Kan man bare få lov?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. november 2013

Lykke:)

ano14316 skriver:

men der er jo også forskel på at være bange for at føde og så have en desideret angst.
Tror sq alle er lidt bange for at føde, specielt 1. gang.

Det har du ret i, men jeg tror også de fleste som bare overvejer at bede om en kejsersnit har en angst og ikke kun en frygt, for som du siger har alle nok en frygt for at føde normalt.

Jeg tror, at rigtig mange kvinder bliver presset ud i at føde normalt. Det prøvede lægerne også ved mig, men endelig var der en jordemoder der forstod mig og hjalp mig rigtig meget med at sætte ord på hvad det var jeg var bange for og erkende det. Og dét tror jeg er rigtig vigtigt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2013

C-Dog

Lykke:) skriver:

Jeg har fødselsangst, og jeg har ikke prøvet at føde.

Synes det er forkert at man skal presses ud i noget man er ekstremt bange for! Man kan sammenligne det lidt med hvis man er højdeskræk. Der er ingen der vil presse en med højdeskræk til at hoppe ud fra 10 meter vippen. Det tror jeg er de færreste med højdeskræk der har prøvet, men alligevel er der forståelse for deres angst for højde. Jeg er LYKKELIG for, at jeg ikke SKAL gå igennem noget jeg er pisse bange for. Der er jo mange ting der spiller ind hos den med fødselsangst.

Folk uden angst (for det ene eller det andet) kan ikke sætte sig ind i det, som min psykiater engang sagde, almindelige mennesker tror at angsten er ligesom at være bange, og det er det ikke, angst er angst, og det er en meget intens følelse som er svær at forstå hvis man ikke har det. Angst kan ikke overvindes, men.man kan lære at leve med det, og man kan få hjælpemidler der gør ens liv nemmere, og man skal aldrig få dårlig samvittighed over at ta imod den hjælp man kan få, i dit tilfælde pks. Og nu er det ikke præcis myntet på dig, men jeg føler mig lidt truffet når folk tror de ved alt og hentyder, at man jo bare kan ta sig sammen og lade være med at have angst så var nødt til at skrive noget ;-)

Anmeld

2. november 2013

ano14316

Det har du ret i, men jeg tror også de fleste som bare overvejer at bede om en kejsersnit har en angst og ikke kun en frygt, for som du siger har alle nok en frygt for at føde normalt.

Jeg tror, at rigtig mange kvinder bliver presset ud i at føde normalt. Det prøvede lægerne også ved mig, men endelig var der en jordemoder der forstod mig og hjalp mig rigtig meget med at sætte ord på hvad det var jeg var bange for og erkende det. Og dét tror jeg er rigtig vigtigt

Jeg har indtryk af at det største problem i hele der her faktisk er at der ikke rigtig er nogen der har tid at tage sig af dem der er virkelig angst for at føde. Netop så folk ikke skulle føle sig presset, men hjulpet og vejledt uanset hvad det så endte med i sidste ende.
jeg forestiller mig sådan lidt et tilbud om udvidet fødselsforberedelse for dem der er mega bange.

For jeg forstår godt at hvis man er hunderad og bliver mødt af et pres, så hjælper det ingen steder og man bliver endnu mere fast besluttet på pks.

Anmeld

2. november 2013

C-Dog skriver:

Folk uden angst (for det ene eller det andet) kan ikke sætte sig ind i det, som min psykiater engang sagde, almindelige mennesker tror at angsten er ligesom at være bange, og det er det ikke, angst er angst, og det er en meget intens følelse som er svær at forstå hvis man ikke har det. Angst kan ikke overvindes, men.man kan lære at leve med det, og man kan få hjælpemidler der gør ens liv nemmere, og man skal aldrig få dårlig samvittighed over at ta imod den hjælp man kan få, i dit tilfælde pks. Og nu er det ikke præcis myntet på dig, men jeg føler mig lidt truffet når folk tror de ved alt og hentyder, at man jo bare kan ta sig sammen og lade være med at have angst så var nødt til at skrive noget ;-)

Jeg er helt enig med dig!
Jeg synes, at man skal vælge hvad der er bedst for en selv for at undgå at stresse en selv og i sidste ende barnet.

Jeg har personligt først kunne slappe af, efter jeg har fået styr på hvor og hvornår mit kejsersnit bliver, for nu går jeg ikke og er angst for at skulle presses ud i at føde normalt. Og NU kan jeg nyde at være gravid. Det har taget mig rigtig lang tid at acceptere at det at være gravid ikke kun har været fantastisk for mig men derimod noget som har fremprovokeret min angst

Anmeld

2. november 2013

C-Dog

ano14316 skriver:

Du kan da ikke sige kejsersnit er den sundevej? det er da på ingen mpde sundt at blive skåret op. Det lyder til at du har haft en dårlig oplevelse, men det kan man jo også have med kejsersnit, der kan også være komplikationer, infektioner, du kan ikke løfte dit barn bagefter, du risikere et ar går op i en ny graviditet osv.
med hensyn til smerter, kan man jo i en vid udstrækning smertedækkes under fødslen.
Vores kroppe er lavet til at føde, de er altså ikke lavet til kejsersnit.
Nogen gange er kejsersnit nødvendigt, og så er det heldigt at vi kan den metode, men synes altid at udgangspunktet skal være en normal fødsel.

Den sunde nemme vej, er ment som det der er bedst for hver enkelt kvinde og baby, for nogen ks, og for andre fødsel, og for nogle adoption. :-) der er jo ikke en gylden vej der er god for alle, Det er min pointe.

Anmeld

2. november 2013

ano14316 skriver:

Jeg har indtryk af at det største problem i hele der her faktisk er at der ikke rigtig er nogen der har tid at tage sig af dem der er virkelig angst for at føde. Netop så folk ikke skulle føle sig presset, men hjulpet og vejledt uanset hvad det så endte med i sidste ende.
jeg forestiller mig sådan lidt et tilbud om udvidet fødselsforberedelse for dem der er mega bange.

For jeg forstår godt at hvis man er hunderad og bliver mødt af et pres, så hjælper det ingen steder og man bliver endnu mere fast besluttet på pks.

Det hjalp ikke hos mig, at gå til yderligere fødselsforberedelse. Det gjorde faktisk bare angsten MEGET værre, fordi jeg følte jeg blev presset ud i noget jeg ikke kunne have mig selv med i.

Men derimod at få et tilbud, som jeg har fået, om at få en tid til et kejsersnit, og hvis fødslen går igang før tid har jeg mulighed for at sige til hvis jeg vil føde normalt men selvfølgelig får jeg et kejsersnit hvis det er dét jeg ønsker. Og så at tale med en professionel omkring angsten

Anmeld

2. november 2013

LilleLene

Personligt er jeg SÅ bange for at dø, og det har nok noget at gøre med at min mors veninde døde under sin fødsel. Og så brækkede både min mor og mormor halebenet under deres fødsler og det skræmmer mig også. Plus smerten selvfølgelig.

ja okay... lyder ikke ret behageligt :/

Anmeld

2. november 2013

LilleLene skriver:

ja okay... lyder ikke ret behageligt :/

Nej slet ikke.

Anmeld

2. november 2013

LilleLene

Nej slet ikke.

oay så ændre jeg min optik lidt

Anmeld

2. november 2013

LilleLene skriver:

oay så ændre jeg min optik lidt

Det er jeg lidt glad for

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.