Selvfølgelig kan man vælge noget man ikke har prøvet. Jeg foretrækker løver frem for tigere, men har aldrig haft nogle af delene. Præcis som da jeg fik mit første barn foretræk Jeg at føde selv, og ligeså med nr to, og det gik rigtig skidt med nr to og jeg bad derfor om ks med nr tre da jeg ikke ville risikere flere problemer. Det fik jeg så ikke lov til at bestemme og jeg har nu en del problemer fordi jeg lod andre banke mig på plads og ikke kunne klare flere dunk oven i hovedet. Men jeg har gjort det til min mission at sørge for at råbe højt om at kvinder der be'r om ks ikke er dårlige kvinder, mødre eller mennesker :-) og denne gang lader jeg mig ikke banke på plads af andres uvidenhed, bedrevidenhed og arrogance. Man kan sagtens være uenige uden at træde på andre. Men i den her tråd bliver der trådt på dem der får selvvalgt ks. Og jeg vil ikke bare sidde og se det ske.
Men at holde fast på det er bedst fysisk vælge vaginal fødsel handler da ikke om at sige man er bedre eller dårligere mor - jeg synes hverken morhed ligger i smerter, bryster eller hvad ellers du og andre kan tro. Når jeg plæderer for sundhedsvæsenet skal forsøge at overtale kvinder, der intet fysisk er til hinder for hun skulle til vaginalt, til netop at gøre dette, så handler det ikke om bedre eller dårlig mor det er alene dig der læser det ind i det.
Jeg plæderer for det alene fordi det er en operation med de komplikationer der kan opstå og børn født ved kejsersnit kan have svære ved ag få systemet i gang og ender oftere på børneafdelingen end børn født vaginalt. Derudover er der smerter forbundet med operation, der kan komme betændelse i såret mm. Og skulle man have fundet lysten til vaginalfødsel efter er der en mulighed for arret springer op og barnet kan dø - jeg ville aldrig med de historier jeg kender vælge vaginalfødsel efter et kejsersnit.
Så nej siger intet om hvordan man er som mor, men blot at jeg billiger man i sundhedsvæsenet bruger tid og energi på at tale, presse, overtale eller hvad man vil vordende mødre især 1. Gangs til at vælge for mig at se den nemme løsning nemlig vaginal fødsel. Men skulle man som en her i tråden have en reel angst skal der lyttes til personen, og har man som dig en forhistorie skal der lyttes.
Anmeld