Svinekød bandlyst i instutioner!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juli 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
optimistmor skriver:

jeg valgte at fremhæve netop denne udtalelse bevidst. dog der nok er mange forskellige...

men dette var for at fremhæve at det ikke kan være rimeligt at dansk troende børn skal undvære svinekød og til gengæld kan risikere at skulle affinde sig med dette.

for jeg er personligt helt sikker på hvis vi kom til et muslimsk land og bo, ville de ikke servere svinekød fordi det er i vores ånd at spise.

ellers må alle børnehaver da gå tilbage til det originale og lade forældre om selv at sørge for maden til børnene. sådan er det i børnehaven min dreng går i :-)

Jeg har aldrig forstået Argumentet om, hvordan "vi" ville blive behandlet i muslimske lande. Vi bryster os i den vestlige verden af værdier som demokrati, respekt, tolerance over for minoriteter etc. og ønsker disse værdier udbredt til resten af verden. Så kan vi ikke på samme tid bruge det som målestok, hvordan man i visse muslimske lande behandler "os". Vi insisterer jo på at være et forbillede. 

Når det er sagt, er jeg enig i, at vi med bandlysning af dansk mad i danske institutioner er gået for langt. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2013

Kløver

sommerbarn<3 skriver:

Det kan du jo ikke sammenligne! Altså vi servere jo ikke arabiske retter og udelukker det danske, det jo ikke det som det handler om. 

Det er bare en lille ingrediens vi undlader for at halvdelen (nogen steder) af børnene ikke skal sidde og kigge lagt efter det de ikke må få, imens d andre guffer i sig. For det er da forskelsbehandling så det batter! Det er jo små uskyldige børn vi snakker om for filan.

Nu er gris i min verden ikke en lille ingrediens, og her glemmer man også der findes mange folkeslag, og der kan sagtens lære at der er valg og at man ikke behøver blive snydt, der kan jo laves lækkert alternativt til de der ikke spiser gris, er vegetarer, er allergiske overfor gluten, mælk osv

Anmeld

16. juli 2013

Mor og meget mere

MariaKyedDK skriver:

SVINERI! vi lever i et land hvor svinekød af en stor del af vores Liv her i Danmark. og aldrig om nogen kommmer til at bestemme om mine børn skal have en frikkedelle med i børnehave. 

jeg er så træt af at vi skal tage hensyn til udlændingerne ..... de tager sgu ikke en skid hensyn til os. og det er fandme VORES land.

Lader aldrig være med at give mine unger svinekød med på madpakken !!! 

Jeg ved ikke, hvad du mener med "udlændinge", men jeg kender adskillige velintegrerede familier af anden etnisk herkomst, som tager hensyn til og respekterer Danmark og danskerne. Jeg synes, du er meget bombastisk i dit indlæg. Det flytter fokus fra emnet, hvis det bare kommer til at handle om "dem" og "os". 

Anmeld

16. juli 2013

Kløver

A&F skriver:

Det er lige så meget dit som mit. Vi er mange nationaliteter i DK. Men alle skal respekteres og ikke forskelsbehandles. Det er en menneskeret i vores verden.

Men synes du ikke det så er at de muslimske børn bliver taget i fordel hvis alle de andre ikke må få gris fordi muslimer har valgt ikke at spise gris, det handler vel om at man går fra den ene grøft til den anden, at man i stedet for at tage hensyn bestemmer at ingen af børnene får serveret en normal spise i Danmark

Anmeld

16. juli 2013

Mor og meget mere

sommerbarn<3 skriver:

Det har du sørme ret i. Men altså, ja, synes bare er bliver brugt for meget krudt på at diskutere om muslimerne vs "kristne" altså for Søren, det med de tegninger der også, så lad da vær med at tegne dem hvis de bliver så stødt. Så vigtig er det vel ikke.

jeg får bare børnehave assosiationer. Jeg vil tegne din puttebamse/mor/eller whatever selvom jeg ved du begynder at tude og får hjemve. Helt ærligt, og hvis vi går helt derned på børnehaveniveu så ved vi jo alle samme godt at vi ville sige til lille Ole at han skulle lade være med at drille lille Lise ved at tegne hendes mor made horn i panden.  Men nej nu er vi voksne og vil bestemme selv koste hvad det koste vil. Sjovt vi godt kan tænke klart når vi skal hjælpe børnene til at blive gode hjælpsomme og søde mennesker. Men vi selv glemmer det og opføre os som egoistiske svin med hovedet under armen og skaber os for det må vi gerne og lægger nogen helt andre værdier i ordet ytringsfrihed. Har vi overhohede nogensinde hørt om begræbet "frihed under ansvar" for egen opførsel. Altså hvor herre bevares.

ved godt jeg er temmelig alene om den mening, for altid huk for det. Men det er nu engang min mening at hvis noget ikke betyder det store for den ene, så tilgodeser man den anden som det betyder meget for og omvendt.

Jeg kan slet ikke se sammenhængen til Muhammed-tegningerne. At servere og spise svinekød er ikke en unødvendig provokation, men en ældgammel, dansk tradition, som er lige så indgroet som muslimernes forbud mod at tegne profeten. 

Anmeld

16. juli 2013

gonefishing

VråJepsen skriver:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2041767.ece

hvad er jeres mening om dette? Det gør mig simpelthen så vred. Og forskelsbehandling - hvad med lille kaj der gerne vil have sin frikadelle?! 

- vi gør alt i Danmark for at tilfredsstille andre kulturer! 

Frikadeller kan man selvfølgelig godt lave på andre måder... faktisk smager de bedst med kylling!
Men jeg synes nu det er underligt, det er lidt ligesom når et barn har fødevareallergi og måske ikke tåler div frugt, så må de andre børn heller ikke få frugt?

