Kan man bare få lov?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. november 2013

Clisolka

Sandratoft skriver:

Jeg har længe tænkt på, om man selv bestemmer om man vil have kejsersnit eller om man vil føde en naturlig fødsel? Altså, skal der være en specifik grund til at man vælger kejsersnit, eller kan man få lov, fordi man er bange for at føde naturligt?

I DK har man ret til selv at vælge, men efter hvad jeg kan læse mig frem til herinde, så er det ikke helt nemt 

Jeg fik valget her for et par måneder siden om jeg ville have et PKS eller en vaginal fødsel - jeg fik et AKS for 3 år siden. Jeg valgte selvfølgelig den vaginale fødsel, og jeg fortryder ikke et sekund!!

JA, det gør ondt at føde og have veer - men jeg er glad for at lillebror kom den rigtige vej! 

Men NOVRA for en oplevelse at føde sådan et lille væsen selv - det er fantastisk hvad kroppen er i stand til. 

I forhold til at jeg fik et AKS for 3 år siden var jeg hurtigere på benene denne gang - og samtidigt skulle jeg tænke over at jeg havde en 3-årig hjemme, der også havde brug for mor fra dag 1  Jeg havde ondt de første par uger down there, men det blev bedre som ugerne gik, men jeg var på benene straks efter fødslen for 7 uger siden - i forhold til da jeg fik et AKS, hvor jeg først var rigtigt gående 14 dage efter - og samtidigt var det begrænset hvad jeg måtte de første 8 uger pga. arret  

Mig, der frygtede den vaginale fødsel som en i h.... Men jeg overlevede! Jeg fødte på 8 timer fra første ve, så var han ude  Jeg gjorde det!!! Fødslen gik så hurtigt, så jeg hverken nåede at få lavement eller smertestillende 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. november 2013

baby012

C-Dog skriver:

Hvorfor ikke? Bekymringer og smerte kommer der nok af, så jeg mener egentlig det skal gøres så nemt og smertefrit som muligt. Gør det en til en dårlig Mor fordi at man ikke har oplevet ubeskrivelig smerte? Well, så er alle fædre jo totalt dårlige for de har ikke oplevet smerte i forbindelse med babys ankomst. Hvis smerten ved fødsel og alt det svære i graviditeten er det der gør en til en god forældre, kan du jo evt vælge at føde nede i en vulkan på et underlag af glasskår imens du bliver jagtet af en bjørn. Så bliver det vist ikke meget sværere eller smertefuldt ;-)
Det jeg vil frem til er, at jeg synes man skal gøre det så smertefrit og ustressende og nemt for Mor og baby som muligt, en svær fødsel kan ødelægge en del af babyglæden, og hvis man skal indlægges on og off ien hel måned fordi man insistere på at ta dDen hårde og svære vej, ville man så ikke være en bedre mor hvis man tog den nemme vej og så rent faktisk kunne ta sig af sit barn. Jo. Så jeg hepper på den nemme og sunde vej for mor og barn :-)

Du har ikke selv fået ks kan jeg næsten forstå? 

For det er HELT forkert opfattet at det er nemmere, mindre smertefrit, osv. men det har folk meget travlt med, st det er nemmere og st man er svag hvis man ikke kan klare vaginal fødsel.. Nu har jeg aldrig prøvet det selv, men et utal i familien og nære veninder har fået det, ALDRIG i livet - om jrg ville udsætte mig selv for det! Nej det gør ikke ondt imens barnet hives ud, men bagefter... Er det meget mere smertefuldt end en vaginal fødsel.. 

Selv med en 3. grads bristning

og et splintret bækken kan jeg med sikkerhed sige at det gjorde mindre ondt End alt det man går igennem med ks.. 

og jeg måtte holde min baby efter fødslen, jeg var udskrevet og hjemme 4 timer efter at have født.. Alt dette kan man ikke hvis man får ks. 

Så er der også det faktum at veer stimulere moderinstinkter, barnet, og ja, kroppen i det hele taget. 

