Svinekød bandlyst i instutioner!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juli 2013

Loa

SjeBets skriver:

hvorfor er gris lige pludselig så vigtig ?

jeg ville vædde med hvis det var noget andet så ville folk gå lige så meget amok. Fordi det er jo pga "dem" ... jeg vælger ikke at forstå alt påstyret, men ok synes det er spildt energi, jeg kunne forså det hvis det var frugt, eller mælk eller brød... men det er en form for kød, som enkelt kan erstattes af noget andet.

Det er princippet i det.

Jeg kunne forstå hvis man bare skar ned på det eller havde andre valgmuligheder når der blev serveret gris.

Men at forbyde gris, er simpelthen så langt ude.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2013

Loa

FruOlsen skriver:

Jeg synes da ikke det er ligegyldigt hvorfor du ikke vil have dine børn spiser halal. Hvad er det der er "farligt" ved det?
At give halalslagtet kød til alle og undlade svin gør jo at alle børn kan spise det samme og ingen føler sig "forkerte" fordi de skal have særkost (selvfølgelige skal allergikere ikke have det de ikke kan tåle). Desuden tror jeg det er et fåtal af børn der lever vegetarisk og derfor er der ingen grund til at lade alle børn i en institution følge en vegetarisk kost.

Mange steder i København er det ikke mindretallet der er muslimer, men derimod flertallet - det er bl.a. tilfældet i den institution hvor jeg arbejder - og der har institutionen valgt at der ikke skal være svin og alt skal være halal netop for at alle får samme mad. Det er jo ikke en del af kristendommen at vi ikke må få bestemte madvarer eller halalslagtet kød, så hvorfor ikke blot tage dette lillebitte hensyn?

Og lige for en god ordens skyld: jeg er ateist, men synes sagtens man kan tage hensyn til at nogle finder mening og trøst i religion og vil følge nogle regler i den sammenhæng - så længe det ikke overskrider menneskerettigheder (og herunder falder det, at undvære svinekød, ikke).

Dvs gris skal forbydes i inst uanset om det er 10 eller 90% der ikke må spise det?
Det er simpelthen så langt ude.
Jeg ville ikke tøve med at skifte inst hvis det blev tilfældet hos os.

Religion skal ikke diktere min datters frokost.

Anmeld

16. juli 2013

dpb

SjeBets skriver:

Som  jeg forstår det er det vel også kun i nogle, og der er vel mange "koncept" børnehaver /skoler/sfo´er hvor man gør tingene på en måde, og det kan jeg så vidt ikke se det er så slemt.

LIge som nogle går ind for nul sukker og andre går ind for natur og hvad ved jeg

Problematikken i det er jo at der faktisk er hele kommuner hvor det er sådan i alle institutionerne 

EB skriver "I Ishøj er forbuddet tilmed blevet totalt, og den danske nationalspise er nu  afskaffet i alle vestegnskommunens daginstitutioner."

Og så er det at jeg bliver harm, for hvor blev valgfriheden så af Jeg er udemærket klar over at netop Ishøj er en kommune med høj procentdel af folk med anden etnisk herkomst, og kæmper med ghetto-problematiker, men den slags tiltag gør da absolut heller ikke at jeg som dansker får lyst til at flytte dertil. Så det er i mine øjne en ond spiral.

Igen det handler altså for mig om mere end "bare" svinekød

Qnuz

Anmeld

16. juli 2013

SjeBets

Loa skriver:

Det er princippet i det.

Jeg kunne forstå hvis man bare skar ned på det eller havde andre valgmuligheder når der blev serveret gris.

Men at forbyde gris, er simpelthen så langt ude.

Som jeg ser det er den kun i de børnehaver der har madordninger. Hvad man putter i madpakken er næsten helt selvbestemt, dog må man ikke putte dit og dat i i forvejen, men det er vist noget andet ....

Anmeld

16. juli 2013

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
SjeBets skriver:

Lige som vi fuldstændig indretter os i de lande vi kommer til som er lige så åbne som DK, som f.eks USA... hvor som jeg nævnte før, danskerne har en helt by ved dansk navn, jeg kan love dig for at ingen indvandre fik lov til at navngive en by i DK. Så ville folk gå helt amok.

