Synes faktisk det er smukt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. september 2013

Krussedulle

Carina:-) skriver:

Hvis du læser under etisk råd-så står der at efter 12 uge skal man søge om abort ved f.eks sygdom.

Og der skal en vægtig grund til abort-Livstruende sygdom ved foster eller barn,

Man kan også få det bevilledet ved sociale dårlige forhold,men det er efterhånden svært da vi i DK har rigtig gode muligheder for at hjælpe dårlige stillede familier.

Der bliver foretaget omkring 60 aborter i Dk imellem 12 og 22 uge om året -

Og da de fleste sygdomme opdages enten ved moderkageprøve efter uge 12 eller ved md scanning i uge 20 -ja så skal man søge og derfor har man et ret godt billede af hvor mange syge fostre der aborteres .

Fostrene skal jo også have en vis str inden man kan se evt misdannelser -

Og det giver jo også god mening,da de fleste meget syge fostre (heldigvis ) aborteres af sig selv-

Men blev egentligt overrasket over at tallet ikke er højere end 60-

Har selv fået en i 13 uge på manglende hjerne.-Og troede egentligt med de gode scannere der er at flere sygdomme blev opdaget.

Men ja jeg skulle også søge dengang da jeg var i 13 uge på trods af at fostret  jo ville dødsdømt af lægerne....

Hvad med dem før uge 12??

Jeg kan ikke se nogen steder i artiklen hvilke aborter de hvide kors skal repræsentere?
(Eller også er jeg blind? )

Artiklen går jo ikke kun ud på at fortælle om arborter efter uge 12??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2013

Annette A

Debatten er vigtig, og jeg så bestemt gerne antallet af aborter falde drastisk - 16.000 er alt for mange i et land med let adgang til prævention - men udgangspunktet var, om de mange hvide kors er en sober måde at ytre sin holdning på. 

Jeg ved ikke, hvordan man skulle kunne tale om et samfund med lige rettigheder for mænd og kvinder, hvis kvinder stadig måtte lægge deres frihed på hylden og miste deres muligheder for at leve det liv, de ønskede, i det øjeblik, de blev ufrivilligt gravide. I mine øjne er det en grundsten i kvindens ret til at præge sit eget liv, at hun ikke får stækket sine vinger i det øjeblik, hun står med en uønsket graviditet. 

Ja men det har du da også fuld ret til at mene.

Jeg er nok bare mindre fokuseret på kvindens ve og vel da jeg mener kvinder i langt højere grad også bliver gravide på helt andre grundlag end i "gamle dage". Der blev kvinder også tit misbrugt og voldtaget og skulle gennemføre graviditeter de ikke selv havde ønsket. I dag bliver kvinder jo som regel gravide på egne præmisser og kan tage ansvar for deres krop inden de bliver gravide og er derfor ikke ofre. Men det er en kompliceret debat og alle har jo ret til at blive hørt hvadenten det er kvinderne, mændene eller de ufødte børn som dog ikke har mulighed for at ytre sig. Det er altid svært at tilgodese alles behov. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre når det handler om abort men synes da bestemt man skal prise sig lykkelig for at vi bor i et land hvor kvinden har så mange rettigheder som hun har. Tak for debatten i øvrigt.

Anmeld

22. september 2013

Carina:-)

Krussedulle skriver:

Hvad med dem før uge 12??

Jeg kan ikke se nogen steder i artiklen hvilke aborter de hvide kors skal repræsentere?
(Eller også er jeg blind? )

Artiklen går jo ikke kun ud på at fortælle om arborter efter uge 12??

Nu skal fostret jo have en vis str -så det er jo sjældent sygdom opdages før uge 12 andet end hvis man har mistanke pga sygdom i familien-og de forældre tilbydes jo istedet ægsortering.

Så derfor er størstedelen af de 16.000 aborter altså sunde og raske.

Anmeld

22. september 2013

Annette A

lineog4 skriver:

Jeg bliver ikkke stødt grundet min abort.  Jeg bliver stødt ovrr de hvide kors der rr malplaceret og har en helt anden symbolværdi for mig. 

Og jeg bliver stødt over alle de som rammes som i forvejen er i knæ - og jo der er nogen der senaborterer deres ønskebarn og er i dyb sorg som nu skal se på smagløse hvide kors der skal symbolisere deres barn - jeg ville personligt have været rasende men nu var min datter heldigvis ikke en senabort. Ikke en skal bruge mit ønskebarn jeg ikke fik liv at beholder i en smagløs krig

Ser det nu ikke som en krig, men snarere som en del af det grundlag vi bygger vores samfund på. Vi er jo nødt til at tage vores verden op til revision en gang imellem og se på det vi gør og hvorfor vi gør det. Synes da at korsene får en til at tænke på børnene som det jo også skal handle om og ikke kun kvinderne.

En senabort er jo så tragisk som den kan være, det tror jeg da på ingen betvivler. Det er jo ikke fordi man ikke ønsker barnet og det er der da en stor forskel på, så det er da en temmelig anderledes problemstilling. Så er det jo scanningernes skyld at vi får en viden vi ellers ikke ville have haft.  

