Kan man bare få lov?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. november 2013

--Line..

C-Dog skriver:

Ja det er fantastisk, og aldrig har jeg været så forelsket i min baby, i livet og i min mand som da jeg fødte vores tre børn. Og det under Jeg alle at opleve. Men ikke for enhver pris, og ikke under tvang. Man bør kunne vælge selv.
Og så ja måske betale selv, men det er jo ikke det debatten går på.

jeg er meget enig med dig.

men man kan godt få PKS, hvis man er stædig og stærk nok til at gå imod fagfolkende..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. november 2013

lineog4

Selvfølgelig kan man vælge noget man ikke har prøvet. Jeg foretrækker løver frem for tigere, men har aldrig haft nogle af delene. Præcis som da jeg fik mit første barn foretræk Jeg at føde selv, og ligeså med nr to, og det gik rigtig skidt med nr to og jeg bad derfor om ks med nr tre da jeg ikke ville risikere flere problemer. Det fik jeg så ikke lov til at bestemme og jeg har nu en del problemer fordi jeg lod andre banke mig på plads og ikke kunne klare flere dunk oven i hovedet. Men jeg har gjort det til min mission at sørge for at råbe højt om at kvinder der be'r om ks ikke er dårlige kvinder, mødre eller mennesker :-) og denne gang lader jeg mig ikke banke på plads af andres uvidenhed, bedrevidenhed og arrogance. Man kan sagtens være uenige uden at træde på andre. Men i den her tråd bliver der trådt på dem der får selvvalgt ks. Og jeg vil ikke bare sidde og se det ske.

Men at holde fast på det er bedst fysisk vælge vaginal fødsel handler da ikke om at sige man er bedre eller dårligere mor - jeg synes hverken morhed ligger i smerter, bryster eller hvad ellers du og andre kan tro. Når jeg plæderer for sundhedsvæsenet skal forsøge at overtale kvinder, der intet fysisk er til hinder for hun skulle til vaginalt, til netop  at gøre dette, så handler det ikke om bedre eller dårlig mor det er alene dig der læser det ind i det. 

Jeg plæderer for det alene fordi det er en operation med de komplikationer der kan opstå og børn født ved kejsersnit kan have svære ved ag få systemet i gang og ender oftere på børneafdelingen end børn født vaginalt. Derudover er der smerter forbundet med operation, der kan komme betændelse i såret mm. Og skulle man have fundet lysten til vaginalfødsel efter er der en mulighed for arret springer op og barnet kan dø - jeg ville aldrig med de historier jeg kender vælge vaginalfødsel efter et kejsersnit.

Så nej siger intet om hvordan man er som mor, men blot at jeg billiger man i sundhedsvæsenet bruger tid og energi på at tale, presse, overtale eller hvad man vil vordende mødre især 1. Gangs til at vælge for mig at se den nemme løsning nemlig vaginal fødsel. Men skulle man som en her i tråden have en reel angst skal der lyttes til personen, og har man som dig en forhistorie skal der lyttes. 

Anmeld

5. november 2013

Perla

Line - med 2 boblinger skriver:

Jeg må ærligt indrømme at jeg er med på ideen om at et KS skulle være selvbetalt hvis det er planlagt. 

Man ved vel at der følger en fødsel med når man bliver gravid. Fair nok at man har en angst for en fødsel men skulle man ikke lige ha tænkt så langt INDEN man blev gravid?

Ikke dermed sagt at personer med fødselsangst ikke har rettighed til at få børn, men så kan man vel selv betale sit kejsersnit.. Det koster KASSEN at få et..

Hold da op.......der er ikke meget empati at spore der! 

Anmeld

5. november 2013

Aabye

Månsson skriver:

Nu er det jo ikke alle der lige har 100.000 eller hva det nu koster på kontoen og vi har jo sådan set sygesikring her i danmark så hvorfor skulle man?? Så er der saft suserme meget der burde være egen betaling

Jeg gentager lige mig selv: "Skulle man ikke tænke lidt over det INDEN man bliver gravid?"

Anmeld

6. november 2013

Lykke:)

Aabye skriver:

Jeg gentager lige mig selv: "Skulle man ikke tænke lidt over det INDEN man bliver gravid?"

