Synes faktisk det er smukt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. september 2013

Annette A

jydeinden skriver:

det er muligt jeg kommer til at lyde hård og kynisk nu men please forgive me then. MEN jeg kan ved gud ikke forstå hvorfor man pådutter andre at de skal føle en eller anden sorg med det valg de har taget, hvis de ikke føler det sådan.

Jeg kan sørge over at en person pludseligt uden grund er død, jeg kan sørge af savn, men jeg kan ved gud ikke sidde og hyle over et valg JEG har taget og haft det godt med i situationen. Jeg tager, måske ikke gladeligt, men gerne et liv hvis jeg tror at den tilværelse som barnet bliver en del af ikke er værdigt for dette.

Hvis jeg feks ved at der er STOR risiko for at barnet kun vil leve minutter efter fødslen grundet alverdens gener, eller i det hele taget måske ikke vil klare hele graviditeten, så er det altså ikke sådan at jeg sætter mig ned og tuder og siger "jeg VIL bare give det barn en chance" dét ville gøre mig til en større dommer end ved at vælge en abort hvis du spørg mig.

For handler det ikke om en ret, ej heller om mangel på det samme, det handler om forståelse og respekt for at det for nogen er forbundet med stor smerte at tage et valg, og at disse kvinder føler sig stødte over at blive konfronteret gang på gang med et valg de tog for barnets skyld.

Det er fint nok at man ønsker at sende et signal til dem som sløser med livet om man vil, men det er i mine øjne IKKE kun dem man rammer. der sidder nogen kvinder derude som af forskellige årsager har fået en abort og det mindste man gøre er at vise dem den respekt de fortjener. Man hylder i mine øjne ikke fostrene, man provokerer blot, og river op i nogen ting som ikke alle har lige meget behov eller lyst til at få revet op i.

Jeg tror altså det bliver en umulig opgave for os at opnå den samme forståelse omkring det her.

Det er heller ikke hensigten men jeg tror ikke vi kommer det nærmere. Abort er et valg kvinden træffer fordi hun ikke øsker barnet af hvilken grund det nu er. Når man vælger at gøre det har det nogle konsekvenser for resten af ens liv præcis som andre handlinger har det. I Danmark er vi glade for vores ytringsfrihed og vores mulighed for at debattere alt mellem himmel og jord og dermed og dermed også abort. De ufødte børn har ikke en stemme og ligesom kvinden har fokus på sit liv bør nogen også have det på barnet og det skal der være plads til ligesom kvinder ønsker respekt om deres abortvalg. Jeg kommer aldrig til at være tilhænger af abort, men vil godt medgive at der kan være komplicerede situationer som måske bør medføre en abort. Men det er en indgriben i liv og død og det må de kvinder der vælger en abort affinde sig med for det faktum kan der ikke ændres på og selvom det medfører en ubehag for disse kvinder er det altid det værd at tage tingene op til debat, hvis det måske kunne få nogen andre til at tænke sig ekstra godt om.

Vi ser bare forskelligt på det og det skal der jo være plads til. Som så mange andre ting i livet er der ingen entydige svar, blot mange perspektiver og nuancer som vi aldrig bare må ligge låg på og bare acceptere uden debat. Ellers ville vi som mennesker aldrig udvikle os eller får nye syn på verden og vi skal hele tiden genoverveje de ting vi har vænnet os til.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2013

Annette A

Jeg er dybt uenig i det sidste. Den fri abort er i den grad en rettighed, der har givet kvinder kolossal frihed i forhold til tidligere - og opfattes som den vigtigste milepæl i kvindesagens historie siden 1915, da vi fik valgret. Abort blev ikke tilladt med begrundelsen, at kvinder skulle kunne vælge over fostres ret til livet, men for at kvinderne kunne bestemme over deres egne kroppe og egne liv. 

Men ikke desto mindre er man ikke tilhænger af fortidens kvindesyn fordi man ikke er aborttilhænger. Det er fint at kvinderne er glade for deres frihed til at bestemme over egen krop, men så må de altså også bare acceptere tingene som tingene er. De vælger at afbryde et liv og det er altså som det er. Det valg må de leve med konsekvenserne af samt acceptere ligesom alle andre, at vi lever i samfund hvor tingene debatteres på godt og ondt. Det selvsamme samfund som har givet kvinderne ufatteligt mange skønne muligheder samt deres ret til abort, er det samme samfund, som også vælger at se tingene i mange nuancer og sørger for at vi aldrig bare vænner os til tingenes tilstand uden at tage det hele op til genovervejelse en gang imellem. sådan er det leve i et oplyst, moderne samfund som vi jo alle værdsætter og så må man tage det sure med det søde. Vi bliver på ingen måde enig om det her, men vi kan da i hvert fald sige, at vi kan være glade for at vi lever i et samfund, hvor vi frit kan debattere de forskellige holdninger vi nu måtte have.

