Skal barnet virkelig bestemme det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2013

serinasmor

Ja jeg er anonym fordi jeg frygter nogle hårde reaktioner.

Jeg så lige i en anden tråd om farven på en flyverdragt og at nogle folks svar var baseret på om barnet ville bruge farven.

Min datter er 4 år og ellers MEGET bestemmende og temperamentsfuld, men hun får ikke lov til at bestemme hvad hun skal gå i! Mine penge, mit valg. Er jeg den eneste der tænker sådan?

Bevares hun må gerne være medbestemmende og fortælle hvad hun godt kan lide og så kan vi tage den derfra, men jeg køber faktisk kun tøj til hende når hun ikke er med. Hun brokker sig aldrig for hun har aldrig fået valget.

Ved godt hun ikke er så gammel og at hun får sin egen mening i en større grad, men børn op til ca. 5 års alderen, skal de virkelig bestemme farve, mønster osv på deres tøj

Jeg er så én af dem der lader barnet være med til at bestemme farven

Det gør jeg mest af alt fordi jeg ikke gider tage kampen hver morgen hele vinteren

Mit barn er ikke en dukke jeg kan pynte, men et individ med holdninger

Derfor kan hun godt få lov at bestemme farven på flyverdragten eller regntøjet. Hvis jeg bare har set at kviliteten og prisen er ok, så er jeg ligeglad med om hun vælger den grønne, lyserøde, gule eller blå. I dont care men hun får at vide at hun ikke kan vælge om, og når vi først har købt det, er det sådan det er Netop derfor er jeg MEGET irriteret på børn i børnehaven, der mener at der findes pige og drengefarver. Senest er hun blevet ked af at hendes regntøj er sort, men igen har hun selv valgt det... og så tager jeg gerne forklaringerne med overfor børnene i børnehaven og hende selv senere

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2013

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

de må godt være med til at vælge,ved at man giver dem nogle valg. men barnet skal ikke bestemme.. det er de ikke store nok,og det giver dem også en tanke over at de bestemmer og kan få deres vilje.

bestemmer de også hvad tøj/sko de har på hverdag?

de kan være med til at vælge, men udfra de ting jeg finder eller hvis de finder noget de kan li, kan vi man se på det.

hvad gør man hvis der ikke er den farve de vil have og man er nød til at købe en anden farve?

Anmeld

6. oktober 2013

LinLin

David er 7 år og jeg køber stadig tøj uden han er med, og jeg finder det også stadig frem til ham om aftenen
Ingen brok - han spørger ikke engang...

En sjælden gang, hvis han er med, kan jeg godt give ham valget mellem fx tre bluser... Men som udgangspunkt køber jeg tøjet uden han er med - det siger han ingenting endnu

Anmeld

6. oktober 2013

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Jeg er så én af dem der lader barnet være med til at bestemme farven

Det gør jeg mest af alt fordi jeg ikke gider tage kampen hver morgen hele vinteren

Mit barn er ikke en dukke jeg kan pynte, men et individ med holdninger

Derfor kan hun godt få lov at bestemme farven på flyverdragten eller regntøjet. Hvis jeg bare har set at kviliteten og prisen er ok, så er jeg ligegled med om hun vælger den grønne, lyserøde, gule eller blå. I dont care men hun får at vide at hun ikke kan vælge om, og når vi først har købt det, er det sådan det er Netop derfor er jeg MEGET irriteret på børn i børnehaven, der mener at der findes pige og drengefarver. Senest er hun blevet ked af at hendes regntøj er sort, men igen har hun selv valgt det... og så tager jeg gerne forklaringerne med overfor børnene i børnehaven og hende selv senere

Mit barn er heller ikke en pyntedukke Hun har alle farver på og jeg går lige så tit i "drengeafdelingen" som i "pigeafdelingen".

Hun er et individ og har sine meninger, men hun er ikke stor nok til at bestemme hvad hun skal have på. Det valg har hun aldrig fået og derfor er der aldrig ballade. Jeg kommer bare hjem med tøj og hun bliver glad uanset.

Anmeld

6. oktober 2013

MKBP

Profilbillede for MKBP
Anonym skriver:

Jeg så lige i en anden tråd om farven på en flyverdragt og at nogle folks svar var baseret på om barnet ville bruge farven.

Min datter er 4 år og ellers MEGET bestemmende og temperamentsfuld, men hun får ikke lov til at bestemme hvad hun skal gå i! Mine penge, mit valg. Er jeg den eneste der tænker sådan?

Bevares hun må gerne være medbestemmende og fortælle hvad hun godt kan lide og så kan vi tage den derfra, men jeg køber faktisk kun tøj til hende når hun ikke er med. Hun brokker sig aldrig for hun har aldrig fået valget.

