Emmas dilemma: Farve på studenterhuen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2014

mortilsilke

Jeg forstår slet slet sleeet ikke hvorfor du laver en debat, hvis du egentlig ikke vil have at folk debatterer det... Og det lyder lidt som om du er skuffet over at alle ikke bare skriver 'selvfølgelig skal hun da bestille den!'

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2014

SanJose

VenterVanessa skriver:

Jeg forstår slet slet sleeet ikke hvorfor du laver en debat, hvis du egentlig ikke vil have at folk debatterer det... Og det lyder lidt som om du er skuffet over at alle ikke bare skriver 'selvfølgelig skal hun da bestille den!'

Det skriver jeg ingen steder overhovedet! Men man kan godt skrive ordentlig og give en velbegrundet forklaring på hvorfor man mener som man mener.

Men hvis du ikke forstår debatten synes jeg du skal finde en anden. Sorry, men gider squ ikke de beskeder. Jeg oprettede debatten for at høre hvad folks holdning er. Jeg har aldrig lagt skjul på min holdning, men nu lever vi ikke i en sort/hvid verden, hvor kun én holdning er tilladt.

Anmeld

22. juni 2014

Sandratoft

SanJose skriver:

Kan du komme med en uddybning på det?

Jamen den sorte hue kan man få hvis man har gjort sig fortjent til den, ikke fordi man selv finder på regler for hvorfor man skal have den. Hvis alle begyndte på det, er der jo ingen point i de huer længere (hvilket jeg ikke rigtig synes der er i forvejen, da næsten alle erhvervsuddannelser også får dem nu) 

Oven i det, så kommer hun måske til at skulle forklare sig hvorfor hun har den sorte hue. "er det fordi du har taget 5 A fag?", "nej fordi jeg har et godt snit osv osv osv" og så kommer det til at lugte langt væk af blær

Jeg fik også er rigtig godt snit på STX, men derfor skal jeg da ikke rende rundt med en sort hue? Jeg gik jo heller ikke med en blå hue, det er for for handelsskolen?

Anmeld

22. juni 2014

Lisbeth1985

SanJose skriver:

Men nu tilhører den sorte hue jo faktisk ikke kun STX, men er forbeholdt alle elever på både STX, HHX, HTX og HF.

Da hun ikke har de 5 a-niveau-fag,så passer den jo ikke til hendes uddannelse. Den blå hue er fin og passer:-)

Anmeld

22. juni 2014

Mama85

I og med at hun ikke har 5 fag på A-niveau er det no go i mine øjne, det kan godt være at hun bliver omtalt som en del af skolens elite og knokler, men det er bare ikke nok når hun kun har 3 fag på A-niveau, derfor bør hun nøjes med den blå hue, som svarer til den uddannelse hun går på 

Anmeld

22. juni 2014

tarkoflen

SanJose skriver:

Nu er det lidt et dumt eksempel du kommer med der. Det svarer til at blande æbler og pærer. Den sorte hue er for alle, ikke kun STX-studenter.

Derudover vil jeg godt lige forsvare min søster og sige at det ikke er noget hun tror. Af skolens ledelse bliver hun kaldt for en del af eliten. De er tre personer med i Forskerspirer og der bliver satset så meget på dem. Det er bestemt ikke for alle det projekt  Hun vil ikke have huen for at være bedre end andre, men fordi hun for det første synes den er pænest og for det andet fordi hun virkelig arbejder hårdt. Hun ligger en del timer i det udover pensum.

Altså hvis du mener at den tilhører alle uddannelser, så kan jeg ikke se problemet! Så skal hun da bare bestille den, men jeg synes tidligere der blev skrevet at den tilhørte stx? Hvad er årsagen så til at hun er i tvivl?

Jeg beklager at jeg skrev hun synes hun tilhørte skolens elite, det var ikke ment som at hun ikke gør det. Jeg havde bare ikke opfattet dit indlæg som at det var blevet udtalt af andre end dig/hende.

Jeg er sikker på hun er både dygtig og flittig, og hvis huen reelt hører alle uddannelserne til, så er der jo ikke noget dilemma

Men når det er sagt kunne det da være mega sejt hvis hun kunne få lavet en helt speciel hue, som ingen andre havde, fordi hun er forskerspire

Anmeld

22. juni 2014

MDA

Den sorte studenterhue blev indført i Danmark i 1850 som den første studenterhue. I dag er den mere sjælden, men alle kan bestille den. Dog har traditionen lydt at det var klassisksproglige studenter med latin og græsk, der fik sort hue. I dag fører flere gymnasier en tradition, hvor studenter med mange fag på A-niveau får en sort hue på hovedet. 

