Det er DERES skyld, ikke min ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2013

Frk. Himmelblå

2721 skriver:

Nu spørger lige fordi det egentlig rammer mig lige i hjertekuglen det du skriver!
Mener du seriøst at hvis man er syg eller ikke har et job burde man ikke få børn?
Jeg har en førtidspension og er mor til en dejlig dreng på knap 3 år, og hvis jeg forstår dig ret, burde jeg ikke have fået ham?

Nej, det kommer da virkelig an på, hvad grunden til din fp er!

Er det fordi, du er dybt retarderet/voldsomt psykotisk eller lignende, vil jeg da ikke være et øjeblik i tvivl om, hvad min holdning til familieforøgelse hos dig ville være. Men nu er der jo intet, der tyder på, at du ikke er ganske velfungerende. 

Der kan være mange årsager til fp, men efterhånden er det så svært at få tilkendt (med mindre man har en HÅRD diagnose), at jeg vil mene, at en uforholdsmæssig stor andel personer på fp vil være uegnede som forældre.

Jeg skriver ikke med nogen bestemt person i tankerne, men tænker, at hvis man fx er meget, meget psykisk syg eller traumatiseret, så er forældreskab måske ikke en ubetinget god idé. 

Det undrer mig i grunden mest, at mange har masser energi til familie og hobby, men end ikke kan engageres til at arbejde meget få timer om ugen.. - Det undrer vel også dig?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2013

Frk. Himmelblå

bøllen skriver:

Så hvis man af en eller anden grund "ikke gider " arbejde og bliver fuldtidsforsørget - må man INTET lave der minder bare en lille smule om et alm liv ??? De få korte øjeblikke man måske har  

Det er da også meget bedre folk  synker længere ned i deres " elendighed " fordi der sidder folk og dømmer dem. 

Selvfølgelig må folk da lave, hvad de vil. Så længe, de gør, hvad de kan for at bidrage. Så længe at den statslige forsørgelse er eneste realistiske mulighed. 

Men hvis man i det ene åndedrag hævder, at man ikke er i stand til at rejse sig fra sengen pga. evindelige smerter og i næste åndedrag sukker, at det da også er for hårdt, at graviditeten lader vente på sig, ja, så undrer jeg mig altså...

Gør du ikke det?

Anmeld

15. juni 2013

bøllen

Frk. Himmelblå skriver:

Selvfølgelig må folk da lave, hvad de vil. Så længe, de gør, hvad de kan for at bidrage. Så længe at den statslige forsørgelse er eneste realistiske mulighed. 

Men hvis man i det ene åndedrag hævder, at man ikke er i stand til at rejse sig fra sengen pga. evindelige smerter og i næste åndedrag sukker, at det da også er for hårdt, at graviditeten lader vente på sig, ja, så undrer jeg mig altså...

Gør du ikke det?

Nej det gør jeg faktisk ikke.

Anmeld

15. juni 2013

Kløver

Frk. Himmelblå skriver:

Jeg ved da ikke, hvor grænsen går, men det er da klart, at man har ressourcer til arbejdsmarkedet, hvis man har ressourcer til børn/hobby/kæledyr/hus mv..

Men der er jo kæmpe variation i sygdom, og er man fx uhelbredeligt syg med kræft eller lignende, finder jeg det tåbeligt, at man skal sendes ud i den ene arb.prøvning efter den anden. Det samme, hvis man har en kronisk sygdom, som man ved ikke bliver bedre, men som svinger meget op og ned, - så vil man naturligvis fra tid til anden virke ovenpå, men med al sandsynlighed få nedtur igen kort efter.

Vi er allesammen forskellige, men vi har også  alle noget, vi er gode til, og som vi kan magte. - Ville være skønt, hvis vi alle kunne bruges til/bidrage med noget i vores fællesskab.

Hm jeg studser lidt, at hvis man ikke kan magte et job må der ikke være energi til at have børn/ hobby/ hus/fritid ? Jeg vil bare forstå det rigtigt?

Som du her skriver i et andet indlæg

Der kan være mange årsager til fp, men efterhånden er det så svært at få tilkendt (med mindre man har en HÅRD diagnose), at jeg vil mene, at en uforholdsmæssig stor andel personer på fp vil være uegnede som forældre.

