RosaSofia skriver:
Jeg fik afvist mit ønske om planlagt kejsersnit på grund af fødselsangst i Nordjylland. Siden har jeg læst meget om, at det er mere besværligt at få kejsersnit på mors ønske i Nordjylland. Men jo jeg blev da orrienteret om, at jeg var velkommen til at finde et andet hospital. Det synes jeg så bare var meget uoverskueligt to uger før termin, for så lang tid havde jeg brugt på ekstra samtaler med jordemor og fødselslæge, inden jeg fik endegyldigt nej.
Havde jeg vidst hvordan det ville være at føde naturligt, havde jeg gjort mere for at få mit kejsersnit også selvom det skulle være udenbys.
Jeg synes, det er rædselsfuldt at det i år 2013 ikke er enhver kvindes ret at få kejsersnit.
Bliver nødt til at spørge. Hvornår bliver noget en rettighed? Er det en rettighed at få børn eller er det et privelegium og skal man så ikke selv betale for denne service det er at få udført et kejsersnit forudsat der ikke er helt særlige omstændigheder til stede? 
Synes da bestemt der kan være gode grunde til et kejsersnit og folk med penge kan jo også betale sig fra en naturlig fødsel. Det er da en overvejelse man skal gøre op med sig selv og så selv tage stilling til, men det kan da ikke være samfundets byrde at kvinder godt vil have børn, men ikke længere selv vil føde dem.
Jeg ka ikke lade være med at tænke på kvinder i mindre velstillede lande som må føde på må og få under uhygiejniske forhold. Hvis de kunne få så trygge fødselsoplevelser som vi kvinder kan her i Danmark ville de helt sikkert være lykkelige. Vi er så heldige at leve i et land hvor vi bliver holdt øje med under hele graviditeten og vi bliver fulgt nøje under hele fødslen og der bliver grebet ind med det samme noget ikke er som dt skal være. Vi er nok blevel lidt forkælet og tror bare vi automatisk har ret til alt muligt pga de muligheder vi har. 
Man ved at der følger en fødsel når man bliver gravid og så må man jo selv finde ud af hvordan man vil føde, men synes ikke man kan stille samfundet ansvarlig medmindre noget er tvingende nødvendigt. Det må være ens eget ansvar når det bare handler om at man ikke selv vil føde pga smerterne eller fordi man ikke vil have ødelagt noget i sin nedre region. Som udgangspunkt er kvinder skabt til at føde og har gjort det i århundreder. Et kejsersnit er ikke naturligt men en fantastisk løsning når noget går galt.
Så synes man skal skelne mllem nødvendighed og eget ansvar i en problemstilling som denne. Sådan er det jo også med så mange andre ting i vores liv som vi selv må tage ansvar for og være herre over. Der er mange ting vi ikke bare har ret til, men som vi selv må klare og det er i sidste ende også med til at gøre os til stærkere mennesker der tør se udfordringerne vi møder på livets vej i øjnene. Tror vi skal passe på ikke at forvandle os selv og fremtidige generationer til et pivet folkefærd der skal bæres på hænder og fødder og have alting som vi lige synes vi vil have det. Vores menneskelige natur har brug for at se og mærke frygten for det ukendte en gang imellem ellers ryger noget af den gnist der er med til at give livet indhold og mening. 
Anmeld