Skal barnet virkelig bestemme det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2013

TNBC

Faith skriver:

Mine drenge fik cykler og dertil hørende cykelhjelme i 3 års fødselsdagsgave. De elskede de hjelme (mere end cyklerne) og havde dem på i børnehave hver eneste dag den næste måned.

Når de kom hjem så de tegnefilm med hjelme på og når de skulle i seng lå de i fodenden.

Det ser jeg virkelig intet problem i. Det handler om at vælge sine kampe med omhu som forældre.

præcis. og det ødelægger dem jo ikke at de har hjelme eller dykkerbriller på hver dag..

de synes det er hyggeligt og stolte af deres ting. så lad dem dog. så længe de er klædt på til vejret.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2013

L&V

Nej det er ikke et valg der er op til dem. Børn bliver stillet alt for mange valg i dag og det forvirre deres små hjerner og tager fokus fra de vigtige ting. Jeg vælger tøjet aftenen inden og det er det man får på, jeg køber tøjet ud fra hva jeg syntes er pænt og passende i og med jeg er den voksne og ved en snas mere om kvalitet og om hvor praktisk div er. Det må være mit lod som mor de næste maaannnnge år

Anmeld

6. oktober 2013

RGN

Profilbillede for RGN
Yurie skriver:

han er tre. og så den næsten treårige der rendte rundt i batmaske og sagde; Jeg er spiderman. Jeg synes det er super sødt..

Det er dejligt livsbekræftende, når de får lov til at udtrykke sig.

Forleden havde Loke valgt en Lynet McQueen t-shirt i H&M, som han stolt gik rundt og viste både børn og voksne i børnehaven, så det viser jo i alt sin tydelighed at børn godt selv kan vælge og være stolte og glade for deres valg.

Anmeld

6. oktober 2013

Faith

Yurie skriver:

præcis. og det ødelægger dem jo ikke at de har hjelme eller dykkerbriller på hver dag..

de synes det er hyggeligt og stolte af deres ting. så lad dem dog. så længe de er klædt på til vejret.

Præcis.

Men da de så insisterede på at have dem på i bad, måtte vi alligevel trække en streg i sandet. Tror nu mest det var for at slippe for at få vasket hår

Anmeld

6. oktober 2013

TNBC

RGN skriver:

Det er dejligt livsbekræftende, når de får lov til at udtrykke sig.

Forleden havde Loke valgt en Lynet McQueen t-shirt i H&M, som han stolt gik rundt og viste både børn og voksne i børnehaven, så det viser jo i alt sin tydelighed at børn godt selv kan vælge og være stolte og glade for deres valg.

det er super sødt. og hvis en anden blev lidt bange, tog han masken op og sagde: Det er bare mig.

Jeg synes det er så sødt når børn er stolte af noget. og så gerne vil vise det til alle andre.

jeg havde min nevø med ude og købe taske, da han skulle starte i børnehave, hvor han selv valgte den.. så er det også sjovere at bruge den.

børn må godt være med til at vælge, men der vil altid være grænse.. (som i den anden med vintertøj.. aldrig om mit barn kommer til at vælge tøj til 1200, når det stadigvæk er et lille barn.. Jeg har ikke engang så dyrt tøj og har aldrig brugt så meget på et stykke tøj)

Anmeld

6. oktober 2013

TNBC

Faith skriver:

Præcis.

Men da de så insisterede på at have dem på i bad, måtte vi alligevel trække en streg i sandet. Tror nu mest det var for at slippe for at få vasket hår

ja, badet er måske lige at strække den lidt. men går den, så går den.

Anmeld

6. oktober 2013

Faith

Månsson skriver:

Nej det er ikke et valg der er op til dem. Børn bliver stillet alt for mange valg i dag og det forvirre deres små hjerner og tager fokus fra de vigtige ting. Jeg vælger tøjet aftenen inden og det er det man får på, jeg køber tøjet ud fra hva jeg syntes er pænt og passende i og med jeg er den voksne og ved en snas mere om kvalitet og om hvor praktisk div er. Det må være mit lod som mor de næste maaannnnge år

Men hvis man som forældre støtter dem i deres "små" valg og snakker med dem om det når valgene måske ikke var helt gennemtænkte, så ser jeg virkelig ingen problemer i det.

