Kan man bare få lov?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. november 2013

modesty

Hvorfor ikke? Bekymringer og smerte kommer der nok af, så jeg mener egentlig det skal gøres så nemt og smertefrit som muligt. Gør det en til en dårlig Mor fordi at man ikke har oplevet ubeskrivelig smerte? Well, så er alle fædre jo totalt dårlige for de har ikke oplevet smerte i forbindelse med babys ankomst. Hvis smerten ved fødsel og alt det svære i graviditeten er det der gør en til en god forældre, kan du jo evt vælge at føde nede i en vulkan på et underlag af glasskår imens du bliver jagtet af en bjørn. Så bliver det vist ikke meget sværere eller smertefuldt ;-)
Det jeg vil frem til er, at jeg synes man skal gøre det så smertefrit og ustressende og nemt for Mor og baby som muligt, en svær fødsel kan ødelægge en del af babyglæden, og hvis man skal indlægges on og off ien hel måned fordi man insistere på at ta dDen hårde og svære vej, ville man så ikke være en bedre mor hvis man tog den nemme vej og så rent faktisk kunne ta sig af sit barn. Jo. Så jeg hepper på den nemme og sunde vej for mor og barn :-)

Baby får via skeden kvindens mælkesyrebakterier ind gennem huden, som er med til at styrke immunforsvaret og mave/tarmfloraen. Og kvinden oplever oxytocin boost som er med til at knytte hende følelsesmæssigt til barnet og nedsætte risikoen for efterfødselsreaktioner. Det er et fænomenalt system kroppen har indrettet sig med. Så der er gode fordele ved at føde vaginalt.

Jeg har selv en meget svag mave/tarmflora og bliver ofte ramt af maveinfektioner. Og selvom jeg naturligvis ikke kan sige det med sikkerhed, er der en god sandsynlighed for at det er fordi jeg blev taget ved KS.

M.h.t. KS, er der jo nogle der har dårlige oplevelser og nogle der har gode oplevelser - ligesom ved vaginal fødsel. Jeg kender personligt ingen der ikke enten har oplevet store smerter efter KS (bl.a. min mor) - eller har fået et meget grimt ar med tilhørende delle.

Og ja, man kan også opleve nederen ting ved vaginale fødsler... jeg fik selv en 3. grads bristning, men på trods af den synes jeg at min fødsel var den mest fantastiske oplevelse jeg nogensinde har haft.

Kan dog sagtens forstå hvorfor du føler dig berettiget til et KS ved tredje fødsel når du havde underlivsproblemer, og det mener jeg også er for dårligt at du ikke fik. Men det synes jeg absolut ikke er en grund til at anbefale alle kvinder til at få ks.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2013

C-Dog

modesty skriver:

Baby får via skeden kvindens mælkesyrebakterier ind gennem huden, som er med til at styrke immunforsvaret og mave/tarmfloraen. Og kvinden oplever oxytocin boost som er med til at knytte hende følelsesmæssigt til barnet og nedsætte risikoen for efterfødselsreaktioner. Det er et fænomenalt system kroppen har indrettet sig med. Så der er gode fordele ved at føde vaginalt.

Jeg har selv en meget svag mave/tarmflora og bliver ofte ramt af maveinfektioner. Og selvom jeg naturligvis ikke kan sige det med sikkerhed, er der en god sandsynlighed for at det er fordi jeg blev taget ved KS.

M.h.t. KS, er der jo nogle der har dårlige oplevelser og nogle der har gode oplevelser - ligesom ved vaginal fødsel. Jeg kender personligt ingen der ikke enten har oplevet store smerter efter KS (bl.a. min mor) - eller har fået et meget grimt ar med tilhørende delle.

Og ja, man kan også opleve nederen ting ved vaginale fødsler... jeg fik selv en 3. grads bristning, men på trods af den synes jeg at min fødsel var den mest fantastiske oplevelse jeg nogensinde har haft.

