Skal barnet virkelig bestemme det??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2013

lineog4

Mariehønen Evigglad <3 skriver:

Men tænker mere på hvad barnet synes, og hvis han giver udtryk for at han virkelig ikke har lyst til at have en lyserød flyverdragt, vil man så ikke lytte?

Jeg ville aldrig købe hverken den ene eller den anden farve flyverdragt hvis mit barn vaR modstander. Det er ikke altid de bliver spurgt for køber på tilbud og brugt og der er der ikke altid meget at vælge imellem, men vælger så bare neutrale farver og det plejer at gå. 

Mine drenge og min pige har den medbestemmelse der kan gives når voksenkriterier (penge, vejr og vind og tildels mobning) er opfyldt. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2013

MorDk

lineog4 skriver:

Jeg har aldrig stået der så er jeg er helt tænkt eksempel - og måske er det lige her hvor et voksenkriterie vil gå ind og overrule en præference hos min søn - men hvor er det egentlig synd vi må tænke sådan (må så sige jeg heller aldrig havde købt en lyserød flyverdragt til mkn datter fordi den er upraktisk og bliver hurtig beskidt).

Men vi er jo med til at skabe myterne om drenge og pigefarver feks ved ikke at give dem valg men fastholde det er en voksenting - ved ikke at give dem valg, eller kun lade en pige vælge mellem pigefarver og drenge drengefarver lader vi dem ikke overraske os og vi lader dem ikke bryde med konventionerne... når min dreng peger på de røde sko og ikke de blå vil jeg ikke stoppe ham, eller rettere jeg vil have givet ham muligheden for at pege. Har selv en datter der bryder med konventionerne uden hun er drengepige, og på en eller anden måde er det bare sejt hvorimod var det en dreng der legede med dukker og bedst kunne lide lyserødt skulle det begrænses

Jegholder skam ikke min dreng tilbage... nu har vi ikke stået i situationen. MEN nu er det jo ikke vores generation der har lavet disse Drenge/pigeting. Ja man kan vælge og bryde dem. Jeg har intet imod han leger med dukker og klæder sig i kjoler. MEN han får ikke en lyserød flyverdragt eller små ballarina sko fordi han sys det er flot. Han kender ikke til konsekvenserne. Mobning og drillerier. Siger ikke det VIL ske, men det KAN ske og det vil jeg ikke bevidst udsætte mit barn for. Og så er det ligegyldigt hvor åben jeg er over for det... så er verden bare ikke lige så lyserød som vi gerne vil have... Min dreng er så lille og kan ikke tackle den modgang han evt. vil mode. Det må jeg hjælpe ham med ved ikke at sætte ham i sådan en situation ved at købe en lyserød flyverdragt til ham fordi han lige sys den er pæn (i den uge)

Anmeld

8. oktober 2013

Guldet

lineog4 skriver:

Jeg ville aldrig købe hverken den ene eller den anden farve flyverdragt hvis mit barn vaR modstander. Det er ikke altid de bliver spurgt for køber på tilbud og brugt og der er der ikke altid meget at vælge imellem, men vælger så bare neutrale farver og det plejer at gå. 

Mine drenge og min pige har den medbestemmelse der kan gives når voksenkriterier (penge, vejr og vind og tildels mobning) er opfyldt. 

Det er også sådan jeg tænker medbestemmelse med en vis grad, stadig voksen styret beslutning! Men mener bare jeg aldrig ville proppe min dreng i en lyserød imod hans ønske

Anmeld

8. oktober 2013

TNBC

Nej men hvis nu du havde en han fx. havde arvet fra storesøster?

måske. det ved jeg ikke..
det kommer an på drengen.. Hvis han er sådan en rigtig dreng, der bare skal have biler, og sådan noget, og bare HADER pink, så nej. For så ville det blive en kamp hver dag,og det er bare en kamp jeg ikke gider at have hver dag. for det er ikke godt for nogen af os. og han skal ikke tvinges til noget han ikke har lyst til. det kan godt være han kun er 2-3år, men det er ham der skal gå med den hver dag.

hvis du har en pige, der heller vil have biler på sin trøje end prinsesser, ville du så købe prinsesser fordi det er mere piget?

børn er forskellige og de har perioder hvor de vil have en ting, og så skifter det.

den behøver jo ikke at være skrigende lyserød, men rød/lyserød..