Fks. skulle vi i dag have is og Emil valgte en is som jeg vidste han ikke kunne lidt, fordi han havde fået den før. Men han ville død og pine have den is, og det fik han så. Og da det jo så sært nok viste sig at han ikke kunne lide den, var det jo bare ærgerligt. Vi købte ikke en anden is til ham, men spurgte i stedet hans tvillingebror Mikkel om Emil ikke nok måtte smage hans. Og så delte de ellers Mikkels is. Ingen sure miner fra nogen af dem.

Hvad fik vi ud af det: De valg man træffer i livet er ikke altid de rigtge og så ender det sommetider med at man må undvære (Emil). Mikkel lærte at det er ok at dele, men også ok at sige nej til at dele. Der er dog aldrig nogen af dem der nogensinde har nægtet hinanden at smage deres slik/is whatever. Det er super vigtigt at kunne dele!

Anmeld

6. oktober 2013

RGN

Profilbillede for RGN
Yurie skriver:

det er super sødt. og hvis en anden blev lidt bange, tog han masken op og sagde: Det er bare mig.

Jeg synes det er så sødt når børn er stolte af noget. og så gerne vil vise det til alle andre.

jeg havde min nevø med ude og købe taske, da han skulle starte i børnehave, hvor han selv valgte den.. så er det også sjovere at bruge den.

børn må godt være med til at vælge, men der vil altid være grænse.. (som i den anden med vintertøj.. aldrig om mit barn kommer til at vælge tøj til 1200, når det stadigvæk er et lille barn.. Jeg har ikke engang så dyrt tøj og har aldrig brugt så meget på et stykke tøj)

Ja, man må også godt lære sine børn at træffe fornuftige beslutninger.

Loke sagde faktisk en dag til min mor, da de var ude at handle, at den der vare altså var for dyr.

Anmeld

6. oktober 2013

TNBC

RGN skriver:

Ja, man må også godt lære sine børn at træffe fornuftige beslutninger.

Loke sagde faktisk en dag til min mor, da de var ude at handle, at den der vare altså var for dyr.

ja, små valg, ikke hele tiden, men en gang i mellem, sker der ikke noget ved..

børn ved meget. og tænker altså over tingen.
Ham drengen med masken, jeg var ude og gå med ham, hvor vi så graffiti, jeg fortalte ham at det må man ikke og at det var dumme mennesker, hans svar; Jeg bliver gal på dem..
Jeg kunne ikke lade vær med at smile. han er kun lige fyldt tre for en måned siden..

jeg elsker børn.. og ja, de skal have lov til at være børn, men de har også en mening. jeg spørg jo ikke barnet, når hvad farve skal stuen ha?

Jeg hørte en samtale mellem en far og en dreng under 3 år; Hvor faren spørg; hvor skal vi tage hen? Hvilken fætter vil du gerne lege med i dag?? Og han svarede på dem, han fik valget om hvor de skulle hen og hvem de skulle være sammen med.. så sødt.

Anmeld

6. oktober 2013

Carina:-)

Her er de medbestemmende fra de er ganske små.

Vi snakker om hvad der skal på madplanen,og deres ønsker høres.

Det samme med tøj.

Det er noget vi snakker om,og kan de ikke lide farven på en trøje-ja så køber vi den ikke.

Jeg havde en mor der også var af dem mening at når hun betalte,ja så bestemte hun.

Min mor var meget glad for retrotøj ,og lilla og det var min storebror ikke særlig glad for.

Jeg heller ikke ,da jeg bare en enkelt gang godt kunne have tænkt mig at ligne de andre.

Så her der snakker vi om tingene ,da vi ser vores børn som medbestemmende individer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.