Så man bør ikke blive gravid, hvis man har fødselsangst og derfor ikke tør føde vaginalt?

Anmeld

6. november 2013

lineog4

Lykke:) skriver:

Så man bør ikke blive gravid, hvis man har fødselsangst og derfor ikke tør føde vaginalt?

Vil først sige jeg er imod brugerbetaling. Men de som er for plejer at være for at sygesikringen betaler hvis der er en medicinsk grund til indgrebet og det vil der jo være hvis man har reel angst da dette kan føre til psykose og andre sjove ting om det ikke lyttes til og måske endda behandles - jeg håber da ikke de har sluppet dig der og tror kejsersnittet er det eneste der til for når vores "bange" flytter sig fra frygt til angst er det noget der skal behandles og hjælpes.

Jeg har selv frygtet ikke bare fødslen men alt hvad der har med det at få børn at gøre. Jeg kunne slet ikke knytte mig til min søn hverken som gravid eller da han blev født og et godt stykke tid efter da det for mig var mest sandsynligt han døde - den frygt var skabt af et traume jeg havde gået igennem. Men til trods for det ville jeg aldrig kalde det angst da angst er en diagnose der kræver hjælp - okay jeg krævede måske også hjælp men ikke på den måde - angst er en psykiatrisk lidelse og frygt er noget der kan være i os alle og kan fylde enormt og være ødelæggende (var det for mig) men det er ikke angst.

Anmeld

6. november 2013

L&V

Aabye skriver:

Så må man bare ik få børn eller hva??

Anmeld

6. november 2013

modesty

Månsson skriver:

Nu er det jo ikke alle der lige har 100.000 eller hva det nu koster på kontoen og vi har jo sådan set sygesikring her i danmark så hvorfor skulle man?? Så er der saft suserme meget der burde være egen betaling

Men der er da også mange "unødvendige" indgreb som man selv skal betale for. Laserbehandling af øjnene f.eks. Og i mange tilfælde kan man også få nej til operationer hvor komplikationen bunder i noget psykisk, f.eks gastric bypass.

(når Lineog4 skriver PKS så tror jeg at hun mener dem der bunder i en psykisk modstand, ikke når der er tale om at barnet f.eks ligger forkert el. lign.)

Jeg synes det er helt fair at man selv skal betale for kejsersnit hvis forudsætningen er at man ikke har lyst til, eller er bange, for at føde. 

Anmeld

6. november 2013

L&V

modesty skriver:

Men der er da også mange "unødvendige" indgreb som man selv skal betale for. Laserbehandling af øjnene f.eks. Og i mange tilfælde kan man også få nej til operationer hvor komplikationen bunder i noget psykisk, f.eks gastric bypass.

(når Lineog4 skriver PKS så tror jeg at hun mener dem der bunder i en psykisk modstand, ikke når der er tale om at barnet f.eks ligger forkert el. lign.)

Jeg synes det er helt fair at man selv skal betale for kejsersnit hvis forudsætningen er at man ikke har lyst til, eller er bange, for at føde. 

Der er os bare forskel på ikke at ville fordi man er nervøs eller ik vil blive slap down there også rent faktisk have angst for det.. Og her mener jeg ikke bange men angst..

Syntes heller ik det er fair vi ska betale laser gastrisk og andet men at sige man ik ka få børn så fordi man er røv angst og muligvis bliver traumatiseret over at sku tvinges igennem en vaginal fødsel syntes jeg er spids..

Ska man så os bare sige til kol og lungekræft patienter de nok sku ha ladet være med at ryge??

Anmeld

6. november 2013

modesty

Månsson skriver:

Der er os bare forskel på ikke at ville fordi man er nervøs eller ik vil blive slap down there også rent faktisk have angst for det.. Og her mener jeg ikke bange men angst..

Syntes heller ik det er fair vi ska betale laser gastrisk og andet men at sige man ik ka få børn så fordi man er røv angst og muligvis bliver traumatiseret over at sku tvinges igennem en vaginal fødsel syntes jeg er spids..

Ska man så os bare sige til kol og lungekræft patienter de nok sku ha ladet være med at ryge??

Hvis man er blevet diagnosticeret angst af en psykolog/psykiater, så mener jeg også at det er begrundet at få et kejsersnit. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.