Anmeld

8. oktober 2013

modesty

MorDk skriver:

Jegholder skam ikke min dreng tilbage... nu har vi ikke stået i situationen. MEN nu er det jo ikke vores generation der har lavet disse Drenge/pigeting. Ja man kan vælge og bryde dem. Jeg har intet imod han leger med dukker og klæder sig i kjoler. MEN han får ikke en lyserød flyverdragt eller små ballarina sko fordi han sys det er flot. Han kender ikke til konsekvenserne. Mobning og drillerier. Siger ikke det VIL ske, men det KAN ske og det vil jeg ikke bevidst udsætte mit barn for. Og så er det ligegyldigt hvor åben jeg er over for det... så er verden bare ikke lige så lyserød som vi gerne vil have... Min dreng er så lille og kan ikke tackle den modgang han evt. vil mode. Det må jeg hjælpe ham med ved ikke at sætte ham i sådan en situation ved at købe en lyserød flyverdragt til ham fordi han lige sys den er pæn (i den uge)

Jeg er meget, meget uenig. Du siger ovenikøbet at det er et tænkt scenarie, du har ingen erfaringer med det og aner ikke om han vil blive mobbet. Det er dine forestillinger der skaber frygten.

Den præmis vil jeg ikke leve mit liv efter. Det er helt okay at du vil, jeg peger ikke fingre, men det strider imod alle mine værdier. Så hellere fejle og snuble og lære af det, end slet ikke at turde tage chancen.

Anmeld

8. oktober 2013

lineog4

Enig, og jeg ville nok også når det kom til stykket bremse. Men det er da ærgerligt.

Og tænker i forhold til diskussionen om valg så ved at fratage dem en del valg feks tøj (og det uden det bliver de endeløse frustrerende valg) ved at stemple dem som voksenting så giver vi dem ikke muligheden for at bryde konventionerne.

Min dreng har langt hår og tro mig det er primært de voksne (især fædre) der giver det ord med på vejen, hvor det for de andre børn ikke synes som en hindring, han er jo god at lege med uafhængigt af håret. Selv voksne som jeg troede var åbne for det anderledes kommenterer og giver små bemærkninger. 

Min datter ønsker sig en orkmaske i julegave - men det er bare sejt i de voksnes øjne, hvor er det fantastisk hun tør at være sig selv, være anderledes og og og.... 

Hvad er forskellen?

Nå der ramte I min kæphest og det var jo slet ikke det det handlede om 

Anmeld

8. oktober 2013

MorDk

lineog4 skriver:

Enig, og jeg ville nok også når det kom til stykket bremse. Men det er da ærgerligt.

Og tænker i forhold til diskussionen om valg så ved at fratage dem en del valg feks tøj (og det uden det bliver de endeløse frustrerende valg) ved at stemple dem som voksenting så giver vi dem ikke muligheden for at bryde konventionerne.

Min dreng har langt hår og tro mig det er primært de voksne (især fædre) der giver det ord med på vejen, hvor det for de andre børn ikke synes som en hindring, han er jo god at lege med uafhængigt af håret. Selv voksne som jeg troede var åbne for det anderledes kommenterer og giver små bemærkninger. 

Min datter ønsker sig en orkmaske i julegave - men det er bare sejt i de voksnes øjne, hvor er det fantastisk hun tør at være sig selv, være anderledes og og og.... 

Hvad er forskellen?

Nå der ramte I min kæphest og det var jo slet ikke det det handlede om 

Jeg er MEGET MEGET enig med dig! Jeg mener at de skal have lov at lege og gøre som de vil. MEN jeg bliver nød til at "beskytte" mine børn. Og trække en grænse et sted. Og det bliver som f.eks ved farven på flyverdragten.

