Svinekød bandlyst i instutioner!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juli 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria

Pyyhaaa... Man får det helt dårligt af at læse denne tråd. Jeg synes det er sørgeligt hvor hurtigt der kommer en os-mod-dem stemning. Jeg siger ikke, at det er en fornuftig beslutning fra institutionernes side, men begriber ikke hvordan det betyder at muslimer bare skal tage hjem hvor de kommer fra... 

For det første, dette er en beslutning taget af institutionerne. Det er langt fra alle institutioner, hvorfor det formentlig er en beslutning taget i institutioner hvor der en stor andel der ikke spiser svinekød. Hvis man har en institution hvor fyrre procent af børnene ikke spiser svinekød, så kan jeg faktisk godt forstå man vælger alternativerne, både af praktiske- og økonomiske årsager. 

For det andet, det omhandler mad serveret i institutionerne. Det vil sige, det ikke gælder madpakkerne. Hvis man har en madordning, må man jo indordne sig de regler der gælder. 

For det tredje, der er en del der bruger argumentet i forhold til andre grupperinger der spiser anderledes end "normalt". Hvis der var fyrre procent i en institution der ikke spiste oksekød er jeg ret sikker på man ville komme til den samme konklusion. Det er bare sådan, at der i visse områder er en stor andel der netop ikke spiser svinekød. 

For det fjerde, der er ligeledes en del der ikke mener institutionerne skal bestemme hvad børnene skal spise... Men det gør de jo allerede? Så vidt jeg er orienteret, er der en del institutioner med sukkerpolitik. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2013

A&F

Vil gerne have det på det rene. Synes at det er typisk at det er muslimerne som altid bliver hakket ned på når det kommer til debat, og at samfundets borgere derfor bliver gjort til ofre. Tror I seriøst, at det er muslimere der har valgt at indføre det? Det tror jeg simpelthen ikke . Før I, som tror, at muslimer bare skal smides ud, så undersøg fakta først , før I spiller statsminister mm, . Det er altså ikke sjovt at være vidne til sådan en opførsel , med alt min respekt .

Anmeld

17. juli 2013

Merii

@BRUGER skriver:

Jamen så trækker jeg ordet muslimer i mig igen. Men det ændre stadig ikke på min holdning og mening til dette emne. Og syntes under ingen omstændigheder at nogen børnehaver skal fortælle mig, at mit barn ikke må få hamperryg på sine rugbrødsmadder når hun engang skal starte i bh. Hvordan vil du lige forklarer et barn på 2-3 år med bund-dansk kultur, at nu må han eller hun ikke længere få sit yndlings pålæg serveret?? Selvom det blev vokset om med glaseret hamperryg, frikadeller og svinepålæg? Det er jo helt forskruet!

Det er nævnt gentagende gange at, Det handler om madordning ikke madpakker så du snakker om noget helt andet, der er ikke nogen der blander sig i hvad dit barn skal have med i madpakke!

Hvis det handlet om madpakke så vil jeg også tænke som muslim at det er langt ude fordi der er ikke nogen der skal blande sig i hvad forældrene vælger at putte i deres barns madpakke.

Jeg kan da ikke se problemet i at hvis flere tallet ikke spiser svinekød i en børnehave at de så vælger at servere kylling eller oksekød istedet, tror ikke der vil ske noget ved dit barn  fordi han/hun ikke får svinekød i børnehave!

Anmeld

17. juli 2013

Kløver

Faith skriver:

Ja eller have alt det gris med man lyster, i madpakken.

Og madordning i institutioner er vel ikke noget man er tvunget til at være en del af, er det? Kan man mon ik vælge at give sit barn madpakke med i stedet? For så er den potte vel ude.

I det interview der er på eb med lederen af en institution på Nørrebro der må børnene ikke have mad med selv, kun få det der serveres i institutionen

Anmeld

17. juli 2013

@BRUGER

Merii skriver:

Det er nævnt gentagende gange at, Det handler om madordning ikke madpakker så du snakker om noget helt andet, der er ikke nogen der blander sig i hvad dit barn skal have med i madpakke!

Hvis det handlet om madpakke så vil jeg også tænke som muslim at det er langt ude fordi der er ikke nogen der skal blande sig i hvad forældrene vælger at putte i deres barns madpakke.