Ved godt hun ikke er så gammel og at hun får sin egen mening i en større grad, men børn op til ca. 5 års alderen, skal de virkelig bestemme farve, mønster osv på deres tøj

Åh endelig - du har da forstået det  Er fuldstændig enig !!! Synes på ingen måde at børn i den alder skal spørges "ka' du li' den?" og så ikke købe det, hvis barnet siger "nej". Det skal de slet ikke bekymre sig om i den alder ! Selvfølgelig under jeg min datter at hun føler sig fin - men hun skal ikke afgøre hvilket tøj hun skal ha' på, jeg ved hvad der er pænt, sidder godt på hende, er praktisk at have på når hun skal i institution osv. Hun modsætter sig aldrig når hun skal ha' tøj på, for det ved hun ikke at hun kan (hvilket hun heller ikke kan) for jeg giver hende aldrig valget !

//Mette

Anmeld

6. oktober 2013

Anonym trådstarter

LinLin skriver:

David er 7 år og jeg køber stadig tøj uden han er med, og jeg finder det også stadig frem til ham om aftenen
Ingen brok - han spørger ikke engang...

En sjælden gang, hvis han er med, kan jeg godt give ham valget mellem fx tre bluser... Men som udgangspunkt køber jeg tøjet uden han er med - det siger han ingenting endnu

Anmeld

6. oktober 2013

Anonym trådstarter

MKBP skriver:

Åh endelig - du har da forstået det  Er fuldstændig enig !!! Synes på ingen måde at børn i den alder skal spørges "ka' du li' den?" og så ikke købe det, hvis barnet siger "nej". Det skal de slet ikke bekymre sig om i den alder ! Selvfølgelig under jeg min datter at hun føler sig fin - men hun skal ikke afgøre hvilket tøj hun skal ha' på, jeg ved hvad der er pænt, sidder godt på hende, er praktisk at have på når hun skal i institution osv. Hun modsætter sig aldrig når hun skal ha' tøj på, for det ved hun ikke at hun kan (hvilket hun heller ikke kan) for jeg giver hende aldrig valget !

//Mette

Det var nemlig dit svar der fik mig til at lave denne tråd

Det du skriver

Anmeld

6. oktober 2013

isabellasmor

Anonym skriver:

det er efter min mening ikke sundt for hverken barnet eller den voksne, at barnet skal have lov til så "store" valg. Ligeså vel som med aftensmad osv, jamen man kan, hvis man skal, komme med 2 valg barnet kan vælge imellem, og det er dét.  ( i den alder du nævner) 

så jeg er helt enig med dig, børn skal efter min mening ikke have de valg. 

men jeg tænker det dog ikke som "mine penge, mit valg" for jeg er hendes forsørger, jeg SKAL give hende tøj på kroppen og mad osv. Jeg tænker det mere som led i "den tidlige" opdragelse. 

Anmeld

6. oktober 2013

MorDk

Jeg har den mening at små børn (lige som min søn på 3 år) og ja op til 6-10 år (kommer an på barnet) ikke skal indrages i alle de valg der er ift. aftensmad, tøj osv.

De skal have lov at være børn og derfor bestemmer jeg udelukkende hvad for noget tøj han skal have og hvad vi spiser til aftensmad.

MEN når det så er sagt så bliver han da hørt. Vi kan en enkelt gang godt finde på at spørge hvad han kunne tænke at spise (dog gør vi det sjældent) og hvis han selv viser initiativ til at vælge tøj eller lign. så er jeg med på sidelinien og fortæller ham at han skal vælge et par lange bukser, en bluse osv. så det passer til årstiden osv. For det mest er det mig der finder tøj frem. Skal vi købe tøj vælger jeg farve osv. For han får sgu ikke en lyserød flyverdragt på i en alder af 3 år!  (han elsker lyserød) Jeg kan finde på at vælge to bluse og så må han SELV bestemme hvilken en af dem han helst vil have.

Anmeld

6. oktober 2013

Anonym trådstarter

isabellasmor skriver:

det er efter min mening ikke sundt for hverken barnet eller den voksne, at barnet skal have lov til så "store" valg. Ligeså vel som med aftensmad osv, jamen man kan, hvis man skal, komme med 2 valg barnet kan vælge imellem, og det er dét.  ( i den alder du nævner) 

så jeg er helt enig med dig, børn skal efter min mening ikke have de valg. 

men jeg tænker det dog ikke som "mine penge, mit valg" for jeg er hendes forsørger, jeg SKAL give hende tøj på kroppen og mad osv. Jeg tænker det mere som led i "den tidlige" opdragelse. 

Ja det var nok forkert formuleret med "mine penge, mit valg". Det er nemlig en del af opdragelsen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.