Anmeld

8. oktober 2013

Guldet

Yurie skriver:

måske. det ved jeg ikke..
det kommer an på drengen.. Hvis han er sådan en rigtig dreng, der bare skal have biler, og sådan noget, og bare HADER pink, så nej. For så ville det blive en kamp hver dag,og det er bare en kamp jeg ikke gider at have hver dag. for det er ikke godt for nogen af os. og han skal ikke tvinges til noget han ikke har lyst til. det kan godt være han kun er 2-3år, men det er ham der skal gå med den hver dag.

hvis du har en pige, der heller vil have biler på sin trøje end prinsesser, ville du så købe prinsesser fordi det er mere piget?

børn er forskellige og de har perioder hvor de vil have en ting, og så skifter det.

den behøver jo ikke at være skrigende lyserød, men rød/lyserød..

Nej for så lytter jeg jo nemlig ikke til mit barn, hvis jeg vælger at gå imod hendes ønske om at hun gerne vil fx. have cars på trøjen frem for prinsesser! Det er jo også det jeg mener jeg vil lytte til mit barn  Og omvendt hvis jeg gav min pige en blå trøje på - imod hendes ønske, så ville jeg jo hellere ikke respektere hende.

faktisk synes jeg det er synd at vi har pige og drenge farver - Men det er svært at bryde den norm/vane. hvis det går udover min datter. Men hvordan for man brudt det?

Anmeld

8. oktober 2013

MorDk

modesty skriver:

Jeg er meget, meget uenig. Du siger ovenikøbet at det er et tænkt scenarie, du har ingen erfaringer med det og aner ikke om han vil blive mobbet. Det er dine forestillinger der skaber frygten.

Den præmis vil jeg ikke leve mit liv efter. Det er helt okay at du vil, jeg peger ikke fingre, men det strider imod alle mine værdier. Så hellere fejle og snuble og lære af det, end slet ikke at turde tage chancen.

Nej jeg har ikke prøvet det med min søn. men jeg møder børnene i BH hver dag og jeg kan se hvordan de er allesammen. Der er en pige som KUN går i drengetøj og hun har ingen venner. Hun leger aldrig med nogle. (jeg siger ikke at det kun er tøjets skyld) Men en af drengene cyklede på en lyserød cykel og alle grinte og drillede. Børn kan være SÅ strenge. JEG ville ikke udsætte mit barn for det ved bevidst at sig OK for en lyserød flyverdragt! JEG har INTET imod at han vil lege med dukker, og prinsesser og klæde sig ud. Men han gør det i BH og hjemme.... det er fint. Fint. Men jeg vil ikke købe lyserød flyverdragt til ham. Og så er den ikke længere. Det gør mig ikke til en dårlig mor eller en mor der ikke møder mit barn hvor det er. Min dreng er 3 år. Han kender ikke til de konsekvenser det kan have at han tropper op i en lyserød flyverdragt, som han mor har købtr til ham. Kan godt være han selv har valgt den.... fordi lyserød nu var den seje farve i den måned. Men jeg bliver nød til at tænke lidt frem og tænke på min søn.

Anmeld

8. oktober 2013

TNBC

Nej for så lytter jeg jo nemlig ikke til mit barn, hvis jeg vælger at gå imod hendes ønske om at hun gerne vil fx. have cars på trøjen frem for prinsesser! Det er jo også det jeg mener jeg vil lytte til mit barn  Og omvendt hvis jeg gav min pige en blå trøje på - imod hendes ønske, så ville jeg jo hellere ikke respektere hende.

faktisk synes jeg det er synd at vi har pige og drenge farver - Men det er svært at bryde den norm/vane. hvis det går udover min datter. Men hvordan for man brudt det?

det er jo også det jeg siger. jeg ville ikke købe noget mit barn ikke ville have. hvis jeg får et barn, der vil have noget bestemt tryk/ eller farve, jamen så ser vi på det. for det er dem der skal gå i det. jeg går da heller ikke i noget jeg ikke vil. hvorfor skal børn så? ¨

jeg ved ikke hvordan vi får gjort ende på de der pige/drengefarver? jeg tror ikke vi kan, for der er altid nogen der vil trække det kort frem igen, og sige; Ej det kan barnet da ikke have på.

men det sjovere er at hvis du giver en nyfødt dreng blåt tøj på, spørg folk stadigvæk om det er en dreng eller en pige?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.