En lille leg.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juni 2013

Fenja09

Anonym skriver:

Da der den seneste tid har været en del omkring stavetest til de herlige lægesekretærelever, tænke jeg lidt over en lille leg eller, hvad man kan kalde det.

Men skriv eventuelt et ord, du altid har haft svært ved, at stave til eller bare et ord, som du flere gange er stødt, som andre skriver forkert.

Måske sidder der et par stykker derude som kan bruge ordende til lidt forberedelse.

Jeg kan nemlig bruge dem, da jeg er indkaldt til en ansættelsessamtale og skrivetest/stavetest i næste uge.

De fleste fejl jeg bemærker er dem som er skrevet her i tråden - jeg har dog selv glemt/undret mig over, hvornår man bruger ordet "osse" fordi jeg bruger altid "også". Hvornår skal man bruge hvad?

Så hvis der er nogen herinde der kan forklare mig det ville jeg blive glad

Et engelsk ord som der bliver skrevet herinde engang imellem er "opdate" eller "updatering". Hvor der lige bliver byttet rundt på for-bogstavet.

/Fenja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2013

Morgensol

Elias2010<3 skriver:

har aldrig forstået når folk skriver "gravilitet" i stedet for "graviditet" .. Syntes tit og ofte jeg støder ind i det ord "gravilitet"??

Jeg får mega ticks og fnat når folk skriver det! Min hjerne går helt i kramper!! Hahahaha..

Og så kan jeg slet ik ha når folk skrive oz!! "Det ka jeg oz li'.." Argggg..

Et ord jeg altid skal skrive et par gange er interesseret og interesse og interesant..

Anmeld

3. juni 2013

CaWi

Fenja09 skriver:

De fleste fejl jeg bemærker er dem som er skrevet her i tråden - jeg har dog selv glemt/undret mig over, hvornår man bruger ordet "osse" fordi jeg bruger altid "også". Hvornår skal man bruge hvad?

Så hvis der er nogen herinde der kan forklare mig det ville jeg blive glad

Et engelsk ord som der bliver skrevet herinde engang imellem er "opdate" eller "updatering". Hvor der lige bliver byttet rundt på for-bogstavet.

/Fenja

Jeg fik at vide af min dansk lære (for 11 år siden) at man kunne bruge også og osse, ligesom man vil. Det betyder det samme, og begge stavemåder er korekte

Anmeld

3. juni 2013

Team Putte

TbCp skriver:

Ligge er når det ligger stille (der er I i både lIgge og i stIlle) - min pung ligger på bordet.
Lægge er med bevægelse (der er Æ i både lÆgge og bevÆgelse) - f.eks. jeg lægger min pung på bordet.

Jeg har LANGT OM LÆNGE lært det

Det var sgu da en smart måde at huske det på! 

Anmeld

3. juni 2013

Fenja09

CAWI skriver:

Jeg fik at vide af min dansk lære (for 11 år siden) at man kunne bruge også og osse, ligesom man vil. Det betyder det samme, og begge stavemåder er korekte

Ok, det er rart at vide. Jeg synes at ordet "osse" ser mærkeligt ud, så jeg bruger "også" som jeg hidtil har gjort så

Anmeld

3. juni 2013

Fenja09

TbCp skriver:

Ligge er når det ligger stille (der er I i både lIgge og i stIlle) - min pung ligger på bordet.
Lægge er med bevægelse (der er Æ i både lÆgge og bevÆgelse) - f.eks. jeg lægger min pung på bordet.

Jeg har LANGT OM LÆNGE lært det

God måde at huske det på   tror jeg at jeg vil tage til mig. Jeg er heller ikke super stærk i ligge/lægge. Jeg har langt nemmere ved at huske det når jeg kan sammenligne med noget andet. Ligesom med nutids-r.

Anmeld

3. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
CAWI skriver:

Nej - osse er ikke korrekt, men man KAN bruge det i talesprog, altså hvis man bruger direkte tale/replikker i fx en novelle. Klogest er det dog helt at holde sig til det korrekte "også" hver gang. (Tjek evt. retskrivningsordbogen online - "osse" findes ikke). 

Anmeld

3. juni 2013

Mor og meget mere

Jeg er dansklærer og beskikket censor i retstavning, og her er nogle af de fejl, jeg hyppigst støder på: 

diskution - det hedder diskussion 

af vide/afvide - det hedder at vide 

enlig, når der menes egentlig 

også, når der menes og så 

bedte - det hedder bad 

holdte - det hedder holdt 

manglende nutids-r 

lære, når der menes (en) lærer 

sammensatte ord skrevet i to - fx dansk lærer i stedet for dansklærer

Måske kommer jeg i tanker om flere... 

Anmeld

3. juni 2013

Mor og meget mere

Endnu en: 

Lykkes er nutid, lykkedes er datid - altså hedder det ikke "Jeg håber, det snart lykkedes" 

Anmeld

4. juni 2013

Swerg

TbCp skriver:

JA!
Den giver mig simpelthen tics!
Altså man er jo ikke gravil.....

Haha

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.