lineog4 skriver:
Synes der en kæmpe forskel mellem de endeløse valg (hvor vi i vores verden kan opleve modløsheden fordi et hvert valg er et fravalg), og så medbestemmelse.
Jeg ville aldrig give mine børn fritvalg til noget som helst selv et gavekort til BR er talt om før vi går der ned og der er opstillet nogen valg for ellers ender det i frustration. Jeg som voksen skærer igennem for at hjælpe dem og ofte spørger de selv til jeg tager det svære valg.
Men derfra og til at tage deres medbestemmelse der er langt. Vi taler hele familien om madplanen hver søndag og de har lige så meget ret til at komme med input som jeg og de ved ikke alle input kommer på og det giver ikke sure miner for de ved de bliver lyttet til og de er en del af familien, familie hvor alle stemmer vejer næsten lige meget om man er 3 eller 39.
Med hensyn til tøj er kun den store en smule interesseret i at gå med i butikker men selv hun er okay med mor bare køber (mor kender så hendes stil som er modsat morens og kommer aldrig hjem med noget som er modsat denne stil), men det betyder ikke de ikke har deres egne meninger. Den mindste på 3 er faktisk den med mest faste meninger om farver især og jeg ville da aldrig stoppe ham med mindre det vAr for koldt/varmt. Jeg elsker når farveladen kommer løbende og ligner noget der er løgn.
Kan huske gange med min store datter hvor vi skulle være fine og hun selv valgte tøj (igen så det passede til vejret) vauw var næsten flov over hvordan hun så ud - det var et kontroltab for forfængelige mig, men hun var super stolt og det ville jeg da aldrig tage fra hende ud fra devisen for mange valg - mener ziehes teori om valg og fravalg misbruges for jo vi skal skærme dem for de frustrerende valg, men vi skal jo også ruste dem til valg og fravalg for det er en faktor i dettte samfund. Jeg tror man kan gå ud i ekstremer begge veje, give endeløse valg, men også lukke alle valg fordi det er nemmest og vi så som voksne heller ikke mister kontrollen....
Havde jeg et barn der gav udtryk for stærke præferencer med hensyn til farver eller form så ville jeg da lytte. Min dreng feks har i lang tid kun ville gå med bukser med elastik for neden, jeg ved ikke hvorfor men kan se det handler om hvordan de sidder på ham, og han er da et individ jeg må lytte til og ikke bare sige jeg er den voksne det er mit valg.