Skal barnet virkelig bestemme det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2013

serinasmor

Anonym skriver:

Mit barn er heller ikke en pyntedukke Hun har alle farver på og jeg går lige så tit i "drengeafdelingen" som i "pigeafdelingen".

Hun er et individ og har sine meninger, men hun er ikke stor nok til at bestemme hvad hun skal have på. Det valg har hun aldrig fået og derfor er der aldrig ballade. Jeg kommer bare hjem med tøj og hun bliver glad uanset.

hvor gammel er hun ?

Her bestemmer serina hver dag om hun vil have bukser eller kjole på- og vælger derefter oftest mellem 2 sæt ... igen så undgår jeg kampen - for jeg har andre ting at bruge min tid på

Hvis bare det er varmt nok - så er det fint .. de dage hun selv har været i skuffen kan hun sagtens se mystisk ud i sammensætningen .. men hvad ... hun lærer i processen

Hun har meget temperament og jeg kunne kæmpe med hende om ALT hvis hun ikke fik medbestemmelse nogle steder men hun har også altid selv villet tage stilling og det har nok været sådan siden hun blev 2 år

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2013

Anonym trådstarter

MorDk skriver:

Jeg har den mening at små børn (lige som min søn på 3 år) og ja op til 6-10 år (kommer an på barnet) ikke skal indrages i alle de valg der er ift. aftensmad, tøj osv.

De skal have lov at være børn og derfor bestemmer jeg udelukkende hvad for noget tøj han skal have og hvad vi spiser til aftensmad.

MEN når det så er sagt så bliver han da hørt. Vi kan en enkelt gang godt finde på at spørge hvad han kunne tænke at spise (dog gør vi det sjældent) og hvis han selv viser initiativ til at vælge tøj eller lign. så er jeg med på sidelinien og fortæller ham at han skal vælge et par lange bukser, en bluse osv. så det passer til årstiden osv. For det mest er det mig der finder tøj frem. Skal vi købe tøj vælger jeg farve osv. For han får sgu ikke en lyserød flyverdragt på i en alder af 3 år!  (han elsker lyserød) Jeg kan finde på at vælge to bluse og så må han SELV bestemme hvilken en af dem han helst vil have.

Det er også en god måde at være medbestemmende på

Har selv prøvet at stå i H&M hvor jeg sagde til hende at hun måtte vælge en kjole, men hun blev helt rundforvirret og kunne slet ikke overskue det valg. Så det er slut for nu og jeg bestemmer suværent igen, hun kan åbenbart ikke håndtere at få det "valg"

Anmeld

6. oktober 2013

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

hvor gammel er hun ?

Her bestemmer serina hver dag om hun vil have bukser eller kjole på- og vælger derefter oftest mellem 2 sæt ... igen så undgår jeg kampen - for jeg har andre ting at bruge min tid på

Hvis bare det er varmt nok - så er det fint .. de dage hun selv har været i skuffen kan hun sagtens se mystisk ud i sammensætningen .. men hvad ... hun lærer i processen

Hun har meget temperament og jeg kunne kæmpe med hende om ALT hvis hun ikke fik medbestemmelse nogle steder men hun har også altid selv villet tage stilling og det har nok været sådan siden hun blev 2 år

Hun er 4 år.

Vi har også et hyr herhjemme fordi hun er meget bestemmende og har temperament, men lige det med tøj og sko, der sætter jeg foden i. Det valg får hun bare ikke og der er som sagt ikke ballade for det har altid været sådan. Men sådan er vi jo forskellige

Anmeld

6. oktober 2013

wamse

Min datter har medbestemmelse, og er med til at bestemme hvilket tøj hun kan få. Hun har nogle ting at vælge imellem, som jeg udvælger, men derfra lytter jeg klart til hendes mening, da hun skal gå i det, og kunne ikke finde på at købe en farve, som hun ikke kan li.

Hun er også med til at bestemme, hvad vi skal have til aftensmad, og hvad hun skal have med i madpakken

Hendes mening tæller med.

Anmeld

6. oktober 2013

MorDk

Anonym skriver:

Det er også en god måde at være medbestemmende på

Har selv prøvet at stå i H&M hvor jeg sagde til hende at hun måtte vælge en kjole, men hun blev helt rundforvirret og kunne slet ikke overskue det valg. Så det er slut for nu og jeg bestemmer suværent igen, hun kan åbenbart ikke håndtere at få det "valg"

Ikke kun din datter. MEN børn generelt skal slet ikke stå med så STORE valg! Det tager pusten fra dem...

Anmeld

6. oktober 2013

MorDk

wamse skriver:

Min datter har medbestemmelse, og er med til at bestemme hvilket tøj hun kan få. Hun har nogle ting at vælge imellem, som jeg udvælger, men derfra lytter jeg klart til hendes mening, da hun skal gå i det, og kunne ikke finde på at købe en farve, som hun ikke kan li.

Hun er også med til at bestemme, hvad vi skal have til aftensmad, og hvad hun skal have med i madpakken

Ja enig. Men igen til en vis grænse...

Anmeld

6. oktober 2013

serinasmor

Anonym skriver:

Hun er 4 år.

Vi har også et hyr herhjemme fordi hun er meget bestemmende og har temperament, men lige det med tøj og sko, der sætter jeg foden i. Det valg får hun bare ikke og der er som sagt ikke ballade for det har altid været sådan. Men sådan er vi jo forskellige

Nu er det jo også oftest kun de små valg hun får lov at tage

Det ene eller det andet par sko på (hvis vi har 2 par), det ene eller det andet par bukser på, den eller den kjole på

og er det den eller den farve flyverdragt vi køber (som jo startede diskutionen) .. Hun er oftest ikke med ude at købe tøj, med mindre det er flyverdragt eller fodtøj ... Så det er jo ikke ligefrem fordi hun bestemmer hvilket tøj hun har .. det er jo købt og ligger i skuffen

Det letter vores hverdag en hel del

Anmeld

6. oktober 2013

Anonym trådstarter

wamse skriver:

Er hun ikke også ældre end 5 år? Det var der jeg skrev at min grænse ligesom går, under 5 år skal de ikke bestemme. I min mening

Anmeld

6. oktober 2013

Anonym trådstarter

MorDk skriver:

Ikke kun din datter. MEN børn generelt skal slet ikke stå med så STORE valg! Det tager pusten fra dem...

Enig!

Anmeld

6. oktober 2013

Svenne

Faith skriver:

Hvor gammel er han, hvis jeg må spørge?

Ja, det er selvfølgelig også væsentligt!

Han er kun 3 år.

Kunne han selv finde tøj frem og tage det på osv., så ville det jo være noget andet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.