Anmeld

22. september 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Christina A skriver:

Men ikke desto mindre er man ikke tilhænger af fortidens kvindesyn fordi man ikke er aborttilhænger. Det er fint at kvinderne er glade for deres frihed til at bestemme over egen krop, men så må de altså også bare acceptere tingene som tingene er. De vælger at afbryde et liv og det er altså som det er. Det valg må de leve med konsekvenserne af samt acceptere ligesom alle andre, at vi lever i samfund hvor tingene debatteres på godt og ondt. Det selvsamme samfund som har givet kvinderne ufatteligt mange skønne muligheder samt deres ret til abort, er det samme samfund, som også vælger at se tingene i mange nuancer og sørger for at vi aldrig bare vænner os til tingenes tilstand uden at tage det hele op til genovervejelse en gang imellem. sådan er det leve i et oplyst, moderne samfund som vi jo alle værdsætter og så må man tage det sure med det søde. Vi bliver på ingen måde enig om det her, men vi kan da i hvert fald sige, at vi kan være glade for at vi lever i et samfund, hvor vi frit kan debattere de forskellige holdninger vi nu måtte have.

Debatten er vigtig, og jeg så bestemt gerne antallet af aborter falde drastisk - 16.000 er alt for mange i et land med let adgang til prævention - men udgangspunktet var, om de mange hvide kors er en sober måde at ytre sin holdning på. 

Jeg ved ikke, hvordan man skulle kunne tale om et samfund med lige rettigheder for mænd og kvinder, hvis kvinder stadig måtte lægge deres frihed på hylden og miste deres muligheder for at leve det liv, de ønskede, i det øjeblik, de blev ufrivilligt gravide. I mine øjne er det en grundsten i kvindens ret til at præge sit eget liv, at hun ikke får stækket sine vinger i det øjeblik, hun står med en uønsket graviditet. 

Anmeld

22. september 2013

lineog4

Christina A skriver:

Men man kan jo blive steriliseret hvis man ikke ønsker at blive gravid nogensinde eller hvis man har fået de børn man skal. Eller ens mand kan.

Jeg synes det er svært for det sidste man skal er at dømme andre for vi bagår alle fejltrin og det er ikke menneskers opgave overhovedet. Det som jeg synes det handler om er at ligesom vi ikke har ret til at dømme andre ka vi heller ikke beslutte om et andet menneske skal leve eller dø.

Hvis man har det fint med at man kan tage en abort så er den jo ikke længere men så må man jo leve med at det er den handling det er og at man afslutter et liv og det kan jeg egentlig ikke forstå at man så ikke bare forliger sig med. Tråden her handler om det smukke i at mindes de mange små liv der ikke kom til verden og det er jo den barske sandhed der er i det. Hvorfor skal det pakkes ind specielt når kvinderne der vælger det synes det er fint at de har den mulighed?

Det er jo et valg man selv træffer og må leve med og hvis man kan det bør man jo ikke se skævt til det man selv har gjort. At man så konfronteres med det via denne symbolske handling er jo så hvad det er. Hvis man bliver så stødt over det er det måske fordi man inderst inde ikke er så afklaret med aborter men tråden her handler jo om de ufødte børn og ikke om kvinderne og det er vel trods alt også i orden.

Kvinderne har jo deres abortrettighed, så det er jo en helt legitim handling i vores samfund men derfor må der vel godt være nogen der også tænker på de ufødte børn og taler på deres vegne.

Og selvfølgelig skal alle ikke skæres over i en kam. Tror bestemt at langt de fleste kvinder vælger en abort med omhu.

Jeg bliver ikkke stødt grundet min abort.  Jeg bliver stødt ovrr de hvide kors der rr malplaceret og har en helt anden symbolværdi for mig. 

Og jeg bliver stødt over alle de som rammes som i forvejen er i knæ - og jo der er nogen der senaborterer deres ønskebarn og er i dyb sorg som nu skal se på smagløse hvide kors der skal symbolisere deres barn - jeg ville personligt have været rasende men nu var min datter heldigvis ikke en senabort. Ikke en skal bruge mit ønskebarn jeg ikke fik liv at beholder i en smagløs krig

Anmeld

22. september 2013

Tulipan

Mor og meget mere skriver:

De er da også repræsenteret blandt de 16.000 kors...

Nu har jeg skimmet hele debatten igennem
For det første synes jeg det er dybt uansvarligt at sætte hvide kors op langs motorvejen når man ved hvor mange ulykker der sker fordi folk bremser op og ser på noget. Så de vil mindes døde fostre ved at lade folk køre galt på motorvejen? Kan ikke se hvorfor det er lovligt!!!

Og så synes jeg det er dybt usmageligt at sætte hvide kors op, da det som en anden skrev, er noget man gør for at mindes døde soldater.

