Skal barnet virkelig bestemme det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. oktober 2013

De3Guldklumper

Her er begge børn medbestemmende men i det omfang jeg tillader. Der er ikke frit valg på alle hylder og ønsker man sig noget der er dyrt jamen så må man ønske sig det.

Er jeg selv ude og handle så køber jeg noget som ved kunne være sejt at have og så får de valget når jeg kommer hjem om det skal beholdes eller byttes. Andre gange får de valget i butikkerne hvis de er med men jeg peger stadig på de bluser de må vælge imellem når de har fortalt hvad for nogle de ønsker sig.

De får selv lov til at vælge hvad for noget tøj de vil have på dag for dag - der ligger nemlig ikke noget i skabet som ikke er aktuelt for den gældende årstid. Dog skal der lige påpeges en cardigang hvis man vælger t-shirt.

Med overtøj vælger jeg suverænt flyverdragt og farve (det jeg kan få på bud) jeg køber altid i neutrale farver som kan gå til både dreng og pige. Den største på 6 år siger ikke noget til en turkis flyver og jeg tænker hun ville gøre det hvis man gjorde det til et problem hun skulle have den på. I stedet får hun ex. lilla hue og vanter til.
Vinterjakke er de begge medbestemmende på dog igen inden for mit budget. Men der kan de så også vælge frit og det samme med vinterstøvler.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2013

AlberteSophie

twinny skriver:

Nu er mine drenge kun 2. 

Men når vi kommer til den tid. Så ja helt sikkert skal de have lov til at bestemme hvilken farve vi skal købe eller lign. Hvorfor fanden må de ikke det? Og self alt efter vejr og andre forhold må de vælge hvad de skal have på med vejledning eller hjælp fra deres mor eller far. 

Jeg husker, jeg hadet, når min mor købte tøj til som jeg egentlig ikke synes var pænt. 

Og mine penge mit valg? Sikke da en "speciel" holdning efter min mening. 

Men godt vi alle er forskellige

FULDSTÆNDIG enig i dig!

Anmeld

7. oktober 2013

serinasmor

isabellasmor skriver:

At det bliver til unødvendige kampe når barnet så vil have ballet skørt på sammen med gummistøvler midt om vinteren. Osv. Og det værste af det hele er, at det ender faktisk med at børnene får deres vilje... Og her er tale om flere familier, ikke den samme. Så det er ikke et enkeltstående tilfælde. 

Det ene af børnene bor nærmest i et par "højhælede" fra fætter br, hun er 5 år!!!!! Og sådan har det altså  ikke altid været. det kom stille og roligt da barnet begyndte at være "medbestemmende" 

Hmm ... Der er vel ikke noget galt med skørtet det skulle bare have været oven på flyverdragten

Og resten må man jo bare sige fra overfor ... Har altså svært ved at tro på at bare fordi barnet får lov at vælge farven på flyverdragten betyder det at man ender med gummistøvler og andet koldt om vinteren

Anmeld

7. oktober 2013

L&V

Faith skriver:

Men at lade barnet vælge mellem 2 flyverdragter, er efter min mening ikke at overlade beslutningen 100% til barnet. Det ville det være hvis barnet fik lov til at vælge frit mellem 20 flyverdragter.

Nej men det syntes jeg heller ik man ka kalde at vælge. der har jeg jo alligevel taget valget om at det er den sorte eller den brune.

Anmeld

7. oktober 2013

isabellasmor

serinasmor skriver:

Hmm ... Der er vel ikke noget galt med skørtet det skulle bare have været oven på flyverdragten

Og resten må man jo bare sige fra overfor ... Har altså svært ved at tro på at bare fordi barnet får lov at vælge farven på flyverdragten betyder det at man ender med gummistøvler og andet koldt om vinteren

Jamen det er da en fuldstændig unødvendig kamp? Selvfølgelig kan man bare sige nej, og det havde jeg da så bestemt også gjort hvis det havde været mit barn! 

Men jeg synes det er en totalt unødvendig kamp at skulle have. Som andre skriver, har de ikke fået valget, så ved de heller ikke der er et valg. Og med så små børn, så er det da efter min mening kun fornuftigst at have det på den måde, specielt også fordi jeg er af den mening at det ikke er sundt for så små børn at skulle rumme så meget og så mange valg . Det er ikke ting de skal bekymre sig om. 

Anmeld

7. oktober 2013

Isabella_mor

JEG kan godt huske da jeg var barn og ikke havde noget at skulle have sagt ang tøj. Så her må sønnike selvfølgelig være MED til at bestemme hvilket tøj + overtøj og sko han skal have, og når det gælder farver får han da hrlt selv lov til at vælge. 

Så længe prisen og kvaliteten er i orden så må han da selv bestemme farven.! 

Anmeld

7. oktober 2013

Kay

Har ikke læst hele tråden men tillader mig at komme med et indspark alligevel... 

Det er min observation,lavet i forbindelse med min proffision som pædagog i en integreret institution, at rigtig mange børn får alt for mange valg i deres hverdag, rigtig mange ting de kunne forskånes for at tage stilling til, da det bare fylder alt for meget for dem... I den sammenhæng til jeg tilføje at alt for mange børn ud over disse valg, også lever du liv med for få eller ingen grænser... 

Jeg ser det hver eneste dag, og ser at forældrene gør det af kærlighed til deres børn, men at de forsent opdager konsekvenserne ved det, og det syntes jeg er rigtig ærgerligt især for børnene men også for samfundet de skal ud i!

Anmeld

7. oktober 2013

Isabella_mor

Kay skriver:

Har ikke læst hele tråden men tillader mig at komme med et indspark alligevel... 

Det er min observation,lavet i forbindelse med min proffision som pædagog i en integreret institution, at rigtig mange børn får alt for mange valg i deres hverdag, rigtig mange ting de kunne forskånes for at tage stilling til, da det bare fylder alt for meget for dem... I den sammenhæng til jeg tilføje at alt for mange børn ud over disse valg, også lever du liv med for få eller ingen grænser... 

Jeg ser det hver eneste dag, og ser at forældrene gør det af kærlighed til deres børn, men at de forsent opdager konsekvenserne ved det, og det syntes jeg er rigtig ærgerligt især for børnene men også for samfundet de skal ud i!

Hvirdan kan det at lære børn at de har et valg være en dårlig ting?? 

Anmeld

7. oktober 2013

Kay

Isabella_mor skriver:

Hvirdan kan det at lære børn at de har et valg være en dårlig ting?? 

Det kan det fordi du valg kan fylde meget for er barn, især fordi det ikke som fx 4 årig kan forstå at når jeg vælger den her så vælger jeg alt det andet fra, jo flere valg jo mere unødvendig fyld stof er der i børns hoveder, og mange af de valg jeg ser børn får er de slet ikke gamle nok eller modne nok til at tage! Fx når forældre mener at vi pædagoger skal spørge deres 3 årige barn om det har lyst til at sove til middag... Den 3 årige kan jo ikke se konsekvensen af at den bliver mega træt senere, men lige nu vil jeg ikke sove for jeg til ud og lege... 

Eller forældrene der spørg vil du ikke med hjem? Det er jo egentlig ikke et reelt valg barnet har... Men alligevel bliver det lagt ud som om at det er

Anmeld

7. oktober 2013

modesty

Kay skriver:

Men hvad så hvis man er forældre der ellers er bevidste omkring at skabe grænser for sit barn? Mener du så stadig at det er forkert med medbestemmelse?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.