Tja er til dels enig. Verden er jo ikke så sort/hvid
Selvfølgelig skal vi selv tage ansvar, men nu nævner du bla syge, hvor jeg selv er ramt grundet de nye regler om fleksjob/pension. Jeg går ind for at vande mit eget græs, i stedet for at fokusere på naboens, så meget man kan, men mangler man vandet, kan det blive svært hvis ens indsats så ikke giver grønt græs, selv om man plejer det.
Jeg synes så også at mange, godt kunne som du udtrykker det, tage ansvar for egen indsats. Personligt synes jeg alt for mange får børn, for derefter at gå fra hinanden. Det er mere reglen end undtagelsen at mor og far bor sammen, med mindre der også er børn fra tidligere forhold med i billedet. Nogle giver også konstant eksen skylden for mangel på ansvar i eget liv, kender en som er meget slem, andre vil overhovedet ikke søge Jobs uden for egen udd. Feks er der mange pædagoger, sygeplejersker, sosu hj/as lige pt og der må man også tænke ud af boksen.
Men igen er verden ikke sort/hvid, mange kan måske ikke bare lige flytte efter et arbejde, pga hus, som evt ikke kan sælges, bare sådan lige, børn og netværk. Det er ikke nemt.
Der er altid flere faktorer, og fordi der er en ting hvor folk har en udfordring er det ikke ensbetydende med folk ikke tager ansvar for deres liv. Jeg tror ikke man heller skal undervurdere, brugen af medier er blevet større, vi er ikke så personlige som bi engang var, i dag deler man bare mere, både det gode og dårlige, og jo kunne godt selv ha set flere egen ansvars indlæg, men tendensen er netop som du siger de her indlæg, eller indlæg i den modsatte grøft, se hvor godt det hele går foran facaden. Mange indlæg skrives måske også i frustration, og hvor galden jo nok lige bliver en del mere sur, end hvordan man generelt har det

jeg kan se den fra begge sider
Når du nu snakker om at tage ansvar for egne handlinger, synes jeg så du selv fralægger alt ansvar ved at være anonym, og samtidig ikke give andre den samme mulighed. Måske værd at tænke over, at dit eget indlæg måske kunne lidt ind under det du selv klager over