Anmeld

22. september 2013

lineog4

Christina A skriver:

Ser det nu ikke som en krig, men snarere som en del af det grundlag vi bygger vores samfund på. Vi er jo nødt til at tage vores verden op til revision en gang imellem og se på det vi gør og hvorfor vi gør det. Synes da at korsene får en til at tænke på børnene som det jo også skal handle om og ikke kun kvinderne.

En senabort er jo så tragisk som den kan være, det tror jeg da på ingen betvivler. Det er jo ikke fordi man ikke ønsker barnet og det er der da en stor forskel på, så det er da en temmelig anderledes problemstilling. Så er det jo scanningernes skyld at vi får en viden vi ellers ikke ville have haft.  

Jeg ser det heller ikke som en krig, men ser de vælger et symbol som er symbolet for faldne soldater. Havde de valgt lys, grønne kors hvad ved jeg havde jeg fundet det knapt så smagløst selvom jeg stadig mener man skal tage debatten om hvordan man forebygge frem for tale om mord

Anmeld

22. september 2013

lineog4

Christina A skriver:

Og den forening er forresten modstander af senaborter og kalder de forældre mordere... Så har svært ved den forening 

Anmeld

22. september 2013

Annette A

l.kjoeller skriver:

Er det ikke en god grund at barnet er uønsket og man derfor ikke kan give det kærligheden det fortjener ?

Men så mangler man jo at sætte sig ind i hvorfor den pågældende person ikke kan det, hvorfor man er blevet gravid til at starte med, hvor er man i sit liv, teenager eller voksen, sociale problemer mv. Det kan måske være en god grund hvis personen simpelthen ikke magter det og er ude af stand til at varetage opgaven. Men synes det kræver at personen reelt har nogle vanskeligheder og ikke bare fordi det måske passede personen bedre om 2 år. Men det er nok også bare fordi jeg har kendt flere der har haft grunde som slet ikke holdt vand i forhold til den uansvarlighed de havde praktiseret i forhold til at blive gravide. Der er desværre nogen der mener at man jo bare kan få en abort, hvis man er så "uheldig" at blive gravid fordi man lige tog det lidt roligt med præventionen.

Anmeld

22. september 2013

Annette A

lineog4 skriver:

Jeg ser det heller ikke som en krig, men ser de vælger et symbol som er symbolet for faldne soldater. Havde de valgt lys, grønne kors hvad ved jeg havde jeg fundet det knapt så smagløst selvom jeg stadig mener man skal tage debatten om hvordan man forebygge frem for tale om mord

Ja så er det nok symbolikken der ikke virker for dig. Sådan havde jeg ikke lige set det.

Anmeld

22. september 2013

Annette A

lineog4 skriver:

Og den forening er forresten modstander af senaborter og kalder de forældre mordere... Så har svært ved den forening 

Ja lige den del er da også ubehagelig. Det er nu heller ikke lige min smag. En senabort er da dybt tragisk og en helt anden situation.

Anmeld

22. september 2013

lineog4

Christina A skriver:

Men så mangler man jo at sætte sig ind i hvorfor den pågældende person ikke kan det, hvorfor man er blevet gravid til at starte med, hvor er man i sit liv, teenager eller voksen, sociale problemer mv. Det kan måske være en god grund hvis personen simpelthen ikke magter det og er ude af stand til at varetage opgaven. Men synes det kræver at personen reelt har nogle vanskeligheder og ikke bare fordi det måske passede personen bedre om 2 år. Men det er nok også bare fordi jeg har kendt flere der har haft grunde som slet ikke holdt vand i forhold til den uansvarlighed de havde praktiseret i forhold til at blive gravide. Der er desværre nogen der mener at man jo bare kan få en abort, hvis man er så "uheldig" at blive gravid fordi man lige tog det lidt roligt med præventionen.

Jeg kan egentlig godt forstå din forargelse men det er jo derés valg. Jeg ryster tit på hovedet af andre menneskers valg men jeg accepterer hørbar lov st vælge anderledes end mig. Og jo måske kan man tale om at få abort af de forkerte grunde, men hvem skulle dog vurdere det? Og hvorfor skille man opfordre folk ti, at lyve for at få en abort eller andet, de som ønsker aborten også af de "forkerte" grunde skal nok få dem, og de som er i knæ kan måske ikke tale deres sag.

Og begrænser vi muligheden vil kvaksalvere dukke op og så handler det pludselig om hvem der har råd til de gode, og vi vil opleve kvinder der forbløder, bliver sterile osv jo jo nogen vil måske mene det er Gud eller skæbnens straf, men....

Lad os tale om hvordan man kan forebygge frem for at straffe og forbyde - kan ikke tro det er vejen frem , men kan kun se det som et skridt tilbage.

Og hvor stopper styringen? Måske et kørekort til at være forældre og ellers er det bortadoption eller...?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.