SanJose skriver:
Denne debat skal ikke omhandle hvilke studenterhuer, der er på markedet og hvorfor, men derimod hvilken hue man bør vælge. Vil gerne hjælpe min lillesøster lidt, da hun er meget i tvivl om hvad hun skal gøre.
Min lillesøster bliver student næste sommer og står i lidt af et dilemma. Hun vil virkelig gerne have den sorte hue, men hører ikke ind under nogle af de nye regler med klassisk sproglig student, 5 A-fag, første student i familien osv. Derimod er hun virkelig dygtig, har et godt snit og er desuden med i Forskerspirer, og bliver da af skolens ledelse kaldt for skolens elite.
Synes I hun kan tillade sig at købe den sorte hue? Der vil helt sikkert være nogle STX'ere der får ondt et vist sted over det, men egentlig bør det jo være ligemeget og hun bør gøre som hun selv vil. What to do?
Den gang i oldtiden hvor jeg blev student kunne man ikke bare købe en hue - kan man det nu? Altså kan alle "bare" gå ind der hvor de laver/sælger huer og købe en hvilken som helst hue? For hvis man ikke kan bliver hun vel bremset hvis det ikke er okay at købe den sorte hue som HFer.
Den gang igen i tidernes morgen var den eneste regel om den sorte hue at man var student fra gymnasiet, man var hverken en bedre student eller andet fordi man havde en sort på, det var bare den ældre udgave af en studenterhue, så for at være ærlig hvis jeg så et ungt menneske med en sort hue ville jeg bare tænke: nå han/hun valgte den sorte det er ellers ikke så tit. Jeg ville ikke tænke: højere karakter, elite studerende eller andet - har aldrig hørt man skulle gøre sig særligt fortjent til den sorte.
Men derimod synes jeg det er underligt at ville have en hue fra en anden uddannelse, hvorfor skulle man som HFer ikke være sindsyg stolt af sin HF eksamen, hvorfor skulle man ønske at få kredit som en gymnasieelev - er det mere værd at tage studenter eksamen på gymnasiet end på HF? Det er det ikke i min verden og er det heller ikke i den verden hvor gennemsnittet giver adgang til uddannelser. Huen er vel et udtryk for et signal om jeg er blevet færdig med den og den uddannelse, eller har jeg misforstået?
Anmeld