Og igen her

Så bliver jeg en smule hm ved ikke engang hvilket ord jeg skal bruge. Der er ved alle gode og dårlige dage, og årsager til at man kan magre de ting man kan. Jeg ville aldrig kunne få den fleksibilitet i et arbejde som jeg har derhjemme, jeg gør bestemt hvad jeg kan, og har gjort alt for at yde, og ville ønske jeg stadig kunne.

Jeg synes faktisk du er meget hård og firkantet, kan kun håbe du aldrig finder ud af på egen krop hvordan det er, og for at forstå, er der jo langt mere bag, end at stå og have FP og samtidig ønske et barn, der er jo mange nuancer, og måder at håndtere tingene på.
Det er jo heller ikke alle som er syge, som er så dårlige hver dag at de nærmest er døden nær, jeg har det faktisk ok, hvis jeg passer på, hvis jeg tager mine hvil og min tid, og gør de ting jeg gør for at holde mig frisk, kunne jeg arbejde uden, netop at få det så dårligt som jeg gør, gjorde jeg det. Vi ved at skal vi større ting, så kræver det visse ting, for at få det til at fungere.

Men jeg synes nærmere det lyder som om, at har man lidt energi til faktisk at prioritere lidt af de ting man ønsker, burde det ha været på et arbejde, sjovt nok var min arbejdsevne ikke bedre før jeg fik børn

Jeg håber du forstår hvad jeg mener, og jeg synes netop det er synd det skal være sådan, jeg kan forstå de som har fået pension i sin tid som sagtens kan varetage et arbejde og derfor arbejder sort, og ja dem er der flere af end man tror.

Anmeld

15. juni 2013

Celine89

Maja84 skriver:

Har ikke hørt om skeerne, hvad er det?

Jeg gik på smerteklinik hvor der var en psykolog tilknyttet, til st lære en at acceptere og leve med smerterne. Jun sagde at i dag er lægerne dygtige og derfor ser folk kun 2 scenarier, 1, man bliver syg og ender med at dø2, man bliver syg og har et forløb og bliver rask. Men de glemmer kategorien midt imellem, som de mener er den værste, den kroniske tilstand, hvor man hverken dør eller bliver rask, men må leve med de sygdomme/ gener/ smerter man har. Det er den kategori folk ikke forstår og ikke kan eller ønsker at forholde sig til. Hvilket er en god forklaring hvorfor kronisk syge møder den modgang i det sociale liv som de gør

Den med skeerne er forklaret rigtig godt i dette blogindlæg:

http://www.newyorkerbyheart.com/2010/02/spoon-theory-ske-teorien-hjaelp-til-forstaelse-for-det-at-have-en-kronisk-sygdom.html

Jeg kan huske, at jeg selv havde noget af en "aha-oplevelse" første gang jeg læste det - når man ikke selv har prøvet at være kronisk syg, kan det være svært at sætte sig ind i, hvordan det er.

Anmeld

15. juni 2013

bøllen

Maja84 skriver:

Hm jeg studser lidt, at hvis man ikke kan magte et job må der ikke være energi til at have børn/ hobby/ hus/fritid ? Jeg vil bare forstå det rigtigt?

Og igen her

Så bliver jeg en smule hm ved ikke engang hvilket ord jeg skal bruge. Der er ved alle gode og dårlige dage, og årsager til at man kan magre de ting man kan. Jeg ville aldrig kunne få den fleksibilitet i et arbejde som jeg har derhjemme, jeg gør bestemt hvad jeg kan, og har gjort alt for at yde, og ville ønske jeg stadig kunne.

Jeg synes faktisk du er meget hård og firkantet, kan kun håbe du aldrig finder ud af på egen krop hvordan det er, og for at forstå, er der jo langt mere bag, end at stå og have FP og samtidig ønske et barn, der er jo mange nuancer, og måder at håndtere tingene på.
Det er jo heller ikke alle som er syge, som er så dårlige hver dag at de nærmest er døden nær, jeg har det faktisk ok, hvis jeg passer på, hvis jeg tager mine hvil og min tid, og gør de ting jeg gør for at holde mig frisk, kunne jeg arbejde uden, netop at få det så dårligt som jeg gør, gjorde jeg det. Vi ved at skal vi større ting, så kræver det visse ting, for at få det til at fungere.