Jeg kan da ikke se problemet i at hvis flere tallet ikke spiser svinekød i en børnehave at de så vælger at servere kylling eller oksekød istedet, tror ikke der vil ske noget ved dit barn  fordi han/hun ikke får svinekød i børnehave!

Gør dig så lige opmærksom på, at jeg lige for lidt siden skrev, at jeg havde fået noget andet afvide, og derfor jeg skrev som jeg gjorde. Hvis du ikke læser alle svarene jeg har kommet med, i snak med en anden, så syntes jeg du skal blande dig udenom..

Anmeld

17. juli 2013

@BRUGER

Merii skriver:

Gør dig så lige opmærksom på, at jeg lige for lidt siden skrev, at jeg havde fået noget andet afvide, og derfor jeg skrev som jeg gjorde. Hvis du ikke læser alle svarene jeg har kommet med, i snak med en anden, så syntes jeg du skal blande dig udenom..

Anmeld

17. juli 2013

gonefishing

Demosan skriver:

Pyyhaaa... Man får det helt dårligt af at læse denne tråd. Jeg synes det er sørgeligt hvor hurtigt der kommer en os-mod-dem stemning. Jeg siger ikke, at det er en fornuftig beslutning fra institutionernes side, men begriber ikke hvordan det betyder at muslimer bare skal tage hjem hvor de kommer fra... 

For det første, dette er en beslutning taget af institutionerne. Det er langt fra alle institutioner, hvorfor det formentlig er en beslutning taget i institutioner hvor der en stor andel der ikke spiser svinekød. Hvis man har en institution hvor fyrre procent af børnene ikke spiser svinekød, så kan jeg faktisk godt forstå man vælger alternativerne, både af praktiske- og økonomiske årsager. 

For det andet, det omhandler mad serveret i institutionerne. Det vil sige, det ikke gælder madpakkerne. Hvis man har en madordning, må man jo indordne sig de regler der gælder. 

For det tredje, der er en del der bruger argumentet i forhold til andre grupperinger der spiser anderledes end "normalt". Hvis der var fyrre procent i en institution der ikke spiste oksekød er jeg ret sikker på man ville komme til den samme konklusion. Det er bare sådan, at der i visse områder er en stor andel der netop ikke spiser svinekød. 

For det fjerde, der er ligeledes en del der ikke mener institutionerne skal bestemme hvad børnene skal spise... Men det gør de jo allerede? Så vidt jeg er orienteret, er der en del institutioner med sukkerpolitik. 

Sidder også og tænker på at det jo også er lidt "hvor vigtigt er det".
Altså hvis det er sindsygt vigtigt for muslimer på grund af deres tro, at de ikke spiser svin. Men knap så vigtigt for mig om mit barn får en kylling eller svine frikadelle... Er det så ikke bare lidt, "når ja ok". Tænker lidt, det er ikke en kamp jeg gad tage i børnehaven.

Anmeld

17. juli 2013

Faith

Flodkilling skriver:

Sidder også og tænker på at det jo også er lidt "hvor vigtigt er det".
Altså hvis det er sindsygt vigtigt for muslimer på grund af deres tro, at de ikke spiser svin. Men knap så vigtigt for mig om mit barn får en kylling eller svine frikadelle... Er det så ikke bare lidt, "når ja ok". Tænker lidt, det er ikke en kamp jeg gad tage i børnehaven.

Jeg tænker også at der må være vigtigere ting at kæmpe for i institutionerne. Fks. at slå et slag for bekæmpelse af mobning.

Anmeld

17. juli 2013

..

Jesus altså.. 20 sider i en for mig fuldstændig ligegyldig debat.

Nogen institutioner har truffet en beslutning om ikke at servere svinekød, og hvad så..? Vores unger er da i virkeligheden ligeglade hvilket kød de får, bare de smager godt, for min skyld kunne de droppe kødet helt og servere masser af grønt, det er for pokker kun et af dagens måltider :-)

Anmeld

17. juli 2013

gokkelok

Faith skriver:

Ja eller have alt det gris med man lyster, i madpakken.

Og madordning i institutioner er vel ikke noget man er tvunget til at være en del af, er det? Kan man mon ik vælge at give sit barn madpakke med i stedet? For så er den potte vel ude.

Jeg tror det er enten eller, altså madordning eller madpakke. 

Hvis alle bare fik en madpakke med, så ville der slet ikke være noget problem 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.