Svinekød bandlyst i instutioner!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juli 2013

@BRUGER

VråJepsen skriver:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2041767.ece

hvad er jeres mening om dette? Det gør mig simpelthen så vred. Og forskelsbehandling - hvad med lille kaj der gerne vil have sin frikadelle?! 

- vi gør alt i Danmark for at tilfredsstille andre kulturer! 

Syntes ærlig talt, at det er noget værre vås!
Fair nok at muslimer ikke spiser svinekød, men det her er altså Danmark! Og her spiser man svinekød! Det fint nok de ikke vil spise det, men at man ligesom syntes det helt skal bandlyses i børnehavner er simpelthen grotesk!

Frikadeller med rødkål samt kartofler og brunt sovs, var altså kåret som NATIONALRET! i 2001! - Lad da vores kultur være som den er, eller flyt hjem igen! Bliver SÅ arrig over disse ting!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2013

SjeBets

Det er vist ikke et svar på mit indlæg - du brugte USA og Solvang som eksempel, og det er ikke spor sammenligneligt i mine øjne. 

Jeg har på INGEN måde talt for "indret dig eller skrid" - har nogen gjort det? I denne debat er der slet ikke tale om at tvinge muslimer til at spise svinekød - her er det da danske institutioner, der har "indrettet" sig efter en udefrakommende minoritetsgruppe. 

eg svarede generelt på tråden ikke enkelt personer, ikke før folk begyndte at citere mig. så begynder jeg at svare på hvorfor jeg skriver som jeg gør. 

Hvis du ikke har set dem som skriver indret dig eller flyt, så tror jeg ikke du har læst debatten.

Anmeld

17. juli 2013

LinLin

Nøj en sørgelig tone i denne tråd - hænger danskheden virkelig sammen med om man spiser svinekød til frokost?!? åh Gud!

Der går da absolut ingen skår af nogen fordi frikadellerne er lavet af kylling... Helt ærligt

Nu er min institution jo nok også lidt speciel, fordi vi har ca 90% udenlandske familier (ca 90 % af dem er muslimer) så jeg kan slet ikke forestille mig det anderledes end at vi " bare" får fisk og fjerkræ!

Det står "jer" jo frit for at spise alt det flæskesteg og medister "I" vil til aftensmad hver evig eneste dag, hvis det er det der gør at I kan føle jer som "hele danskere"

Anmeld

17. juli 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
MariaKyedDK skriver:

med det mener jeg at det er udlændningerne der må leve med Hvordan vi lever livet i danmark.. 

jeg er udemærket godt klar over det ikke er alle udlændnige ( f.eks. dig) og er glad for at høre at du synes det er for dårligt, fordi det er det virkelig også.... 

altså, jeg regner heller ikke med at f.eks tyrkiet begynder at lave love om at der KUN må serveres svinekød i inst. dernede fordi der kommer flere og flere danskere ???

vend den om engang.... !

haha...hvordan vil du få en varieret kost ved kun at spise svinekød. Og danskere spiser vel ikke svinekød hver dag, ligesom det ikke er forbudt for danskere at spise kylling, okse osv. 

de såkaldte udlændinge som du kalder dem har jo ikke selv bedt om den her. 

Anmeld

17. juli 2013

SKbaby

@BRUGER skriver:

Syntes ærlig talt, at det er noget værre vås!
Fair nok at muslimer ikke spiser svinekød, men det her er altså Danmark! Og her spiser man svinekød! Det fint nok de ikke vil spise det, men at man ligesom syntes det helt skal bandlyses i børnehavner er simpelthen grotesk!

Frikadeller med rødkål samt kartofler og brunt sovs, var altså kåret som NATIONALRET! i 2001! - Lad da vores kultur være som den er, eller flyt hjem igen! Bliver SÅ arrig over disse ting!

Hov hov hov
For det første er det jo ikke muslimer der har indført hensynet men børnehaverne.
For det andet så kan man ikke bare bede folk om at flytte hjem. Jeg er dansk og muslim og spiser ikke svinekød og har ikke planer om at flytte nogle steder hen og dem som har en anden baggrund end dansk behøver altså ikke flytte hjem bare fordi de ikke adopterer alt fra dansk kultur.
Det er okay at vi er forskellige

Anmeld

17. juli 2013

DitteFisk

Jeg synes det er en kedelig tendens at vi vil forsøge at skjule vores forskelligheder for vores børn, hvem prøver vi at narre? At lille Muhammed undgår frikadellen skader hvem? At der skal lovgives om hvilke madvarer børn må få i deres institution for gavner hvem? 