Det er grisekød ...... det er ikke livsnødvendig...

Jeg synes grisene har det pisse ringe i DK, så synes det er fint de undlader det, lige som med burhøns. Hvis man vælger at se på det fra det synspunkt, i stedet for at det er et angreb på danskhed, og jeg kan ikke se at gris = danskhed.

De må heller ikke få sødesager med i mange børnehaver, er det så også et angreb fordi søde sager = hygge = danskhed ... 

Og er det kultur at spise gris ?

Man laver da mange gode gammeldags retter af svinekød. Såsom frikadeller.
Men igen.....det er ikke kun fordi det er svinekød men det at de ikke indretter sig efter at det her altså er Danmark!
Hvis de ikke vil have svinekød må de finde et andet land hvor der ikke bliver serveret svinekød. Basta bum!

Anmeld

16. juli 2013

Købmagerkonen

dpb skriver:

Syntes det er lidt "sjovt" at du som ateist godt kan se det fra muslimernes side grundet religion, men du har svært ved at se det fra "danskernes" (og ja i anførselstegn, da jeg i bund og grund og mener at folk af anden etnisk herkomst kan være danskere, så længe de har integreret sig) synspunkt... nemlig at svinekød for rigtig mange danskere er lig traditioner (som bla. jul)  og på den måde også inddirekte bliver en del af vores religion

Qnuz

Som dansk kristen er der jo ingen forbud mod at spise bestemte madvarer eller halalslagtet kød, derfor synes jeg ikke der er nogen grund til at skulle tage en "kristens parti". Hvis man som kristen bliver stødt må det stå helt for egen regning da det intet har med kristendommen at gøre.

Dansk kultur er noget helt andet, men stadig er der da ingen kulturelle spilleregler der dikterer at børn SKAL have en vis dosis svinekød for at forblive rigtige danskere. De kan stadig få flæskesteg juleaften og leverpostej derhjemme.

Derfor kan det se ud til at jeg tager muslimernes parti. Sådan ser jeg det nu ikke selv. Jeg undlader bare at blive stødt og vred over at man forsøger at give alle børn den samme kost og dermed kommer til at tage et (i mine øjne) meget lille hensyn.

Anmeld

16. juli 2013

SjeBets

dpb skriver:

Problematikken i det er jo at der faktisk er hele kommuner hvor det er sådan i alle institutionerne 

EB skriver "I Ishøj er forbuddet tilmed blevet totalt, og den danske nationalspise er nu  afskaffet i alle vestegnskommunens daginstitutioner."

Og så er det at jeg bliver harm, for hvor blev valgfriheden så af Jeg er udemærket klar over at netop Ishøj er en kommune med høj procentdel af folk med anden etnisk herkomst, og kæmper med ghetto-problematiker, men den slags tiltag gør da absolut heller ikke at jeg som dansker får lyst til at flytte dertil. Så det er i mine øjne en ond spiral.

Igen det handler altså for mig om mere end "bare" svinekød

Qnuz

måske jeg bare er sådan et menneske der ikke kan se hvad skade det kan gøre at gøre det lidt nemmere for ander af en anden religion. Og hvis der er en børnehave med 60 % muslimer, kan jeg godt se logikken i at gøre det, for at gøre det nemmere for pædagogerne som jeg er sikker på har nok at se til, en holde øje med om lille Joseph kom til at snuppe en delle. 

Jeg kunne godt forstå harmen hvis regeringen sagde at fra i morgen af måtte ingen spise grise kød nogen steder nogensinde igen. Men det er i en kort periode mens de er i en børnehave/vuggestue der har madordning. og der kan man jo som forældre suplere op derhjemme hvis at man finder grisekødet så vigtigt.

Nej det er måske ikke så heldig en formulering at sige det ikke er for at forskelsbehandle, jeg ville hellere at man sagde det er fordi det tager for meget arbejde, lige som min dagplejer der helst ikke vil have bodyer med trykknapper i fordi at hun kunne ikke holde til at presse dem sammen 100 gange om dagen på alle de unger der skulle have tør røv hele tiden.  Arbejds optimering.

