Svinekød bandlyst i instutioner!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juli 2013

morethanperfect

Krussedulle skriver:

Du må da spise al den gris du vil!

Det drejer sig om nogle børnehaver hvor man har sløjfet gris, og spiser halal (måske fortsat) .

Min søn gik i en børnehave, hvor der måske var 7% tosprogede, og når de skulle bage, fx pølsehorn, brugte de altid kyllingepølser!

Og til sommerfester har de altid grille til ikke svinekød! Alm god skik!

Helt fint hvis der er noget de kan vælge i mellem i inst. 

Men ligefrem at forbyde svinekød , bare fordi der er muslimer syns jeg er latterligt .. !

Der er ingen muslimer i min by , så tror ikke det bliver til noget i børnehaven her i hvert fald .. Heldigvis ..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
SjeBets skriver:

kan ikke lide den der indret dig eller skrid, og i sær i en debat som denne, hvor at jeg er ret sikker på at det er kommunerne der har taget det valg, ikke indvandrene. Men de får skylden, ikke særlig fedt.  Så de fede så have skylden for at de ikke må få sukker i børnehaverne ?

Det er vist ikke et svar på mit indlæg - du brugte USA og Solvang som eksempel, og det er ikke spor sammenligneligt i mine øjne. 

Jeg har på INGEN måde talt for "indret dig eller skrid" - har nogen gjort det? I denne debat er der slet ikke tale om at tvinge muslimer til at spise svinekød - her er det da danske institutioner, der har "indrettet" sig efter en udefrakommende minoritetsgruppe. 

Anmeld

16. juli 2013

Benjamins'mor

FruOlsen skriver:

Jeg nævner ingen tal/procenter, så det må stå for egen regning, men uanset hvad: Jeg ser intet problem i at børnene ikke får svin i institutionen.

Nogen steder vælger man da også at muslimerne får andet mad når der serveres svin. Men jeg synes det er en rigtig fin ide at alle får serveret den samme mad og får samme madoplevelse, også selvom det indebærer at man undlader at servere svinekød.

Jeg synes ikke det er synd at holde jul, og det er heller ikke det der diskuteres lige nu. Men for lige at tage den: at spise svinekød er nogo for muslimer og det accepterer jeg. At der hænger julepynt er ikke noget der går imod det at være muslim, så hvis nogen har ondt i røven over det, er det bare for generelt at være på tværs.

Så det vil sige du synes det er okay at man i en børnehave med 30 børn, hvor kun 2 er muslimer, forbyder alt der har med svin at gøre, simpelt bare fordi de to ikke spiser det?

Det er bare et spørgsmål generelt, for sådan tror/håber jeg da ikke det er i de børnehaver der er lavet forbud i.

Men jeg synes det er respektløst og at gøre forskel at tvinge danske børn til at spise halalslagtet kød når man ikke tvinger en muslim til at spise svinekød, og det kan godt være det med svinekød er pga religion, men derfor er der stadig også danskere der ikke vil have der bliver serveret halalslagtet kød til deres børn. Du tvinger jo heller ikke en mælke allergiker til at drikke mælk bare fordi alle andre i børnehaven gør det?

Anmeld

16. juli 2013

Benjamins'mor

SjeBets skriver:

De bestemmer allerede nu hvad man må dele ud til en børnefødselsdag i grovetræk. 

Og nu er det jo kun i børnehaven ikke dit personlige hjem, der kan du stadig gøre alt det du har lyst til.

Hvis der også blev forbud mod julepynt og klip i en instistution, for ikke at gøre forskel/støde muslimer. Ja så ville det gå totalt over mine grænser da det er dansk kultur og tradition at holde jul.

Det kan godt være du skriver det ikke er ens personlige hjem, selvfølgelig er det ikke det, men derfor skal der da stadig pyntes op til jul selvom der er muslimer til stede.

Anmeld

16. juli 2013

Benjamins'mor

FruOlsen skriver:

Ifølge Dyrenes Beskyttelse bliver dyrene i Danmark bedøvet inden halalslagtning, så det er vel ikke mere dyremishandling end alt muligt andet?

Hvorfor bliver du ved med at sende de links omkring halalslagtning fra dyrenes beskyttelse til alle?

Det er da underordnet hvorfor man er imod at ens børn spiser det, ligesom at det er underordnet hvorfor muslimer ikke spiser svinekød. Det kan godt være det er pga religion, men forældrene har stadig selv valgt deres børn ikke skal spise svinekødet, og vi vælger selv at vores børn ikke skal spise halalslagtet kød. Der er ingen forskel - religion eller ej, vi som forældre bestemmer SELV hvad VORES børn skal spise.

