Svinekød bandlyst i instutioner!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juli 2013

Kløver

LilleSmølf skriver:

Det var ikke henvist til nogen specifikt (: Synes bare mange af kommentarerne går på, at "de skal ud af landet".

Og jeg er 100% enig med dig! Jeg forventer heller ikke, at alle stopper med at spise frugt bare fordi jeg ikke kan tåle det.

Synes bare at både danskere og muslimer er SÅ gode til at gå amok så snart der er den mindste ting. For hvem der "har ret" er åbenbart vigtigere end hvorvidt man kan løse problemet til alles tilfredshed eller om der reelt set er et problem.

Som fx. nu hvor diskussionen har været rund omkring hvordan andre lande ville behandle os hvis det var omvendt, hvordan alle udlændninge forsøger at omvende danskerene og overtage landet med egne regler, etc.

Fx. Muhammedtegningerne og det der juletræ er begge situationer, min 3 årige nevø kunne have klaret bedre. Det ender jo med at handle om, hvem der kan råbe højst og pisse længst, fremfor rent faktisk at have en - tør jeg mon sige det - voksen dialog, hvor begge parter snakker og bliver lyttet til, og hvor der blier arbejdet frem mod en fælles løsning.

Når der reelt set kun er tale om et problem, der kan løses på en meget simpel måde hvor alle kan være tilfredse og mest af alt, hvor alle børnene kan få noget at spise og ikke føle sig udenfor, synes jeg derfor det er møgærgerligt at sidde og læse om hvordan "jeg/de andre" er skyld i, hvad børnehaverne har besluttet sig for.

I stedet for at sige, "Jeg synes, det er for dårligt at børnehaverne har valgt dette da mit barn selv skal have det valg, og derfor gør jeg noget ved det". Som der selvfølgeligt også er den del, der gør (:

Men ja, i de tilfælde hvor det ikke er så ligetil og hvor det netop går ud over andre og det ikke kan løses på andre måder, må man jo huske på, at vi bor i Danmark og derfor må flertallet altså få det, som de vil have det. Det kan de fleste muslimske forældre sikker også sagtens gå med til, så længe deres børn ikke SKAL spise svinekød.

Enig

Forstår ikke institutionerne gør det værre end det er

Alle er lige og vi er alle med til at skabe Danmark på både godt og ondt hvorfor så ikke skabe det på en god måde i stedet for at det skal være enten eller hvor nogle vil blive trådt over tæerne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2013

LinLin

Old news I min institution har vi ikke serveret svinekød i alle de år jeg har arbejdet der (5år) og sikkert ti år eller mere i alt... Instituitionen ligger i den vestlige del af aarhus og vi har ca 90 % udenlandske familier (hvoraf langt langt størstedelen er muslimer og derfor ikke spiser svinekød). Vi får heller ikke oksekød, da der så vil være problemer ifht at nogle kun må få halalkød!

Men altså, vi får stadig spegepølse, leverpostej og frikadeller - det er bare lavet af kylling/kalkun
Jeg synes stadig vi får meget varieret og god mad (vi har to "køkkendamer" ( den ene er en fyr på 29 )

Og helt ærligt ser jeg ikke noget problem i det! Vi spiser heller ikke svinekød herhjemme andet end når vi får pølser!

Anmeld

16. juli 2013

C-Dog

Negativ forskelsbehandling så det batter. Ikke nok med at nogle unger nok mister deres livretter nu, jamen hvem får hug for det? Det gør alle muslimerne sgu. Og lur mig om ikke der sidder mange muslimer og tænker, okay, det har jeg aldrig bedt om, men jeg får skylden anyway. Not cool. Det er til at brække sig over. Kan godt være det bare er en småting- for vi kan jo så bare servere alt andet lækkert end svinekød. Men det er princippet i det. Som om at der er noget galt med os der spiser svinekød. Skal mine børn føle sig forkerte over at spise et pølsehorn? Hvis pølsehorn var ok så var de vel ikke forbudte. DEt er så åndssvagt med alle de forbud mod svinekød, tørklæder, tatoveringer og amning. HVEM kommer på de forbud, seriøst?!

