Svinekød bandlyst i instutioner!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juli 2013

Isabella_mor

I dette tilfælde er der jo ikke tale om madpakkerne, det bestemmer man jo selv. Det er madordningen i institutionerne som svinekød bliver bandlyst fra. Og i den forbindelse er jeg godt nok ligeglad. Og jeg forstår godt hvorfor dette tiltag, en madmor i en dansk institution har travlt nok i forvejen, og hvis det var sådan at hun skulle stå og lave flere forskellige retter hver dag for at tilfredsstille alle forældre ville hun til sidst ende med at gå ned med stress. Det er et fint tiltag for at skåne madmor, og når det kun drejer sig om frokost så er det da ligemeget om det er kalkunfrikadeller eller svinefrikadeller, og børnene er nok ligeglade med om det er svinekød eller ej. 

se på det på den måde at det er ligesom nul sukker tolerancen, selvom det intet har med religion at gøre (for nogen) så er alle også blevet skåret over en kam på den måde at de børn der gerne må få sukker for deres forældre ikke må dele sukker ud i børnehaven til deres fødselsdag fordi at der er andre der ikke må få sukker... 

i dette tilfælde tror jeg ikke at det der har skabt ramaskrig omhandler om hvor vidt børnene skal have svinekød eller ej i børnehaven, det handler om at folk bli er patriotiske og begynder at snakke dem vs os. det handler om at der kommer nogle folk udefra som har en anden kultur, en anden religion og en anden måde at tænke på. 

Muslimerne i de danske institutioner har ifølge deres tro restriktioner på hvad de må spise, det har vi danskere ikke og vi kan spise lige det vi har lyst til og det vi får serveret. Derfor kan vi være dem der trækker os fra hele det hurlumhej og siger "vi kan godt undvære gris i børnehaven, fordi at vi sagtens kan spise oksekød, kylling og kalkun ect vi giver bare vores børn svinekød derhjemme, skidt med det" der går jo ikke nogen skår af os fordi at børnene skal undvære noget de alligevel ikke har brug for i institutionerne. Hvor vigtig er svinekød overhovedet??? Ikke særlig vigtig hvis man spørger mig... Hvis det stod til mig burde alt mad i institutionerne være vegetarisk.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2013

Albertsen92

FruOlsen skriver:

Hvis de er bedøvet registrerer de vel intet? Og hvorfor skulle Dyrenes Beskyttelse skrive dette hvis ikke det var sandt? De er da om nogen ude på at beskytte dyrene.

Jeg ved ikke hvorfor der skulle halalslagtes dyr med bedøvelse i Danmark hvis ingen spiser det...

Det er jo ikke fordi de ligger i fuld narkose ..
Og læs lige det link, der står der noget om muslimer og jøder.

Udover det, bliver de slagtet til bøn til Allah. I Danmark! Hold kæft hvor er det bare til grin...

Anmeld

16. juli 2013

Krussedulle

morethanperfect skriver:

Syns bare det er sørgeligt !
Kan udemærket se det pga. økonomien , men for fanden , helt ærligt ?!
Vi er danskere , vi bor i danmark , vi skal da ha lov til at spise svinekød ??! 

Folk må da bare indrette sig .. 
Jeg kommer heller ikke til andre lande , og kræver at der ikke må serveres dit og dat i børnehaverne fordi der er danskere der ik vil spise det .. 

Syns virkelig det er langt ude .. GODT , der ikke er madordning i Oscars kommende børnehave .. For han elsker frikadeller og leverpostej .. 

Faktisk det meste af det pålæg vi spiser herhjemme er gris ?
Leverpostej , spegepølse , rullepølse , frikadeller .. 
Og det skal der bestemt ikke laves om på . Og det blir der heller ikke her . 

Du må da spise al den gris du vil!

Det drejer sig om nogle børnehaver hvor man har sløjfet gris, og spiser halal (måske fortsat) .

Min søn gik i en børnehave, hvor der måske var 7% tosprogede, og når de skulle bage, fx pølsehorn, brugte de altid kyllingepølser!

