Emmas dilemma: Farve på studenterhuen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2014

Isabella_mor

Denne debat skal ikke omhandle hvilke studenterhuer, der er på markedet og hvorfor, men derimod hvilken hue man bør vælge. Vil gerne hjælpe min lillesøster lidt, da hun er meget i tvivl om hvad hun skal gøre.

Min lillesøster bliver student næste sommer og står i lidt af et dilemma. Hun vil virkelig gerne have den sorte hue, men hører ikke ind under nogle af de nye regler med klassisk sproglig student, 5 A-fag, første student i familien osv. Derimod er hun virkelig dygtig, har et godt snit og er desuden med i Forskerspirer, og bliver da af skolens ledelse kaldt for skolens elite.

Synes I hun kan tillade sig at købe den sorte hue? Der vil helt sikkert være nogle STX'ere der får ondt et vist sted over det, men egentlig bør det jo være ligemeget og hun bør gøre som hun selv vil. What to do?

Jeg købte den sorte fordi at den kunne jeg bedst lide. Og det var ikke bøvlet. Der kom nogle spørgsmål, men det er jo bare traditioner med det der A niveau fag. Det er ikke en regel. Så hun skal da bare købe en sort hue hvis det er sådan en hun vil have  

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2014

SanJose

tossen93 skriver:

jeg har selv taget HF,og nøøj hvor blev man set ned på af stx eleverne. jeg fandt dog ud af at vi havde flere afleveringer og kortere tid til disse + en uge mindre til at skrive den store opgave. (selvfølgelig sammenlignet med en af dem med fag på samme niveau som jeg)

jeg var stolt af at kunne tage den blå hue på den dag, og synes helt ærligt det er synd hvis hun ikke har den samme stolthed. de sorte huer har jo også brugt et helt år længere på at kæmpe for at få den, hvilket jeg mener er synd at "underminere" ved bare at købe den istedet.

jeg går ellers ikke ret meget op i det med huer, jeg synes det er noget svineri at de forlanger næsten 1000 kr. for en hue man har på i 3 dage :s

eks- kæresten og jeg lavede vores egne huer i pap, og de lignede mega meget studenterhuerne, men de skilte sig ud. vi havde hygget os meget med at lave dem, hvilket bare gav huen endnu større betydning for mig/os.

Til det i rød: Plus at HF'ere skal op i alle eksamener. De får ikke årskarakterer, så derfor skal de bare kunne præstere til eksamen.

Derudover har de kun to år til at fuldføre deres A-niveau fag, som de STX'erne har tre år til. Det svarer reelt til at de skal tage både B-, og A-niveau på ét år. Godt nok har de ikke ligeså mange A-fag, men det er nu hårdt nok.

Synes det er synd at der er så meget uddannelsessnobberi.

Anmeld

22. juni 2014

SanJose

tarkoflen skriver:

Man kan jo vende den om, hvordan ville din søster have det med at en HG'er valgte en HF hue, fordi vedkommende synes han/hun havde gjort det rigtig godt og var bland skolens elite? Altså vælge en hue som ikke tilhøre uddannelsen kun for at vise at man er dygtig?

Jeg synes hellere din søster skulle gå forrest og forsøge om man kan få lavet en elitehue til HF , det ville jeg have stor respekt for, det andet synes jeg er lidt fjollet hvis jeg skal være helt ærlig

Nu er det lidt et dumt eksempel du kommer med der. Det svarer til at blande æbler og pærer. Den sorte hue er for alle, ikke kun STX-studenter.

Derudover vil jeg godt lige forsvare min søster og sige at det ikke er noget hun tror. Af skolens ledelse bliver hun kaldt for en del af eliten. De er tre personer med i Forskerspirer og der bliver satset så meget på dem. Det er bestemt ikke for alle det projekt  Hun vil ikke have huen for at være bedre end andre, men fordi hun for det første synes den er pænest og for det andet fordi hun virkelig arbejder hårdt. Hun ligger en del timer i det udover pensum.

Anmeld

22. juni 2014

SanJose

tarkoflen skriver:

Det er ts der gentagende gange skriver at søsteren har fortjent den fordi hun er en del af eliten og jeg synes også svagt at kunne huske noget fra min gymnasietid om at det var en man kunne få hvis man bestod 5 højniveau fag

Og så vidt jeg læser det, er årsagen ikke bare at være anderledes men at have en hue med den signalværdi at man er en meget dygtig student

Jeg skriver ikke at hun har fortjent den, fordi skolen kalder hende for en del af deres elite. Jeg synes hun fortjener den, fordi hun knokler afsindigt for den. Det er ikke mange, der ville arbejde udover pensum og rejse rundt i landet for at snakke med diverse professorer på universiteterne for at kunne skrive forskningsopgave.

Derudover synes vil hun også gerne have huen fordi den er pænest. 

