Skal barnet virkelig bestemme det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2013

modesty

Mariehønen Evigglad <3 skriver:

Hmm er lidt splittet! Fordi jeg synes tildels at de skal ha lov til at have lidt indflydelse/medbestemmelse - men også kun til en vis grad, så det ikke tager overhånd. Fx. Var jeg og min datter ude og købe nyt termotøj til hende forleden og der gav jeg hende valget mellem lyserød og lilla - så en vis medbestemmelse. jeg ville hellere aldrig proppe en dreng i lyserød flyverdragt  - ville i? 

Hvis han var vild med lyserød, jo da. Hvorfor ikke?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2013

Momo

lineog4 skriver:

Synes der en kæmpe forskel mellem de endeløse valg (hvor vi i vores verden kan opleve modløsheden fordi et hvert valg er et fravalg), og så medbestemmelse. 

Jeg ville aldrig give mine børn fritvalg til noget som helst selv et gavekort til BR er talt om før vi går der ned og der er opstillet nogen valg for ellers ender det i frustration. Jeg som voksen skærer igennem for at hjælpe dem og ofte spørger de selv til jeg tager det svære valg.

Men derfra og til at tage deres medbestemmelse der er langt. Vi taler hele familien om madplanen hver søndag og de har lige så meget ret til at komme med input som jeg og de ved ikke alle input kommer på og det giver ikke sure miner for de ved de bliver lyttet til og de er en del af familien, familie hvor alle stemmer vejer næsten lige meget om man er 3 eller 39.

Med hensyn til tøj er kun den store en smule interesseret i at gå med i butikker men selv hun er okay med mor bare køber (mor kender så hendes stil som er modsat morens og kommer aldrig hjem med noget som er modsat denne stil), men det betyder ikke de ikke har deres egne meninger. Den mindste på 3 er faktisk den med mest faste meninger om farver især og jeg ville da aldrig stoppe ham med mindre det vAr for koldt/varmt. Jeg elsker når farveladen kommer løbende og ligner noget der er løgn.

Kan huske gange med min store datter hvor vi skulle være fine og hun selv valgte tøj (igen så det passede til vejret) vauw var næsten flov over hvordan hun så ud - det var et kontroltab for forfængelige mig, men hun var super stolt og det ville jeg da aldrig tage fra hende ud fra devisen for mange valg - mener ziehes teori om valg og fravalg misbruges for jo vi skal skærme dem for de frustrerende valg, men vi skal jo også ruste dem til valg og fravalg for det er en faktor i dettte samfund. Jeg tror man kan gå ud i ekstremer begge veje, give endeløse valg, men også lukke alle valg fordi det er nemmest og vi så som voksne heller ikke mister kontrollen....

Havde jeg et barn der gav udtryk for stærke præferencer med hensyn til farver eller form så ville jeg da lytte. Min dreng feks har i lang tid kun ville gå med bukser med elastik for neden, jeg ved ikke hvorfor men kan se det handler om hvordan de sidder på ham, og han er da et individ jeg må lytte til og ikke bare sige jeg er den voksne det er mit valg.

Anmeld

8. oktober 2013

lineog4

Hmm er lidt splittet! Fordi jeg synes tildels at de skal ha lov til at have lidt indflydelse/medbestemmelse - men også kun til en vis grad, så det ikke tager overhånd. Fx. Var jeg og min datter ude og købe nyt termotøj til hende forleden og der gav jeg hende valget mellem lyserød og lilla - så en vis medbestemmelse. jeg ville hellere aldrig proppe en dreng i lyserød flyverdragt  - ville i? 

Jeg ville i hvert fald have taget en lang snak med ham eller rettere opstille rigtig mange alternativer, men holdt  han fast så jo det ville jeg nok egentlig... Mine drenge har begge haft rødt termotøj og har aldrig hørt for det. Min pige er mest til blåt, grønt og gult så et valg mellem lilla og lyserød ville for hende være et mareridt.

Anmeld

8. oktober 2013

TNBC

tja hvis det han virkelig gerne vil. ville du heller ikke lave ham få en lyserød løbecykel(Som der var en bruger der gav sin søn herinde)?? eller en lyserød trøje(som mange mænd har), eller en dukke?

Hvis en 3årig kan gå i børnehave i kjole og alle mulige udklædning(som pippi) uden at der er noget, hvad skulle en lyserød flyverdragt så gøre?

Jeg har da klædt drenge i vs i lyserøde/lilla dragt(i den ene af dem, var det var der lå på hans plads)

Anmeld

8. oktober 2013

MorDk

modesty skriver:

Hvis han var vild med lyserød, jo da. Hvorfor ikke?

