Skal barnet virkelig bestemme det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2013

TNBC

RGN skriver:

Jeg gik selv i børnehave i klæd-ud tøj og faktisk læste jeg engang i en artikel, at det var med til at styrke børnenes selvværd, at de blev mødt i den verden de var i.

Desværre er det et par år siden og jeg har selvfølgelig ikke linket til det længere, men jeg forstår heller ikke hvorfor man skal skabe problemer ud af sådan en lille ting som er komplet ubetydelig.
Jeg har ikke behov for at demonstrere min magt medmindre det giver mening. Magt skal ikke demonstreres for magtens skyld, men for barnets og jeg kan ikke se det er for barnet her.

der var en artikel om en dreng der gik i kjole også i børnehave, er det den artikel eller noget i den retning du tænker på?
For den har noget med køn også..

og at det er forældrene der styrer børnene.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2013

RGN

Profilbillede for RGN
Anonym skriver:

Nu er du den anden der nævner "klæd ud" og det er jo slet ikke det det handler om.

Min datter er vild, må gøre tøjet beskidt, der kommer huller, osv osv. MEN jeg er den voksne og bestemmer at man selvfølgelig kun har nattøj på når man sover, lige som at man ikke går i sandaler om vinteren. Synes slet ikke små børn skal have det valg.

Fair nok andre gøår det anderledes, siger bare at jeg ikke rigtig forstår det. Men synes det er ærgeligt at det modsat så skal anklages for at man klæder sit barn ud

Nu sætter jeg så også grænsen ved sandaler om vinteren, da det jo netop handler om at bruge sin magt for barnets bedste.

For mig handler det om at jeg stiller mig selv det spørgsmål hvilken betydning det har om jeg lader barnet vælger eller ej.
Jeg skal kunne besvare mit eget spørgsmål tilfredsstillende, hvis det skal kunne holde som argument.

Jeg hader orange, men Loke elsker det, så derfor skal han have lov til at gå i det.
Jeg kan så kun håbe det går over.

Jeg kan sagtens forstå andres behov for at klæde deres børn efter eget behov. Jeg anser det ikke for at pynte sine børn, som nogen måske hentyder du gør.
Jeg har da også tænkt mit nogen gange, men det betyder bare noget for ham og så vægter jeg det.

Anmeld

6. oktober 2013

RGN

Profilbillede for RGN
Yurie skriver:

der var en artikel om en dreng der gik i kjole også i børnehave, er det den artikel eller noget i den retning du tænker på?
For den har noget med køn også..

og at det er forældrene der styrer børnene.

Det er ikke den. Det er endnu længere tid siden. Der stod blandt andet at hvis ens søn en dag havde lyst til at være Byggemand Bob i børnehaven burde han have lov, men jeg kan godt huske den anden også, som jo netop også fortæller at selv om børn er små har de altså en personlighed, ønsker, holdninger og livsopfattelser.

Anmeld

6. oktober 2013

TNBC

RGN skriver:

Det er ikke den. Det er endnu længere tid siden. Der stod blandt andet at hvis ens søn en dag havde lyst til at være Byggemand Bob i børnehaven burde han have lov, men jeg kan godt huske den anden også, som jo netop også fortæller at selv om børn er små har de altså en personlighed, ønsker, holdninger og livsopfattelser.

ja,vi havde en dreng der havde dykkerbriller på hver dag i 2uger. og det var hans valg. de skal have lov til at have et valg, men der skal være grænser. men nogen gange er kampen bare ikke det værd.

som en pædagog sagde til forældre med en pige på 2år, hvor alt var en kamp.. vælg de vigtigste kampe.

Anmeld

6. oktober 2013

RGN

Profilbillede for RGN

ja,vi havde en dreng der havde dykkerbriller på hver dag i 2uger. og det var hans valg.

Nåeh.. Hvor sødt.

Anmeld

6. oktober 2013

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

ja,vi havde en dreng der havde dykkerbriller på hver dag i 2uger. og det var hans valg. de skal have lov til at have et valg, men der skal være grænser. men nogen gange er kampen bare ikke det værd.

som en pædagog sagde til forældre med en pige på 2år, hvor alt var en kamp.. vælg de vigtigste kampe.