Anmeld

16. juli 2013

MariaKyedDK

Mor og meget mere skriver:

Jeg ved ikke, hvad du mener med "udlændinge", men jeg kender adskillige velintegrerede familier af anden etnisk herkomst, som tager hensyn til og respekterer Danmark og danskerne. Jeg synes, du er meget bombastisk i dit indlæg. Det flytter fokus fra emnet, hvis det bare kommer til at handle om "dem" og "os". 

jamen jeg synes det handler om '' dem '' , jeg ved godt der er nogle som tager hensyn til at de faktisk er så heldige at få lov at bo i danmark, men at vi ligefrem skal til at lave som '' dem '' gør mig gal. 

jeg vil have lov at spise mit svinekød i fred og ro... det her handler ikke om noget rasistisk, for det er jeg absolut ikke. 

jeg gider bare ikke at vores børn ikke må spise en medbragt dejlig hjemmelavede frikkedelle i deres børnehave, fordi der sidder børn der ikke må spise en frikkedelle. 

dem som ikke må spise svinekød må jo for pokker bare lade være. jeg kan overhoved ikke se problemet... 

Anmeld

16. juli 2013

A&F

optimistmor skriver:

jeg valgte at fremhæve netop denne udtalelse bevidst. dog der nok er mange forskellige...

men dette var for at fremhæve at det ikke kan være rimeligt at dansk troende børn skal undvære svinekød og til gengæld kan risikere at skulle affinde sig med dette.

for jeg er personligt helt sikker på hvis vi kom til et muslimsk land og bo, ville de ikke servere svinekød fordi det er i vores ånd at spise.

ellers må alle børnehaver da gå tilbage til det originale og lade forældre om selv at sørge for maden til børnene. sådan er det i børnehaven min dreng går i :-)

Ja det ville da være det smarteste . Hmm i nogle "muslimske lande" sælger de faktisk svinekød pga. nogle kristne spiser det, og andre steder er det helt forbudt, og andre steder spiser kristne kun halal . Min søsters svigerfamilie er kristne libanersere bosat i Danmark . Og de spiser kun halal. Men som sagt, dit forslag er super

Anmeld

16. juli 2013

LilleSmølf

Kan mærke at der lige kommer et halv-langt opstød af galde her, så hop over det hvis I vil skændes i stedet for at diskutere. Så er I advaret (:

Nu er det heldigvis sådan, at selv hvis man har en madordning er det sgu ret nemt at lave frikadeller af svinekød og oksekød/kylling ligesom det er ret nemt at købe to forskellige slags pålæg. Ligesom de børn, der er vegetarer eller ikke kan tåle den ene eller anden ting, også kan tilgodeses ret nemt.

Der er ingen grund til at blande religion ind i alt. Det vigtigste er vel, at børnene får hvad de skal have. Jeg er 100% imod denne her - i min verden - åndsvage regel. Hvis mit barn vil have frikadeller, skal han have lov til det. Hvis naboens barn ikke vil, er det vel ikke værre end at han kan få noget andet.

Der er ingen grund til at diskutere om man skal tilgodese flertallet eller mindretallet når man kan tilgodese alle.

Og vi bor nu engang i Danmark så hvis der skulle vise sig at være SÅ svært at lave kyllingefrikadeller, må de børn, det ikke vil det, have mulighed for at træde ud af madordningen og tage egen madpakke med.

MEN FOR FANDEN hvor er mange af jer uheldige at høre på! Det er nu engang børnehaverne, der har vedatget reglerne og ikke alle muslimer (og slet ikke alle udlændninge, som altså ikke er = muslim) i landet. Jeg er 100% imod at der skal dikteres hvad børnene skal have/ikke have, uanset om det betyder tvang af svinekød eller forbud mod samme. Men lad da venligst være med at antage, at "vi" har stået med pistoler nede i børnehaverne for at tvinge dem til det ene eller andet. Især da de fleste af os enten er lige så super-religiøse som de fleste danskere (tage i kirke én gang om året, drikke alkohol...) eller tilhører en anden religon en islam.

Selv er jeg opdraget af muslimske forældre (dog er jeg 100% atheist), der ikke har tvunget mig til at gå med tørklæde, eller forbudt mig at spise svinekød, etc. Vi har fejret ramadan som de fleste danskere fejrer jul og påske, og det var det. Det er ikke flertallet af muslimer i Danmark, der er religiøse fanatikere og vil omvende hele landet. Det er bare de mennesker, der altid kommer i nyhederne og ødelægger det for resten af os.

Hvis man - som jeg - ikke synes sådanne regler skal vedtages, må man jo tage ned i børnehaven og opfordre til diskussion og evt. afstemning.

Heldigvis har vi jo noget så smukt som demokrati og ytringsfrihed her i landet (:

Jeg ville sådan ønske at det ikke var nødvendigt at skære alle over én kam og køre hetz mod en hel religion/alle ikke-danskere i landet pga. nogle få menneskers fanatiske overbevisning eller i dette tilfælde - pga. pæredanske børnehaver, der selv har taget det valg.

Anmeld

16. juli 2013

A&F

Maja84 skriver:

Men synes du ikke det så er at de muslimske børn bliver taget i fordel hvis alle de andre ikke må få gris fordi muslimer har valgt ikke at spise gris, det handler vel om at man går fra den ene grøft til den anden, at man i stedet for at tage hensyn bestemmer at ingen af børnene får serveret en normal spise i Danmark

Nej, jeg mener at som muslimske forældre skal det respekteres at børnene ikke får ikke halal mad. Og med det sagt, skal dem der spiser det, ikke tvinges til at spise halal mad, hvis forældrene ikke siger god for det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.