Anmeld

16. juli 2013

A&F

Omsorgsgiver skriver:

Kan godt være du synes mit indlæg er langt ude men vi har hver især lov til at have vores holdninger.....det du citerede var min holdning og den står jeg ved.

Er du bange for at muslimerne overtager gode gamle lille Danmark? Glem nu ikke, at det ikke er os der har lavet reglerne  . Personligt er jeg imod det, da der skal tages hensyn til alle parter. Om vi accepterer det eller ej, beder jeg dig derfor heller ikke om at forlade landet, og finde et land , hvor der kun serveres hvad der passer dig. Det er ikke demokrati. Og Danmark vægter demokrati, og respekt og åbenhed for andre. Glem nu ikke det. 

Anmeld

16. juli 2013

Købmagerkonen

Benjamins'mor skriver:

Så det vil sige du synes det er okay at man i en børnehave med 30 børn, hvor kun 2 er muslimer, forbyder alt der har med svin at gøre, simpelt bare fordi de to ikke spiser det?

Det er bare et spørgsmål generelt, for sådan tror/håber jeg da ikke det er i de børnehaver der er lavet forbud i.

Men jeg synes det er respektløst og at gøre forskel at tvinge danske børn til at spise halalslagtet kød når man ikke tvinger en muslim til at spise svinekød, og det kan godt være det med svinekød er pga religion, men derfor er der stadig også danskere der ikke vil have der bliver serveret halalslagtet kød til deres børn. Du tvinger jo heller ikke en mælke allergiker til at drikke mælk bare fordi alle andre i børnehaven gør det?

Jeg synes du stiller det meget unuanceret op, og derfor kan jeg ikke bruge dine eksempler til noget.

Hvad pokker har en mælkeallergiker og en halalforskrækket forælder til fælles? INTET! Selvfølgelig skal en mælkeallergiker ikke have  mælk fordi det er farligt for vedkommende. Men der kommer ikke en fysisk form for udslæt/ubehag på en forælder fordi barnet ikke får svinekød eller skal spise halalkød, så der er ingen sammenligning.

Du sammenligner det at tvinge en muslim til at spise svin med det at en dansker spiser halal. Hvis du bare er almindelig moderat kristen eller ateistisk dansker burde du være fløjtende ligeglad med at det var halal. Er du bange for at det er muslimsk? Du tror jo ikke på islam og derfor tror du vel heller ikke på at det pludseligt er mere guddommeligt. Hvis det er pga dyrevelfærd kan du se det link fra Dyrenes Beskyttelse som jeg allerede har postet adskillige gange, hvor der står: "Der er dog mulighed for slagtning efter religiøse ritualer af ubedøvede dyr (efter islamisk eller jødisk ritus). Det kræver, at slagtningen foregår på et godkendt slagteri, at embedsdyrlægen overvåger slagtningen, samt at hvert dyr fastholdes.
Slagtning efter religiøse ritualer, både med og uden forudgående bedøvelse, skal anmeldes til Fødevarestyrelsen.
Dyrenes Beskyttelse er ikke bekendt med, at der er slagterier i Danmark, som har anmeldt, at de vil udføre religiøse slagtninger af ubedøvede dyr. Det må derfor lægges til grund, at alle dyr, der slagtes officielt i Danmark, bedøves før slagtning."

Og der er ingen der "tvinger" børnene til at spise halalslagtet kød. Der bliver serveret halalslagtet for dem, som smager ligesom alt andet kød, og den eneste grund til at børnene vil se en forskel er at deres hysteriske forældre gør dem opmærksomme på det.

I virkeligheden kender jeg allerede til mange steder der undlader at servere svinekød, men forældrene har åbenbart ikke fået svine-fejlernærede børn hjem af den grund.

Anmeld

16. juli 2013

Købmagerkonen

Benjamins'mor skriver:

Hvorfor bliver du ved med at sende de links omkring halalslagtning fra dyrenes beskyttelse til alle?

Det er da underordnet hvorfor man er imod at ens børn spiser det, ligesom at det er underordnet hvorfor muslimer ikke spiser svinekød. Det kan godt være det er pga religion, men forældrene har stadig selv valgt deres børn ikke skal spise svinekødet, og vi vælger selv at vores børn ikke skal spise halalslagtet kød. Der er ingen forskel - religion eller ej, vi som forældre bestemmer SELV hvad VORES børn skal spise.