Og til sommerfester har de altid grille til ikke svinekød! Alm god skik!

Anmeld

16. juli 2013

Købmagerkonen

Albertsen92 skriver:

Det er jo ikke fordi de ligger i fuld narkose ..
Og læs lige det link, der står der noget om muslimer og jøder.

Udover det, bliver de slagtet til bøn til Allah. I Danmark! Hold kæft hvor er det bare til grin...

Er det mit eget link du refererer til? Der står direkte:

"Der er dog mulighed for slagtning efter religiøse ritualer af ubedøvede dyr (efter islamisk eller jødisk ritus). Det kræver, at slagtningen foregår på et godkendt slagteri, at embedsdyrlægen overvåger slagtningen, samt at hvert dyr fastholdes.
Slagtning efter religiøse ritualer, både med og uden forudgående bedøvelse, skal anmeldes til Fødevarestyrelsen.
Dyrenes Beskyttelse er ikke bekendt med, at der er slagterier i Danmark, som har anmeldt, at de vil udføre religiøse slagtninger af ubedøvede dyr. Det må derfor lægges til grund, at alle dyr, der slagtes officielt i Danmark, bedøves før slagtning."

Der er da heller ingen dyr der ligges i fuld narkose ved almindelig slagtning - og at der siges en bøn, kan dyret vel ikke lide overlast af.

Anmeld

16. juli 2013

Mama1304

Den her tråd er simpelthen: 

Her får man da virkelig at se folks sandheder! 

Anmeld

16. juli 2013

ESV

Okay det her har potentiale til at blive både langt og rodet men jeg vil forsøge alligevel.
Jeg er RASENDE ligeglad med om min datter får svinekød i børnehaven. Jeg skal nok selv give hende svinekød herhjemme!! Basta!

MEN mit problem er signalet det sender at man vil forbyde det i institutions køkkener. Svinekød er en del af den danske kultur såvel som påskeferien, pebernødder til jul, kartofler, fastelavn osv og ja alle disse er for mig ensbetydende med dansk kultur ligemeget hvor de end kommer fra. Mit problem er at vi ændre den danske kultur for at gøre andre glade det handler ikke længere om helheden. Jeg syntes det er vigtigt at respekterer den danske kultur såvel som feks den islamiske. Lad os tage noget spræng farligt som tørklædet der også er en del af en kultur. Det er jeg også RASENDE ligeglad med hvis folk vil gå med tørklæde så lad dog dem der vil dette. Og det forventes at det danske samfund der i bund og grund bygger på kristne værdier respekterer at andre kulturer har andre traditioner men det kan omvendt ikke forventes at dansk kultur bliver bevaret.

Ej undskyld men det er sgu da noget fis, bliver det næste at vi ikke må ønske hinanden glædelig jul fordi det måske kan støde de som ikke holder jul? Mange steder i USA er marry Christmas afløst af happy holliedays netop fordi nogle følte sig stødt. Eller skal vi holde op med at fejre påske fordi Jesus ikke er anerkendt i hele verden?

For at et samfund kan fungerer kan man bare ikke tage hensyn til alle, alle kan bare ikke være glade hele tiden. Vi kan ikke have helligdage hver gang en religion der er tilstede i dk har en højtid.
Jeg syntes det er fint at der bliver taget hensyn. Jeg er ligeglad med om folk er smølfeblå, irsk grønne kineser gule osv. Jeg er ligeglad med hvad folk tror på men jeg syntes dog at den danske kultur er dejlig på mange måder og jeg syntes helt bestemt den er værd at kæmpe for!

Og nu vi er ved kosten i de danske institutioner så syntes jeg også at deres sukker politikker er til at brække sig over. I min datter inst. Kan de ikke få pebernødder i december WTF?? Nej der er for meget sukker i, vi må ikke bage fødselsdagsboller til fødselsdage for så kan inst. Ikke garanterer at der ikke er sukker i.

Anmeld

16. juli 2013

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
A&F skriver:

Undskyld men dit indlæg er langt ude . Ved du hvor mange af muslimer der er her ufrivilligt ? Eller hvor mange der har grunde til at flygte mm. Og hvad med de danskere der er konverteret ? . Der er plads til alle her ven. 

