Forhandling angående restgæld

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2013

Anonym trådstarter

pcoramt skriver:

hvad men en økonomisk rådgiver? med et solidt budget og en ordentlig forhandler kan man komme rigtig langt.. det kan godt være din gæld er stor, men med en omlægning af dine lån kan det måske blive en lettere byrde at bære?

det er kun et råd. man ser sig nemlig hurtigt blide på kæmpe renter og gebyer..

Som sagt så har jeg prøvet stort set alt. Kan næsten ikke skære mere ind til benet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2013

Anonym trådstarter

pcoramt skriver:

jeg er ikke bankrådgiver.. men når rådighed beløbet skal være så stort så burde det bestemt ikke være urealistisk at kunne betale sin gæld.

min pointe er bare at man gang på gang ser folk der ikke kan betale hvad de skylder, men stadig mener at man har råd til en sommerferie, og stadig har råd til cigaretter. jeg synes det er super uretfærdigt at der er nogen der synes det er helt ok at sidde med en gæld de ikke kan betale og så bare søge gældssernering. puha en indstilling..

Det kan du have ret i. Men det er jo ligesom ikke det denne tråd handler om. Jeg har fået nogle uventet penge mellem hænderne. Hvad har jeg gjort? Jeg har betalt dem af i stedet for at købe tøj som jeg sååå godt kunne tænke mig eller tage ud og rejse som jeg ikke har været i mange mange år.

Anmeld

28. august 2013

Skouboe

Generelt er kreditorer som regel altid til at snakke med, hvis man kommer med et realistisk forslag. Derudover er der altid omkostninger ved administrationen af en betalingsaftale, og renter og gebyrer er ofte ikke regnet ind i budgettet, så det er ofte der man har mulighed for at forhandle.

Jeg tror de fleste ville blive overrasket over hvor meget man kan handle med kreditorer. 

Selvfølgelig skal man ikke gældsætte sig med den intention ikke at betale af, men der kan være mange årsager til at man havner et sted hvor gælden er vokset en over hovedet.

Sådanne studehandler er som regel en individuel vurdering, og ved at have vist vilje til at afdrage gælden, forøger du faktisk chancen for at en kreditor vil gå med til en aftale. Det er dog vigtigt at tilbyde en aftale som også kreditor får noget ud af, fx en del af beløbet til fuld og endelig indfrielse, som du gjorde. En anden aftale man ofte kan få i hus er at tilbyde et højere månedligt afdrag mod så at slippe for renter og gebyrer.

Nu hvor du antageligvis har fået lidt flere penge at gøre med hver måned i og med at du er færdig med at afdrage på en gæld, kunne det være en god ide at tage fat i en anden kreditor og tilbyde at øge indbetalingen til dem mod at de slettede renter og gebyrer eller (hvis du ikke kan overbevise dem om det), at der ikke løber yderligere renter på gælden i afdragsperioden.

Det kan ofte bedst betale sig at lave disse aftaler med kreditorer hvor gælden ikke er for høj, fordi det afdragsperioden bliver markant påvirket af øgede afdrag.

mvh en tidligere inkassoansvarlig

Anmeld

28. august 2013

Capri Sonne

Anonym skriver:

Tro mig jeg skal ikke tilmeldes luksusfælden. Gider ikke udstille mig selv foran hele danmark. Og desuden er det ikke meget de hjælper med. Meget af det vi har set i luksusfælden er skuespil og ja de bestemmer hvordan man skal reagerer, sige og gøre. Hvis man får gældssernæring eller hvad det hedder så kommer man under økonomisk kontrol. Og ingen skal bestemme over min økonomi. Man bliver tvunget til at købe brugt tøj, man må ik eje en computer, smartphone eller lignende. Man får kun et hvis beløb at råde over om måneden og sådan vil det være i 5 år eller sådan. Det har jeg fået fortalt. Jeg ville ikke kontrolleres. Jeg vil bare leve et nogenlunde normalt liv med min familie.

Hvis ikke man er villig til at leve på den måde som de foreslår i luksusfælden, er man så villig til at ændre på tingene? Det er jo en, forholdsvis, kort periode man skal leve sådan og så sker der da noget.