Jeg ville ikke købe en lyserød flyverdragt til min søn selvom han synes lyserød er fantastisk. han er 3 år gammel. Og han ville blive drillet i børnehaven og det vil jeg ikke byde ham! jeg ved hvor stride børn kan være og om vi vil det eller ej så er lyserøde en pige farve. (Har ikke noget imod han kan lide lyserød) Men ligefrem købe en lyserød flyverdragt til ham.... nej! For måske kan han lide lyserød 1 uge og så kan han ikke lide lyserød mere fordi hans bedste ven siger det er til piger og at grøn er meget sejere. Børn er børn og lige netop det der... får mit barn ikke lov at bestemme.

Anmeld

8. oktober 2013

Guldet

Yurie skriver:

tja hvis det han virkelig gerne vil. ville du heller ikke lave ham få en lyserød løbecykel(Som der var en bruger der gav sin søn herinde)?? eller en lyserød trøje(som mange mænd har), eller en dukke?

Hvis en 3årig kan gå i børnehave i kjole og alle mulige udklædning(som pippi) uden at der er noget, hvad skulle en lyserød flyverdragt så gøre?

Jeg har da klædt drenge i vs i lyserøde/lilla dragt(i den ene af dem, var det var der lå på hans plads)

Jeg tænker også mere hvis nu drengen selv udtrykker at han altså ikke har lyst til at have en lyserød flyverdragt, vil du så bare sige sådan bliver det?

Jeg tænker ikke så  meget i hvad jeg synes men hvad drengen synes.

Anmeld

8. oktober 2013

TNBC

Jeg tænker også mere hvis nu drengen selv udtrykker at han altså ikke har lyst til at have en lyserød flyverdragt, vil du så bare sige sådan bliver det?

Jeg tænker ikke så  meget i hvad jeg synes men hvad drengen synes.

nej jeg ville ikke købe en lyserød flyverdragt, hvis han ikke selv havde sagt noget omkring det. jeg går jo ikke bare ud og køber en lyserød.

Anmeld

8. oktober 2013

Guldet

lineog4 skriver:

Jeg ville i hvert fald have taget en lang snak med ham eller rettere opstille rigtig mange alternativer, men holdt  han fast så jo det ville jeg nok egentlig... Mine drenge har begge haft rødt termotøj og har aldrig hørt for det. Min pige er mest til blåt, grønt og gult så et valg mellem lilla og lyserød ville for hende være et mareridt.

Men tænker mere på hvad barnet synes, og hvis han giver udtryk for at han virkelig ikke har lyst til at have en lyserød flyverdragt, vil man så ikke lytte?

Anmeld

8. oktober 2013

Guldet

Yurie skriver:

nej jeg ville ikke købe en lyserød flyverdragt, hvis han ikke selv havde sagt noget omkring det. jeg går jo ikke bare ud og køber en lyserød.

Nej men hvis nu du havde en han fx. havde arvet fra storesøster?

Anmeld

8. oktober 2013

lineog4

Jeg ville ikke købe en lyserød flyverdragt til min søn selvom han synes lyserød er fantastisk. han er 3 år gammel. Og han ville blive drillet i børnehaven og det vil jeg ikke byde ham! jeg ved hvor stride børn kan være og om vi vil det eller ej så er lyserøde en pige farve. (Har ikke noget imod han kan lide lyserød) Men ligefrem købe en lyserød flyverdragt til ham.... nej! For måske kan han lide lyserød 1 uge og så kan han ikke lide lyserød mere fordi hans bedste ven siger det er til piger og at grøn er meget sejere. Børn er børn og lige netop det der... får mit barn ikke lov at bestemme.

Jeg har aldrig stået der så er jo et tænkt eksempel - og måske er det lige her hvor et voksenkriterie vil gå ind og overrule en præference hos min søn - men hvor er det egentlig synd vi må tænke sådan (må så sige jeg heller aldrig havde købt en lyserød flyverdragt til mkn datter fordi den er upraktisk og bliver hurtig beskidt).

Men vi er jo med til at skabe myterne om drenge og pigefarver feks ved ikke at give dem valg men fastholde det er en voksenting - ved ikke at give dem valg, eller kun lade en pige vælge mellem pigefarver og drenge drengefarver lader vi dem ikke overraske os og vi lader dem ikke bryde med konventionerne... når min dreng peger på de røde sko og ikke de blå vil jeg ikke stoppe ham, eller rettere jeg vil have givet ham muligheden for at pege. Har selv en datter der bryder med konventionerne uden hun er drengepige, og på en eller anden måde er det bare sejt hvorimod var det en dreng der legede med dukker og bedst kunne lide lyserødt skulle det begrænses

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.