Kan dog sagtens forstå hvorfor du føler dig berettiget til et KS ved tredje fødsel når du havde underlivsproblemer, og det mener jeg også er for dårligt at du ikke fik. Men det synes jeg absolut ikke er en grund til at anbefale alle kvinder til at få ks.

Jeg anbefaler skam intet udover at alle med god samvittighed skal vælge det de fortrækker, det de synes er bedst, nemmest, rigtigst og mindst smertefuldt om det er alm fødsel, pks eller noget helt tredje er jo op til dem.

Anmeld

2. november 2013

charlottekri

Wimmie skriver:

Jeg synes tværtimod altid man ser de kvinder der skriger og brøler 

Jeg hørte selv til de meget stille fødende der næsten ikke sagde et pip - og jeg fik intet smertestillende, så det behøver ikke at være kvinder der har fået epi der er stille under fødslen, måske er de bare ikke de skrigende typer 

Nu tænkte jeg lige på den der hedder one born every minute 

Og der havde de nemlig et special udsendelse der hed naturlig fødsel og det kunne jeg genkende  I forhold til alle de andre afsnit hvor de bare ligger og pjevser lidt (forstå mig ret)

som jeg husker det (man kan jo godt fortrænge en del ) så var det først i pressefasen at jeg begyndte at skråle, ellers prøvede jeg at koncentrere mig om min vejrtrækning (samt fik vist også lige brølet som en ko et par enkelte gange )

Anmeld

2. november 2013

Sijac

Min veninde lå med veer i 30 timer for at ende i AKS og hun ville til en h er tid hellere, i følge hendes udsagn, ligge med veer i 60 timer og undgå kejsersnit..

Jeg syntes sgu ikke skal kunne vælge kejsersnit - bliver msn gravid ved man at der følger en fødsel! Og ALLE er bange.

Selv gik jeg rimelig meget i stykker, men har 'trænet' det til bedring. Jeg var hundeangst for at føde men vidste, at det var en naturlig del af det at skulle have børn..

Anmeld

3. november 2013

Lilotte87

Jeg fik PKS i juli. Selvfølgelig var det forbundet med smerter, men det er det jo at føde, uanset hvordan. Min mave var pæn og flad på to uger og jeg var smertefri en uge efter 

Anmeld

3. november 2013

isabellasmor

charlottekri skriver:

Nu får jeg lige lyst til at dele mine erfaringer. Jeg har prøvet begge dele, ved min store datter fik jeg pks og fødte min søn vaginalt.

mht pks så kan jeg ikke sætte finger på en eneste dårlig ting ved hverken selve fødslen, tiden efter eller ar og arvæv. Mit ar kan man faktisk nærmest ikke se mere (næsten 6 år) og det med at maven hænger udover pga. Arret, det passer ikke her. Godt nok hænger maven lidt ud men det er først et par cm over arret den begynder med det  Og mht smerter efter ks så synes jeg faktisk at de var nogenlunde de samme, de sad bare forskellige steder (men hvis jeg skal være ærlig, så foretrækker jeg at have ondt i maven, da man ikke skriger hver gang man skal tisse hvis man ikke for skyllet rigtigt samtidigt )

mht vf så har jeg aldrig oplevet noget der gjorde mere sindsoprivende ondt! Men samtidig var det en fantastisk oplevelse! Jeg havde en mere eller mindre naturlig fødsel, fik kun et par bistik i lænden og intet andet. Jeg kan faktisk blive lidt sur på de dokumenterer omkring fødsler hvor man ser at de ligger og piber lidt og stønner lidt, og jeg fik den opfattelse og det ser da ud til at være nemt nok... Hvad jeg ikke vidste var, at de alle havde fået epidural! intet ondt sagt om dem der vælger dem, for jeg nåede selv at bede (tigge) om den, men da var det for sent... 