Du skriver du har skåret ind til benet og ikke kan gøre mere. Det er ikke for at være efter dig, jeg undrer mig bare over du er ret modsigende

Jeg betaler selv en stor del til gæld og lever for små midler. Så jeg ved hvordan det er og det er ikke sjovt, men om et vist antal år er jeg gældfri og jeg glæder mig Mange bække små og du er jo startet med de 12.000

Anmeld

28. august 2013

Skouboe

Anonym skriver:

Tro mig jeg skal ikke tilmeldes luksusfælden. Gider ikke udstille mig selv foran hele danmark. Og desuden er det ikke meget de hjælper med. Meget af det vi har set i luksusfælden er skuespil og ja de bestemmer hvordan man skal reagerer, sige og gøre. Hvis man får gældssernæring eller hvad det hedder så kommer man under økonomisk kontrol. Og ingen skal bestemme over min økonomi. Man bliver tvunget til at købe brugt tøj, man må ik eje en computer, smartphone eller lignende. Man får kun et hvis beløb at råde over om måneden og sådan vil det være i 5 år eller sådan. Det har jeg fået fortalt. Jeg ville ikke kontrolleres. Jeg vil bare leve et nogenlunde normalt liv med min familie.

Jeg kan godt forstå at du ikke vil tilmeldes luksusfælden og udstilles overfor hele danmark...

Men jeg synes at du skal undersøge muligheden for gældssanering endnu en gang. Det er ikke nemt at få og reglerne er ret strikse, men hvis du får det, betyder det at du bliver gældfri efter 5 år.

Og der er ingen der tvinger dig til at købe brugt tøj, eller forbyder dig at købe smartphones. De gennemgår din økonomi og vurderer hvad det er realistisk at du kan afdrage hver måned, og det skal du betale til fordeling mellem dine kreditorer, resten af pengene disponerer du selv over.

http://www.budgethuset.dk/regler-for-gaeldssanering/

Anmeld

28. august 2013

Carina:-)

Hyacinth skriver:

Bare fordi man arbejder med økonomi, betyder det jo ikke, at man forstår verden omkring sig. Det er ikke for at være streng, men det samme gælder jo alle andre jobs.

Men jeg kunne godt blive nysgerrig og spørge om du er bankrådgiver?

Forstår du stadig ikke hvad jeg mener? Det er jo LIGEGYLDIGT om du SKAL have +10.000 i rådighedsbeløb når du OPTAGER lånet, hvis du alligvel ender på dagpenge og dermed måske kun har kr. 8000 i rådighedsbeløb.
At rådighedsbeløbet falder, betyder jo ikke at din madpost, forsikringspræmie, lån osv, rent faktisk falder.

(P.s. Det er ikke mig der fortalte om en bolighaj)

Netop derfor at det er smart at spare op til de ting man ønsker frem for at tage lån-

Samt ikke sætte sig i så dyr bolig at man er prisgivet ved f.eks sygdom eller arbejdsløshed.

Det lærte jeg da jeg var ung *mimre* -og det ville være godt hvis unge i dag lærte det .

Men vi har fået en generation af overforbrugere-og det ses ved f.eks en stor stigning af personer i RKI

Anmeld

28. august 2013

Skouboe

Carina:-) skriver:

Netop derfor at det er smart at spare op til de ting man ønsker frem for at tage lån-

Samt ikke sætte sig i så dyr bolig at man er prisgivet ved f.eks sygdom eller arbejdsløshed.

Det lærte jeg da jeg var ung *mimre* -og det ville være godt hvis unge i dag lærte det .

Men vi har fået en generation af overforbrugere-og det ses ved f.eks en stor stigning af personer i RKI

Faktisk skyldes en stor del af stigningen af anmeldelser til RKI at det er blevet muligt at anmelde uanerkendt gæld til en "lukket RKI", hvor debitor stadig bliver informeret om anmeldelsen, men det ikke er muligt for andre kreditorer at se den.

Anmeld

28. august 2013

ano14316

Anonym skriver:

Nu skylder jeg til mange forskellige kreditorer. Og tro mig jeg har prøvet alt. Har prøvet at snakke med dem, forhandle med osv. Nogle af dem har ikke være til at hugge eller stikke i. Har forklaret dem min situation. At jeg ikke har penge til at betale af. Det har endt med det har registreret mig i Rki og slæbt mig i fogedretten. Men det har jo ikke hjulpet en dyt. De kan jo ikke plukke håret af en skaldet. Så det kom de ikke langt med. Jeg betaler de kreditorer af jeg kan og dem der vil samarbejde med mig får penge. Dem der ikke vil får ikke en øre. For renterne er så skyhøje at jeg ikke engang kan betale dem. Gælden vokser og vokser. Jeg synes ikke det er sjovt. Men jeg har lært at leve med det. Sådan er det bare. Det er bare penge. Sådan bliver jeg nød til at tænke. Jeg kan ikke gøre mere end hvad jeg gør. hvis jeg skal gå og have det dårligt over det hele tiden så ville jeg gå psykisk ned. Igår fik jeg en aftale i hus. Og skylder en post mindre. Det har jeg det godt med. Men jeg ville ønske jeg ikke havde alt den gæld for jeg synes ikke jeg er 100% skyld i at jeg sidder med så stor en gæld den dag idag

