Skal barnet virkelig bestemme det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. oktober 2013

twinny

Nu er mine drenge kun 2. 

Men når vi kommer til den tid. Så ja helt sikkert skal de have lov til at bestemme hvilken farve vi skal købe eller lign. Hvorfor fanden må de ikke det? Og self alt efter vejr og andre forhold må de vælge hvad de skal have på med vejledning eller hjælp fra deres mor eller far. 

Jeg husker, jeg hadet, når min mor købte tøj til som jeg egentlig ikke synes var pænt. 

Og mine penge mit valg? Sikke da en "speciel" holdning efter min mening. 

Men godt vi alle er forskellige

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2013

Momo

MorDk skriver:

Selvfølgelig ved et barn på 4 år hvilken farve de kan lide. Og det er jo op til forældrene om de vil give deres barn selv lov at vælge farven. MEN da dete r MIG der f.eks betaler for tøjet så er det mig der har den endelig beslutning. Derfor vil jeg ikke lade mit barn vælge farve selv. Jeg ville lave udelukkelses metoden. F.eks. vælge 2-3 flyverdragter og så lade barnet vælge.

Og du tror ikke det sådan de fleste forældre gør? Tror du virkelig på at de tager deres børn med ud og siger FRIT VALG uanset mærke pris og kvalitet??? I og med du vælger 2-3 og vælge mellem involvere du jo også barnet så får barnet da også lov til at være med til at bestemme! 

Anmeld

7. oktober 2013

MorDk

Nu er mine drenge kun 2. 

Men når vi kommer til den tid. Så ja helt sikkert skal de have lov til at bestemme hvilken farve vi skal købe eller lign. Hvorfor fanden må de ikke det? Og self alt efter vejr og andre forhold må de vælge hvad de skal have på med vejledning eller hjælp fra deres mor eller far. 

Jeg husker, jeg hadet, når min mor købte tøj til som jeg egentlig ikke synes var pænt. 

Og mine penge mit valg? Sikke da en "speciel" holdning efter min mening. 

Men godt vi alle er forskellige

Jeg er en af dem der har skrevet noget lign. Mine penge Mit valg. Men det betyder at det i sidste ende er mit valg og mig der siger go for det. Derfor skal mit barn ikke bare vælge og vrage. F.eks. elsker min dreng lyserød og lilla. Men han får altså ikke en lyserød flyverdragt. Og det er af den grund at jeg ikke ønske at min dreng skal mobbes. Og det vil han blive. Han er dreng med stort D og ville sagtens kunne bære en lyserød... men hans legekammerater ville se skævt til ham. Og det vil jeg ikke byde mit barn. (det er en anden debat)

Det er mine penge ja... men selvfølgelig må han være med til at vælge. MEN jeg vælger 2-3 ting ud og så kan han vælge ud fra det.

Anmeld

7. oktober 2013

MorDk

Momo skriver:

Og du tror ikke det sådan de fleste forældre gør? Tror du virkelig på at de tager deres børn med ud og siger FRIT VALG uanset mærke pris og kvalitet??? I og med du vælger 2-3 og vælge mellem involvere du jo også barnet så får barnet da også lov til at være med til at bestemme! 

Det ved jeg altså godt. Og nej det tror jeg altså ikke de fleste gør. Men nu svarede jeg på det som der blev skrevet tidligere....  at hun  havde taget sin datter med i en butik så hun selv kunne vælge .... men det blev for meget. Så svaret jeg bare på det og skrev min mening.

Anmeld

7. oktober 2013

Happiness

Om man gør det ene eller det andet er vel ligegyldigt! 

Vi gør vel alle hvad der er bedst for vores børn! Jeg synes mange i den her tråd er dømmende overfor andres valg. 

Der er fordele og ulemper ved begge valg! Og forskninger viser konstant noget forskelligt, hvilket jo er klart, når børn nu engang er forskellige. 

Min dreng er kun 2år, og han er allerede nu med i valgene i dagligdagen. Altså her snakker jeg om at han vælger mellem 2 eller 3 valg. Og selvfølgelig får han nogle valg udfra hvad der passer til årstiden. 