Men jeg synes nærmere det lyder som om, at har man lidt energi til faktisk at prioritere lidt af de ting man ønsker, burde det ha været på et arbejde, sjovt nok var min arbejdsevne ikke bedre før jeg fik børn

Jeg håber du forstår hvad jeg mener, og jeg synes netop det er synd det skal være sådan, jeg kan forstå de som har fået pension i sin tid som sagtens kan varetage et arbejde og derfor arbejder sort, og ja dem er der flere af end man tror.

Jeg tænker mange af de samme tanker.

Er faktisk mere eller mindre rystet over den holdning Sådan nogle holdninger  Hvor nemt gør det lige for os

Anmeld

15. juni 2013

Aagaard

Lilje82 skriver:

Tænkte præcis det samme.

og sjovt som folk tror at dem der mangler arbejde indiske tider selv har valgt det, sjovt der pludselig er blevet over 100.000 "dovne" danskere - Der på få år, har valgt, at nu gider de ikke arbejde mere, de vil hellere sidde hjemme og klynke og "nasse" på samfundet, for det er jo det nemmeste i hele verden.

NEJ! Jeg ville saft edersuseme 10 gange hellere have et job, hvor jeg skal arbejde for 3 end at være langtids ledig, for det er absolut det mest hårde og stressende jeg nogensindEdgar oplevet i mit liv, ansøgninger, ansøgninger, ansøgninger pg afslag, afslag, afslag 

Men er det ikke også en slags initaitiv og ansvar for sig selv?
Du knokler alt hvad du kan for at kunne få et job og det ser jeg da som præcis det TS efterlyser, en der arbejder for det og ikke bare lægger sig tilbage og finder sig til rette med dagpenge eller kontanthjælp?

Anmeld

15. juni 2013

Kløver

bøllen skriver:

Jeg tænker mange af de samme tanker.

Er faktisk mere eller mindre rystet over den holdning Sådan nogle holdninger  Hvor nemt gør det lige for os

Ikke ret nemt desværre men er jo også det som vi jo gang på gang oplever

Anmeld

15. juni 2013

Kløver

Celine89 skriver:

Den med skeerne er forklaret rigtig godt i dette blogindlæg:

http://www.newyorkerbyheart.com/2010/02/spoon-theory-ske-teorien-hjaelp-til-forstaelse-for-det-at-have-en-kronisk-sygdom.html

Jeg kan huske, at jeg selv havde noget af en "aha-oplevelse" første gang jeg læste det - når man ikke selv har prøvet at være kronisk syg, kan det være svært at sætte sig ind i, hvordan det er.

Tak
Bøllen sendte den i pb og ja den er rigtig god, men tror desværre ikke det ændrer noget i forhold til dem, der ikke kan forstå at nogle af de skeer man har, kan blive prioriteret på børn, hobby, hus eller hvad det måtte være

Anmeld

15. juni 2013

Frk. Himmelblå

Maja84 skriver:

Og igen her

Ja, men vi er da sikkert ganske enige. Og mener nu heller ikke, at jeg i de to citater, du fremhæver, siger noget, der gør, at jeg ikke kan være netop enig med dig.

Det er vel et faktum at mange af dks fp'ere er uegenede som forældre? Det har en stor del af dem vel ovenikøbet en slags papir  på? Nogle er sågar umyndiggjorte...

Og jeg i den andet citat fremhæver jeg min undren omkring de personer, der fremturer, at de INTET kan, og samtidig forøger familien.. Det forstår jeg altså ikke... Så er der i min optik, noget der ikke stemmer.. Enten er klagesangen en smule falsk eller også er barneønsket ret urealistisk. 

Jeg irriteres dybt, når du (og andre på siden) skriver a la "Jeg håber, du aldrig prøver det selv/ jeg håber, du kommer til at prøve det selv." I/du ved da ikke, hvad jeg har/ikke har prøvet? Og desuden kan man godt have en holdning til noget, man ikke har prøvet på egen krop. Jeg har fx også en holdning til dødsstraf...

Håber, du forstår..?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.