Hvad kalder i et menneske der er chokoladebrun???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juni 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
StineW79 skriver:

Så næste gang, så ska jeg bare sige, at det er fordi barnet er brunt??

Jeg bliver bare forvirret fordi de farvet jeg kender, kalder sig selv for neger, så for mig har der jo aldrig været et negativt ord! X

Jeg forstår, du ikke bruger ordet neger som nedsættende, men historien bag ordet ER meget nedsættende, og derfor er selve ordet også. Det er et levn fra "fortiden", hvor den hvide mand herskede

Min datter stillede mig modsatte spørgsmål en dag: Hvorfor er du helt hvid, mor?
Jeg svarede, at det var fordi, mormor og morfar og oldemor og oldefar er hvide, så det blev jeg også, men at hendes far er mørkere, så derfor er hun så heldig at være mørkere i huden - ligesom Adam, for hans far er helt sort, og derfor har de en anden farve end mig.
Den godtog hun helt uden spørgsmål, for det gav jo mening

Jeg synes, det er dejligt, du kommer med sådan et åbent debatoplæg om dette emne, og jeg læser dig ikke som fordomsfuld. Uden debat lærer man aldrig fra hinanden xxx

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Maja84 skriver:

Nu så jeg lige for indlæg, og vi bruger ordet neger og vidste bestemt ikke det er set ned på her er det jo ikke noget nedsættende, jeg har nærmere troet det var mere nedsættende st sige farvet fordi man så lægger vægt på hudfarven, og man jo ikke er blevet farvet. Vi har brugt ordet neger på lige fod som asiat, inder

Hos os er alle mennesker lige uanset udseende, med forskellige traditioner og kulturer hvor vi kan lære af hinanden

Jeg er nød til at spørge hvorfor neger er nedsættende, det er jo et ord man har brugt i mange år og har kendt flere som selv omtalte dem som værende neger, en var meget konsekvent med at han var afrikansk neger og var stolt af det, så har aldrig set det som et nedsættende ord

Farvet og neger er begge levn fra "fortiden", hvor den hvide mand herskede, og de er begge lige nedsættende.
Du ønsker vel heller ikke, at blive betegnet som blegansigt? Det er præcis det samme

Jeg opfatter ikke dine indlæg som fordomsfulde, men netop de betegnelser er meget nedsættende, og som sagt ord, jeg aldrig ville tolere i mit nærvære

Anmeld

23. juni 2013

Maja88

Jeg ville have sagt neger ligesom du for jeg ser det ikke som et skældsord...

Og så ville jeg have forklaret hvorfor man var neger

Anmeld

23. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Neger er de sidste ca. 15 år blevet et negativt ladet ord. Det er blevet diskuteret heftigt af bl.a. sprogeksperter, om det er passende at bruge, og for mange mennesker lyder det nedsættende, mens mange andre opfatter det som neutralt. 

Jeg har personligt ikke opfattet det negativt, men jeg respekterer, at mange føler sig stødt over brugen af det, og derfor er jeg holdt op med at bruge det. Det er egentlig ligegyldigt, hvad jeg selv mener om det - jeg har ikke lyst til at gøre nogle kede af det, og derfor findes det ikke længere i mit aktive ordforråd. Der er ingen grund til at holde fast i noget, som kan støde andre. 

Men jeg mangler stadig et erstatningsord, som er neutralt, og som er lidt enklere end "af afrikansk (eller indisk) afstamning". 

Anmeld

23. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Maja84 skriver:

He he god sammenligning med bornholmer der bor jo også negere i USA og der er jo forskel, man kan godt se der er forskel i ansigtstræk ligesåvel som på folk i Norden og også generelt i eu, der er jo forskel på hvor mørk farven er uanset om man er lys eller mørk

Min eks sagde engang til tror det var en fest ( hans far er fra shrilanka, hans mor er dansk og han har altid boet i dk og ikke haft meget med hans far at gøre )og han er mørk i huden, hvor han er lysere på hånd og fodflader, og han sagde at det var fordi han havde stået på hænder og fødder da han blev malet ( joke ) og det tænker jeg på når folk siger at man er farvet

De farvede i USA er jo efterkommere af de afrikanske slaver, så der giver det god mening, at man bruger ordet "afroamerikanere". Vi har bare ikke tradition for at sige "afrodansker" her i landet, så det er sværere at finde det "rigtige" ord at bruge her. 

Jeg ved så ikke, hvad du mener med, at der er forskel i ansigtstræk på afrikanere og afroamerikanere, for de kommer jo fra samme race, hvis der ikke har været hvide amerikanere inde i billedet. 

Anmeld

23. juni 2013

Laulund87

Jeg synes neger lyder SÅ grimt

Jeg tror jeg kalder personen for mørk

Marias absolut bedste veninde i børnehaven er en helt mørk lille pige med krøller, så smuk

Anmeld

23. juni 2013

Laulund87

Tanja. skriver:

Lærkes bedste veninde i børnehaven er en skøn mørk pige hvis Lærke en dag spørger hvorfor pigen er mørk, får hun som efter aftale med forældrene afvide at det er fordi hun er adopteret fra Afrika

Hvor skægt, Marias bedste veninde er også helt mørk. Hun er bare så smuk, jeg er helt betaget af hende

Anmeld

23. juni 2013

RGN

Profilbillede for RGN
PT skriver:

Farvet og neger er begge levn fra "fortiden", hvor den hvide mand herskede, og de er begge lige nedsættende.
Du ønsker vel heller ikke, at blive betegnet som blegansigt? Det er præcis det samme

Jeg opfatter ikke dine indlæg som fordomsfulde, men netop de betegnelser er meget nedsættende, og som sagt ord, jeg aldrig ville tolere i mit nærvære

Ordet neger kommer fra latin ,niger, der betyder sort og ikke fra det amerikanske nigger der blev brugt, da den hvide mand herskede, så det er ikke helt korrekt, selvom mange tror det fordi ordene ligger tæt op af hinanden.

Anmeld

23. juni 2013

Koen.

Laulund87 skriver:

Hvor skægt, Marias bedste veninde er også helt mørk. Hun er bare så smuk, jeg er helt betaget af hende

Hende her er bare så nuser, og lille bitte i forhold til Lærke, men de er SÅ vilde sammen og leger fantastisk

Anmeld

23. juni 2013

Laulund87

Tanja. skriver:

Hende her er bare så nuser, og lille bitte i forhold til Lærke, men de er SÅ vilde sammen og leger fantastisk

Ja Maria leger også med hende her Naomi hver dag, det er helt fantastisk når de knytter de bånd

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.