Og hvorfor skal vi tvinges til at tænke, okay fair nok, så for lille Peter bare svinekød når han kommer hjem - for ja, så nemt er det jo, men jeg forstår ikke at det er i orden at lovgive om hensyntagen til religiøse overbevisninger - så skil dog (for guds skyld!) Politik og religion fra hinanden..

En anden ting er så at jeg heller ikke på nogen måde synes om madordningen.. 

Anmeld

17. juli 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
dpb skriver:

Bare for at sætte det lidt på kanten: " MEN nu er det vist heller ikke indvandrene der har stået og bedt om de har ændringer, men de får bare skylden for dem." hvor står det? for det er en faktor vi i princippet ikke ved noget om, da artiklen ikke nævner noget om hvor ideen kommer fra. Vi kan rent principielt ikke vide om der er et-flere forældrepar i nogle af institutionerne der har klaget og lavet poblemer ud af det at der blev serveret svinekød... og det så har været startskudet...

Qnuz

der hvor jeg har været i praktik var det udelukkende institutionens tiltag, men ikke for ikke at forskelsbehandle(det er Eb's version som man godt kan være lidt kildekritisk over) men for at spare penge samt mindske køkkendamens arbejdsbyrde. Desuden opdeler det børnene i frokostsitutionerne. Der kommer automatisk en de og os opdeling, da det jo er mest praktisk at sidde ved hver deres bord. 

Hvis man ikke ved om det er forældrene,kommunerne eller institutionerne der har sat det her i gang, så synes man kan sige at man er imod og ellers tie stille. Så kan man da ikke tale om muslimerne på den måde som der er blevet gjort i debatten uden at have belæg for at det var muslimske forældres ønske. 

Jeg synes det er trist med racistiske udtalelser som at de må skride hvis de ikke kan indordnede sig, de må åbne egen børnehave osv. Det kan ikke være rart at være muslim. 

Anmeld

17. juli 2013

@BRUGER

SKbaby skriver:

Hov hov hov
For det første er det jo ikke muslimer der har indført hensynet men børnehaverne.
For det andet så kan man ikke bare bede folk om at flytte hjem. Jeg er dansk og muslim og spiser ikke svinekød og har ikke planer om at flytte nogle steder hen og dem som har en anden baggrund end dansk behøver altså ikke flytte hjem bare fordi de ikke adopterer alt fra dansk kultur.
Det er okay at vi er forskellige

Jeg syntes også jeg gør det klart at vi er forskellige? Men hvis vi er så hamrende forskellige, skal der vel stadige være plads til at vi danskere, spiser en dansk ret som frikadeller, lavet på svinekød? Vi blander os da heller ikke ikke i deres kyllingefrikadeller? Du må undskylde hvis du føler dig stødt, men jeg syntes bare efterhånden, at vi bøjer nakken for meget for andres kulturer...

Anmeld

17. juli 2013

SKbaby

@BRUGER skriver:

Jeg syntes også jeg gør det klart at vi er forskellige? Men hvis vi er så hamrende forskellige, skal der vel stadige være plads til at vi danskere, spiser en dansk ret som frikadeller, lavet på svinekød? Vi blander os da heller ikke ikke i deres kyllingefrikadeller? Du må undskylde hvis du føler dig stødt, men jeg syntes bare efterhånden, at vi bøjer nakken for meget for andres kulturer...

Jeg er helt enig, men jeg fornemmer bare at du i dit indlæg "skylder" skylden på muslimerne jf. dine kommentarer om, at hvis man ikke lader den danske kultur være som den er, så må man flytte hjem..... Så må du bede børnehaverne om at "flytte hjem"

Anmeld

17. juli 2013

mulle85

synes det er total langt ude, og ingen skal da bestemme hvad mine unger spiser!

i min søns børnehave er de meget blandet og vi tager hensyn til hans fødselsdag hvor vi lavede pizzasnegle lavede vi dem kun af kylling så alle ku få, men i det daglige kan jeg da intet problem se i min søn har frikadeller osv på SIN madpakke hvilket han i øvrigt elsker!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.