Og IKKE alle uddannelser.

SORT HUE

Gammelsproglige og elever med 5 højniveausfag har taget den sorte hue til sig, som værende deres. Den fungerer både til gymnasie- og HF-studenter.

Fordi den er udviklet til gymnasiestudenter, er den forsynet med Dannebrogskorset som standardkokarde. Huen er ydermere monteret med en sølvsnor og har fast puld.

Taget fra den side der laver huerne.

Men synes som de andre skriver at hun skal ta den hue der høre til hendes uddannelse og ikke en anden bare fordi hun er elite og har knoklet. 

Hvad så med dem der virkelig har fortjent huen som os knokler ska de bare finde sig i det. Jeg personligt ville synes det var øv hvis jeg havde fortjent den sorte hue måtte se på andre med huen der ikke havde fortjent den.

Anmeld

22. juni 2014

lineog4

MDA skriver:

Den sorte studenterhue blev indført i Danmark i 1850 som den første studenterhue. I dag er den mere sjælden, men alle kan bestille den. Dog har traditionen lydt at det var klassisksproglige studenter med latin og græsk, der fik sort hue. I dag fører flere gymnasier en tradition, hvor studenter med mange fag på A-niveau får en sort hue på hovedet. 

Og IKKE alle uddannelser.

SORT HUE

Gammelsproglige og elever med 5 højniveausfag har taget den sorte hue til sig, som værende deres. Den fungerer både til gymnasie- og HF-studenter.

Fordi den er udviklet til gymnasiestudenter, er den forsynet med Dannebrogskorset som standardkokarde. Huen er ydermere monteret med en sølvsnor og har fast puld.

Taget fra den side der laver huerne.

Men synes som de andre skriver at hun skal ta den hue der høre til hendes uddannelse og ikke en anden bare fordi hun er elite og har knoklet. 

Hvad så med dem der virkelig har fortjent huen som os knokler ska de bare finde sig i det. Jeg personligt ville synes det var øv hvis jeg havde fortjent den sorte hue måtte se på andre med huen der ikke havde fortjent den.

Åh tør næsten ikke skrive det men i 1992 der fik man den sorte hue bare fordi det var den man ville have og fordi man gerne ville være lidt anderledes der var ikke længere noget det hed klassisk sproglig student (er der vel stadig ikke?). Og det var både sproglige og matematiske studenter der fik den. Den gang kunne man "kun" have max 3 fag på a niveau nogen havde 3 andre 2. I det hele taget kunne man slet ikke vælge så meget som nu.
Så traditionen med den sorte hue og særlige studenter med a niveau er af nyere dato (og helt så tudse gammel føler jeg mig ikke endnu )

Anmeld

22. juni 2014

majba

SanJose skriver:

Nu kan jeg så sige at hun også kommer til at knokle næste skoleår. Hun er som tidligere sagt med i Forskerspirer og bliver deraf kaldt for en del af skolens elite. Det er ikke bare ligetil at være med i det. Derudover har hun tre A-niveau fag, som det er højste antal A-fag man kan få på HF.

Personligt synes jeg det er noget bavl det med at skulle "underminere" STX'erne "hårde" arbejde. Emma knokler squ ligeså hårdt, og skal derudover færdiggøre tre A-niveau på kun 2 år (altså hvor hun tager både B-, og A-niveau på ét år), hvor STX'erne normalt har 3 år.

Derudover virker det for en snart HF student meget specielt eller nok mere intresant hvordan hun kan få tre A-fag, på de skoler jeg kender har de kun dansk og engelsk A.

Anmeld

22. juni 2014

Kamulla

SanJose skriver:

Nu kan jeg så sige at hun også kommer til at knokle næste skoleår. Hun er som tidligere sagt med i Forskerspirer og bliver deraf kaldt for en del af skolens elite. Det er ikke bare ligetil at være med i det. Derudover har hun tre A-niveau fag, som det er højste antal A-fag man kan få på HF.

Personligt synes jeg det er noget bavl det med at skulle "underminere" STX'erne "hårde" arbejde. Emma knokler squ ligeså hårdt, og skal derudover færdiggøre tre A-niveau på kun 2 år (altså hvor hun tager både B-, og A-niveau på ét år), hvor STX'erne normalt har 3 år.

Host... Havee 5 a fag på hf ;-) men tog den også via enkeltfag, jeg havde den sorte hue, egentlig er jeg ligeglad, men hvorfor vælge en hue som symboliserer noget man ikke har opnået lige meget hvor god man er... Der er folk med gennemsnit på 12 der har den alm hue men det gør jo ikke den til dårligere ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.