Anmeld

16. juli 2013

Elgaard73

FruOlsen skriver:

Men oplever børnene virkelig et forbud? Er det ikke kun hvis du påpeger det for dem og gør det til en dårlig ting?

Jeg har aldrig hørt et barn beklage sig over at der ikke blev serveret svinekød. Desuden synes jeg da det er synd hvis din danske stolthed kun hænger fast i at spise grise Og måske har omverdenen brug for at se danskerne tager en smule hensyn - det kan være det giver et bedre ry og omdømme end at holde fast på at der skal svinekød på bordet. Omverdenen kan sikkert godt forstå at der ikke serveres svinekød - ikke pga at det er dårlig kvalitet, men fordi vi forsøger at lade alle børnene i institutionen spise det samme.

Jeg kan sagtens være glad for at være dansk uden at jeg mener danske børn partout skal spise svin til frokost.

Lad os bare lukke den her. Jeg håber du får en dejlig tirsdag

Nu fordrejer du mine ord. Jeg har intet sted givet udtryk for at min danske stolthed KUN hænger fast i at spise gris. Jeg kunne nævne en million andre ting omkring min danske stolthed, men nu handler debatten jo netop om at spise/ikke spise svinekød...Så jeg kommenterede kun på det.

og så tolker jeg set som om at du mener at svinekød på bordet giver DK et dårlig ry... Jeg mener, du skriver at hvis vi eliminere det, vil DK måske få et bedre omdømme og ry... Aarhh, hold nu... vores ry og omdømme, kan man vist ikke give svinekød skylden/æren for.

Også god Tirsdag til dig...:-)

Anmeld

16. juli 2013

Elgaard73

Elgaard73 skriver:

Nu fordrejer du mine ord. Jeg har intet sted givet udtryk for at min danske stolthed KUN hænger fast i at spise gris. Jeg kunne nævne en million andre ting omkring min danske stolthed, men nu handler debatten jo netop om at spise/ikke spise svinekød...Så jeg kommenterede kun på det.

og så tolker jeg set som om at du mener at svinekød på bordet giver DK et dårlig ry... Jeg mener, du skriver at hvis vi eliminere det, vil DK måske få et bedre omdømme og ry... Aarhh, hold nu... vores ry og omdømme, kan man vist ikke give svinekød skylden/æren for.

Og måske læste jeg det forkert første gang... Du mener ikke svinekød i sig selv, men hensynet vi viser, ved at pille det af bordet? At hvis vi viser dette hensyn, vil vores ry og omdømme bliver bedre...

Jeg tænker mere, at det viser at i DK bøjer og føjer vi os i alt. Selv i at bandlyse vores egen kultur som landbrugsland.

Anmeld

16. juli 2013

Købmagerkonen

Elgaard73 skriver:

Jeg tror ikke der er nogen fare for at nogle lande synes vi bøjer os for meget - efter muhammedtegningerne og en regering der lyttede for meget til DF, har vores ry vist mere været at vi var fremmedfjendske. At vi er et landbrugsland hænges vist i øvrigt op på mere end blot vores store svineproduktion.

Du skriver selv: "Jeg bliver bare stødt på min stolte danskhed og ked af at vores børn skal opleve at noget så dansk, som svinekød jo er, bliver bandlyst. For mig handler det om gode gamle danske værdier og dansk kultur, som nu bliver frataget dem", hvilket jeg blot tolkede som om at du virkelig følte dig krænket på din danske stolthed pga. det her. Jeg ved selvfølgelig godt at din danske stolthed består af meget andet, men du betoner den voldsomt i forhold til det her med svinekød, så ja, jeg satte den på spidsen.

Anmeld

16. juli 2013

optimistmor

sommerbarn<3 skriver:

Det kan du jo ikke sammenligne! Altså vi servere jo ikke arabiske retter og udelukker det danske, det jo ikke det som det handler om. 

