunne da aldrig have fundet på at bestille en sort hue med et blåt bånd (jeg er sproglig student) - bare fordi jeg synes, det ville have været pænere. Synes det er en mærkelig ide 

Grunden til sort og hvid studenterhue er såmænd overhovedet ikke noget med A niveau eller andre sjove ting. Det er "bare" den oprindelige hue og den hvide kom en del senere og blev kaldt sommerhuen - så kunne man bruge den sorte om vinteren og den hvide om sommeren for den gang brugte man den hele året og i mange år frem for at vise man var student - fx i Erasmus Montanus.

Alle de andre symbolikker ved farverne er kommet meget senere og ja var der ikke en gang i 1992.

Anmeld

22. juni 2014

TNBC

Røverdatter skriver:

Jeg gider slet ikke have en hue når jeg bliver færdig med min HF på VUC. Og jeg klarer mig ud over al forventning. Synes det der hue-ræs faktisk er smule pinligt.

Kan godt forstå at folk vil ha den som symbol på de kræfter de har lagt i uddannelsen- men det der med at man skal gå med den hver dag i så og så lang tid. Osv. Er lidt noget pjat i mine øjne :/ kan forstå man bliver stolt af sig selv og sin indsats men forstår bare ikke alt det der nye blær (sort hue = jeg har knoklet mere end dig)

Jeg købte ikke en, min far synes det var åndsvagt at bruge så mange penge på en hat man bruger en gang, og jeg havde ikke behov for en, så jeg lavede min egen.

Anmeld

22. juni 2014

Frk_Louise

lineog4 skriver:

Grunden til sort og hvid studenterhue er såmænd overhovedet ikke noget med A niveau eller andre sjove ting. Det er "bare" den oprindelige hue og den hvide kom en del senere og blev kaldt sommerhuen - så kunne man bruge den sorte om vinteren og den hvide om sommeren for den gang brugte man den hele året og i mange år frem for at vise man var student - fx i Erasmus Montanus.

Alle de andre symbolikker ved farverne er kommet meget senere og ja var der ikke en gang i 1992.

Ja, det kan godt være. Men efter min mening skal man følge de retningslinjer, der er idag. Og ikke dem, der var for 50 år siden.. 

Der blev bedt om folks meninger. Jeg kom med min.

Anmeld

22. juni 2014

lineog4

Frk_Louise skriver:

Ja, det kan godt være. Men efter min mening skal man følge de retningslinjer, der er idag. Og ikke dem, der var for 50 år siden.. 

Der blev bedt om folks meninger. Jeg kom med min.

Men er de retninglinier gældende for alle gymnasier i DK? Og hvis huerne nu som jeg forstår kan købes af alle og enhver så ér der jo blot tale om sædvane og en sådan kan jo ændres.
Ikke at jeg forstår at man ønsker en hue der ikke symboliserer ens uddannelse som man da må være pavestolt af man har gennemført" ja egentlig forstår jeg måske slet ikke man skal have så mange forskellige og har behov for at skille sig sig ud som noget "mere" for som adgang til fx uni er det fuldstændig ligegyldigt med mindre der er krav om bestemte fag på a niveau, men det er jo bare mig der ved med alle de regler ville jeg have fravalgt hue

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.