Små børn kan sagtens have en mening, selvom de ikke er vant til at have alverdens valg. Da min søn var 2,5 år, var vi i et købecenter med hele familien. Vi skulle se efter lidt forskellige ting, men min lille søn, som virkelig sjældent interesserer sig for tøj og normalt aldrig bliver taget med i tøjbutikker eller får et valg, gik lige hen til et stativ og tog en bukse ned. Han havde set, at der var en løve på lommen, og nu stod han der og knugede en bukse ind til sig, som tilfældigvis var i hans størrelse, og bukser til ham var en af de ting, vi skulle have. Det var ikke en bukse, jeg normalt ville have købt, udfra min smag, men selvfølgelig var det da den, det skulle være. Det var så favoritbuksen helt til den var slidt i stykker.
Man må jo bare anerkende, at børn har sin egen smag og er et eget individ lige så meget som de voksne. Selvfølgelig skal vi have styringen og kontrollen - og jeg ville ALDRIG godkende et tøjvalg, som ikke passer til dagens vejr - men jeg tror, man går i en lige så stor grøft ved ikke at slippe barnet selv til over hovedet, som ved bare at lade barnet styre alt selv.
Min bedstemor kørte stålkontrol over min fars tøj og tøjvalg langt op i hans opvægst - og min mor er til stadighed ved at eksplodere over hans uselvstændighed på det punkt. Han tager omtrent aldrig et eget valg på det punkt og tør ikke stole på sin egen mening. Det er noget med at finde den rette ballance, så de ikke får ansvaret for ting, de ikke er klar for, og en milliard valgmuligheder, men samtidig må man også på et eller andet tidspunkt anerkende deres egen smag og lade dem få træning i at gøre et valg, f eks om man skal købe den røde eller den gule flyverdragt.
Argumentet med at "det er mine penge, så jeg bestemmer" synes jeg er mærkeligt. De skal jo have tøj uanset, og det er vel ligemeget for økonomien, om man køber en rød trøje til 99 kr eller lader barnet vælge en lyserød trøje til 99 kr. Børn har ikke selv penge, men det betyder jo ikke, at de dermed ikke har ret til medbestemmelse og sin egen smag. I mine øjne hænger de to ting ikke sammen.
Anmeld