For det tredje synes jeg det er forkert at lave en kampagne hvor man bruger tallet 16.000 uden at nævne hvilke aborter det er ?
Hvad med alle os der har fået en uønsket abort fordi fosteret var gået til? Tæller mit foster med i de 16.000? For det giver ingen mening, det var jo aldrig blevet til et barn!

Hvad med alle de fostre der bliver fjernet senere i graviditeten fordi de har fejl, der gør at de slet ikke ville kunne leve eller ville gå til senere i graviditeten?

Uanset om man er for eller imod aborter, så er dette tiltag en smedekampagne der ikke på nogen måde burde være tilladt at lave.

Det er sundt at debatere abort en gang imellem, fordi det er vigtigt at huske at det er et potentielt liv man ødelægger. Men det er netop et potentielt liv og ikke et liv.
Nogle gange er man en bedre mor for sit ufødte barn ved at få en abort end ved at beholde det. Det skal ingen andre gøre sig til herre over.

Anmeld

22. september 2013

modesty

Det vil aldrig være ham der skal lægge krop til graviditeten,
eller hans hjerne og hjerte der skal tage beslutningen. Derfor må han komme som den tredje vigtigste i sådan en situationen.
Kvinden, barnet og herefter manden.

Krop til graviditeten? Graviditeten er da ingenting i forhold til det liv der kommer efterfølgende. Som manden har fuldstændig ligeså stor en andel i at have skabt, og bør have lige så stor andel i at bestemme over.

Anmeld

22. september 2013

modesty

Carina:-) skriver:

Jeg synes det lyder fuldstændigt vanvittigt at man i ramme alvor kan sidde og sige man hellere ville være en abort frem for et liv 

Har selv haft en hård barndom,men er stadig taknemmelig for at jeg fik livet-

Og kender selv en del adoptivbørn deriblandt min egen mor.

Og meget lort kunne hun hun finde på at sige,men alligevel har hun aldrig sagt et ord om at hun hellere ville være foruden livet.

De adoptivbørn jeg kender ,har i perioder haft det svært med at føle sig fravalgt,men har heller ikke udtrykt ønske om at de hellere ville være en abort.

Så skulle donorbørn jo også ønske det fordi de ikke har en biofar/biomor ?

Og et eller andet sted synes jeg faktisk det lyder enormt dramatisk at sidde og sige at man hellere ville være død end være adopteret bort-Og forbeholder mig retten til at undre mig over man så selv sætter børn i verden hvis man har så selvdestruktive tanker om ens eget liv...(Men det er så en anden debat )

Vi mennesker besidder et helt ekstremt overlevelsesinstinkt. Så derfor er det klart at langt de fleste af os aldrig vil sige at vi ville ønske at vi ikke var blevet født (pånær dem der begår selvmord, hvilket jo må siges at være en handling der peger i retning af det udsagn). 

Derfor er der stadig mennesker der er psykisk ødelagt og lever lorteliv fordi deres forældre ikke har været i stand til at tage sig af dem og give dem den fornødne støtte og kærlighed. Jeg kan virkelig godt forstå at man som gravid kvinde ikke har lyst til at være ansvarlig for sådan et liv - og derfor vælger den, i mine øjne, mest ansvarlige løsning.

Anmeld

22. september 2013

Faith

Carina:-) skriver:

Det kan godt være,men selve debatten går vel på hvor vidt de 16.000 aborter alle er "legale" eller om tallet er så højt fordi der er noget galt i forebyggelsen?

Tror næppe der er nogen herinde der sætter spørgsmålstegn ved abort ved sygdom eller lign.

Formanden for "Retten til liv" udtaler, at det udelukkende bør være lovligt at få foretaget abort hvis graviditeten er til fare for kvinden. ALDRIG hvis det "kun" er fordi fostret er sygt.

Anmeld

22. september 2013

Tulipan

Faith skriver:

Formanden for "Retten til liv" udtaler, at det udelukkende bør være lovligt at få foretaget abort hvis graviditeten er til fare for kvinden. ALDRIG hvis det "kun" er fordi fostret er sygt.

Det giver jo ikke nogen mening hvis fx barnet er nyresygt eller hjertesygt og vil dø ved fødslen under alle omstændigheder? Så er det jo totalt uetisk at lade moderen gå rundt med et barn i resten af graviditeten, som med sikkerhed vil dø ved fødselen?

Anmeld

22. september 2013

Faith

Anonym23 skriver:

Det giver jo ikke nogen mening hvis fx barnet er nyresygt eller hjertesygt og vil dø ved fødslen under alle omstændigheder? Så er det jo totalt uetisk at lade moderen gå rundt med et barn i resten af graviditeten, som med sikkerhed vil dø ved fødselen?

Nej overhovedet ikke!

Men ikke desto mindre var det hvad formanden udtalte i et interview den anden dag. Kan se om jeg kan finde interviewet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.