Jeg synes ikke, at kvinder skal presses ud i noget. Det giver direkte modsat effekt at presse dem, da de fleste sætter sig på bagben og derfor nægter at høre på hvad der bliver sagt.
Selvfølgelig skal der snakkes med kvinden omkring angsten, og hvis det er muligt at kvinden skifter mening er det da fantastisk for vedkommende.
Når der er tale om angst er det helt sikkert en god idé at tale alt igennem med uddannede personer inden der træffes et valg, men det tror jeg bestemt også, at der bliver, inden der bare bliver givet et kejsersnit
Det kommer an på definitionen af pres. Det jeg mener er man lægger en plan for graviditet, en kontrakt for fødsel osv og man for udvidet jordemoder, fødselslæge osv - der viser erfaringer på Hvidovre at man kan nedbringe antallet der så til sidst vælger kejsersnit.
Og igen der er meget meget meget stor forskel på en diagnosticeret angst og en frygt. Og jeg er ikke i tvivl om du har valgt den rigtige løsning for dig, men det betyder ikke at for størstedelen hvor det ikke er en angst men en frygt der må man godt presse. Nogen gange må det godt være en udfordring, gøre lidt ondt osv.
I de utrolig mange smukke beretninger jeg har fået om kvinder der mistede deres barn af den ene eller den anden årsag inde i maven, har stort set alle ønsket kejsersnit og blev presset til at føde deres barn af rigtig mange årsager både fysisk og psykisk og stort set alle sammen har efterfølgende været glade for de blev presset - her er der ikke tale om angst, egentlig heller ikke frygt og dog....
Der hvor du står kan du alene se presset som forfærdelig, men det er det ikke for alle især for de hvor det ikke er angst men den frygt for det ukendte, for de forfærdelige historier og hvad ved jeg.
Og bare en lille krølle vi bliver jo presset ud i noget - da jeg mærkede veerne alle gangene kunne jeg have løbet min vej. Jeg er hunderæd for operation og kejsersnit, men var det det eneste der kunne lade sig gøre måtte jeg også synke det. Jeg har en kæmpe kæmpe frygt for at miste endnu et barn - jeg ser det i øjnene hver dag, men jeg valgte ikke at lade det begrænse mig, jeg vælger hver evig eneste dag at se det i øjnene, trods dage med hjertebanken, dødsfrygt, apati mm. Kunne jeg bestemme var mine børn omkring mig hele tiden, der presses jeg. Jeg siger ikke du skal tænke sådan for du har angst, men for en stor gruppe der ude er det frygt og det kan der arbejdes med Også inden for tidshorizonten som graviditet jo er.