Og omvendt når barnet aldrig har fået valget og det ikke er en kamp, er det jo skønt

Bare lige en sidebemærkning

Anmeld

6. oktober 2013

TNBC

RGN skriver:

Nåeh.. Hvor sødt.

han er tre. og så den næsten treårige der rendte rundt i batmaske og sagde; Jeg er spiderman. Jeg synes det er super sødt..

Anmeld

6. oktober 2013

Faith

isabellasmor skriver:

det er efter min mening ikke sundt for hverken barnet eller den voksne, at barnet skal have lov til så "store" valg. Ligeså vel som med aftensmad osv, jamen man kan, hvis man skal, komme med 2 valg barnet kan vælge imellem, og det er dét.  ( i den alder du nævner) 

så jeg er helt enig med dig, børn skal efter min mening ikke have de valg. 

men jeg tænker det dog ikke som "mine penge, mit valg" for jeg er hendes forsørger, jeg SKAL give hende tøj på kroppen og mad osv. Jeg tænker det mere som led i "den tidlige" opdragelse. 

Tror ikke der er ret mange der siger til sit 4 årige barn "Nu skal vi ud og købe vinterjakke og du må vælge lige den du gerne vil have. Om det er fra H&M, Sportsmaster, Kvickley, Bilka, Name it osv. Dit valg!"

Det er et 4 årigt barn slet ikke gammelt nok til at administrere.

Men synes godt man kan vælge to forskellige jakker og så spørge barnet "Hvilken en kan du bedst lide?". Det er det jeg gør med mine 3 årige og det fungerer altså fint. Hvis de så senere fortryder valget må man jo tage snakken om at det var barnet selv der valgte i sin tid.

Skaber det så unødvendige tårer, vrede og frustration fra barnets side, må jeg som forælder jo bare erkende at jeg gav barnet for stort et ansvar. Og jeg ser altså intet galt i at bytte jakken til den anden, men selvfølgelig forklare barnet at sådan kommer det ikke til at fungere næste gang. Vi har alle lov til at træffe forkerte valg. Kunsten er så bare at lære af det.

At jeg enkelte gange har måttet bytte et stykke tøj fordi mit barn fortrød, har ikke gjort mine drenge til forkælede og utaknemmelige. Tværtimod tror jeg de føler at de bliver hørt, hvilket jeg tror er ekstremt vigtigt!

Tror ikke der er ret mange der er enige med mig i denne sag, men det er et frit land vi lever i og vi behøver heldigvis ikke være enige

Anmeld

6. oktober 2013

Faith

Yurie skriver:

Mine drenge fik cykler og dertil hørende cykelhjelme i 3 års fødselsdagsgave. De elskede de hjelme (mere end cyklerne) og havde dem på i børnehave hver eneste dag den næste måned.

Når de kom hjem så de tegnefilm med hjelme på og når de skulle i seng lå de i fodenden.

Det ser jeg virkelig intet problem i. Det handler om at vælge sine kampe med omhu som forældre.

Anmeld

6. oktober 2013

Little Miss

Anonym skriver:

Ja jeg er anonym fordi jeg frygter nogle hårde reaktioner.

Jeg så lige i en anden tråd om farven på en flyverdragt og at nogle folks svar var baseret på om barnet ville bruge farven.

Min datter er 4 år og ellers MEGET bestemmende og temperamentsfuld, men hun får ikke lov til at bestemme hvad hun skal gå i! Mine penge, mit valg. Er jeg den eneste der tænker sådan?

Bevares hun må gerne være medbestemmende og fortælle hvad hun godt kan lide og så kan vi tage den derfra, men jeg køber faktisk kun tøj til hende når hun ikke er med. Hun brokker sig aldrig for hun har aldrig fået valget.

Ved godt hun ikke er så gammel og at hun får sin egen mening i en større grad, men børn op til ca. 5 års alderen, skal de virkelig bestemme farve, mønster osv på deres tøj

Min dreng er med til at bestemme hvad han skal have på. Han er også med til at beslutte overtøj til sommer og vinter  

Han er lidt ligeglad med tøj nu hvor han er så lille, men der er bluser som han fortrækker og farver som han elsker, og når han er med ude må han da gerne finde en bluse eller to som han gerne vil have i sin garderobe. Jeg spørger ham også når jeg shopper online om han kan lide nogle af delene, og hvis han er enig bliver det købt.

Jeg synes det er vigtigt at han får lov til at være med til at bestemme hvad han går i. :-) 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.