Det er da ikke underordnet. Jeg har sendt det link hvor jeg mente det var relevant. Du synes til gengæld (åbenbart) at det er fint at have en holdning uden at have noget som helst at have det i? Muslimerne har deres religion der siger nul svinekød, du siger nul halal fordi... bare fordi du vil have lov til at sige "bare fordi"!

Du har belsuttet dig for at halal er ondt/dumt/usundt, hvad ved jeg, men du har ingen argumentation for hvorfor. Jeg forsøger bare at vise at halal ikke behøver at være dyremishandling, fordi dette var en bekymring hos nogle.

Anmeld

16. juli 2013

Benjamins'mor

FruOlsen skriver:

Jeg synes du stiller det meget unuanceret op, og derfor kan jeg ikke bruge dine eksempler til noget.

Hvad pokker har en mælkeallergiker og en halalforskrækket forælder til fælles? INTET! Selvfølgelig skal en mælkeallergiker ikke have  mælk fordi det er farligt for vedkommende. Men der kommer ikke en fysisk form for udslæt/ubehag på en forælder fordi barnet ikke får svinekød eller skal spise halalkød, så der er ingen sammenligning.

Du sammenligner det at tvinge en muslim til at spise svin med det at en dansker spiser halal. Hvis du bare er almindelig moderat kristen eller ateistisk dansker burde du være fløjtende ligeglad med at det var halal. Er du bange for at det er muslimsk? Du tror jo ikke på islam og derfor tror du vel heller ikke på at det pludseligt er mere guddommeligt. Hvis det er pga dyrevelfærd kan du se det link fra Dyrenes Beskyttelse som jeg allerede har postet adskillige gange, hvor der står: "Der er dog mulighed for slagtning efter religiøse ritualer af ubedøvede dyr (efter islamisk eller jødisk ritus). Det kræver, at slagtningen foregår på et godkendt slagteri, at embedsdyrlægen overvåger slagtningen, samt at hvert dyr fastholdes.
Slagtning efter religiøse ritualer, både med og uden forudgående bedøvelse, skal anmeldes til Fødevarestyrelsen.
Dyrenes Beskyttelse er ikke bekendt med, at der er slagterier i Danmark, som har anmeldt, at de vil udføre religiøse slagtninger af ubedøvede dyr. Det må derfor lægges til grund, at alle dyr, der slagtes officielt i Danmark, bedøves før slagtning."

Og der er ingen der "tvinger" børnene til at spise halalslagtet kød. Der bliver serveret halalslagtet for dem, som smager ligesom alt andet kød, og den eneste grund til at børnene vil se en forskel er at deres hysteriske forældre gør dem opmærksomme på det.

I virkeligheden kender jeg allerede til mange steder der undlader at servere svinekød, men forældrene har åbenbart ikke fået svine-fejlernærede børn hjem af den grund.

Jeg skriver ingen steder at det er pga tro eller lign. at jeg ikke ønsker det. Overhovedet. For jeg tror at den kristne tro er ligeglad. Men det er JEG ikke som person, jeg er ikke ligeglad med hvad min søn spiser. Og hvis ikke jeg ønsker han spiser halalslagtet kød, så er det da noget jeg bestemmer! Og han skal da ikke sulte i institution fordi de kun servere halalslagtet kød - ligesom at muslimerne i andre institutioner heller ikke sulter fordi de servere svinekød. Der bliver der serveret noget andet pålæg til dem og sådan burde det fortsætte.

Anmeld

16. juli 2013

Benjamins'mor

FruOlsen skriver:

Det er da ikke underordnet. Jeg har sendt det link hvor jeg mente det var relevant. Du synes til gengæld (åbenbart) at det er fint at have en holdning uden at have noget som helst at have det i? Muslimerne har deres religion der siger nul svinekød, du siger nul halal fordi... bare fordi du vil have lov til at sige "bare fordi"!

Du har belsuttet dig for at halal er ondt/dumt/usundt, hvad ved jeg, men du har ingen argumentation for hvorfor. Jeg forsøger bare at vise at halal ikke behøver at være dyremishandling, fordi dette var en bekymring hos nogle.

Jeg har da givet dig en grund på en af de første sider af debatten, kan da ikke se hvorfor jeg skal blive ved med at skrive det samme og gentage mig selv som du gør med det link.

Jeg siger bare at jeg synes da det er fuldstændigt underordnet. For mig er det underordnet hvorfor en muslim ikke spiser svinekød, for det gør de bare ikke - og det respektere jeg fuldt ud. Men hvis vi som forældre ikke ønsker vores børn spiser halalslagtet kød - uden grund - så er det latterligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.