Anmeld

22. juni 2014

lineog4

SanJose skriver:

Til det i rød: Plus at HF'ere skal op i alle eksamener. De får ikke årskarakterer, så derfor skal de bare kunne præstere til eksamen.

Derudover har de kun to år til at fuldføre deres A-niveau fag, som de STX'erne har tre år til. Det svarer reelt til at de skal tage både B-, og A-niveau på ét år. Godt nok har de ikke ligeså mange A-fag, men det er nu hårdt nok.

Synes det er synd at der er så meget uddannelsessnobberi.

For mig gamle tudse - er der ingen forskel på HF eller STX - jo det er to forskellige studieordninger, HF har en anden historie osv men jeg synes en hver eksamen er super flot. Og ja så giver de jo begge samme adgang til uni fx.
HF, STX osv er jo "kun" en ungdomsuddannelse der i sig selv ikke fører til andet end adgang til en "rigtig" uddannelse....
Jeg har kun en gang brugt mit eksamensbevis og det var da jeg søgte om optagelse på universitetet. Ved ikke en gang hvor det er henne, og aner ikke hvad jeg skulle bruge det til

Ja man er pisse stolt når man er færdig - og man føler en frihed især hvis man som mig tog den slagne gang lige fra folkeskolen til gymnasiet - pludselig er man mere voksen og fri. Og hvis en sort hue, grøn hue, tophue, skihue, nissehue eller hvad ved jeg, gør man får det endnu bedre, føler sig lidt mere stolt osv så skal ingen da bremse en. Men man skal ikke vælge sin hue fordi andre skal se op til en, huen symbolisere ens egen kamp, ens egen sejr

Anmeld

22. juni 2014

SanJose

AnnaKJ skriver:

Men den sorte hue har ikke været brugt som STX'ernes hue siden 1880'erne for mænd og 1930'erne for kvinder. Altså det er ca. 100 år siden.
Så nej, det synes jeg egentlig ikke man kan argumentere for.

Derfor er det da stadigvæk den oprindelige hue? Det kan man da ikke tage fra den, selvom den ikke har været brugt som primær hue i x antal år. 

Anmeld

22. juni 2014

AnnaK89

SanJose skriver:

Derfor er det da stadigvæk den oprindelige hue? Det kan man da ikke tage fra den, selvom den ikke har været brugt som primær hue i x antal år. 

Men den gang blev den oftest brugt til dem som dimitterede fra katedralskole eller dem som studerede klassisk sprog, latin og græsk på højeste niveau. Og derefter blev det til dem med de 5 A-niveau fag.

Anmeld

22. juni 2014

SanJose

Isabella_mor skriver:

Jeg købte den sorte fordi at den kunne jeg bedst lide. Og det var ikke bøvlet. Der kom nogle spørgsmål, men det er jo bare traditioner med det der A niveau fag. Det er ikke en regel. Så hun skal da bare købe en sort hue hvis det er sådan en hun vil have  

Tillykke med huen (også selvom det må være et par år siden). Den klæder dig!

Du har helt ret i at det er en tradition og ikke en regel. Tror ærligt også at hun ender med den sorte hue. Personligt synes jeg folk skal gøre som de selv har lyst, så længe en STX'er f.eks. ikke får en HF-hue. Ikke at det ville hidse mig op, men ville tænke at det var mærkeligt. Nu er den sorte hue jo sådan set en "universiel"hue, der kan bruges af alle ungdomsuddannelser. 

Anmeld

22. juni 2014

SanJose

Men den gang blev den oftest brugt til dem som dimitterede fra katedralskole eller dem som studerede klassisk sprog, latin og græsk på højeste niveau. Og derefter blev det til dem med de 5 A-niveau fag.

Og derefter til folk, der blev familiens første student (deraf det sorte får). Dernæst til folk med matematik, kemi og fysik på A. Det ændrer sig jo hele tiden.

Hvad med at folk får de huer de har lyst til? Det er jo rent tradition og ikke regel hvilken man må tage på. Og nu hører den sorte hue jo sådan set også til HF.

Anmeld

22. juni 2014

Isabella_mor

Tillykke med huen (også selvom det må være et par år siden). Den klæder dig!

Du har helt ret i at det er en tradition og ikke en regel. Tror ærligt også at hun ender med den sorte hue. Personligt synes jeg folk skal gøre som de selv har lyst, så længe en STX'er f.eks. ikke får en HF-hue. Ikke at det ville hidse mig op, men ville tænke at det var mærkeligt. Nu er den sorte hue jo sådan set en "universiel"hue, der kan bruges af alle ungdomsuddannelser. 

Tak, det er et år siden. jeg havde også mulighed for at bestille en i guld, sølv og lyserød.! 

Folk bestemmer vel selv hvad de vil have det er en beklædningsgenstand man har på kort tid efter endt ungdomsuddannelse. Man går jo ikke rundt med den længere end en uges tid. Derefter kommer den jo til at stå og samle støv og så begynder man jo på en videregående uddannelse, der har farven på huen jo ingen betydning. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.