isabellasmor skriver:
det er efter min mening ikke sundt for hverken barnet eller den voksne, at barnet skal have lov til så "store" valg. Ligeså vel som med aftensmad osv, jamen man kan, hvis man skal, komme med 2 valg barnet kan vælge imellem, og det er dét. ( i den alder du nævner)
så jeg er helt enig med dig, børn skal efter min mening ikke have de valg.
men jeg tænker det dog ikke som "mine penge, mit valg" for jeg er hendes forsørger, jeg SKAL give hende tøj på kroppen og mad osv. Jeg tænker det mere som led i "den tidlige" opdragelse.
Tror ikke der er ret mange der siger til sit 4 årige barn "Nu skal vi ud og købe vinterjakke og du må vælge lige den du gerne vil have. Om det er fra H&M, Sportsmaster, Kvickley, Bilka, Name it osv. Dit valg!"
Det er et 4 årigt barn slet ikke gammelt nok til at administrere.
Men synes godt man kan vælge to forskellige jakker og så spørge barnet "Hvilken en kan du bedst lide?". Det er det jeg gør med mine 3 årige og det fungerer altså fint. Hvis de så senere fortryder valget må man jo tage snakken om at det var barnet selv der valgte i sin tid.
Skaber det så unødvendige tårer, vrede og frustration fra barnets side, må jeg som forælder jo bare erkende at jeg gav barnet for stort et ansvar. Og jeg ser altså intet galt i at bytte jakken til den anden, men selvfølgelig forklare barnet at sådan kommer det ikke til at fungere næste gang. Vi har alle lov til at træffe forkerte valg. Kunsten er så bare at lære af det.
At jeg enkelte gange har måttet bytte et stykke tøj fordi mit barn fortrød, har ikke gjort mine drenge til forkælede og utaknemmelige. Tværtimod tror jeg de føler at de bliver hørt, hvilket jeg tror er ekstremt vigtigt!
Tror ikke der er ret mange der er enige med mig i denne sag, men det er et frit land vi lever i og vi behøver heldigvis ikke være enige