Først et kæmpe kram. At klare sig uden søvn er tortur og at føle man ikke slår til som forældre og ikke kan vende bøtten endnu mere tortur.
Når det er sagt så kommer den kedelige: alle mine børn har været igennem noget tilsvarende da de skiftede til børnehave - dog slet ikke grelt som det du beskriver. Men de fik alle sammen en periode hvor de var sindsyg trætte og alligevel ikke kunne finde roen om aftenen når de blev lagt - jeg opfattede det som de var overstimulerede og slet ikke kunne fordøje alle de indtryk de havde fået i børnehaven. Derfor gik vi helt i hi i en periode droppede alle aktiviteter, droppede fjernsyn, droppede gæster med mindre vi havde flere fridage i ugen. Derudover sad vi meget og bare gearede ned, kunne være med en bog og et tæppe, eller lidt legetøj sammen i sofa og meget ofte høre bøffer.
Jeg ville som en anden skriver sætte alt ind på ikke bare søvnen men på at få hende til at slappe af, man kan være segnefærdig men hvis krop og hjerne er i højeste gear falder man ikke i søvn. Finde metoden til hvordan din datter får stresset af, er det musik, fjernsyn, computer, bøger, puslespil eller....? Her hjemme var det med de to mindste meget ofte hørebøffer og prop og Bertha højt nok til verden blev lukket ude....
Og så tæl til ti hver evig eneste gang og tænk jo højere hendes stemme bliver jo lavere skal din blive. To høje stemmer vokser sammen, hvorimod en høj stemme der mødes af en lav meget ofte falder ned. Og lad være med at svare på dum mor sætninger, ignorer, tal om noget andet, hvad ved jeg.
Sæt fokus på det positive for det lyder for mig som i er endt i negativ spiral. Fej det dårlige væk, og spørg hende ikke om hvad der gør en dårlig dag, men hvad der gør en god dag. Hvad var bare super godt i dag? Hvad er du glad for skete i dag?
og dig op i seng hver evig eneste øjeblik du kan, så du har superwoman power overskud til din datter der skriger på omsorg og overskud.
Kæmpe kramp og god kamp - den kan sagtens vinde hvis ikke det er en kamp mod hinanden men sammen med hinanden
Anmeld