Kan godt være du synes mit indlæg er langt ude men vi har hver især lov til at have vores holdninger.....det du citerede var min holdning og den står jeg ved.

Anmeld

16. juli 2013

Chris86

ESV skriver:

Okay det her har potentiale til at blive både langt og rodet men jeg vil forsøge alligevel.
Jeg er RASENDE ligeglad med om min datter får svinekød i børnehaven. Jeg skal nok selv give hende svinekød herhjemme!! Basta!

MEN mit problem er signalet det sender at man vil forbyde det i institutions køkkener. Svinekød er en del af den danske kultur såvel som påskeferien, pebernødder til jul, kartofler, fastelavn osv og ja alle disse er for mig ensbetydende med dansk kultur ligemeget hvor de end kommer fra. Mit problem er at vi ændre den danske kultur for at gøre andre glade det handler ikke længere om helheden. Jeg syntes det er vigtigt at respekterer den danske kultur såvel som feks den islamiske. Lad os tage noget spræng farligt som tørklædet der også er en del af en kultur. Det er jeg også RASENDE ligeglad med hvis folk vil gå med tørklæde så lad dog dem der vil dette. Og det forventes at det danske samfund der i bund og grund bygger på kristne værdier respekterer at andre kulturer har andre traditioner men det kan omvendt ikke forventes at dansk kultur bliver bevaret.

Ej undskyld men det er sgu da noget fis, bliver det næste at vi ikke må ønske hinanden glædelig jul fordi det måske kan støde de som ikke holder jul? Mange steder i USA er marry Christmas afløst af happy holliedays netop fordi nogle følte sig stødt. Eller skal vi holde op med at fejre påske fordi Jesus ikke er anerkendt i hele verden?

For at et samfund kan fungerer kan man bare ikke tage hensyn til alle, alle kan bare ikke være glade hele tiden. Vi kan ikke have helligdage hver gang en religion der er tilstede i dk har en højtid.
Jeg syntes det er fint at der bliver taget hensyn. Jeg er ligeglad med om folk er smølfeblå, irsk grønne kineser gule osv. Jeg er ligeglad med hvad folk tror på men jeg syntes dog at den danske kultur er dejlig på mange måder og jeg syntes helt bestemt den er værd at kæmpe for!

Og nu vi er ved kosten i de danske institutioner så syntes jeg også at deres sukker politikker er til at brække sig over. I min datter inst. Kan de ikke få pebernødder i december WTF?? Nej der er for meget sukker i, vi må ikke bage fødselsdagsboller til fødselsdage for så kan inst. Ikke garanterer at der ikke er sukker i.

Ku ikke være mere enig!!!!

Anmeld

16. juli 2013

SHERO

Det rører ikke mig det fjerneste... nu har vi immervæk mange muslimer idDanmark, og hvis det kan gøre sådan så de muslimske børn i daginstitutionerne ikke føler sig til tilsidesat, så kan mit barn godt undvære svinekød til frokost.. der går ingen skår af os som danskere at være imødekommende og tilpasse os efter det multikulturelle samfund vi nu engang bor i... hvis der er en madordning der lyder på at børn spiser det samme til frokost, så er det da synd hvis en lille del af børnene skal have noget andet.. børn forstår jo ikke nødvendigvis hvorfor de voksne har valgt for dem som de har... så hvorfor ikke tilgodese børnene som en hel gruppe, i stedet for i grupperinger....

Anmeld

16. juli 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
lucas<3 skriver:

hvem jeg mener...  kommunen selvf.

min søn skal ikke tvinges til og spise halal slagtet dyr bare fordi muslimer ikke kan spise alm. slagtet dyr.

Men børnehaver kun for muslimske børn? Tror du, det fremmer integrationen og kulturmødet? 

Jeg er ikke fortaler for, at svinekødet droppes, men særskilte børnehaver er i mine øjne en ualmindeligt dårlig ide, som kun gør skellene større. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.