Hvad kalder i et menneske der er chokoladebrun???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juni 2013

lycly

StineW79 skriver:

Det er jo den naturlige forklaring, som man som voksen godt ka forstå. Og det var endelig også den forklaring jeg havde i mit hovede.

Da vi så stod i svømmehallen og der var en lille dejlig dreng, der var chokoldade farve, så spurte thea. 

Mor hvorfor er drengen chokolade farvet?? Hvortil jeg lige når at svare at det er fordi at han er neger, også når jeg ik at sige mere, før hans mor stiller sig lige foran mig og siger, at man altså ik må sige neger, fordi det er nedsættende og rigtig grimt at sige sådan noget. At det hedder afrikaner, og at det sku jeg lige tage og huske at man ik sagde mere. 

Hvortil at jeg svarede at ok det vidste jeg ik, men at det ved jeg så nu.  Undskyld. 

Men nu kommer jeg så til at tænke på, at det jo da ik er alle farver der kommer fra Afrika, så alle vil vel ik kaldes for afrikaner!??? 

Måske det bare er mig der er total uvidende, men da jeg var barn, sagde man da neger, uden at det var noget der var grimt eller racistisk. Vh stine

Altså brasilianere kan også være lige så mørke i huden som afrikanere - og tror at de vil blive lidt sure over at blive kaldt afrikanere når de ikke er det
Jeg synes overhovedet ikke der er noget galt i at sige neger, hvis jeg bruger det så mener jeg det aldrig nedladende. Synes ikke det er negativt som ordet perker fx er.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2013

effie

at mennekser har forskellig farver, alt efter hvor deres forældre eller bedsteforældre er fra i verdenen.

og at nogle mennekser finder det forkert at kalde et andet menneske brunt/sort el... så man skal helst bare kalde dem deres navn hvis man kender dem.

Anmeld

23. juni 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79
B&J skriver:

Du har det lige som mig, også der for jeg ikke siger noget men kun dreng mand pige dame kvinde osv. fordi jeg syntes det er forkert at sige neger jamen hvad siger man så sort det er jo heller ikke pænt den er virkelig svær for man ønsker jo ikke støde nogle og ja der er jo afrikaner men spørgsmålet er jo man barnet eller den voksende er det for det ved man jo ikke altid

Jamen hun sagde til mig at man ik må sige neger, og at man ska sige afrikaner i stedet for. Og da jeg så havde haft lidt tid til at tænke over det, så kom jeg også til at tænke på at det jo ik er alle farvet der kommer fra Afrika, også kom jeg jo helt i tvivl. 

Men godt at høre at jeg ik er den eneste der ka bliver helt forvirret!! Vh stine

Anmeld

23. juni 2013

StineW79

LuLy skriver:

Altså brasilianere kan også være lige så mørke i huden som afrikanere - og tror at de vil blive lidt sure over at blive kaldt afrikanere når de ikke er det
Jeg synes overhovedet ikke der er noget galt i at sige neger, hvis jeg bruger det så mener jeg det aldrig nedladende. Synes ikke det er negativt som ordet perker fx er.

Ja og inder ka vel også være chokolade farvet ik? Jeg blev virklig også overrasket, og det var først bagefter jeg så kom til at tænke på det andet!!

Jeg var så heller ik klar over at man ik mætte sige neger, fordi det har vi altid gjort, og det har nemlig aldrig i min verden været negativt.

Men rart at se at jeg ik lige er den eneste der, tænkte at det ik er helt rigtig at sige afrikaner om alle farvet. Vhbstine

Anmeld

23. juni 2013

StineW79

effie skriver:

at mennekser har forskellig farver, alt efter hvor deres forældre eller bedsteforældre er fra i verdenen.

og at nogle mennekser finder det forkert at kalde et andet menneske brunt/sort el... så man skal helst bare kalde dem deres navn hvis man kender dem.