Det er bare en lille ingrediens vi undlader for at halvdelen (nogen steder) af børnene ikke skal sidde og kigge lagt efter det de ikke må få, imens d andre guffer i sig. For det er da forskelsbehandling så det batter! Det er jo små uskyldige børn vi snakker om for filan.

altså undskyld mig, men nu errindrer jeg ikke at jeg har nævn at der ikke må være en særpræget ret til muslimsk trosretning. jeg poienterer kun at det er yderst urimeligt at al svinekød skal af menuen for halalslagtet kød, som ingen ved om dyrene har haft en smertefuld død.

Anmeld

16. juli 2013

optimistmor

Mor og meget mere skriver:

Jeg har aldrig forstået Argumentet om, hvordan "vi" ville blive behandlet i muslimske lande. Vi bryster os i den vestlige verden af værdier som demokrati, respekt, tolerance over for minoriteter etc. og ønsker disse værdier udbredt til resten af verden. Så kan vi ikke på samme tid bruge det som målestok, hvordan man i visse muslimske lande behandler "os". Vi insisterer jo på at være et forbillede. 

Når det er sagt, er jeg enig i, at vi med bandlysning af dansk mad i danske institutioner er gået for langt. 

det kan godt være jeg bare er en nød til at formulere mig...

Anmeld

16. juli 2013

MariaKyedDK

Merii skriver:

Du er da godt nok generaliserende i dit udtryk om at sige "de ikke en skid tager hensyn til jer"Jeg er da godt nok træt af at høre på den slags ting som du skriver!Jeg er muslim og jeg tænker også at det er langt ude at i ikke må give jeres børn svinekød i madpakke, alle må selv vælge hvad deres børn skal have at spise.

med det mener jeg at det er udlændningerne der må leve med Hvordan vi lever livet i danmark.. 

jeg er udemærket godt klar over det ikke er alle udlændnige ( f.eks. dig) og er glad for at høre at du synes det er for dårligt, fordi det er det virkelig også.... 

altså, jeg regner heller ikke med at f.eks tyrkiet begynder at lave love om at der KUN må serveres svinekød i inst. dernede fordi der kommer flere og flere danskere ???

vend den om engang.... !

Anmeld

16. juli 2013

Benjamins'mor

FruOlsen skriver:

I forvejen oplever jeg at der ikke bliver serveret svinekød så tit de steder jeg har arbejdet, så at man helt skærer det fra kan jeg ikke se problemet i.

Jeg arbejder nu i en børnehave hvor der ikke serveres svinekød og alt er halal. Grunden har været at det dels er besværligt at lave to forskellige retter når der er svin på menuen (og jo, i store institutioner kræver det en del ekstra arbejde at skulle lave to forskellige retter), dels at man går efter at alle spiser det samme. Hvis den ene halvdel så sidder med svin og den anden med halal deler det børnene op (hvilket i mine øjne er unødvendigt, da det ikke er et must nogen steder i hverken kristendom eller dansk kultur, at der skal serveres svin til frokost). Mht juleaften har jeg altid været vant til at spise and, og svin er altså bare ikke noget man SKAL have for at være dansk eller kristen.

Jeg synes dette er et meget lille hensyn at tage og jeg mener derfor debatten er blæst helt ud af proportioner. Jeg tager med vilje ikke diskussionen om julepynt o.lign. op her, da jeg ikke mener det er det som det handler om her

Det jeg synes er værst i dette, det er at børn i nogen børnehaver nu bliver tvunget til at spise halalslagtet kød, hvad nu hvis jeg ikke ønsker min søn skal spise det, hvilket jeg ikke gør?
De tvinger jo heller ikke muslimer til at spise svin.
Jeg giver absolut ikke muslimerne skylden, da det jo er kommunerne og børnehaverne der har valgt dette, men jeg synes stadig det er forkert at de gør det, hvis det er madordning tror jeg ikke det ville gøre det helt store at de fjernede svinekød, men at tvinge børn til at spise halalslagtet kød, er ligeså forkert som at tvinge en muslim til at spise svin - synes jeg.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.