Skal barnet virkelig bestemme det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. oktober 2013

morethanperfect

Anonym skriver:

Ja jeg er anonym fordi jeg frygter nogle hårde reaktioner.

Jeg så lige i en anden tråd om farven på en flyverdragt og at nogle folks svar var baseret på om barnet ville bruge farven.

Min datter er 4 år og ellers MEGET bestemmende og temperamentsfuld, men hun får ikke lov til at bestemme hvad hun skal gå i! Mine penge, mit valg. Er jeg den eneste der tænker sådan?

Bevares hun må gerne være medbestemmende og fortælle hvad hun godt kan lide og så kan vi tage den derfra, men jeg køber faktisk kun tøj til hende når hun ikke er med. Hun brokker sig aldrig for hun har aldrig fået valget.

Ved godt hun ikke er så gammel og at hun får sin egen mening i en større grad, men børn op til ca. 5 års alderen, skal de virkelig bestemme farve, mønster osv på deres tøj

Altså vi snakkede om med Oscar at han skal ha nye sko .. Og så kommenterede han de skulle være blå .. Og hvis han gerne vil ha blå sko , må han da godt få det .. Det kan jeg ikke se der er noget galt i

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2013

Momo

B&J skriver:

Nej de skal ikke bestemme det gør jeg 100% det jeg skrev var fordi flyverdragten så stor ud så tænkte på en på 7år og op efter de ved jo om de kan lig blå eller ej der for spurgte jeg også om alderen

men ja vi alle har forskellige meninger

Det vil sige en på 4 ikke ved om de kan lide blå eller ej? 

Anmeld

7. oktober 2013

Momo

MorDk skriver:

Ikke kun din datter. MEN børn generelt skal slet ikke stå med så STORE valg! Det tager pusten fra dem...

Hvordan kan det være så STORE valg om man kan lide lyserød, gul, grøn hvad ved jeg? 

Anmeld

7. oktober 2013

Momo

Anonym skriver:

Wow afsted i nattøj, det kan jeg slet ikke sætte mig ind i

Den "magt" skal barnet slet ikke have i min verden

Der er faktisk rigtig mange børn der tager nattøj på i børnehave især hvis det nyt og de er rigtig glade for det, så vil de jo vise det frem til deres venner. Nu har mine børn ikke selv gjort det. Men jeg har arbejdet i en børnehave og det er mange børn der gør. Og helt ærlig det bukser og bluse som alt andet det hedder bare nattøj, så hvad problemet? 

Jeg synes det så dejligt at børn får lov at være medbestemmende! 

Anmeld

7. oktober 2013

Faith

isabellasmor skriver:

At det bliver til unødvendige kampe når barnet så vil have ballet skørt på sammen med gummistøvler midt om vinteren. Osv. Og det værste af det hele er, at det ender faktisk med at børnene får deres vilje... Og her er tale om flere familier, ikke den samme. Så det er ikke et enkeltstående tilfælde. 

Det ene af børnene bor nærmest i et par "højhælede" fra fætter br, hun er 5 år!!!!! Og sådan har det altså  ikke altid været. det kom stille og roligt da barnet begyndte at være "medbestemmende" 

Det er helt klart forældrenes måde at takle det på der er gal, synes jeg.

Fordi et barn for lov til at bestemme/være med bestemmende angående enkelte ting, betyder det dælme ikke at de må bestemme alt! At få balletskørt og gummistøvler på i 10 graders frost er jo bare en af de ting der ikke er til diskussion, og der er det forældrenes fornemme opgave at gøre det klart for barnet at den påklædning ikke går når det er minusgrader. Man kan jo så lave et kompromis der siger at så snart barnet kommer hjem fra bh må det tage balletskørtet og gummistøvlerne på.

Efter min mening handler det langt hen af vejen om kompromiser. Hvorfor skal den voksne bestemme ALT bare fordi det er voksent?

Anmeld

7. oktober 2013

Faith

isabellasmor skriver:

At det bliver til unødvendige kampe når barnet så vil have ballet skørt på sammen med gummistøvler midt om vinteren. Osv. Og det værste af det hele er, at det ender faktisk med at børnene får deres vilje... Og her er tale om flere familier, ikke den samme. Så det er ikke et enkeltstående tilfælde. 

Det ene af børnene bor nærmest i et par "højhælede" fra fætter br, hun er 5 år!!!!! Og sådan har det altså  ikke altid været. det kom stille og roligt da barnet begyndte at være "medbestemmende" 

Og den der med at "det ender altid med at barnet får sin vilje" er 100% forældrenes "skyld"!

