Hvorfor ikke? Bekymringer og smerte kommer der nok af, så jeg mener egentlig det skal gøres så nemt og smertefrit som muligt. Gør det en til en dårlig Mor fordi at man ikke har oplevet ubeskrivelig smerte? Well, så er alle fædre jo totalt dårlige for de har ikke oplevet smerte i forbindelse med babys ankomst. Hvis smerten ved fødsel og alt det svære i graviditeten er det der gør en til en god forældre, kan du jo evt vælge at føde nede i en vulkan på et underlag af glasskår imens du bliver jagtet af en bjørn. Så bliver det vist ikke meget sværere eller smertefuldt ;-)
Det jeg vil frem til er, at jeg synes man skal gøre det så smertefrit og ustressende og nemt for Mor og baby som muligt, en svær fødsel kan ødelægge en del af babyglæden, og hvis man skal indlægges on og off ien hel måned fordi man insistere på at ta dDen hårde og svære vej, ville man så ikke være en bedre mor hvis man tog den nemme vej og så rent faktisk kunne ta sig af sit barn. Jo. Så jeg hepper på den nemme og sunde vej for mor og barn :-)
Baby får via skeden kvindens mælkesyrebakterier ind gennem huden, som er med til at styrke immunforsvaret og mave/tarmfloraen. Og kvinden oplever oxytocin boost som er med til at knytte hende følelsesmæssigt til barnet og nedsætte risikoen for efterfødselsreaktioner. Det er et fænomenalt system kroppen har indrettet sig med. Så der er gode fordele ved at føde vaginalt.
Jeg har selv en meget svag mave/tarmflora og bliver ofte ramt af maveinfektioner. Og selvom jeg naturligvis ikke kan sige det med sikkerhed, er der en god sandsynlighed for at det er fordi jeg blev taget ved KS.
M.h.t. KS, er der jo nogle der har dårlige oplevelser og nogle der har gode oplevelser - ligesom ved vaginal fødsel. Jeg kender personligt ingen der ikke enten har oplevet store smerter efter KS (bl.a. min mor) - eller har fået et meget grimt ar med tilhørende delle.
Og ja, man kan også opleve nederen ting ved vaginale fødsler... jeg fik selv en 3. grads bristning, men på trods af den synes jeg at min fødsel var den mest fantastiske oplevelse jeg nogensinde har haft.
Kan dog sagtens forstå hvorfor du føler dig berettiget til et KS ved tredje fødsel når du havde underlivsproblemer, og det mener jeg også er for dårligt at du ikke fik. Men det synes jeg absolut ikke er en grund til at anbefale alle kvinder til at få ks.
Anmeld