Anmeld

2. november 2013

C-Dog

baby012 skriver:

Du har ikke selv fået ks kan jeg næsten forstå? 

For det er HELT forkert opfattet at det er nemmere, mindre smertefrit, osv. men det har folk meget travlt med, st det er nemmere og st man er svag hvis man ikke kan klare vaginal fødsel.. Nu har jeg aldrig prøvet det selv, men et utal i familien og nære veninder har fået det, ALDRIG i livet - om jrg ville udsætte mig selv for det! Nej det gør ikke ondt imens barnet hives ud, men bagefter... Er det meget mere smertefuldt end en vaginal fødsel.. 

Selv med en 3. grads bristning

og et splintret bækken kan jeg med sikkerhed sige at det gjorde mindre ondt End alt det man går igennem med ks.. 

og jeg måtte holde min baby efter fødslen, jeg var udskrevet og hjemme 4 timer efter at have født.. Alt dette kan man ikke hvis man får ks. 

Så er der også det faktum at veer stimulere moderinstinkter, barnet, og ja, kroppen i det hele taget. 

Du misforstår mig. Jeg går ind for at hver kvinde, selv skal vælge det hun har det bedst med. Om det er fødsel, ks, eller adoption spiller ingen rolle, gode forældre sidder ikke i smerten, det er en håbløs gammeldags holdning at jo større smerte jo bedre mor. Er alle fædre så dårlige fordi de ikke skal opleve smerte? Alle kvinder skal vælge det der er bedst, nemmest, mindst stressende osv for dem selv og baby. Vi er forskellige, nogen vil fortrække ks og nogen vil fortrække fødsel, og det er jo super. Men hvorfor prøve at tvinge alle til at skulle den samme ting? Jeg kan ikke lide vanilje og du får mig ikke til at skifte mening, for det er min ret, at have den mening, med de smagsløg Jeg har. :-)

Anmeld

2. november 2013

Wimmie

charlottekri skriver:

Jeg kan faktisk blive lidt sur på de dokumenterer omkring fødsler hvor man ser at de ligger og piber lidt og stønner lidt, og jeg fik den opfattelse og det ser da ud til at være nemt nok... Hvad jeg ikke vidste var, at de alle havde fået epidural! intet ondt sagt om dem der vælger dem, for jeg nåede selv at bede (tigge) om den, men da var det for sent... 

Jeg synes tværtimod altid man ser de kvinder der skriger og brøler 

Jeg hørte selv til de meget stille fødende der næsten ikke sagde et pip - og jeg fik intet smertestillende, så det behøver ikke at være kvinder der har fået epi der er stille under fødslen, måske er de bare ikke de skrigende typer 

Anmeld

2. november 2013

LilleLene

Jeg forstår ikke lov det frie valg, mend mindre man HAR prøvet at føde før

Hvordan kan man angst for noget man ikke har prøvet `???

JEg havde ikke selv en perfekt fødsel, jeg blev klippet uden bedøvelse og fik "revet" min søn ud, da jeg ikke havde flere kræfter til at presse ham ud
Det gjorde SÅ skrækkelig ondt, man har kunnet høre mig på hele fødegangen.... Og inden klippet havde jeg ikke sagt et pip

Og selv om den skrækkelige oplevelse, var det det bedste i mit liv nogle sinde !! og jeg skal ALDRIG have ks

Anmeld

2. november 2013

Lykke:)

LilleLene skriver:

Jeg forstår ikke lov det frie valg, mend mindre man HAR prøvet at føde før

Hvordan kan man angst for noget man ikke har prøvet `???

JEg havde ikke selv en perfekt fødsel, jeg blev klippet uden bedøvelse og fik "revet" min søn ud, da jeg ikke havde flere kræfter til at presse ham ud
Det gjorde SÅ skrækkelig ondt, man har kunnet høre mig på hele fødegangen.... Og inden klippet havde jeg ikke sagt et pip

Og selv om den skrækkelige oplevelse, var det det bedste i mit liv nogle sinde !! og jeg skal ALDRIG have ks

Jeg har fødselsangst, og jeg har ikke prøvet at føde.