Anmeld

7. oktober 2013

Dorthe1986

Det gælder vel i bund og grund om at finde en balancegang. Så længe man ikke blot giver dem deres vilje fordi man ikke orker kampene. Altså jeg tænker hver gang.

En dag spurgte jeg sådan lidt henkastet... Jeg talte lidt højt for mig selv... "åh hvad skal vi dog finde på at spise i dag"... Og prompte sagde Emil "pølser" :-D jamen så fik vi da noget med pølser :-)

Anmeld

7. oktober 2013

L&V

Faith skriver:

æ

Men hvis man som forældre støtter dem i deres "små" valg og snakker med dem om det når valgene måske ikke var helt gennemtænkte, så ser jeg virkelig ingen problemer i det.

Fks. skulle vi i dag have is og Emil valgte en is som jeg vidste han ikke kunne lidt, fordi han havde fået den før. Men han ville død og pine have den is, og det fik han så. Og da det jo så sært nok viste sig at han ikke kunne lide den, var det jo bare ærgerligt. Vi købte ikke en anden is til ham, men spurgte i stedet hans tvillingebror Mikkel om Emil ikke nok måtte smage hans. Og så delte de ellers Mikkels is. Ingen sure miner fra nogen af dem.

Hvad fik vi ud af det: De valg man træffer i livet er ikke altid de rigtge og så ender det sommetider med at man må undvære (Emil). Mikkel lærte at det er ok at dele, men også ok at sige nej til at dele. Der er dog aldrig nogen af dem der nogensinde har nægtet hinanden at smage deres slik/is whatever. Det er super vigtigt at kunne dele!

Tænker os der er lidt forskel på at vælge en is til 20,- og feks en flyverdragt. De små ting må de godt selv vælge da det jo ik handler om store beløb, kvalitet, brugbarhed osv. Tænker jeg har lidt større viden om hvilken flyverdragt der holder hende tør og varm end hun gør hun syntes bare alt ska være gult men gul er jo ik et kvalitets stempel og hun ka ik forudse konsekvens så der er det bare mig der vælger

Anmeld

7. oktober 2013

Faith

Månsson skriver:

Tænker os der er lidt forskel på at vælge en is til 20,- og feks en flyverdragt. De små ting må de godt selv vælge da det jo ik handler om store beløb, kvalitet, brugbarhed osv. Tænker jeg har lidt større viden om hvilken flyverdragt der holder hende tør og varm end hun gør hun syntes bare alt ska være gult men gul er jo ik et kvalitets stempel og hun ka ik forudse konsekvens så der er det bare mig der vælger

Men at lade barnet vælge mellem 2 flyverdragter, er efter min mening ikke at overlade beslutningen 100% til barnet. Det ville det være hvis barnet fik lov til at vælge frit mellem 20 flyverdragter.

Anmeld

7. oktober 2013

B&J

Momo skriver:

Det vil sige en på 4 ikke ved om de kan lide blå eller ej? 

jo det ved de men der har jeg nok den mening der er det mig der bestemmer

Anmeld

7. oktober 2013

helle85

jeg har ikke læst hele debatten.

min datter bliver 6 år her til november, og hvis jeg feks. finder en jakke som er i flere farver, så spørg jeg hende hvad for en hun helst vil have, ellers gå hun med det jeg køber, hun har for et års tid siden haft en periode hvor sagde hun ikke ville gå med, den jakke jeg købte, også fortalte jeg hende at så måtte hun fryse, også sagde hun så at hun godt kunne bruge den

jeg køber også bare tøj til hende og hun bruger det også.
vi har ikke så mange penge, så hun selv kan være med til at vælge,

men hvis vi havde flere penge til tøj, så havde hun været lidt mere med til at bestemme, for jeg syntes hun er stor nok til at være med til at bestemme nu. til en rimlig grænse

hun er med til at bestemme, hvad hun vil have på af det tøj hun har

min dreng på 7 år er lige glad med hvad han har på af tøj, bare han slipper for at prøve det han vil dog helst have bukser med snore eller elastik så han slipper for knapper så det prøver vi at opfylde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.