Jeg fik ikke andet end lattergas det sidste kvarter, og jeg skreg ikke eller råbte højt! Jeg "peb" ikke engang, for sådan styrer jeg ikke mine smerter! Det gør jeg ved at slappe af, trække vejret, og være forholdvis stille . Altså, koncentrere mig 100% om det der foregår i kroppen. 

Når. 

Vil så også bare lige tilføje at jeg synes det er en vildt forkælet holdning, at en fødsel skal være så nem og smertefri som muligt? Det er en fødsel vi snakker om.... Alle siden tidernes morgen har født normalt, hvorfor kan vi pludselig ikke dét mere?! 

Anmeld

3. november 2013

L&V

Sijac skriver:

Min veninde lå med veer i 30 timer for at ende i AKS og hun ville til en h er tid hellere, i følge hendes udsagn, ligge med veer i 60 timer og undgå kejsersnit..

Jeg syntes sgu ikke skal kunne vælge kejsersnit - bliver msn gravid ved man at der følger en fødsel! Og ALLE er bange.

Selv gik jeg rimelig meget i stykker, men har 'trænet' det til bedring. Jeg var hundeangst for at føde men vidste, at det var en naturlig del af det at skulle have børn..

Nu er der jo så os ret stor forskel på at være bange og være angst.. Jeg lider af angst og da vi sku ha vores datter var der sket en masse ting som gjorde mig utrolig angst for at miste hende og for at føde så jeg ville gerne ha pks fordi jeg vidste jeg ik ku klare det.. Det måtte jeg så ik og var igennem et meget ubehageligt forløb som så endte med at jeg fødte vaginalt og nøj en lorte oplevelse. Jeg fik et angst anfald under fødslen og det stressede min datter voldsomt og ka faktisk ik huske de første mange dage med hende og var både fysisk og psykist medtaget i flere måneder efter..

Her ved nr 2 var jeg selv klar på at føde osv og det var en helt anden oplevelse

Anmeld

3. november 2013

Chevro

Sijac skriver:

Det lyder præcis som jeg

Jeg havde veer i 28 timer, hvor barnet stadig ikke kom ned i bækkenet! Så var der desværre ingen anden udvej..

Men ville meget gerne have født normalt, og undgået min mave!!

Men der kom en lækker dreng ud! Og han er ALLE strækmærker, ar og overflødigt maveskind og fedt værd <3

Anmeld

3. november 2013

Chevro

Månsson skriver:

Nu er der jo så os ret stor forskel på at være bange og være angst.. Jeg lider af angst og da vi sku ha vores datter var der sket en masse ting som gjorde mig utrolig angst for at miste hende og for at føde så jeg ville gerne ha pks fordi jeg vidste jeg ik ku klare det.. Det måtte jeg så ik og var igennem et meget ubehageligt forløb som så endte med at jeg fødte vaginalt og nøj en lorte oplevelse. Jeg fik et angst anfald under fødslen og det stressede min datter voldsomt og ka faktisk ik huske de første mange dage med hende og var både fysisk og psykist medtaget i flere måneder efter..

Her ved nr 2 var jeg selv klar på at føde osv og det var en helt anden oplevelse

Angst er jo også en hel anden definition af det!! Da man jo rent faktisk frygter for liv osv.! Så bør der klart ligge andre regler for det.. Da det jo klart ville være det bedste i den situation at få ks.

Men ja, dem der er bange for at få ondt og at deres tissekone (undskyld sproget) Går i stykker ... hmmm ... Den vil sku ikkke være helt gangbar!

Når man kan dyrke sex, ja - så er der sku følger ....

Anmeld

3. november 2013

Loa

Jeg synes bestemt også kun KS skulle bruges i tilfælde hvor barnet ikke kan komme ud på almindelig vis.

Synes det er noget pjat (so sorry) at få KS fordi man er bange for smerten.
Man ved vil hvad man går ind til når man vælger at blive gravid. Og kvinder er ligesom bygget til at kunne klare en fødsel...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.