Emmas dilemma: Farve på studenterhuen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2014

Mumto3

SanJose skriver:

Og jo, folk i dag får den sorte hue på med bl.a. forklaringen om at de er familiens sorte får/første student og/eller naturvidenskabere. Det oplevede jeg både i min tid som gymnasieelev (student 2012), min kæreste gjorde også (student 2007) og min lillesøster nu (student 2015).

Prøv bare at Google det engang og du vil se, at folk får den derfor.

Ej undskyld mig, men kan du ikke få din kloge søster til at forklare dig hvad det betyder at være familiens sorte får.

jeg får sikkert hug for at skrive det, men jeg lå flad af grin da jeg læse det....det sorte får...som begrundelse for at få sort hue....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2014

SanJose

Mumto3 skriver:

Ej undskyld mig, men kan du ikke få din kloge søster til at forklare dig hvad det betyder at være familiens sorte får.

jeg får sikkert hug for at skrive det, men jeg lå flad af grin da jeg læse det....det sorte får...som begrundelse for at få sort hue....

Jeg ved udemærket godt hvad det vil sige at være familiens sorte får. Du må meget undskylde, at der ikke var citationstegn med. 

Og så er der absolut ingen grund til at gøre grin med andre på baggrund af intelligens og lyst til at lære! Dårlig stil! 

Anmeld

22. juni 2014

Mumto3

SanJose skriver:

Jeg ved udemærket godt hvad det vil sige at være familiens sorte får. Du må meget undskylde, at der ikke var citationstegn med. 

Og så er der absolut ingen grund til at gøre grin med andre på baggrund af intelligens og lyst til at lære! Dårlig stil! 

Fuldstændig enig! Det VAR dårlig stil fra min side, jeg kunne bare ikke dy mig...

Anmeld

22. juni 2014

majba

Kamulla skriver:

Må komme an på skolerne, hvilke fag de tilbyder der... I pakken er der kun 2, men tager du enkeltfag kan man få mange flere, jeg havde 5

Hold da op! Tog du den så ikke også på mere end 2 år? :-) og forresten sejt gået!
Det heller ikke ligefrem sige de HF'er omkring mig udbyder er mest spændene fag (Grenaa, Randers og Århus)

Anmeld

22. juni 2014

Krussedulle

Hun skal da bare have den hue, hvis det er det hun vil!

Jeg kunne simpelthen ikke være mere ligeglad, med hvilken farve hue, bånd og hest folk benytter sig af når de bliver studenter!

Hun kan også få en der er økologisk!

Anmeld

22. juni 2014

majba

MDA skriver:

Min kæreste går på HF og har Dansk og Matematik på A niveau. 

Gud ja! Matematik kan de læse på A på min skole ved at tage turbo C og B på første år også A på sidste år. Eller tage mat A på enkel dag året efter.

Anmeld

22. juni 2014

Frk_Louise

Men er de retninglinier gældende for alle gymnasier i DK? Og hvis huerne nu som jeg forstår kan købes af alle og enhver så ér der jo blot tale om sædvane og en sådan kan jo ændres.
Ikke at jeg forstår at man ønsker en hue der ikke symboliserer ens uddannelse som man da må være pavestolt af man har gennemført" ja egentlig forstår jeg måske slet ikke man skal have så mange forskellige og har behov for at skille sig sig ud som noget "mere" for som adgang til fx uni er det fuldstændig ligegyldigt med mindre der er krav om bestemte fag på a niveau, men det er jo bare mig der ved med alle de regler ville jeg have fravalgt hue

Jeg tror måske mere det er traditioner, end retningslinjer  Men ja, vil da tro at de er ens i hele landet?  Og som du selv nævner, så handler det vel meget om at være stolt af den uddannelse, man tager. Og dermed stolt af huen, der passer til netop den uddannelse. Kan derfor ikke se hvorfor man vil gå rundt med en hue, der egentlig står for noget andet end det, man er så stolt af? 

Anmeld

22. juni 2014

Kamulla

majba skriver:

Hold da op! Tog du den så ikke også på mere end 2 år? :-) og forresten sejt gået!
Det heller ikke ligefrem sige de HF'er omkring mig udbyder er mest spændene fag (Grenaa, Randers og Århus)

Ja jeg tog den over 3 år :-) og tak

Anmeld

22. juni 2014

MHB

Da jeg blev HF-student (2005) kunne man på mit gymnasium og HF kun vælge den sorte hue hvis man var klassisk stx student altså havde højniveau i oldgræsk latin (og måske mere jeg har glemt) så jeg anede ikke at man kunne få den uden at opfylde de krav?! Vi kunne som hf'ere ikke vælge den den gang! Og selv hvis jeg kunne ville jeg ikke have valgt den da den i mit hoved repræsenterer noget jeg ikke opfylder! 

Men sikke oplyst jeg er blevet af denne tråd, og jeg vil nu prøve huske at sort ikke nødvendigvis betyder klassisk student andre steder

Anmeld

22. juni 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
SanJose skriver:

Til det i rød: Plus at HF'ere skal op i alle eksamener. De får ikke årskarakterer, så derfor skal de bare kunne præstere til eksamen.

Derudover har de kun to år til at fuldføre deres A-niveau fag, som de STX'erne har tre år til. Det svarer reelt til at de skal tage både B-, og A-niveau på ét år. Godt nok har de ikke ligeså mange A-fag, men det er nu hårdt nok.

Synes det er synd at der er så meget uddannelsessnobberi.

Uddannelsessnobberi er at fremhæve én uddannelse frem for en anden - men hvad er det så at fremhæve sin egen indsats og eget knokleri ved at tage en hue på, der adskiller sig fra de andres? Det synes jeg netop er at signalere, at "jeg har knoklet mere/gjort det bedre end mine medstuderende" - og er det ikke snobberi?

5 fag på A-niveau er objektivt - det er græsk/latin også. Men de begrundelser, du giver, er subjektive. Ham, der med møje og besvær får et snit på 4, og som har dysleksi at kæmpe med - hende, der har studiejob 30 timer ugentlig for at få det til at hænge sammen økonomisk, og som ikke på nogen måde har overskud til at indgå i diverse talentprojekter - de har søreme også knoklet, om end de aldrig vil få at vide, at de tilhører skolens elite. Hvorfor ikke signalere, at de alle er i samme båd? - din søster får jo masser af ros og anerkendelse i forvejen. 

Jeg synes, det ville være udtryk for modenhed og indsigt, hvis din søster viste sit tilhørsforhold og var ambassadør for sin gymnasiale uddannelse ved at bære den hue, der umisforståeligt og traditionelt hører netop HF til - sammen med de andre. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.