Emmas dilemma: Farve på studenterhuen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.976 visninger
93 svar
222 synes godt om
22. juni 2014

SanJose

Denne debat skal ikke omhandle hvilke studenterhuer, der er på markedet og hvorfor, men derimod hvilken hue man bør vælge. Vil gerne hjælpe min lillesøster lidt, da hun er meget i tvivl om hvad hun skal gøre.

Min lillesøster bliver student næste sommer og står i lidt af et dilemma. Hun vil virkelig gerne have den sorte hue, men hører ikke ind under nogle af de nye regler med klassisk sproglig student, 5 A-fag, første student i familien osv. Derimod er hun virkelig dygtig, har et godt snit og er desuden med i Forskerspirer, og bliver da af skolens ledelse kaldt for skolens elite.

Synes I hun kan tillade sig at købe den sorte hue? Der vil helt sikkert være nogle STX'ere der får ondt et vist sted over det, men egentlig bør det jo være ligemeget og hun bør gøre som hun selv vil. What to do?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2014

AnnaK89

Ærligt, så nej det synes jeg ikke hun kan.

Hun har jo ikke "opnået" hvad den huen repræsenterer, også selvom hun er dygtig og har et pænt snit.

Måske jeg er ret firkantet omkring det, men jeg synes bestemt at man skal følge de traditioner der er.

Anmeld

22. juni 2014

Mor Christa

Jeg må sige at jeg ikke selv havde gjort det, hvis det var mig. Netop fordi hun ikke har de 5 a fag ( troede "kun" man fik den sorte hue hvis man havde 5 a fag - kendte ikke til de andre ting du remser op :-) ) 

men hvad hun gør er op til hende - hvis hun ønsker den skal hun da bare købe den :-)

Anmeld

22. juni 2014

SanJose

AnnaKJ skriver:

Ærligt, så nej det synes jeg ikke hun kan.

Hun har jo ikke "opnået" hvad den huen repræsenterer, også selvom hun er dygtig og har et pænt snit.

Måske jeg er ret firkantet omkring det, men jeg synes bestemt at man skal følge de traditioner der er.

Altså man kan jo argumentere for at det er den oprindelige hue? Så overholder man jo også "traditionerne"

Anmeld

22. juni 2014

mit1barn

Nej, det synes jeg ikke hun kan tillade sig. Hun har haft 5 A-fag så kan hun da hun heller ikke få den sorte hue.

En hue er da en hue uanset farven, og hun få jo ikke mere credit for hendes gode karektere med en sort hue (og hvis hun gør, er det snyd,) hun må bide i det sure æble og "nøjes" med en anden farve hue en sort.

Anmeld

22. juni 2014

ano14316

SanJose skriver:

Denne debat skal ikke omhandle hvilke studenterhuer, der er på markedet og hvorfor, men derimod hvilken hue man bør vælge. Vil gerne hjælpe min lillesøster lidt, da hun er meget i tvivl om hvad hun skal gøre.

Min lillesøster bliver student næste sommer og står i lidt af et dilemma. Hun vil virkelig gerne have den sorte hue, men hører ikke ind under nogle af de nye regler med klassisk sproglig student, 5 A-fag, første student i familien osv. Derimod er hun virkelig dygtig, har et godt snit og er desuden med i Forskerspirer, og bliver da af skolens ledelse kaldt for skolens elite.

Synes I hun kan tillade sig at købe den sorte hue? Der vil helt sikkert være nogle STX'ere der får ondt et vist sted over det, men egentlig bør det jo være ligemeget og hun bør gøre som hun selv vil. What to do?

Nej det synes jeg ikke..

Den er forbeholdt dem der virkelig har knoklet på de 5-A niveauer synes jeg..

Anmeld

22. juni 2014

AnnaK89

SanJose skriver:

Altså man kan jo argumentere for at det er den oprindelige hue? Så overholder man jo også "traditionerne"

Men den sorte hue har ikke været brugt som STX'ernes hue siden 1880'erne for mænd og 1930'erne for kvinder. Altså det er ca. 100 år siden.
Så nej, det synes jeg egentlig ikke man kan argumentere for.

Anmeld

22. juni 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria
SanJose skriver:

Hvorfor vil hun gerne have den sorte hue, hvis man må spørge? Er det fordi hun synes den er pænere eller? 

Anmeld

22. juni 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
SanJose skriver:

Jeg er enig med de andre, det synes jeg egentlig ikke hun kan tillade sig. 

Jeg har en veninde som bliver student i år, og virkelig har knoklet helt utroligt med 5 A-fag, så hun skal have en sort hue. Jeg synes lidt det er at underminere, eller underkende det kæmpe slid der er lagt i det, for dem der rent faktisk opfylder "kravende", hvis man gik ud og købte sådan en "bare" fordi man er dygtig og har et flot snit. - Hvis man da kan sige det sådan. 

Anmeld

22. juni 2014

SanJose

TanyaGR skriver:

Jeg er enig med de andre, det synes jeg egentlig ikke hun kan tillade sig. 

Jeg har en veninde som bliver student i år, og virkelig har knoklet helt utroligt med 5 A-fag, så hun skal have en sort hue. Jeg synes lidt det er at underminere, eller underkende det kæmpe slid der er lagt i det, for dem der rent faktisk opfylder "kravende", hvis man gik ud og købte sådan en "bare" fordi man er dygtig og har et flot snit. - Hvis man da kan sige det sådan. 

Nu kan jeg så sige at hun også kommer til at knokle næste skoleår. Hun er som tidligere sagt med i Forskerspirer og bliver deraf kaldt for en del af skolens elite. Det er ikke bare ligetil at være med i det. Derudover har hun tre A-niveau fag, som det er højste antal A-fag man kan få på HF.

Personligt synes jeg det er noget bavl det med at skulle "underminere" STX'erne "hårde" arbejde. Emma knokler squ ligeså hårdt, og skal derudover færdiggøre tre A-niveau på kun 2 år (altså hvor hun tager både B-, og A-niveau på ét år), hvor STX'erne normalt har 3 år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.