En rigtig god forklaring!! Vh stine

Anmeld

23. juni 2013

C-Dog

Brune. Og de sorte bliver kaldt sorte, og de hvide bliver kaldt hvide. Og det er ikke racistisk. Altså hvad skulle jeg ellers kalde det? Jeg gad ikke svare i den anden tråd fordi det lagde lidt op til at en dreng der sagde hej sorte var galt på den. Men, det mener jeg så bare ikke helt han er (selv om han nu nok kunne ha nøjes med et hej). Vi ser alle forskellige ud, nogle er hvide, andre brune, og nogle sorte og hvad er der i vejen med at påpege det? I min datters børnehave snakker ungerne tit om at de har forskellige farver og forskelligt hår og de ser ud til at hvile godt i sig selv alle sammen, det ene er ikke bedre end det andet. Det er da en sund indstilling synes jeg. Vores farve, kultur, størrelse osv bør ikke være tabu. Snak snak snak og snak lidt mere, tabuer skal tales ihjel.

Anmeld

23. juni 2013

VIPpigen

Jeg ville svare at fordi mor og far ikke er danske, og så komme med en forklaring om diverse lande...

men i den her situation er det jo også forkert, for barnets forældre er jo danske når det er adopteret.

Neger er ikke et skældsord, eller uhøfligt, det er nigger..... Og der er for mig stor forskel

jeg syntes det var iorden det du svarede, at du så ikke nåede at forklare videre er forkert. Måske man næste gang bare skal spørge personen, eller forældrene. Så undgår man misforståelser

Anmeld

23. juni 2013

C-Dog

Men man kan da være sort og være dansker alligevel. ? En familie der har boet i dk de sidste 100 år tilbage er vel lige så danske som enhver anden dansk familie. Så er det måske lidt ved siden af at sige de ikke er danskere. Vi har forskellige farver fordi det er pænest på den måde. Nogle er brune, nogle sorte, og nogle hvide osv.
Og når børnene så bliver større kan man begynde at forklare dem om hvorfor på den rigtig indviklede måde

Anmeld

23. juni 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Ja neger e et skældsord, og jeg irettesætter også folk, der kalder min ex eller min søn det ord, da det er et nedsættende ord. Den korrekte betegnelse er brun, sort og hvid mm, hvis man endelig skal sige noget

Hjemme hos os hedder det Sabrina farvet, Adam farvet og mor farvet, ligesom alle andre mennesker har forskellige farver.

Hvide mennesker er jo heller ikke alle sammen samme farve

Anmeld

23. juni 2013

Kløver

Det kommer an på nationaliteten hvis vi ikke kender personen, altså feks var det mine unger som spurgte til en anden hudfarve ville jeg nok sige neger hvis han var mørk, og havde de træk, ligesåvel som jeg ville sige inder, de er jo også mørke i huden som negere er, men de har andre træk, og er jo stor forskel på om man er fra Indien eller en neger fra Afrika eller America, på samme måde som udseendet er forskelligt om man kommer fra nord eller Sydeuropa eller hvor i Asien man kommer fra. Men det bliver jo mere udvisket end førhen, som kærligheden finder sammen på kryds og tværs af verden

Herhjemme hos os er alle mennesker lige, om man har blå eller brune øjne, lyst mørkt eller rødt hår, lys eller mørk hud og synes det er vigtigt mine børn lærer at vi alle er lige værdige uanset hvor vi kommer fra, vi er alle smukke mennesker på hver vores måde for skønhederne kommer indefra. Men at vores udseende også er en del af dem vi er, og viser noget om hvor vi kommer fra, hvor vores rødder kommer fra hvis jeg skulle give en dybere forklaring

Der er så meget om racisme for tiden, og man skal sådan passe på, jeg synes det er så synd når folk ikke accepterer hinanden som vi er, eller blive beskyldt for at være racist, og straks tror man mener noget dårligt, og de få som feks bruger religion som undskyldning, hvor de ødelægger det for resten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.