Vil bare lige give dig et KÆMPE klap på skulderen for at du vælger at knalde 12.000 kr gæld af i stedet for at forsøde tilværelsen!
Jeg ved desværre nok godt hvad jeg havde valgt

Skid på den bedrevidenhed nogen har!!!

Vi er satme mange der har optaget nogen dumme lån uden at tænke sig om.. Og banker osv. er bare svære at få til at forstå i kan tage det her, eller i får ingenting.

Jeg har nedbragt min gæld med 100.000 på under et år, bl.a. fordi jeg havde et billån hvor jeg kunne lade bilen gå retur. Så for et par måneder siden var min kæreste på skolen langt væk, og han kunne ikke være på sit ekstra arbejde, og vores søn har været meget syg og det har kostet mange penge, så de penge jeg havde sat til side til at stå i mod med, når kæresten tog på skole var ædt af benzin, parkering ved sygehuse, hospitals mad, medicin ect. så jeg skulle bruge et bevilliget overtræk på 1000 kr i 1 mnd, og jeg ringede inden kontoerne gik i minus for kunne godt se hvor det bar hen. Og banken sagde bare "NEJ!!!" og jeg blev bare så frustreret og ked af. Jeg har aldrig misset et afdrag eller noget som helst. Så ringede flere gange til banken og heldigvis var vores egen bankrådgiver så optaget og jeg snakkede med en anden, og forklare situationen og at jeg kunne betale regninger og så undvære mad til magnus eller jeg kunne lade kontoen gå i overtræk uden aftale og bliver stemplet yderligere, eller de kunne give mig det overtræk i 30 dage, forklarede hvad vi havde gjort for at sænke vores udgifter, skilt os af med bilen, flyttet til billigere lejemål osv osv. og han LYTTEDE og fortalte det videre til vores egen bank rådgiver der så ringede tilbage og sagde at hun ikke havde været opmærksom på hvad vi havde gjort og at hun synes det var flot og at vi jo ikke havde haft brug for hjæp meget længe og hun ville gerne give mig de 1000 kr på overtræk uden omkostninger.. og jeg gik bare fra gråd og frustration til kæmpe lettelse og rigtig glad.

Jeg er ked af din situation, men med din holdning tror jeg nok du skal komme igennem det... Har du prøvet at få professionel hjælp til at få gælden ned.. der er f.eks. http://hjaelptilgaeld.dk/
Jeg har selv overvejet det, da vi er i situation hvor vi kun afdrager meget meget lidt på gælden og resten er renter.. vi har prøvet at forhandle renten med banken men de siger de ingen ting vil gøre..

Anmeld

28. august 2013

ano14316

MortilElias2010 skriver:

Har du kontakt luksusfælden? Eller andre der kan være behjælpelig..?  Og jeg syntes jeg havde en stor gæld på 300.000 (SUgæld og lån i banken til adskillige flytninger og en al for venlig bankmand i mine yngre dage plus renter. Skal først betale af på su næste år og banken betaler jeg af til hver måned men slet ikke nok til at dække kvartalsrenterne, men har heller ikke en indkomst hvor jeg kan hæve beløbet mere end det det i forvejen bliver betalt - glæder mig dog ustyrligt til jeg kan. 

Og dejligt de gik med til at lade dig betale 12.000  E skridt på vejen. 

Sådan en bankrådgiver har jeg også haft..

Anmeld

28. august 2013

ano14316

pcoramt skriver:

der er selfølge situationer man ikke kan forudse.. men selv om vi begge belv fyret så ville vi stadig have råd til at betale vores gæld.. der vil naturligvis ikke være så meget til sjov, men det er vel os fair nok i sådan en situation.

Tillykke med det!!

Godt du er så klog og fornuftig.. Det er virkelig brugbart når man står i en situation som TS.

Jeg tror alle der har for meget gæld udmærket godt ved at de skulle have handlet anderledes tidligere..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.