Anmeld

16. juli 2013

Købmagerkonen

Loa skriver:

Dvs gris skal forbydes i inst uanset om det er 10 eller 90% der ikke må spise det?
Det er simpelthen så langt ude.
Jeg ville ikke tøve med at skifte inst hvis det blev tilfældet hos os.

Religion skal ikke diktere min datters frokost.

Hvor skriver jeg at det skal forbydes uanset om det er 10% eller 90%? Jeg skriver bare at jeg ikke ser et problem i at der ikke serveres svin.

Hvordan stiller du dog så til sukkerpolitik i institutioner? Er det et overgreb mod dit barn at der ikke kan bliver serveret kage selvom det er en dansk hyggetradition? Eller er det kun fordi islam er indblandet at det falder dig så meget for brystet?

Hvis du har lyst til at tage din datter ud af en institution pga hun ikke får svinekød, er det helt op til dig. Men jeg, personligt, synes det er voldsomt at lade et barn gå gennem et institutionsskift hvor hun skal vænne sig til nye børn, voksne og omgivelser, blot fordi hun kun kan få svinekød derhjemme.

Anmeld

16. juli 2013

SjeBets

Omsorgsgiver skriver:

Man laver da mange gode gammeldags retter af svinekød. Såsom frikadeller.
Men igen.....det er ikke kun fordi det er svinekød men det at de ikke indretter sig efter at det her altså er Danmark!
Hvis de ikke vil have svinekød må de finde et andet land hvor der ikke bliver serveret svinekød. Basta bum!

Jeg forstår ikke den der " indret " jer eller skrid holdning. Altså vi skulle fremstå som et åbent land, hvor der er plads til alle, men det er nærmere her er plads til dem som indretter sig som vi vil have det.  Hvis du ikke vil lege min leg kan du gå hjem.

Jeg er nok bare lidt hippie, lidt kom lad os sidde i rundkreds og gøre plads til alle. Men jeg er også så rød det halve kunne være nok. Jeg hader det der ejerfornemmelse "vi" har over "vores" land bare fordi vi tilfældigvis er født i det.

De betaler vel også skat, og har vel også noget at sige, MEN nu er det vist heller ikke indvandrene der har stået og bedt om de har ændringer, men de får bare skylden for dem.

Anmeld

16. juli 2013

dpb

SjeBets skriver:

måske jeg bare er sådan et menneske der ikke kan se hvad skade det kan gøre at gøre det lidt nemmere for ander af en anden religion. Og hvis der er en børnehave med 60 % muslimer, kan jeg godt se logikken i at gøre det, for at gøre det nemmere for pædagogerne som jeg er sikker på har nok at se til, en holde øje med om lille Joseph kom til at snuppe en delle. 

Jeg kunne godt forstå harmen hvis regeringen sagde at fra i morgen af måtte ingen spise grise kød nogen steder nogensinde igen. Men det er i en kort periode mens de er i en børnehave/vuggestue der har madordning. og der kan man jo som forældre suplere op derhjemme hvis at man finder grisekødet så vigtigt.

Nej det er måske ikke så heldig en formulering at sige det ikke er for at forskelsbehandle, jeg ville hellere at man sagde det er fordi det tager for meget arbejde, lige som min dagplejer der helst ikke vil have bodyer med trykknapper i fordi at hun kunne ikke holde til at presse dem sammen 100 gange om dagen på alle de unger der skulle have tør røv hele tiden.  Arbejds optimering.

Jeg bliver harm over alt hvor min valgfrihed bliver inddraget 

I artiklen var der i den ene af institutionerne 60% danskere og 40% anden etnisk... havde det været omvendt kunne jeg også godt se logikken i det. Men det ændrer ikke på at jeg syntes det er noget pjat at skære over en karm i en hel kommune... for det sender mig et forkert signal Det fortæller mig nemlig at kommunen går ind og fjerne min valgfrihed og som sagt, er det ikke noget jeg bryder mig om

Qnuz

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.