Synes det er forkert at man skal presses ud i noget man er ekstremt bange for! Man kan sammenligne det lidt med hvis man er højdeskræk. Der er ingen der vil presse en med højdeskræk til at hoppe ud fra 10 meter vippen. Det tror jeg er de færreste med højdeskræk der har prøvet, men alligevel er der forståelse for deres angst for højde. Jeg er LYKKELIG for, at jeg ikke SKAL gå igennem noget jeg er pisse bange for. Der er jo mange ting der spiller ind hos den med fødselsangst.

Anmeld

2. november 2013

LilleLene

Lykke:) skriver:

Synes det er forkert at man skal presses ud i noget man er ekstremt bange for! Man kan sammenligne det lidt med hvis man er højdeskræk. Der er ingen der vil presse en med højdeskræk til at hoppe ud fra 10 meter vippen. Det tror jeg er de færreste med højdeskræk der har prøvet, men alligevel er der forståelse for deres angst for højde. Jeg er LYKKELIG for, at jeg ikke SKAL gå igennem noget jeg er pisse bange for. Der er jo mange ting der spiller ind hos den med fødselsangst.

2 af mine veninder mente også at de havde fødselsangst

og de fødte begge normalt alligevel

Må jeg havde lov at spørger om, hvad du er angst for ved at føde ?

Anmeld

2. november 2013

ano14316

C-Dog skriver:

Hvorfor ikke? Bekymringer og smerte kommer der nok af, så jeg mener egentlig det skal gøres så nemt og smertefrit som muligt. Gør det en til en dårlig Mor fordi at man ikke har oplevet ubeskrivelig smerte? Well, så er alle fædre jo totalt dårlige for de har ikke oplevet smerte i forbindelse med babys ankomst. Hvis smerten ved fødsel og alt det svære i graviditeten er det der gør en til en god forældre, kan du jo evt vælge at føde nede i en vulkan på et underlag af glasskår imens du bliver jagtet af en bjørn. Så bliver det vist ikke meget sværere eller smertefuldt ;-)
Det jeg vil frem til er, at jeg synes man skal gøre det så smertefrit og ustressende og nemt for Mor og baby som muligt, en svær fødsel kan ødelægge en del af babyglæden, og hvis man skal indlægges on og off ien hel måned fordi man insistere på at ta dDen hårde og svære vej, ville man så ikke være en bedre mor hvis man tog den nemme vej og så rent faktisk kunne ta sig af sit barn. Jo. Så jeg hepper på den nemme og sunde vej for mor og barn :-)

Du kan da ikke sige kejsersnit er den sundevej? det er da på ingen mpde sundt at blive skåret op. Det lyder til at du har haft en dårlig oplevelse, men det kan man jo også have med kejsersnit, der kan også være komplikationer, infektioner, du kan ikke løfte dit barn bagefter, du risikere et ar går op i en ny graviditet osv.
med hensyn til smerter, kan man jo i en vid udstrækning smertedækkes under fødslen.
Vores kroppe er lavet til at føde, de er altså ikke lavet til kejsersnit.
Nogen gange er kejsersnit nødvendigt, og så er det heldigt at vi kan den metode, men synes altid at udgangspunktet skal være en normal fødsel.

Anmeld

2. november 2013

Lykke:)

LilleLene skriver:

2 af mine veninder mente også at de havde fødselsangst

og de fødte begge normalt alligevel

Må jeg havde lov at spørger om, hvad du er angst for ved at føde ?

Personligt er jeg SÅ bange for at dø, og det har nok noget at gøre med at min mors veninde døde under sin fødsel. Og så brækkede både min mor og mormor halebenet under deres fødsler og det skræmmer mig også. Plus smerten selvfølgelig.

Anmeld

2. november 2013

ano14316

Lykke:) skriver:

men der er jo også forskel på at være bange for at føde og så have en desideret angst.
Tror sq alle er lidt bange for at føde, specielt 1. gang.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.