SanJose skriver:
Til det i rød: Plus at HF'ere skal op i alle eksamener. De får ikke årskarakterer, så derfor skal de bare kunne præstere til eksamen.
Derudover har de kun to år til at fuldføre deres A-niveau fag, som de STX'erne har tre år til. Det svarer reelt til at de skal tage både B-, og A-niveau på ét år. Godt nok har de ikke ligeså mange A-fag, men det er nu hårdt nok.
Synes det er synd at der er så meget uddannelsessnobberi.
Uddannelsessnobberi er at fremhæve én uddannelse frem for en anden - men hvad er det så at fremhæve sin egen indsats og eget knokleri ved at tage en hue på, der adskiller sig fra de andres? Det synes jeg netop er at signalere, at "jeg har knoklet mere/gjort det bedre end mine medstuderende" - og er det ikke snobberi?
5 fag på A-niveau er objektivt - det er græsk/latin også. Men de begrundelser, du giver, er subjektive. Ham, der med møje og besvær får et snit på 4, og som har dysleksi at kæmpe med - hende, der har studiejob 30 timer ugentlig for at få det til at hænge sammen økonomisk, og som ikke på nogen måde har overskud til at indgå i diverse talentprojekter - de har søreme også knoklet, om end de aldrig vil få at vide, at de tilhører skolens elite. Hvorfor ikke signalere, at de alle er i samme båd? - din søster får jo masser af ros og anerkendelse i forvejen.
Jeg synes, det ville være udtryk for modenhed og indsigt, hvis din søster viste sit tilhørsforhold og var ambassadør for sin gymnasiale uddannelse ved at bære den hue, der umisforståeligt og traditionelt hører netop HF til - sammen med de andre.
Anmeld