Hos os får vores børn jævnligt deres vilje, men de ved bare ikke at det er os som forældre der styrer det.

Fks. så ved vi at deres livretter er hjemmelavede burgere eller hotdogs. Men det kan man jo ikke få hver dag hvorend man gerne ville. Vi gør så det at vi vurderer hvornår det er passende at få burgere eller hotdogs, og de dage hvor det er det, spørger vi drengene "Hvad vil i gerne have til aftensmad i aften?". "Burgere!!!!!!!" lyder det så

Drengene har fået deres vilje/været medbestemmende, men udelukkende fordi vi har tilladt det.

Andre dage bliver de ikke spurgt og må spise det der bliver serveret, hvilket de 9 ud af 10 gange gør. Ser intet problem what so ever  i det.

Anmeld

7. oktober 2013

MorDk

Momo skriver:

Hvordan kan det være så STORE valg om man kan lide lyserød, gul, grøn hvad ved jeg? 

Det er ikke det jeg hentyder til. Det er at sætte et barn på 3 år ind i en butik og lade dem vælge en kjole f.eks. Men børn er forskellige...

Og forældrene kender deres børn bedst. Men jeg mener bare ikke at så små børn selv skal have det "store" brede valg.

Anmeld

7. oktober 2013

MorDk

Momo skriver:

Det vil sige en på 4 ikke ved om de kan lide blå eller ej? 

Selvfølgelig ved et barn på 4 år hvilken farve de kan lide. Og det er jo op til forældrene om de vil give deres barn selv lov at vælge farven. MEN da dete r MIG der f.eks betaler for tøjet så er det mig der har den endelig beslutning. Derfor vil jeg ikke lade mit barn vælge farve selv. Jeg ville lave udelukkelses metoden. F.eks. vælge 2-3 flyverdragter og så lade barnet vælge.

Anmeld

7. oktober 2013

Faith

Momo skriver:

Der er faktisk rigtig mange børn der tager nattøj på i børnehave især hvis det nyt og de er rigtig glade for det, så vil de jo vise det frem til deres venner. Nu har mine børn ikke selv gjort det. Men jeg har arbejdet i en børnehave og det er mange børn der gør. Og helt ærlig det bukser og bluse som alt andet det hedder bare nattøj, så hvad problemet? 

Jeg synes det så dejligt at børn får lov at være medbestemmende! 

Det kan jeg altså heller ikke se problemet i det.

Jeg havde sommetider selv som barn mit nattøj på under tøjet. Jeg elskede mine fine natkjoler

Så sagde min mor da bare til pædagogerne at i dag har Mia sin natkjole på under tøjet, fordi det ville hun bare så geren.

Jeg er altså ikke blevet "ødelagt" fordi jeg fik lov til at være med til at bestemme. Jeg er ikke "forkælet" og heller ikke utaknemmelig

Anmeld

7. oktober 2013

Momo

Altså jeg tvivler på der er nogen forældre der lader deres børn bestemme alt selv. Jeg tror at de for nogen valg de kan vælge mellem når de med! 

Jeg køber da også største delen af tiden deres tøj og der heller aldrig noget brok men jeg ved også hvad de kan lide. Men jeg købte sådan en 5 pak stømper til min datter en dag hvor det ene par var lyseblå med lyserøde striper på hun har nu haft de strømper i 3 måneder og de har stadig ikke været på! 

Jeg kunne aldrig drømme om at købe noget tøj mine børn ikke kan lide, hvorfor pokker skulle jeg dog det? Når de er med ude en gang i mellem og jeg finder noget så får de også selv lov til at vælge hvad for en af dem jeg har valgt de vil havde. 

Mine unger har fast dag om ugen hvor DE bestemmer hvad aftensmaden skal være også hjælper de med at lave det! Vi har sådan en børnekogebog og den sidder de så og kikker i og vælger. 

Hvorfor skal børn holdes helt ude, de betyder så meget for dem og de bliver så stolte når de må være med. 

Mine børn har altid fået lov til at deltage i det de vil! Alt sammen er en del af deres udvikling og man skal ikke pakke dem for meget ind! 

Og kan altså ikke forstå at flere samligner med sko, i synes ikke der stor forskel på at vælge om man vil ha en lyserød eller lille jakke eller hvilke sko man vil ha? Det kan man da slet ikke samligne sko har jo netop noget med at gøre hvad der er bedst for barnet og det har et stykke farvet tøj altså ikke! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.